Zoekresultaat 11 - 20 van 30 resultaten

  • Pers

    Bestuursvoorlichting en persvragen Onze woordvoerders zijn uitsluitend bereikbaar voor media. Bent u niet van de media? Kijk dan op onze Contactpagina. Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur kunt u onze woordvoerders bereiken op: Telefoon: 14 030 E-mail: communicatie@ijsselstein.nl Persberichten 2024.12.19. Evenementen komende 2 jaar op Podiumterrein 2024.12.19. IJsselsteiners kunnen zorgen melden bij Meldpunt Bezorgd 2024.12.13. Gemeente op zoek naar locaties voor evenementen 2024.12.02. Overtreding Milieuwet bij onverwachte controle restaurants 2024.12.02. IJsselstein is 150 fruitbomen rijker – succesvolle actie 2024.11.18. IJsselstein vangt financiële klap op 2024.11.11  Controle elektrische tweewielers Overtoom 2024.11.08. Tijdelijke bouwbrug verdwijnt 2024.11.05. Woningsluiting verlengd 2024.11.04. Wethouder draagt sleutel over aan projectontwikkelaar: bouw van 25 woningen van start 2024.10.31. Burgemeester Patrick van Domburg verlaat IJsselstein 2024.10.22  Burgemeester sluit woning Braziliëhof 2024.10.02. Geen tijdelijke woningen aan Noord IJsseldijk 2024.09.30. Koninklijke onderscheiding voor de heer Henk ter Horst 2024.09.03. Nieuwe subsidieregeling isolatie koopwoningen vastgesteld 2024.08.23. IJsselstein bruist van cultuur: Ontdek CultiTijd in september 2024.07.22. Nieuwegeiner ontvangt last onder dwangsom voor drugshandel 2024.07.15. Nieuwe woningen voor starters en senioren aan Hazenveld 2024.07.12. Gezamenlijke visie geeft focus aan de economische groei 2024.06.19. Gemeente, woningcorporatie en zorgaanbieders werken samen aan wonen en zorg 2024.06.18. Burgemeester sluit woning vanwege mogelijke dreiging 2024.06.13. Last onder dwangsom voor aangehouden Nieuwegeiner 2024.06.12. Hinder bij maatregelen gevel Fulcotheater en stadhuis 2024.06.11. Berichten over uw Buurt 2024.05.24. Wethouder Edwin Tas herbeleeft zijn jeugd tijdens geslaagde natuurles 2024.04.29. Alles komt terecht – nieuw minimabeleid 2024.04.26. Eerste deel van doorfietsroute geopend in IJsselstein 2024.04.26. Lintjes in IJsselstein 2024.04.10. Last onder dwangsom voor jonge IJsselsteiner 2024.03.22. Gebiedsontzegging na mishandeling 2024.02.23. Denk mee over zon en wind in IJsselstein 2024.02.08. Bodycams Voor Boa's 2024.01.24. Gemeente Veilt Deel Kunstcollectie 2023.12.20. Dirigent IJsselsteins Zeemanskoor ontvangt Compliment 2023.12.18. Welkom aan nieuwe IJsselsteiners 2023.12.18. Compliment voor jarenlange inzet kunst en hobbymarkt 2023.12.11. Commissaris van de Koning bezoekt IJsselstein

  • Bezoek uit het buitenland

    Hoe werkt het Maak een afspraak Vul schriftelijk het formulier bewijs van garantstelling (pdf, 203 kB) in, maar onderteken het nog niet; Neem een geldig legitimatiebewijs mee voor de legalisatie van uw handtekening; Neem en het ingevulde formulier mee; U tekent het formulier persoonlijk tijdens de afspraak op het stadhuis. Let op: U kunt uw garantstellingen/of logiesverklaring niet digitaal aanvragen. Nodigt u een familielid of andere buitenlandse relatie uit en verblijft deze persoon bij u? Vul dan een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking in en stuur dit naar uw gast. Ga wel eerst naar de gemeente om uw handtekening te legaliseren. In het bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking verklaart u waarom u uw gast heeft uitgenodigd. Kosten Voor een garantstelling en/of logiesverklaring legaliseert u uw handtekening. De legalisatie van handtekening kost € 11,00. U betaalt direct aan de balie. Meer weten Website IND

