Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 11 - 20 van 46 resultaten
- Externe link: Gezondheidsverklaring
De Gezondheidsverklaring (voorheen Eigen verklaring) is een formulier met vragen over uw gezondheid. U heeft de Gezondheidsverklaring nodig als u rijexamen gaat doen of als u vanwege een medische situatie een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur heeft. Maar ook als u uw rijbewijs wilt halen of verlengen voor vrachtauto of bus (C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E of DE). En als uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag. Door deze verklaring in te vullen kan het CBR beoordelen of u gezond bent om te rijden. Zie de website van het CBR voor meer informatie. Wachttijden medische beoordelingen Het is het verstandig om op tijd, maar niet te vroeg de Gezondheidsverklaring in te vullen. Dat betekent vier maanden voordat uw rijbewijs verloopt. Heeft u problemen met uw gezondheid? Dan adviseert het CBR om vijf maanden van tevoren uw Gezondheidsverklaring in te vullen, omdat u dan waarschijnlijk als onderdeel van de beoordeling ook naar een arts of specialist wordt doorverwezen. Het CBR kan u helaas niet sneller helpen als u de verklaring eerder indient. U kunt het proces wel versnellen door de Gezondheidsverklaring digitaal in te dienen in plaats van op papier. Meer informatie over de stand van zaken bij het CBR vindt u op de website van het CBR. Waar kan ik een Gezondheidsverklaring kopen? U kunt op de volgende manieren aan een Gezondheidsverklaring komen: Mijn CBR voor het online kopen en invullen van een Gezondheidsverklaring. Inloggen op Mijn CBR gaat via DigiD met sms-controle. De betaling gaat via iDeal. Tip: online indienen versnelt het proces. De CBR webshop voor een papieren Gezondheidsverklaring. Dit kost 10 euro extra. De verklaring is zonder DigiD te bestellen en wordt binnen 5 werkdagen verstuurd. Betaling gaat via iDeal. Het CBR-examencentrum in Amsterdam, Arnhem, Assen, Eindhoven en Rijswijk voor een papieren Gezondheidsverklaring. Betalen is alleen mogelijk met pin.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Externe link: Terrasvergunning
Als u een terras wilt openen of uw huidige terras wilt uitbreiden, verzoeken we u een afspraak te maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-04-18
- Externe link: Landmeten
De gemeente Terneuzen heeft een eigen Landmeetkundige dienst. Deze dienst verricht wettelijke taken zoals: het meten van gebouwen voor het bijhouden van de basisadministratie adressen en gebouwen (BAG) het meten van topografie (wegen, groenvlakken) voor de basisadministratie grootschalige topografie (BGT) en de gemeentelijke taken op het gebied van wegen, groen en riolering De landmeter zet ook de nieuwe grenzen uit bij aan- of verkoop van gemeentegronden. Daarna wordt, samen met de nieuwe eigenaar van de grond, de definitieve grens aangewezen aan het Kadaster. Voor nieuwbouwprojecten zet de landmeter ook de zogenaamde rooilijn uit. Dat is de lijn op een kavel of perceel waar de voorzijde van de nieuwe bebouwing moet worden neergezet. Hierbij wordt ook een advies hoogte-vloerpeil gegeven. Voor bedrijven die in opdracht van de gemeente werken, wordt op verzoek ook de zogenaamde digitale ondergrond beschikbaar gesteld. Heeft u een conflict over erfgrenzen? De gemeente geeft geen grenzen aan tussen percelen voor particulieren. Ook gemeentelijke grenzen die niet wijzigen, zet de gemeente niet uit. Als u wilt weten waar uw erfgrenzen liggen, kunt u het beste direct contact opnemen met het Kadaster. Neem contact op met het Kadaster.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-26
- Externe link: Echtscheiding
