Zoekresultaat 2421 - 2424 van 2424 resultaten

  • Uitkering voor oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) aanvragen

    Bent u zelfstandig ondernemer, ouder dan 54 en wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u niet genoeg verdient om van te kunnen leven? Dan kunt u een IOAZ-uitkering aanvragen vóór u met uw bedrijf stopt. De IOAZ–uitkering vult uw inkomen (samen met dat van uw eventuele partner) aan tot bijstandsniveau. Voorwaarden U vraagt IOAZ-uitkering aan voordat u met uw bedrijf stopt U bent 55 jaar of ouder, maar te jong voor AOW U heeft alleen recht op een IOAZ-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven U heeft tenminste de laatste 10 jaar aaneengesloten gewerkt waarvan tenminste de laatste 3 jaar als zelfstandige U heeft minimaal 1.225 uur (gemiddeld 24 uur per week) per jaar in uw eigen bedrijf gewerkt Als uw partner ook meewerkt in het bedrijf moet u minimaal 875 uur per jaar hebben gewerkt. Uw partner minimaal 525 uur. De winst uit uw bedrijf (samen met uw eventuele andere inkomsten) is de laatste 3 jaar minder geweest dan € 23.938,00 bruto gemiddeld per jaar. Inkomsten uit alimentatie, onderhuur, verhuur en heffingskorting tellen niet mee bij de vaststelling van uw inkomen De inkomsten van uw partner tellen ook mee Voor de toekomst verwacht u een inkomen van minder dan € 25.433,00 bruto per jaar te hebben Nadat de uitkering is toegekend, moet uw bedrijf binnen 1,5 jaar opgeheven zijn Kijk voor meer informatie op Rijkoverheid.nl. Aanvraag Alle zaken op gebied van werk en inkomen worden namelijk voor de gemeente Kaag en Braassem uitgevoerd door het Serviceplein van de gemeente Alphen aan den Rijn. Maakt telefonisch een afspraak met het Serviceplein via 14 0172 (u moet de naam van de gemeente inspreken, noem de gemeente Alphen aan den Rijn). Het Serviceplein zit in het gemeentehuis van Alphen aan den Rijn. Tips Heeft u als zelfstandig ondernemer financiële ondersteuning nodig of bent u net gestart en kunt u daar nog niet van rondkomen? Dan kunt een Bbz-uitkering aanvragen.

  • Collectieve zorgverzekering

    Heeft u een minimuminkomen en weinig spaargeld? Maak dan gebruik van de collectieve zorgverzekering van de gemeente. Om te zien of u in aanmerking komt voor de collectieve zorgverzekering kunt u het formulier Hulp bij laag inkomen doorlopen. Op basis van uw antwoorden krijgt u aan het eind van het formulier te zien of u voor de collectieve zorgverzekering in aanmerking komt. Misschien komt u zelfs voor meer regelingen in aanmerking.  Hulp bij laag inkomen Komt u in aanmerking voor de collectieve zorgverzekering dan kunt u deze aanvragen via Gezondverzekerd.nl. U dient dit verzekeringspakket met € 0,00 vrijwillig eigen risico af te sluiten bij Zilveren Kruis. Gezondverzekerd.nl Iedereen moet een zorgverzekering afsluiten. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. Als u kosten heeft die de verzekering niet vergoedt, is een aanvullende verzekering een oplossing. U bent dan bijvoorbeeld verzekerd voor de tandarts, psychologische hulp, een nieuwe bril of een beugel. Voor meer informatie kunt terecht bij het Sociaal Financieel Trefpunt U kunt deelnemen aan de collectieve zorgverzekering als u voldoet aan alle onderstaande punten: Als u geen betalingsachterstand bij uw huidige zorgverzekeraar heeft; Als u een laag vermogen heeft. Eigen woning en auto tellen hierbij niet mee; Als u een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm heeft. U dient dit verzekeringspakket met € 0,00 vrijwillig eigen risico af te sluiten bij Zilveren Kruis. Dit kunt u doen op www.gezondverzekerd.nl. Uw voordeel De gemeente betaalt mee aan uw aanvullende zorgverzekering (€ 27,50 per maand). U krijgt ruime vergoedingen voor onder andere brillen/lenzen, fysiotherapie en tandartskosten. Zilveren Kruis accepteert iedereen, zonder medische keuring. De premie voor basisverzekering, optimaal aanvullend 3 en tandverzekering 2 sterren is € 180,20 per maand (inclusief alle kortingen). Indien u een volledige gebitsprothese heeft, is tandverzekering niet nodig. In dat geval bedraagt de premie € 164,45 per maand. Voor 1 januari kunt u overstappen naar de collectieve zorgverzekering van Zilveren Kruis. Bent u al collectief verzekerd, dan hoeft u niets te doen. U ontvangt van Zilveren Kruis de juiste polis.

