Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (4)
Zoekresultaat 11 - 20 van 52 resultaten
- Externe link: Document waarmerken
Soms heeft u een gewaarmerkte kopie nodig van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. De gemeente zet een stempel (waarmerk) op de kopie van het originele document. Daarmee kunt u bewijzen dat de kopie er precies hetzelfde uitziet als het origineel. Bel de gemeente om een afspraak te maken. U krijgt het gewaarmerkte document direct mee. Bel 0512 581 234 Kosten € 7,80 Meenemen Het originele document dat u wilt laten waarmerken. Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Contant geld of pinpas. Gewaarmerkt diploma of getuigschrift Voor een gewaarmerkt diploma of getuigschrift kunt u terecht bij de instelling die het diploma of het getuigschrift heeft afgegeven. Of bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De gemeente kan dat niet voor u doen.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Kwijtschelding aanvragen
Kunt u de gemeentelijke belastingen niet betalen omdat u een laag inkomen heeft? Dan heeft u misschien recht op kwijtschelding. Dat kan alleen voor de rioolbelasting, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting. Bij de hondenbelasting kunt u alleen kwijtschelding krijgen voor de eerste hond. Kwijtschelding aanvragen Voorwaarden Bij uw aanvraag kijken wij naar uw inkomen, uitgaven en uw vermogen. Als u een partner heeft, kijken we naar het gezamenlijke inkomen en vermogen. Als u alleen een woning deelt, houden we hier rekening mee bij de beoordeling voor kwijtschelding. U krijgt géén kwijtschelding als: u een eigen bedrijf heeft. u een woning heeft die meer waard is dan de openstaande hypotheekschuld die u heeft u een auto of motor heeft die meer waard is dan € 3.350,-, behalve als u deze absoluut niet kunt missen voor uw werk of in verband met ziekte/handicap uw inkomen hoger is dan het normbedrag. u meer eigen vermogen heeft dan het normbedrag. Automatische kwijtschelding na controle Bij het aanvragen van kwijtschelding kunt u ons toestemming geven om uw gegevens elk jaar te controleren bij andere instanties. Dat doen we bijvoorbeeld bij de Rijksbelastingdienst, het UWV en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Als u aan de voorwaarden voor kwijtschelding voldoet, krijgt u automatisch kwijtschelding. U krijgt hierover dan bericht van ons. Ook interessant voor u U krijgt ook een aanslag voor de waterschapsbelasting van het Noordelijk Belastingkantoor. Misschien heeft u ook recht op kwijtschelding van deze kosten. Dit vraagt u aan bij het Noordelijk Belastingkantoor. Kwijtschelding voor id-kaart Soms kunt u kwijtschelding krijgen voor de kosten van een identiteitskaart. Dat kan in de volgende gevallen: Als u kwijtschelding krijgt voor gemeentelijke belastingen. Als de aanvrager ouder dan 14 jaar is (vanaf 14 jaar geldt de indentificatieplicht). Als u geen geldig paspoort heeft. Als u niet eerder kwijtschelding heeft gekregen voor een id-kaart. Bij diefstal of vermissing van uw id-kaart krijgt u bij het aanvragen van een nieuwe geen kwijtschelding. Als u ouder dan 18 jaar bent en inwonend bent bij uw ouders. Dien zelf een kwijtscheldingsverzoek in. Meeliften op een toegewezen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van de ouders kan niet. Download het kwijtscheldingsformulier id-kaart (pdf). Wet- en regelgeving U leest meer over de regels voor kwijtschelding op overheid.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Standplaatsvergunning
Wilt u goederen verkopen of diensten aanbieden vanaf een openbare en in de openlucht gelegen plaats? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. Vraag deze vergunning aan per e-mail via gemeente@smallingerland.nl Voorwaarden Vraag de vergunning ten minste acht weken voor het innemen van de standplaats aan Lever bij uw aanvraag ook een situatietekening met afmetingen van de standplaats in. Kosten Duur vergunning Kosten Standplaats voor één dag € 113,00 Standplaats voor maximaal een maand € 170,00 Standplaats voor langer dan vier maanden tot één jaar € 227,00 Standplaats op weekmarkt In Drachten is op donderdag en zaterdag een weekmarkt op het Raadhuisplein. Wilt u informatie over de mogelijkheden voor een standplaats op de weekmarkt? Neem dan contact op met Stichting Marktbeheer. Dit moet u weten Het innemen van een standplaats mag niet in strijd zijn met het omgevingsplan. Dit kunt u zelf controleren via Planviewer Bij het innemen van de standplaats moet u voldoen aan de voorschriften die in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Bgbop) staan. Gaat de aanvraag over particulier terrein? Dan ontvangen wij bij uw aanvraag graag een schriftelijke ondertekende verklaring van de grondeigenaar. Hieruit moet blijken dat de grondeigenaar geen bezwaar heeft tegen het innemen van de standplaats Verkoopt u etenswaren of drinken? Dan moet u voldoen aan de eisen van de Voedsel en Warenautoriteit
