Zoekresultaat 11 - 20 van 28 resultaten

  • Gladheidbestrijding

    Gedurende het winterseizoen strooit de gemeente op een aantal wegen binnen de gemeentegrens zout tegen gladheid. Het winterseizoen loopt van november tot en met maart. Het doel is onveilige verkeerssituaties die bij gladheid op kunnen treden zoveel mogelijk te voorkomen. Strooiroutes In het Gladheidsbestrijdingsplan ligt de prioriteit vast die de gemeente tijdens het strooien hanteert. Deze prioriteit is als volgt: doorgaande verbindings- en busroutes; wijkontsluitingswegen; doorgaande fietsroutes. De officiële strooiroutes voor de 3 strooivoertuigen van de gemeente (die ten opzichte van de strooiroutes in het voorgaande jaar niet zijn gewijzigd) zijn aangegeven op een tekening die u hieronder op deze pagina kunt raadplegen. Evenals in voorgaande jaren kan bij lang aanhoudende gladheid worden besloten om ook buiten de strooiroutes de gladheid te bestrijden. Verantwoordelijkheden Uit het voorgaande is duidelijk dat niet overal gladheidbestrijding door de gemeente plaatsvindt. Woonstraten en voetpaden bijvoorbeeld zijn geen onderdeel van de centrale strooiroutes. Van weggebruikers wordt vanzelfsprekend verwacht, dat zij hun weggedrag aanpassen aan de omstandigheden. Dit houdt in dat weggebruikers onder winterse omstandigheden goed opletten en met voorzichtigheid aan het verkeer deelnemen. Daarnaast doet de gemeente graag een beroep op haar burgers om zelf 'het eigen stukje' van het voetpad voor de woning bij gladheid schoon te houden. Hierbij kunt u standaard keukenzout gebruiken, zoals u dat in de winkel aanschaft. Manier van gladheidbestrijding De gemeente strooit indien mogelijk 'preventief' ('nat'). Het voordeel van “preventief” strooien is, dat bij gladheid eerder kan worden uitgerukt. Hierdoor ligt het zout op de weg, voordat het glad wordt. Als de omstandigheden daarom vragen kan ervoor worden gekozen om 'curatief' ('droog') te strooien. Routes gladheidbestrijding (pdf, 1592 kB) Gladheidbestrijdingsplan (pdf, 834 kB)

  • Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit

    Wilt u afstand doen van uw Nederlandse nationaliteit? Dat kan als u 18 jaar of ouder bent en nog minstens één andere nationaliteit heeft. Afspraak maken Deze aanvraag maken we voor u in orde tijdens een afspraak. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente. Ons telefoonnummer is 14 0184. Kosten Gratis. Afhandeling Uw afstandsverklaring is meestal dezelfde dag afgehandeld.

  • Bezwaar maken

    U kunt bezwaar maken tegen schriftelijke besluiten. Meestal staat het besluit in een brief die u hebt ontvangen. Voorbeelden van besluiten zijn: subsidie-besluit, omgevingsvergunning of het weigeren van een gehandicaptenparkeerkaart. Ook kunt u bezwaar maken wanneer het te lang duurt voordat de gemeente een beslissing neemt op uw aanvraag. Niet iedereen kan zomaar bezwaar maken. U moet belanghebbende zijn. Onder belanghebbende wordt verstaan: degene wiens belang rechtstreeks bij het besluit is betrokken. Hoe kunt u bezwaar maken? U moet schriftelijk en op tijd bezwaar maken. Uw bezwaarschrift moet binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt bij de gemeente binnen zijn. Bij een brief moet het bezwaarschrift zijn ingediend binnen zes weken na de verzenddatum. De verzenddatum staat op de brief. In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan: uw naam en adres de datum van het bezwaarschrift waarom u het niet eens bent met het besluit (de motivering) een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar maakt. Voor een snelle afhandeling stuurt u een kopie, scan of foto van dit besluit mee. uw handtekening uw telefoonnummer U heeft een bezwaarschrift ingediend Meer informatie over wat er gebeurt na binnenkomst van uw bezwaar leest u in de folder Bezwaarafhandeling Drechtsteden (pdf, 2.482 kB). De folder is gemaakt door het Juridisch Kenniscentrum, waar het secretariaat zit voor behandeling van bezwaarschriften voor alle Drechtstedengemeenten. Mogelijkheid tot beroep Als de belanghebbenden het niet eens zijn met de beslissing op bezwaar kunnen zij daartegen beroep instellen bij de Rechtbank Rotterdam.