  • Akte aanvragen

    Hoe werkt het Let op! Bent u in een andere gemeente geboren of gehuwd dan ligt de akte in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaats gevonden. U kunt de akte dan niet bij de gemeente IJsselstein aanvragen. Voorbeeld: U of uw kind is geboren in het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, dan ligt de akte ook in de gemeente Nieuwegein. U vraagt dan de akte aan bij de gemeente Nieuwegein. Bent u in het buitenland geboren of gehuwd dan kunt u de akte aanvragen bij de gemeente Den Haag. Digitaal aanvragen Online aanvragen Gebruik uw DigiD om in te loggen; U rekent direct af bij de aanvraag; U ontvangt het binnen 3 werkdagen. Op afspraak Maak een afspraak Neem uw geldig legitimatiebewijs mee; Als u de aanvraag voor iemand anders doet: neem een ingevuld machtigingsformulier en kopie van zijn of haar identiteitsbewijs mee; U krijgt het bewijs direct mee. Welke aktes kunt u aanvragen Geboorteakte Huwelijksakte Partnerschapsakte Echtscheidingsakte Akte beëindiging partnerschap Overlijdensakte Attestatie de Vita Kosten Een afschrift uit de burgerlijke stand kost € 16,60. Een bewijs van in leven zijn kost € 12,05. Een Attestatie de Vita kost € 16,60. U betaalt direct bij de aanvraag. Meer weten Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie over verschillende aktes.

  • Plantlijst bomen

    Update 18 december 2024 Er zijn bomen geplant op: Parallelweg (6x) Van Leeuwenhoekweg (8x) Schepenensingel (1x) Baljuwpad (5x) Aleida van Culemborgstraat (7x) Kloosterplantsoen (1x) Omgeving Schonauwen (8x), hier zijn 4 bomen gekapt Begin 2025 worden er bomen geplant op: Televisiebaan (3x) Poortdijk (1x) Floridalaan (16x) Kronenburgplantsoen (1x) Speeltuin Gunstersteijn (1x) Achterveld Bedevaartweg 16 Dissel 24, 26 (2x) Futeneiland 12 (3x) Goudesteijn 32 (2x) Guldenroede 2, 4 Guntersteijn 34, 55 (2x), 57 Haanderik 176, 178, 180, 186 Heemradenlaan 63 Houtduifweg 6 (2x), 8 Koddebeierlaan 6, 10 Scholeksterweide 4 (4x), 5 (3x), 6 (2x), 7 (3x) Vinkenerf 6 Buitengebied Hogebiezendijk 23 (3x), 27, 35 (3x), 70, 72 (4x) 74-a (5x), 80, 80-b (5x) Noord IJsseldijk 99 IJsselveld-Oost Maanlanderhof 14 Ruimtevaartbaan 40 (2x), 44, 48, 52 IJsselveld-West Alexandrietpad 2, 4, 8, 33, 39 (2x) Kwartshof 11 Noord IJsseldijk 51, 53 (9x) Opaalhof 8 (2x) Parelpad 5 Industrieterrein Lage Dijk Energieweg 2 Kasteelkwartier Eiteren 3 (2x) Paulus Potterlaan 15 Paardenveld Maria van Henegouwenstraat 27 Zenderpark Amerikalaan 18 Belgradostraat 28 Bep Belostraat 2, 3 (3x) Boomgaard 172 Colijnplein 53 Floridalaan 24 (6x) Jacob van Maerlantstraat 43 (2x) Johann Knoopstraat 24 (3x) Kriekenpad 1 Maassingel 1 Praagsingel 2, 20, 434 (2x) Sterappelpad 1 (2x) Van Leuffenpad 1