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-08
- Externe link: Geboorte aangeven
Aangifte van geboorte doet u binnen 3 dagen na de geboortedag. De geboortedag telt niet mee. Als de laatste dag van die 3 dagen op een zaterdag, zondag of een in Nederland erkende feestdag valt, eindigt de termijn op de eerstvolgende werkdag. Geboorte digitaal doorgeven U kunt de geboorte (digitaal) doorgeven als: Uw kind in de gemeente Smallingerland is geboren. U de moeder van het kind bent. U officieel, via huwelijk, geregistreerd partnerschap of door erkenning, de vader of de meemoeder van het kind bent . Wat heeft u nodig? DigiD; kopie of foto/scan van de erkenningsakte of de akte van naamskeuze (als dat van toepassing is); verklaring van het ziekenhuis of van de verloskundige. Digitaal geboorteaangifte doen (met DigiD) Aangifte doen op het gemeentehuis Kunt u niet digitaal aangifte doen? Maak dan een afspraak om langs te komen op het gemeentehuis. Meenemen naar de afspraak Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Eventueel trouwboekje of een partnerschapsboekje. Eventueel het kopie van de erkenningsakte van uw kind. Eventueel het kopie van de akte van naamskeuze. In geval van ouderschap van hetzelfde geslacht neemt u ook de donorverklaring mee. Achternaam kind De wet bepaalt welke achternaam een kind krijgt. In sommige gevallen kunnen ouders of verzorgers kiezen welke achternaam hun kind krijgt. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. Burgerservicenummer (BSN) Binnen ongeveer een week na de geboorteaangifte stuurt de woongemeente de brief met het BSN naar het adres waar het kind staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Kinderbijslag Kinderbijslag gaat automatisch. Ontvangt u al kinderbijslag? Dan wordt de hoogte van de kinderbijslag automatisch aangepast.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-16
- Externe link: Spandoekvergunning
Wilt u een spandoek plaatsen? Dan heeft u een tijdelijke reclamevergunning nodig. Deze kunt u aanvragen door een mail te sturen naar gemeente@smallingerland.nl. Een vergunning voor een spandoek kan worden verleend voor: sportwedstrijden, zoals wielerrondes, om de start en de finish aan te duiden; landelijke campagnes over bijvoorbeeld verkeersveiligheid en landelijke collectes; landelijke monumentendag en soortgelijke evenementen. Voorwaarden U mag maximaal 10 spandoeken gebruiken. Spandoeken moeten boven de weg op een hoogte van 4,50 meter en tenminste 2,20 meter boven het trottoir worden aangebracht. De afstand tot kruisingen moet minimaal 50 meter zijn. Kosten De kosten voor een spandoekvergunning zijn € 151,40.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-14
- Externe link: Buurtbudget aanvragen
Heeft u een plan waarmee de leefbaarheid in uw wijk, buurt of dorp groter wordt? Wijkraden, verenigingen van dorpsbelang of inwoners van een wijk of dorp kunnen bij de gemeente een bijdrage aanvragen voor een voorziening of activiteit. Er zijn twee aanvraagrondes per jaar. Vraag voor 1 april of voor 1 oktober het buurtbudget aan. Buurtbudget aanvragen Dit moet u weten De voorziening of activiteit is gericht op verbeteringen in de directe woonomgeving, is openbaar toegankelijk en bereikt zoveel mogelijk inwoners van de wijk of het dorp. Inwoners hoeven niet lid te zijn of te betalen om er gebruik van te maken. U betaalt zelf een deel van de kosten, bijvoorbeeld via een sponsor of eigen werkzaamheid. De richtlijn hiervoor is 20%. Voeg bij de aanvraag een stappenplan en een begroting. Alleen kosten die een direct verband houden met de voorziening of activiteit komen voor een bijdrage van de gemeente in aanmerking. Bent u inwoner? Voeg dan een handtekeningenlijst met minstens 25 medestanders uit de wijk of het dorp toe aan de aanvraag. En het is handig om de wijkraad of vereniging van dorpsbelang op de hoogte te stellen. Het plan is binnen één jaar uitgevoerd. Het plan is niet in strijd met gemeentelijk beleid en is geen onderdeel van lopende projecten of procedures. De gemeente heeft niet al eerder (negatief) over het plan besloten. Voor elke wijk en dorp is een bedrag gereserveerd. Op is op. Een goede oogst in Sydwende Benieuwd wat u kunt doen met het buurtbudget? Lees hier het persoonlijke verhaal van Carry Spigt, die fruitbomen plantte dankzij het buurtbudget.