  • Uw status volgen van aangevraagde producten & diensten

    Voor bijna alle aanvragen, vragen en meldingen die u bij de gemeente indient leggen wij een digitale dossiers aan. Ook een groot deel van de brieven die u aan de gemeente stuurt, slaan wij digitaal op. U kunt uw aanvraag, vraag of melding daarna zelf volgen via ons zakensysteem. Ook uw vragen of aanvullende informatie over die zaak, kunt u via dat digitale dossier aan ons doorgeven. Volgen van / reageren op uw aanvraag, vraag of melding U kunt op 2 manieren de afhandeling van uw aanvraag volgen: Via automatische berichten naar uw e-mailadres of telefoon U ontvangt bericht als er iets verandert in de voortgang van uw aanvraag. U heeft uw voorkeur voor sms of e-mail bij uw aanvraag aangegeven. U bekijkt uw zaakdossier op onze website Via Opvragen status geeft u het zaaknummer in dat u bij de ontvangstbevestiging via een brief of e-mail van ons heeft ontvangen. U kunt dan de voortgang van uw aanvraag, vraag of melding zien. Wilt u meer informatie? Dan geeft u daarna uw pincode in. De pincode heeft u ook bij de ontvangstbevestiging ontvangen Opvragen status Verschillende statussen in uw zaak De zaken binnen de gemeente Hardinxveld-Giessendam hebben minimaal 4 statussen: Status 1: uw aanvraag is ontvangen Dit is de bevestiging dat de gemeente uw aanvraag, vraag of melding heeft ontvangen. Status 2: uw aanvraag is aan de behandelende afdeling toegewezen Dit betekent dat wij uw aanvraag naar de juiste afdeling hebben doorgestuurd. Status 3: uw aanvraag is in behandeling genomen Medewerkers van de gemeente zijn aan de slag met uw aanvraag. Zij beoordelen uw aanvraag, vraag of melding of zoeken naar een antwoord. Status 4: uw aanvraag is afgehandeld U krijgt antwoord van de gemeente (of heeft dit inmiddels al gekregen). Vaak vermeldt de gemeente in deze status ook het antwoord op uw aanvraag, vraag of melding. Sommige aanvragen hebben meer dan 4 statussen. Dat komt omdat er dan meer stappen in het afhandelproces zijn die wij met u willen delen. Zaak is 'opgeschort' Uw aanvraag schorten wij op als deze niet compleet is. U moet dus nog iets doen dat van belang is voor de afhandeling van uw aanvraag, vraag of melding. Via de e-mail of per brief sturen wij u bericht over de reden. U moet bijvoorbeeld nog iets aanleveren of nog betalen. De afhandeltijd stopt als wij uw zaak opschorten. Zodra uw aanvraag weer compleet is, gaat de afhandeltijd weer lopen. Zaak is 'verlengd' Soms hebben wij meer tijd nodig om uw aanvraag, vraag of melding af te handelen. Wij kunnen de afhandeltijd van uw zaak dan verlengen. Wij mogen dit alleen doen als dit bij uw zaak wettelijk is toegestaan. U krijgt van ons een brief met de reden en voor hoelang wij de afhandeltijd verlengen. Aanvraag, vraag of melding niet goed ingeboekt Als u denkt dat uw aanvraag verkeerd is ingeboekt, kunt u dit via uw zaakdossier aan ons doorgeven. Via 'Opvragen status' logt u in op uw zaakdossier. Hiervoor heeft u uw zaaknummer en pincode nodig die u bij de ontvangstbevestiging heeft ontvangen. Als wij uw aanvraag inderdaad verkeerd hebben ingeboekt, boeken wij uw zaak om. Dit kan betekenen dat er een andere afhandeltijd, andere kosten of andere voorwaarden van toepassing zijn op uw aanvraag, vraag of melding.  