  • Collegebesluiten

    Deze vergaderingen zijn niet openbaar. Het grootste deel van de collegebesluiten zijn wel openbaar en die worden op deze website gepubliceerd. Oudere besluitenlijsten kunt u terugvinden in het archief van de website. 2024 Besluitenlijst 26 november 2024 Besluitenlijst 19 november 2024 Besluitenlijst 12 november 2024 Besluitenlijst 5 november 2024 Besluitenlijst 29 oktober 2024 Besluitenlijst 22 oktober 2024 Besluitenlijst 15 oktober 2024 Besluitenlijst 8 oktober 2024 Besluitenlijst 1 oktober 2024 Besluitenlijst 24 september 2024 Besluitenlijst 17 september 2024 Besluitenlijst 10 september 2024 Besluitenlijst 3 september 2024 Besluitenlijst 27 augustus 2024 Besluitenlijst 20 augustus 2024 13 augustus, geen collegevergadering 6 augustus, geen collegevergadering 30 juli, geen collegevergadering 23 juli, geen collegevergadering 16 juli, geen collegevergadering Besluitenlijst 9 juli 2024 Besluitenlijst 2 juli 2024 Besluitenlijst 24 juni 2024 Besluitenlijst 18 juni 2024 Besluitenlijst 11 juni 2024 Besluitenlijst 4 juni 2024 Besluitenlijst 28 mei 2024 Besluitenlijst 21 mei 2024 Besluitenlijst 14 mei 2024 (pdf, 126 kB) Besluitenlijst 7 mei 2024 (pdf, 159 kB) 30 april 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 23 april 2024 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 16 april 2024 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 9 apri 2024 (pdf, 143 kB) Besluitenlijst 2 april 2024 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 26 maart 2024 (pdf, 113 kB) Besluitenlijst 19 maart 2024 (pdf, 88 kB) Besluitenlijst 12 maart 2024 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 5 maart 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 27 februari (pdf, 156 kB) 20 februari 2024, geen collegevergadering Besluitenlijst 13 februari 2024 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 6 februari 2024 (pdf, 92 kB) Besluitenlijst 30 januari 2024 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 23 januari 2024 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 16 januari 2024 (pdf, 65 kB) Besluitenlijst 9 januari 2024 (pdf, 87 kB) 2 januari 2024, geen collegevergadering 2023 26 december 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 19 december 2023 (pdf, 125 kB) Besluitenlijst 12 december 2023 (pdf, 133 kB) Besluitenlijst 5 december 2023 (pdf, 134 kB) Besluitenlijst 28 november 2023 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 21 november 2023 (pdf, 100 kB) Besluitenlijst 14 november 2023 (pdf, 116 kB) Besluitenlijst 7 november 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 31 oktober 2023 (pdf, 136 kB) Besluitenlijst 24 oktober 2023 (pdf, 109 kB) Besluitenlijst 17 oktober 2023 (pdf, 98 kB) Besluitenlijst 10 oktober 2023 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 3 oktober 2023 (pdf, 56 kB) Besluitenlijst 26 september 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 21 september 2023 (pdf, 25 kB) Besluitenlijst 19 september 2023 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 12 september 2023 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 5 september 2023 (pdf, 112 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2023 (pdf, 106 kB) Besluitenlijst 22 augustus 2023 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 15 augustus 2023 (pdf, 92 kB) 8 augustus, geen collegevergadering 1 augustus, geen collegevergadering 25 juli, geen collegevergadering 18 juli, geen collegevergadering Besluitenlijst 11 juli 2023 (pdf, 49 kB) Besluitenlijst 4 juli 2023 (pdf, 96 kB) Besluitenlijst 27 juni 2023 (pdf, 45 kB) Besluitenlijst 20 juni 2023 