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-07
- Externe link: Aangifte overlijden
Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon overleden is. Meestal doet de uitvaartverzorger aangifte. Ook een nabestaande kan aangifte doen. Als uitvaartverzorger aangifte doen Als uitvaartverzorger doet u met eHerkenning aangifte van overlijden. U moet als contactpersoon van uw organisatie daarvoor aangemeld zijn bij de gemeente. Let op: Is uw organisatie nog niet aangemeld? Of bent u als contactpersoon niet bekend bij de gemeente? Geef dan de volgende gegevens aan ons door via het algemene contactformulier: naam organisatie, adres, KvK-nummer, contactpersoon, BSN van contactpersoon, e-mailadres, telefoonnummer. Kunt u niet digitaal aangifte doen? Neem dan telefonisch contact met ons op 0512 581 234 Digitaal aangifte overlijden doen (met eHerkenning) Als nabestaande aangifte doen U kunt als nabestaande aangifte doen van overlijden. Bel de gemeente op 0512 581 234 voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Neem voor de afspraak de volgende documenten mee: Een geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Een doktersverklaring van het overlijden. Kosten Een overlijdensakte kost € 17,10. Dit moet u weten Aangifte van overlijden doet u ruim voor de dag van de begrafenis of crematie. Is de persoon in het buitenland overleden? Dan geeft u dit door aan de woongemeente van de overledene. Hiervoor heeft u een (gelegaliseerde) overlijdensakte nodig uit de plaats waar de persoon is overleden. Begraven of cremeren van de overledene mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 6 werkdagen na de dag van overlijden. Meer informatie over aangeven van overlijden kunt u vinden op Rijksoverheid.nl. Bekijk ook de pagina's Begraven en asbestemmingen en Vergunning gedenkteken graf aanvragen. Aangifte lijkvinding Is de dag van overlijden niet duidelijk? Dan is er sprake van lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Online aangifte van lijkvinding (met eHerkenning) Aangifte van levenloos geboren kind Als een kind levenloos geboren is, dan kunt u als uitvaartverzorger hier online aangifte van doen. Online aangifte levenloos geboren kind (met eHerkenning) Wilt u als ouder zelf aangifte doen? Bel dan de gemeente op 0512 581 234 voor het maken van een afspraak op het gemeentehuis. Meer informatie over het aangeven van een levenloos geboren kind vindt u op Rijksoverheid.nl
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-20
- Externe link: Verhuizen
Gaat u verhuizen? Of bent u verhuist? Geef uw verhuizing dan door aan uw (nieuwe) woongemeente. Dat kan vanaf 4 weken voor de verhuizing tot 5 dagen erna. Geeft u uw verhuizing later door? Dan is de datum waarop de gemeente uw verhuisaangifte ontvangt, uw officiële verhuisdatum. Verhuizen binnen of naar Smallingerland Verhuist u binnen of naar gemeente Smallingerland? Geef dit dan online, met uw DigiD, aan ons door. Wij geven uw nieuwe adres door aan overheidsorganisaties zoals de belastingdienst en pensioenfondsen. Verhuizing online doorgeven (met DigiD) Wie mag of moet een verhuizing doorgeven? Personen vanaf 16 jaar of ouder Verhuizing voor een andere persoon doorgeven kan voor een: minderjarig kind, als u de ouder, voogd of verzorger bent. echtgenoot of geregistreerd partner als u samen naar hetzelfde adres verhuist. meerderjarig kind, als u samen naar hetzelfde adres verhuist. ouder, als u samen naar hetzelfde adres verhuist. persoon die onder curatele staat, als u de curator bent. een meerderjarige die u daarvoor schriftelijk heeft gemachtigd. Gaat u bij iemand inwonen? De persoon die de woning huurt of eigenaar is van de woning bevestigd online uw inwoning met zijn of haar DigiD. Deze mogelijkheidkunt u kiezen als u uw verhuizing online doorgeeft. Verhuizen van Smallingerland naar andere gemeente Verhuist u vanuit Smallingerland naar een andere gemeente? Dan geeft u uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist. Verhuizing doorgeven op het gemeentehuis U kunt uw verhuizing ook op het