Zoekresultaat 11 - 20 van 22 resultaten

  • Paspoort en ID-kaart Nederlander in het buitenland

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, maakt u een afspraak om een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aan te vragen.

  • Trouwen of partnerschap registreren

    In de gemeente Enschede kunt u elke dag van de week trouwen of uw partnerschap laten registreren. U kunt het vieren op elke plek die u wilt en ook een trouwambtenaar kiezen die u wilt.

  • Handtekening legaliseren

    Moet u bewijzen dat uw handtekening van u is, dan kunt u uw handtekening laten legaliseren. U zet dan uw handtekening op een document bij de gemeente. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw identiteitsbewijs. Maak een afspraak voor het legaliseren van uw handtekening.

  • Kind erkennen

    U bent niet getrouwd en heeft ook geen geregistreerd partnerschap. Uw kind heeft bij de geboorte wettelijk gezien alleen een moeder. Als u de wettelijke vader of duomoeder wilt zijn, dan moet u het kind erkennen. Dat kan voor of na de geboorte. U kunt het kind ook erkennen als u niet de biologische ouder bent.

  • Bewijs van in leven zijn of Attestatie de vita

    Een Bewijs van in leven zijn is een document van de gemeente waarin staat dat u in leven bent. In het buitenland heet dit een Attestatie de vita. Dit is de internationale term voor het Bewijs van in leven zijn. Het is in meerdere talen beschikbaar. U heeft dit nodig als een pensioenfonds of een andere instantie om een bewijs vraagt dat u in leven bent.

  • Paspoort

    Een paspoort aanvragen kan alleen op afspraak in het Stadskantoor. U kunt een afspraak maken en de kosten direct betalen via iDeal. Tijdens de afspraak hebben wij alleen nog uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 5 werkdagen kunt u uw paspoort ophalen in het Stadskantoor. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken.

  • Identiteitskaart

    Een identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen kan alleen op afspraak in het Stadskantoor. U kunt een afspraak maken en de kosten direct betalen via iDeal. Tijdens de afspraak hebben wij alleen nog uw vingerafdruk en handtekening nodig. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen in het Stadskantoor. Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken.

  • Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

    Een verklaring omtrent het gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. U heeft dit nodig als u gaat werken in bijvoorbeeld de kinderopvang of het onderwijs. Uw werkgever, vereniging of stichting stuurt u een ingevuld aanvraagformulier voor een VOG. Als u dit formulier heeft aangevuld, maakt u hier een foto of scan van. Dan vraagt u online uw VOG aan. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

  • Gebruik achternaam veranderen

    Uw achternaam verandert nooit bij trouwen of scheiden. U kunt wel veranderen met welke achternaam of achternamen u aangesproken wilt worden. Dit noemen we naamgebruik. De gemeente geeft uw keuze van naamgebruik door aan organisaties zoals de RDW. U kunt dit online regelen met uw DigiD.

  • Bewijs van Nederlanderschap

    U heeft een bewijs van Nederlanderschap nodig om te bewijzen dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Bijvoorbeeld bij verhuizing naar het buitenland of een huwelijk. Of voor bepaalde beroepen, zoals een functie in het openbaar bestuur. U krijgt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Op het uittreksel staat uw nationaliteit. Voor het online aanvragen van het bewijs van Nederlanderschap heeft u DigiD nodig.