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 12 juni 2023 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 6 juni 2023 (pdf, 85 kB) Besluitenlijst 30 mei 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 23 mei 2023 (pdf, 36 kB) Besluitenlijst 16 mei 2023 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 9 mei 2023 (pdf, 71 kB) 2 mei 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 25 april 2023 (pdf, 53 kB) Besluitenlijst 18 april 2023 (pdf, 90 kB) Besluitenlijst 11 april 2023 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 4 april 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 28 maart 2023 (pdf, 102 kB) Besluitenlijst 21 maart 2023 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 14 maart 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 7 maart 2023 (pdf, 132 kB) 28 februari 2023, geen collegevergadering Besluitenlijst 21 februari 2023 (pdf, 54 kB) Besluitenlijst 14 februari 2023 (pdf, 124 kB) Besluitenlijst 7 februari 2023 (pdf, 52 kB) Besluitenlijst 31 januari 2023 (pdf, 35 kB) Besluitenlijst 24 januari 2023 (pdf, 114 kB) Besluitenlijst 17 januari 2023 (pdf, 51 kB) Besluitenlijst 10 januari 2023 (pdf, 108 kB) 3 januari 2023, geen collegevergadering 2022 27 december 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 20 december 2022 (pdf, 386 kB) Besluitenlijst 14 december 2022 (pdf, 131 kB) Besluitenlijst 6 december 2022 (pdf, 101 kB) Besluitenlijst 29 november 2022 (pdf, 128 kB) Besluitenlijst 22 november 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 15 november 2022 (pdf, 140 kB) Besluitenlijst 8 november 2022 (pdf, 105 kB) Besluitenlijst 1 november 2022 (pdf, 104 kB) 25 oktober 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 18 oktober 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 11 oktober 2022 (pdf, 93 kB) Besluitenlijst 4 oktober 2022 (pdf, 95 kB) Besluitenlijst 27 september 2022 (pdf, 160 kB) Besluitenlijst 20 september 2022 (pdf, 103 kB) Besluitenlijst 13 september 2022 (pdf, 111 kB) Besluitenlijst 6 september 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 29 augustus 2022 (pdf, 41 kB) Besluitenlijst 23 augustus 2022 (pdf, 42 kB) Besluitenlijst 16 augustus 2022 (pdf, 119 kB) 9 augustus 2022, geen collegevergadering 2 augustus 2022, geen collegevergadering 26 juli 2022, geen collegevergadering 19 juli 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 12 juli 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 5 juli 2022 (pdf, 74 kB) Besluitenlijst 27 juni 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 21 juni 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 14 juni 2022 (pdf, 91 kB) Besluitenlijst 7 juni 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 31 mei 2022 (pdf, 123 kB) Besluitenlijst 24 mei 2022 (pdf, 99 kB) Besluitenlijst 17 mei 2022 (pdf, 43 kB) Besluitenlijst 10 mei 2022 (pdf, 46 kB) 3 mei 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 26 april 2022 (pdf, 40 kB) Besluitenlijst 19 april 2022 (pdf, 104 kB) Besluitenlijst 12 april 2022 (pdf, 119 kB) Besluitenlijst 5 april 2022 (pdf, 69 kB) Besluitenlijst 29 maart 2022 (pdf, 60 kB) Besluitenlijst 22 maart 2022 (pdf, 57 kB) Besluitenlijst 15 maart 2022 (pdf, 62 kB) Besluitenlijst 8 maart 2022 (pdf, 126 kB) 1 maart 2022, geen collegevergadering Besluitenlijst 22 februari 2022 (pdf, 130 kB) Besluitenlijst 15 februari 2022 (pdf, 120 kB) Besluitenlijst 8 februari 2022 (pdf, 39 kB) Besluitenlijst 1 februari 2022 (pdf, 84 kB) Besluitenlijst 25 januari 2022 (pdf, 97 kB) Besluitenlijst 18 januari 2022 (pdf, 89 kB) Besluitenlijst 11 januari 2022 (pdf, 31 kB) 4 januari 2022, geen collegevergadering