  • Bouwgrond

    Bouwkavels zijn percelen grond waarop u een woning kunt laten bouwen. Binnen de gemeente Hardinxveld-Giessendam is er een verschil tussen bouwkavels voor particuliere woningbouw en bouwkavels voor projectontwikkelaars. De voorwaarden voor de koop van een particuliere (vrije) kavel zijn vastgelegd in de algemene voorwaarden voor woningbouw van de gemeente Hardinxveld-Giessendam en het ter plaatse geldende bestemmingsplan.

  • Aanvragen monumentensubsidie

    Als u eigenaar van een gemeentelijk monument bent in Hardinxveld-Giessendam, dan kunt u daarvoor een onderhoudssubsidie of een restauratiesubsidie aanvragen. Gebruik hierbij één van onderstaande formulieren. Aanvraagformulier onderhoudssubsidie gemeentelijke monumenten (pdf, 41 kB) Aanvraagformulier restauratiesubsidie gemeentelijke monumenten (pdf, 41 kB) Werkwijze     Print het formulier uit     Vul het formulier in     Onderteken het formulier     Stuur of breng het ingevulde en ondertekende formulier naar de gemeente Lees voordat u een aanvraag gaat doen ook de informatie die elders op deze website staat over monumentensubsidies.  

  • Rioolheffing eigenaren en gebruikers

    U betaalt rioolheffing als vergoeding voor de kosten die de gemeente maakt voor het onderhoud aan de riolering en het treffen van maatregelen voor hemel- en grondwater. U krijgt een aanslag rioolheffing als u een woning of bedrijfspand hebt in de gemeente. Ook als uw woning of bedrijfspand niet aangesloten is op de riolering . U betaalt deze heffing jaarlijks via de aanslag gemeentelijke belastingen.    

  • Aanpassing aan monument

    Voor veranderingen of onderhoud aan een monument hebt u vaak een vergunning nodig. U moet zich dan houden aan strenge regels. Normaal onderhoud kunt u doen zonder dat u een vergunning hebt. Of u een vergunning moet aanvragen en bij wie, hangt af van het soort monument. Meestal moet u een omgevingsvergunning aanvragen.

  • Kabels en leidingen plaatsen in openbare grond

    U heeft een vergunning nodig voor het leggen of verwijderen van kabels en leidingen in openbare grond. Voor deze vergunningaanvraag moet u betalen, ongeacht of uw aanvraag wordt goedgekeurd of niet.

  • Predikaat Hofleverancier en Koninklijk, en Koninklijke erepenning

    Het predicaat 'Koninklijk' is een onderscheiding voor een vereniging, stichting, instelling of onderneming. Dit predicaat kunt u aanvragen bij de burgemeester. U mag dan de titel 'Koninklijk' toevoegen aan de naam van uw organisatie. Ook mag u de Koninklijke kroon gebruiken, bijvoorbeeld op briefpapier. Voorwaarden aanvraag Het predicaat 'Koninklijk' kunt u krijgen als u voldoet aan de volgende eisen: Uw organisatie moet minimaal 100 jaar bestaan. Uw organisatie is van oorsprong Nederlands. Uw organisatie heeft een belangrijke positie binnen uw vakgebied. Uw organisatie is helemaal zelfstandig. Uw organisatie voert goed beleid en heeft een sterke financiële positie. Bestuurders en managers zijn van onbesproken gedrag. Het predicaat 'Koninklijk' mag u alleen bij de naam van uw organisatie gebruiken. U mag het predicaat maximaal 25 jaar gebruiken. Wordt uw organisatie overgenomen of zijn er grote structurele wijzigingen? Dan mag u het predicaat niet meer gebruiken. U kunt het predicaat niet krijgen voor een vereniging met als doel het verspreiden van politieke, commerciële, religieuze of levensbeschouwelijke opvattingen. Gang van zaken Dien een aanvraag in bij de burgemeester. Doe dit in de gemeente waar uw organisatie gevestigd is. Leg duidelijk uit waarom uw organisatie het predicaat verdient. Voeg documenten bij die uw uitleg ondersteunen. U krijgt vanzelf bericht of uw organisatie het predicaat krijgt. Meestal krijgt u de bijbehorende oorkonde tijdens een speciale feestelijke bijeenkomst.