Wilt u gaan scheiden? Dan heeft u een advocaat nodig. De advocaat dient voor u het verzoek tot echtscheiding in bij de rechtbank. Zodra de rechter een definitieve uitspraak heeft gedaan, moet uw advocaat de echtscheiding binnen 6 maanden laten inschrijven bij de gemeente waar u getrouwd bent. Meenemen naar de advocaat Een afschrift van de huwelijksakte. Van beide partners een uittreksel uit de Basisregistratie Personen met vermelding van nationaliteit. Afschriften van de geboorteakten van minderjarige kinderen. U kan ook zonder de gevraagde documente langsgaan bij een advocaat. De advocaat zal in veel gevallen zelf contact opnemen met de gemeente om de documenten op te vragen. Inschrijving echtscheiding bij de gemeente Voor het inschrijven van de echtscheiding bij de gemeente is nodig: Een schriftelijk verzoek tot inschrijving. Een afschrift van de echtscheidingsbeschikking. Een verklaring van de griffier van de rechtbank dat geen van de partijen beroep heeft aangetekend. Dit is niet nodig wanneer beide (ex-)partners samen een schriftelijk verzoek indienen. In de meeste gevallen zal uw advocaat de inschrijving bij de gemeente doorgeven. Meer informatie Scheiden of uit elkaar gaan: wat moet ik regelen? Geldplan Scheiden
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-08-22
- Externe link: Vergunning alcoholvrije dranken en eetwaren serveren
Wilt u in uw horecabedrijf, bijvoorbeeld lunchroom, alcoholvrije dranken en/of eetwaren verstrekken om daar ter plaatse te nuttigen, dan heeft u een vergunning nodig. Het gaat hier om een vergunning volgens de ‘Verordening op het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren’. Uitzonderingen: u verstrekt ook alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse. In dat geval heeft u een andere vergunning nodig, namelijk een alcoholwetvergunning volgens de Alcoholwet. als de verstrekking plaatsvindt als dienstverlening van bijkomstige aard. Neem hiervoor altijd eerst contact met ons op. Bestaande vergunning laten aanpassen Voor het wijzigen of toevoegen van een leidinggevende kunt u het online formulier 'wijziging leidinggevende horeca' gebruiken. U dient hiervoor in te loggen met Digid of eherkenning voor bedrijven. Het formulier 'eigen verklaring leidinggevende' moet u, ingevuld en ondertekend door de leidinggevende, toevoegen als bijlage. Leidinggevende wijzigen Eigen verklaring leidinggevende Voor het wijzigen van de inrichting kunt u het online formulier 'wijziging inrichting horeca' gebruiken. Hiervoor logt u in met Digid of eherkenning voor bedrijven. Inrichting wijzigen Bij het voortzetten van een bestaande inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Nieuwe vergunning aanvragen Als u een vergunning voor het verstrekken van alcoholvrije dranken en eetwaren wilt aanvragen, moet u eerst een afspraak maken met het team Vergunningen en Handhaving van onze gemeente. Dit kunt u doen door te bellen naar 14 0115 of door het contactformulier in te vullen. Bij het starten van een nieuwe inrichting heeft u tevens een exploitatievergunning nodig. Overige zaken Exploitatievergunning: voor het exploiteren van een horecabedrijf, inclusief eventueel terras, heeft u ook een exploitatievergunning nodig. Uitgezonderd zijn slijterijen, zorginstellingen en paracommerciële bedrijven. De exploitatie mag niet in strijd zijn met het bestemmingsplan en mag de openbare orde of de woon- en leefsituatie in de omgeving niet nadelig beïnvloeden. Melding brandveilig gebruik: kunnen er meer dan 50 personen tegelijkertijd in het horecabedrijf aanwezig zijn? Dan moet u dit melden. Melding activiteitenbesluit milieubeheer: vanuit milieuregelgeving moet u bovendien een melding activiteitenbesluit doen. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-04-18
- Externe link: Nachtregister
Wilt u als ondernemer overnachtingen aanbieden? Dan moet u een nachtregister bijhouden. Dit is wettelijk verplicht. De gemeente kan vragen om de gegevens uit het nachtregister in te zien. Bijvoorbeeld bij de aangifte van de toeristenbelasting of bij een controle. In het nachtregister zet u de volgende gegevens: naam en adres van de gast; dag van aankomst; dag van vertrek; welk identiteitsbewijs de gast heeft getoond. U mag een eigen formulier of systeem gebruiken. Er is eventueel een (voorbeeld)lijst beschikbaar. Hotel, bed and breakfast of camping starten Wilt u een hotel, bed and breakfast (B&B), minicamping of ander nachtverblijf starten? Of wilt u het overnemen, verplaatsen en beëindigen? Neem dan contact met ons op. Wij ontvangen graag de volgende informatie: gegevens van de bedrijfsleider de locatie van het bedrijf Kunnen er in uw bedrijf meer dan 10 personen tegelijk overnachten? Vraag dan een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik aan via Omgevingsloket online. Wilt u alcohol verkopen? Dan vraagt u ook een alcoholwetvergunning aan. Starten met kamerverhuur, B&B etc. In de gemeente Terneuzen is voor het starten van kamerverhuur een vergunning nodig. Vraag naar de voorwaarden, ook als u een bestaande situatie met kamerverhuur overneemt. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Vergunning en Handhaving, tel 14 0115.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-04-18
- Externe link: Straatverlichting
Binnen de gemeente staan ca. 13.000 lichtmasten. De lichtmasten gaan een half uur voor zonsondergang aan en een half uur na zonsopgang uit. Dit regett DNWG met een astronomische klok. We kennen twee soorten lichtmasten: nacht- en avondbranders. Nachtbranders branden de hele nacht. Avondbranders geven 's avonds tot elf uur licht en gaan dan uit. De volgende morgen gaan de lichtmasten weer aan vanaf 06:30 uur totdat het licht wordt. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van de openbare verlichting binnen de bebouwde kom en voor een aantal plaatsen buiten de bebouwde kom. Ziet u een lamp die niet brandt of een kapotte armatuur of een kapotte lichtmast, dan kunt u dat melden bij Liteweb (voorheen ovstoringzeeland). Gebruik hiervoor de knop 'Storing melden'. Storing melden Bij acuut gevaar Is er onmiddellijk gevaar voor de omgeving, bijvoorbeeld door loshangende draden? Tijdens kantooruren kunt u dit direct bij ons melden via telefoonnummer 14 0115 (vanuit het buitenland: 00 31 115 455 000). Buiten kantooruren kunt u spoedeisende storingen via de politie melden, telefoonnummer 088-205 2066 . Afhandeling storing Met de aannemer is overeengekomen dat eenvoudige storingen zoals een defecte lamp binnen vijf werkdagen hersteld moet zijn. Dit betreft ongeveer 90% van alle voorkomende storingen. Voor schades zijn er langere afhandelingstermijnen. Afhankelijk van het type armatuur en mast kan dit ongeveer twee maanden duren. Wanneer de verkeersveiligheid in het geding is kunnen tijdelijke voorzieningen getroffen worden. Netwerkstoringen worden veroorzaakt door een storing van de voeding van de lichtmasten. Meestal branden er dan meerdere lantaarnpalen op een rij niet. Deze storingen worden aan Stedin (DNWG) doorgegeven. De afhandelingstermijn hiervan wisselt en is afhankelijk van de traceerbaarheid. Delta streeft naar een afhandelingstermijn van twee weken. In de video wordt verwezen naar ovstoringzeeland.nl. Wanneer u dit webadres intypt komt u op Liteweb terecht. Natuurlijk kunt u ook de blauwe knop 'storing melden' gebruiken. U komt dan ook op Liteweb terecht waar u de storing kan melden. 31 oktober 2018, YouTube filmpje, 0:59
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-05
- Externe link: Bijstandsuitkering
Heeft u geen inkomen (meer) of heeft u niet genoeg geld om van te leven? Dan kunt u bijstand aanvragen. Een bijstandsuikering vult uw eigen inkomsten aan tot de bijstandsnorm die voor u geldt. Bijstand is bedoeld voor noodzakelijke dagelijkse dingen zoals huur, eten en kleding. Als u een bijstandsuitkering wilt aanvragen moet u een afspraak voor een brede intake maken. Op deze afspraak neemt u in ieder geval uw geldige paspoort, identiteitskaart of verblijfsvergunning mee. Heeft u een partner? Dan moet hij/zij ook meekomen op de afspraak. Afspraak maken brede intake Wanneer heb ik recht op een bijstandsuitkering? Een bijstandsuitkering kunt u aanvragen als u niet genoeg geld heeft om van te leven en als u voldoet aan de voorwaarden. Hoe verloopt het aanvragen van bijstand? U maakt eerst een afspraak voor een brede intake via de knop 'afspraak maken brede intake'. Op deze afspraak bespreken we met u uw situatie. In het filmpje 'snelbalie aanvraag bijstand' leggen wij uit hoe de aanvraag verloopt. 20 januari 2022, YouTube filmpje, 2:40 Hoe hoog is de bijstandsuitkering? De hoogte van een bijstandsuitkering (bijstandsnorm) bepaalt de overheid centraal. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van uw leeftijd en situatie. Uitbetaling vakantiegeld We betalen het vakantiegeld ieder jaar aan het einde van de maand juni. Bijzondere bijstand Soms brengen bijzondere omstandigheden extra kosten met zich mee. Moet u als gezin rondkomen van een laag inkomen? Of moet u langere tijd rondkomen van een inkomen op bijstandsniveau? Dan kunt u onder bepaalde voorwaarden toeslagen aanvragen. Lees meer op de pagina Bijzondere bijstand.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-09-07