  • Hulp bij betalen van uw rekeningen en verzekeringen

    Aanmelden voor de collectieve zorgverzekering Voor mensen met een laag inkomen is er de collectieve zorgverzekering. U ontvangt korting op de premie en krijgt (meestal) een bijdrage voor uw premie. Ook biedt de verzekering extra vergoedingen. Let op: aanmelden kan alleen aan het einde van het jaar. Heeft u op dit moment al een collectieve zorgverzekering via VGZ? En is uw situatie niet veranderd? Dan hoeft u zich niet opnieuw aan te melden bij VGZ. Voor meer informatie en voorwaarden zie Collectieve zorgverzekering.​​​​ Hulp bij overstappen naar een goedkoper energiecontract Wij willen jou graag helpen aan een energiecontract dat écht bij jouw situatie past. Daarom werken we samen met Gezondverzekerd.nl. Je krijgt dan toegang tot contracten met speciale voordelen, zodat jij zeker weet dat je: Geen borg hoeft te betalen bij het afsluiten Eerlijke tarieven krijgt zonder misleidende cadeaus of cashbacks Geen kredietcheck nodig hebt om mee te kunnen doen Als gemeente vinden we het belangrijk dat je goed en eerlijk advies krijgt over je energiecontract. Via Gezondverzekerd.nl staan er kosteloos energiecoaches voor je klaar. Neem contact op om samen te kijken of jij een goed energiecontract hebt of dat jij kan besparen door over te stappen. Ga naar www.gezondverzekerd.nl/energie of neem direct contact op via het telefoonnummer 085 303 5389. Eenmalige energietoeslag ontvangen Heeft u een laag inkomen en heeft u de eenmalige energietoeslag 2022 ontvangen? Ook in 2023 heeft u mogelijk recht op energietoeslag. Voor meer informatie en voorwaarden zie Energietoeslag. Heeft u de energietoeslag ontvangen, maar kunt u nog extra tips gebruiken bij het terugdringen van uw energieverbruik? Meld u dan aan voor een gratis energie-adviesgesprek en concrete maatregelen door een energiecoach aan huis. U-pas aanvragen voor korting op sport, cultuur en dagjes weg Met een U-pas krijgt u een persoonlijk budget voor sport en cultuur. U bepaalt zelf hoe u uw budget besteedt. Voor meer informatie en voorwaarden zie U pas. Zorgtoeslag aanvragen Een zorgverzekering is niet goedkoop. Daarom is er zorgtoeslag: een bijdrage van de overheid om de zorgverzekering betaalbaar te houden. Om recht op zorgtoeslag te hebben, moet u in ieder geval een Nederlandse zorgverzekering hebben. Ook mag u niet te veel verdienen. Voor meer informatie en voorwaarden zie Zorgtoeslag. Huurtoeslag aanvragen Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten van uw woning. Niet iedereen die huurt kan huurtoeslag krijgen. Om in aanmerking te komen, mag u niet te veel verdienen. Ook mag de huur niet te hoog, maar ook niet al te laag zijn. Voor meer informatie en voorwaarden zie Huurtoeslag. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen Heeft u geen vermogen en een laag inkomen, waardoor u gemeentelijke- en/of waterschaps-belastingen niet kunt betalen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding. Dit hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals inkomen, vermogen en woonlasten). Uw gemeente onderzoekt elk verzoek. Als u de aanslagen en acceptgiro’s ontvangt, is het belangrijk dat u zo snel mogelijk een aanvraag voor kwijtschelding indient. Ga naar MijnBSR (Belastingsamenwerking Rivierenland - www.bsr.nl), u heeft wel uw DigiD gegevens nodig. Of bel 0344 – 704 704 voor een aanvraagformulier.