gemeentehuis doorgeven. Maak hiervoor een afspraak. Gaat u bij een persoon inwonen? Kom dan samen met de huurder of eigenaar van de woning naar het gemeentehuis. Kosten Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Emigreren Kijk op de pagina Emigratie doorgeven als u emigreert. Verhuizen vanuit het buitenland Kijk op de pagina Verhuizen vanuit het buitenland als u vanuit het buitenland in gemeente Smallingerland komt wonen. Verhuizing doorgeven als organisatie U kunt als organisatie met eHerkenning een verhuizing doorgeven voor een inwoner. Heeft u geen eHerkenning? Vraag deze dan eerst aan bij eHerkenning.nl. Daarnaast moet uw organisatie aangemeld zijn bij de gemeente. Is uw organisatie nog niet aangemeld? Vul dan het contactformulier in en stuur de volgende gegevens mee: naam organisatie, adres, KvK-nummer, contactpersoon, e-mailadres, telefoonnummer. Verhuizing doorgeven als organisatie (met eHerkenning)
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-13
- Externe link: Aanpak riolering Uitgang en Leidijk
De gemeente Smallingerland gaat in een deel van de straten Uitgang en de Leidijk het riool vervangen. Hiervoor zijn sommige delen van de straten afgesloten. Gescheiden riool en nieuwe wegindeling De gemeente legt ook meteen een hemelwaterriool aan. Daarmee kan het regenwater apart worden afgevoerd van het andere rioolwater. De straat richten we ook opnieuw in en er komen nieuwe bomen en struiken. Planning 2025 De voorbereidende werkzaamheden beginnen in januari 2025 en worden afgerond eind september 2025. Maar als het kan dan ronden we eerder af. Meer informatie volgt zo spoedig mogelijk. Afbeeldingen Klik op de afbeelding voor een grotere weergave. Plan voor vervangen bomen en struiken
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-13
- Externe link: Peuteropvangsubsidie
De kosten voor peuteropvang betaalt u in principe zelf. Wat u moet betalen hangt af van uw inkomen, bijdragen van de belasting of subsidie. In de meeste gevallen krijgt u kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Heeft u hier geen recht op, dan kunt u misschien een bijdrage van de gemeente krijgen. Vraag de subsidieregeling van de gemeente aan via uw peuteropvangorganisatie: Vandaag, Kleurrijk, Eigen en Wijzer, Us Stekje of Kinderwoud. Zij helpen u bij het regelen van de geldzaken. Vraag de kinderopvangtoeslag aan bij de Belastingdienst. Dit moet u weten U komt in aanmerking voor subsidie van de gemeente: als u alleenstaand bent en geen inkomen heeft uit werk. als u samen met een partner bent en één van u beiden of u alle twee geen inkomen heeft uit werk. In alle andere gevallen komt u in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Peuteropvang is voor kinderen van 2 tot 4 jaar. U kunt uw peuter 40 weken per jaar voor 2 dagdelen van elk 3 uur naar de peuteropvang brengen. In de schoolvakanties kan dat niet. Op zoek naar kwalitatief goede kinderopvang? Kijk voor een overzicht op de website van het Landelijk Register Kinderopvang (LKR) Lees alles over de Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Tabel ouderbijdrage peuteropvang 2025 Wanneer u geen recht heeft op kinderopvangtoeslag, kunt u voor de peuteropvang een bijdrage in de kosten van de gemeente krijgen. U blijft een ouderbijdrage betalen. De ouderbijdrage is afhankelijk van uw inkomen. In Smallingerland zijn 5 aanbieders voor peuteropvang, namelijk Kinderwoud, Kleurrijk, Vandaag Kinderopvang, Us Stekje en Eigen&Wijzer. M.O.S. doet de administratie voor deze bijdrage. Wanneer u een aanvraag wilt doen voor een bijdrage, kunt u de peuteropvang van uw kind vragen of zelf contact opnemen met M.O.S. via 0512 51 55 98 of www.mosweb.nl. In 2025 gelden de volgende bedragen: Gezamenlijk toetsingsinkomen gezin 2025 Ouderbijdrage peuteropvang 2025 per uur 1e kind 2e kind e.v. Lager dan €23.311 €0,43 €0,43 €23.212 €35.687 €0,43 €0,43 €35.688 €49.108 €0,44 €0,43 €49.109 €66.794 €0,89 €0,58 €66.795 €96.010 €2,23 €0,88 €96.011 €133.045 €4,43 €1,37 €133.046 en hoger €6,91 €2,56
- Bron: Smallingerland (Gemeente)
- 2025-01-08