Zoekresultaat 11 - 20 van 37 resultaten

  • Vreemdelingenpaspoort aanvragen

    Woont u in Nederland, maar hebt u niet de Nederlandse nationaliteit en ook geen vluchtelingenstatus? En kunt u geen paspoort krijgen uit uw eigen land? Dan hebt u een vreemdelingenpaspoort nodig als u naar het buitenland wilt. Voor de aanvraag komt u naar het raadhuis. Hiervoor maakt u een afspraak.

  • Levenloos geboren kindje registreren in de BRP

    U kunt uw levenloos geboren kindje laten registreren bij uw persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje is geboren, en ook niet hoe lang geleden dit was. Maak telefonisch een afspraak voor een bezoek aan het raadhuis.

  • Briefadres aanvragen

    Een briefadres is een adres waar u uw officiële post ontvangt, maar niet woont. Dit kan het adres van een vriend, kennis of familielid zijn. Het is een tijdelijke oplossing voor als u geen vast woonadres heeft door bijvoorbeeld een scheiding of als u in een zorginstelling verblijft. U moet zich inschrijven op het adres waar u verwacht de meeste tijd te verblijven. Dit hoeft dus niet uw eigen (huur)huis te zijn.

  • Registratie bij gemeente Amstelveen

    Vluchtelingen zijn verplicht zich in te schrijven bij de gemeente waar ze wonen. Zo komt u in de Basisregistratie Personen (BRP) en krijgt u een Burgerservicenummer (BSN). Dit nummer is nodig om een bankrekening te openen of gebruik te maken van voorzieningen zoals medische zorg en onderwijs. Voor inschrijving is een afspraak nodig, deze kunt u telefonisch maken.

  • Adresonderzoek aanvragen

    Iemand kan op uw adres ingeschreven staan terwijl deze persoon niet bij u woont. Dit kan invloed hebben op eventuele toeslagen die u krijgt. Of misschien pleegt deze persoon fraude. U kunt een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente. Wij onderzoeken dan of de mensen die staan ingeschreven op uw adres daar ook echt wonen.

  • Zienswijze indienen

    Soms doet de gemeente iets waar u het als inwoner of ondernemer niet mee eens bent. Denk aan het omkappen van een monumentale boom of een wijziging van een omgevingsplan. U kunt dan uw mening over zo’n plan of besluit geven. Dit noemen we het indienen van een zienswijze.

  • Klacht over de gemeente

    Bent u ontevreden over de dienstverlening? Vindt u dat u niet netjes bent behandeld, of voelt u zich niet gehoord door de gemeente, een medewerker van de gemeente, de burgemeester, de gemeentesecretaris of een wethouder, dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld als u ons niet kon bereiken, onredelijk lang moest wachten, vaak bent doorverwezen, of verkeerde of onduidelijke informatie heeft ontvangen. Ook over de manier waarop u bent aangesproken, kunt u een klacht indienen.

  • Kind erkennen

    Krijgt u een kind en bent u als ouders niet getrouwd of geregistreerd als partners? Dan heeft uw kind volgens de wet alleen een moeder. Om wettelijk ouder te worden, moet u uw kind erkennen. Dat kan ook als u niet de biologische ouder bent. Voor erkenning komt u persoonlijk langs: vóór de geboorte, bij de geboorteaangifte of op een later moment. Een afspraak om uw kind te erkennen maakt u telefonisch.

  • Melding over digitale toegankelijkheid

    Iedereen moet deze website kunnen gebruiken en begrijpen. Dat vinden we belangrijk, ook als u een beperking heeft, zoals minder goed kunnen lezen, zien of horen. Heeft u moeite met het lezen van een tekst, het openen van een document, of komt u een video tegen zonder ondertiteling? Of heeft u een andere vraag of opmerking over digitale toegankelijkheid? Laat het ons weten.

  • Klein kansspel organiseren

    Als u een klein kansspel organiseert, moet u dit melden. Voorbeelden zijn bingo, kienen, vogelpiekspel en het rad van avontuur waarbij deelnemers geld of andere prijzen kunnen winnen. Meld het minimaal 2 weken van tevoren.