  • Natuurvriendelijk verduurzamen

    Wist u dat er in bijna iedere woning één of meer beschermde diersoorten kunnen zitten? Denk aan de huismus, gierzwaluw of vleermuis. Als we isoleren of andere (ver-)bouwwerkzaamheden uitvoeren, bestaat de kans dat we de verblijfplaatsen van deze dieren kapot maken. Of in het ergste geval, dat de dieren dood gaan. Het is daarom heel belangrijk dat verduurzamen en verbouwen op een natuurvriendelijke manier gebeurt. De provincie heeft een stappenplan gemaakt voor natuurvriendelijk verduurzamen. Zo bent u altijd op de hoogte van waar u precies rekening mee moet houden.  Wat? Letten op deze beschermde diersoorten bij verduurzamen en verbouwen is goed, maar ook verplicht volgens de wet- en regelgeving. Daarom is gemeente IJsselstein bezig met het maken van een soortenmanagementplan voor de bebouwde kom van IJsselstein. Dit plan geeft aan hoe we deze diersoorten beschermen bij de sloop, (ver-)bouw en isolatie van woningen en gebouwen.   Voor veel aanpassingen aan een woning of gebouw zijn nu eerst ecologisch onderzoek en een vergunning nodig. Dat kost inwoners moeite, tijd en geld. Daarom laat gemeente IJsselstein een uitgebreid natuuronderzoek uitvoeren voor de bebouwde kom van IJsselstein. Met de resultaten uit het onderzoek wordt het soortenmanagementplan (SMP) gemaakt. Hiermee vraagt de gemeente een gebiedsgerichte omgevingsvergunning SMP aan voor de bebouwde kom van IJsselstein. Het maken van een SMP duurt minimaal een jaar. Daarom heeft de gemeente een tijdelijke omgevingsvergunning (pre-SMP) aangevraagd en ontvangen. Deze vergunning geldt vanaf 1 augustus 2024 voor particuliere, grondgebonden woningen in de bebouwde kom van gemeente IJsselstein voor het isoleren van daken en spouwmurenen het plaatsen van zonnepanelen. En biedt bescherming voor de huismus, gierzwaluw en verschillende vleermuissoorten. Van deze tijdelijke omgevingsvergunning pre-SMP kunnen inwoners in de bebouwde kom van de gemeente met een grondgebonden woning gebruik maken voor het isoleren van daken en spouwmuren. Eén van de voorwaarden is dat woningeigenaren en isolatiebedrijven natuurvriendelijk isoleren. Dit betekent onder andere dat er rekening gehouden wordt met de winterrust, voortplantings- of broedperiode van de betreffende diersoorten. Daarnaast dat de woning ‘natuurvrij’ wordt gemaakt. Dat betekent dat diersoorten wel uit de woning kunnen, maar er niet meer terug in. Na de werkzaamheden wordt de toegang voor de soorten tot uw woning weer hersteld. Om een pre-SMP vergunning te krijgen, moet de gemeente een aantal dingen regelen. Zoals het plaatsen van speciale kasten voor vleermuizen op meerdere plekken in de gemeente. Hierin moet een kraamkolonie (een groep van vleermuizen) kunnen wonen. Waarom? De huismus, gierzwaluw en vleermuis zijn kwetsbare diersoorten die we moeten beschermen. Deze diersoorten hebben we in dorpen en steden hard nodig. Zo ook in gemeente IJsselstein. Door deze diersoorten te beschermen, blijft de natuur in evenwicht. Hier leest u daar meer over. Daarnaast hebben we minder kans op plagen, zoals muggenplagen. Wist u bijvoorbeeld dat een vleermuis in één nacht zo’n 1000 muggen eet? Door het SMP ontvangt gemeente IJsselstein een vergunning voor de bebouwde kom van IJsselstein. Voor het natuurvriendelijk verbouwen of verduurzamen kunnen inwoners hiervan gebruikmaken. Dit scheelt tijd en kosten, omdat inwoners nu zelf geen aanvraag voor een onderzoek hoeven te doen. Hoe? Een ecologisch bureau startte dit voorjaar met het natuuronderzoek. Aan het eind van 2024 is dit af. Het doel van het onderzoek is om groepen van huismussen, gierzwaluwen en vleermuizen, en hun verblijven in kaart te brengen. Het bureau bekijkt de resultaten van het veldonderzoek en verwerkt deze in het SMP. Hoe gaat het verder? Vanaf dit voorjaar tot en met het eind van 2024 kunt u veldonderzoekers in de gemeente tegenkomen. Zomer 2024: de gemeente ontvangt een tijdelijke omgevingsvergunning (pre-SMP) voor grondgebonden woningen in de bebouwde kom. Zomer 2024: De kraamvoorzieningen voor vleermuizen worden zo mogelijk ingebouwd of er worden vleermuiskraamkasten opgehangen. Deze worden verspreid over de gemeente opgehangen binnen de bebouwde kom van IJsselstein. Q2 of Q3 2025: De gemeente ontvangt een gebiedsgerichte omgevingsvergunning SMP voor de bebouwde kom van gemeente IJsselstein. Wat zijn kraamvoorzieningen? Vleermuizen hebben verschillende verblijfplaatsen, elk met een eigen functie. Als vrouwelijke vleermuizen jongen krijgen, zoeken ze een speciale kraamverblijfplaats op. Dit is een plek waar ze samen in een grotere groep verblijven, bijvoorbeeld in een spouwmuur. Meestal hebben ze meerdere kraamverblijven dicht bij elkaar. Zo kunnen ze met hun jongen snel verhuizen en telkens de meest geschikte plek kiezen. Verplichte kraamvoorzieningen bij pre-SMP vergunning Voor de tijdelijke omgevingsvergunning (pre-SMP) is het verplicht om kraamvoorzieningen voor vleermuizen aan te brengen binnen de bebouwde kom van de gemeente. We hebben geschikte plekken gevonden bij gebouwen van woningcorporatie Cazas en gemeentelijke gebouwen. Een natuuraannemer heeft de vleermuisvoorzieningen geplaatst. Zo hangt er bijvoorbeeld een opbouwkast bij de kinderboerderij, en zijn er inbouwkasten op andere locaties in de gemeente te vinden. Deze kasten bieden vleermuizen extra verblijfplaatsen en zorgen ervoor dat ze veilig hun jongen groot kunnen brengen.