- Externe link: Gastouder worden of kinderdagverblijf starten
Als u een voorziening voor de kinderopvang wilt beginnen, moet u zich registreren in het Landelijk Register Kinderopvang. Alle voorzieningen op het gebied van de kinderopvang staan geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Hierin staan alle in Nederland geregistreerde opvangvoorzieningen, namelijk kinderopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders. De gemeente onderhoudt het LRK. Het LRK is te vinden op het Landelijk Register Kinderopvang. Als u de registratie (het verzoek tot exploitatie) wilt starten, klik dan op onderstaande knop. Als u een wijziging wilt doorgeven, kan dat ook via onderstaande knop. U heeft hiervoor e-herkenning nodig. Aanvraag of wijziging doorgeven Algemene informatie en stappenplannen Informatie over kinderopvang (Rijksoverheid) Stappenplan gastouderbureau starten Stappenplan kindercentrum starten Informatie over veranderingen kinderopvang Informatie over continue screening in de kinderopvang Meer informatie Wet kinderopvang Regeling Wet kinderopvang Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk Besluit kwaliteit kinderopvang
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2023-10-30
- Externe link: Inkomensvoorziening, oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)
Bent u als oudere arbeidsongeschikte zelfstandige noodgedwongen uw bedrijf of beroep te beëindigen? Dan komt u onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor een IOAZ-uitkering (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Zelfstandigen). Noodgedwongen beëindiging Noodgedwongen beëindiging van bedrijf of beroep kan betekenen dat uw inkomsten ontoereikend worden. Misschien kunt u uw bedrijf door uw arbeidsongeschiktheid niet voortzetten en moet u het overdragen aan derden. Of u moet uit een samenwerkingsverband stappen. Het aanvragen van IOAZ doet u vóór het beëindigen van uw beroep of bedrijf. De aanvraag dient u bij ons in via het contactformulier. Contact opnemen Hoogte van de IOAZ-uitkering Bruto IOAZ- bedragen per maand (inclusief 8% vakantietoeslag). alleenstaande van 23 jaar of ouder: € 1.156,76 alleenstaande ouder van 21 jaar of ouder: € 1.454,86 gehuwd of samenwonend (beide boven 21): € 1.504,42 De uitkering stopt op het moment dat u 65 jaar wordt. Voorwaarden Om in aanmerking te komen voor de IOAZ-uitkering moet u ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent een oudere zelfstandige tussen de 55 en 65 jaar, óf u bent een gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandige tot 65 jaar, die het bedrijf of beroep als gevolg van arbeidsongeschiktheid moet beëindigen. U voldoet aan het zogeheten urencriterium voor de belastingaftrek voor zelfstandigen: de zelfstandigenaftrek. U heeft de uitkering aangevraagd voordat u uw bedrijf opheft of verkoopt. U bent verplicht op zoek te gaan naar een betaalde baan. De IOAZ-uitkering is namelijk een werkloosheidsuitkering. Gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen en IOAZ De IOAZ geldt in principe niet voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze gewezen zelfstandigen. Zij kunnen in aanmerking komen voor een toeslag op grond van de Toeslagenwet. U kunt alleen nog recht hebben op een IOAZ-uitkering als u: gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan tachtig procent) bent; op 28 december 2005 al een IOAZ-uitkering ontving; geen recht heeft op een toeslag via de Toeslagenwet, omdat u een partner heeft die na 31 december 1971 is geboren; geen kind heeft dat jonger is dan twaalf jaar.
- Bron: Terneuzen (Gemeente)
- 2022-01-27