  • Onderwijskansenbeleid

    Het afgelopen jaar hebben we samengewerkt met partners rondom kinderen in onderwijs. Zoals kinderopvang, scholen, samenwerkingsverbanden, bibliotheek en de GGD. We werken in het beleid met vijf uitgangspunten vanuit onze eigen expertise aan de kansen van de kinderen in IJsselstein van 0 tot 27 jaar. Zo werken we met z’n allen aan het bieden van een passende schoolloopbaan met een fijn toekomstperspectief voor ieder kind! Of je nou net naar school gaat, het basis- voor het voortgezet onderwijs inruilt of de overstap maakt naar de arbeidsmarkt. Download Onderwijskansenbeleid

  • Adviesraad Sociaal Domein IJsselstein (ASDIJ)

    Wat doet het ASDIJ? Het ASDIJ adviseert het college van burgemeester en wethouders over het beleid op het gebied van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de Participatiewet. Deze wetten worden samen het sociaal domein genoemd. Met hun adviezen willen ze eraan bijdragen dat elke inwoner van IJsselstein zo goed mogelijk kan meedoen. Het college van B&W reageert schriftelijk op de adviezen. Vaak is er ook een mondeling overleg met de wethouders. De adviezen en reacties worden naar de gemeenteraad gestuurd, zodat zij op de hoogte zijn van wat er speelt. Wie zitten er in het ASDIJ? Het ASDIJ bestaat uit inwoners van IJsselstein. Zij hebben kennis en ervaring met het sociaal domein vanwege hun persoonlijke situatie, werk of opleiding. Contact en informatie Heeft u suggesties, vragen, ideeën en ervaringen die u wilt delen met het PSIJ? Email: ASDIJsselstein@kpnmail.nl Website: www.asdij.nl  

  • Spreekuur burgemeester en wethouders

    Voor de wethouders is het fijn als zij zich voor kunnen bereiden op een gesprek. Zo kunnen zij een inhoudelijke reactie geven op uw vraag of opmerking en is het mogelijk een medewerker aan te laten sluiten. Afspraak maken De wethouders hebben spreekuur op de eerste dinsdag van de maand, van 15.30 uur tot 16.30 uur. Inwoners en andere personen kunnen zich tot een week van tevoren aanmelden voor een afspraak. Dit kan door te bellen met het bestuurssecretariaat via telefoonnummer 14 030. Uiteraard blijft het altijd mogelijk om een afspraak met een wethouder te maken buiten het spreekuur om. Bel dan ook met het bestuurssecretariaat. Data spreekuur Dinsdag 26 november 2024 Spreekuren 2025 De collegespreekuren van het college vinden volgend jaar elke eerste dinsdag van de maand plaats van 15.30 tot 16.30 uur: Dinsdag 7 januari Dinsdag 4 februari Dinsdag 4 maart Dinsdag 1 april Dinsdag 6 mei Dinsdag 3 juni Dinsdag 1 juli Dinsdag 2 september  Dinsdag 7 oktober Dinsdag 4 november  Dinsdag 2 december