  • Gemeentepolis zorgkosten

    Heeft u een laag inkomen of bent u chronisch ziek of gehandicapt? Dan kunt u via de gemeente kiezen voor een collectieve zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid: de Gemeentepolis. De Gemeentepolis bestaat uit de wettelijke verplichte basisverzekering en een aanvullende verzekering.  U krijgt uitgebreide vergoedingen voor tandarts, fysiotherapie, orthodontie en brillen. De polis wordt aangeboden door de gemeente en Zorg en Zekerheid.

    Keuzehulp bij twee pakketten

    U kunt kiezen uit twee aanvullende verzekeringen. U kiest zelf het pakket dat bij u past. 

    Vind de meest passende gemeentepolis met de keuzehulp.

    Kies uit twee pakketten:

    • De AV-Gemeente Standaard zorgverzekering: een verzekering voor inwoners met een laag inkomen en vermogen met middelhoge zorgkosten.
    • De AV-Gemeente Top zorgverzekering: een verzekering voor inwoners met een laag inkomen met hoge zorgkosten. Het pakket biedt ruime vergoedingen.

    Vergelijk, bekijk en kies

    Vergelijk de pakketten en bekijk de premies op de website van Gezondverzekerd.nl. De korting via de gemeente is al in de premies verwerkt.

    Voordelen

    Dit zijn uw voordelen:

    • U krijgt van de gemeente korting op de premie van Zorg en Zekerheid.
    • De gemeente betaalt mee aan uw premie.
    • Keuze uit verschillende betaalmogelijkheden om uw premie en eigen risico te betalen.
    • Uitgebreide vergoedingen voor tandarts, fysiotherapie, orthodontie en brillen.
    • Direct gebruikmaken van vergoedingen: geen wachttijd.
    • Kinderen tot 18 jaar kunnen zich gratis meeverzekeren.
    • U bent welkom! De gemeente kijkt niet naar leeftijd of gezondheid.

    Zorgtoeslag

    Zorgtoeslag is een bijdrage van de Belastingdienst in de kosten van uw zorgverzekering. Via de website van de Belastingdienst kunt u zien of u recht heeft op zorgtoeslag en hoe u deze aanvraagt. In 2024 is de hoogte van de zorgtoeslag maximaal € 127 voor alleenstaanden en € 243 voor gezinnen met toeslagpartners.

  • Schuldhulpverlening

    Schulden, het kan iedereen overkomen. Betalingsachterstanden leiden tot stress en piekeren. Door actie te ondernemen is er vaak meer mogelijk dan u denkt. De afdeling schuldhulpverlening helpt inwoners van de Gemeente Terneuzen wanneer er schulden zijn. Hoe hoog de schulden zijn maakt niet uit. Wij kijken bij iedereen naar een passende oplossing. Heeft u een vraag of wilt u weten hoe u een overzicht maakt van uw inkomsten en uitgaven? Neem contact met ons op. Wij nodigen u dan uit voor een informatie- en adviesgesprek.   Een vraag stellen of aanmelden voor een gesprek (met DigiD) Een vraag stellen of aanmelden voor een gesprek (zonder DigiD) Aanmelden voor bewindvoerders   Schuldhulpverlening aanvragen Voordat schuldhulpverlening wordt aangevraagd vind er altijd een informatief gesprek plaats. Tijdens dit gesprek zal er samen met u gekeken worden welke hulp ingezet moet worden om u zo goed mogelijk te kunnen helpen. Daarnaast wordt er gekeken of u voldoet aan alle voorwaarden. Een van de voorwaarden is het hebben van een inkomen. Dit kan werk of een uitkering zijn. Verder bent u bereid om gemaakte afspraken na te komen. Bovenal bent u gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken. Heeft u een verslaving of ernstige psychische problemen? Dan bent u bereid om professionele hulp te zoeken. Als u schuldhulpverlening aanvraagt, moet u bepaalde inlichtingen verstrekken. De gemeente zal u bijvoorbeeld vragen om een overzicht van uw inkomen en uw schulden. U zult ook ongevraagd inlichtingen moeten verstrekken als ze van belang zijn voor uw recht op schuldhulpverlening. Wanneer het inleveren van deze documenten problemen geeft en u wilt hiervoor hulp van een vrijwilliger laat het ons dan weten. Binnen vier weken na de ontvangst van uw aanvraag nodigen wij u uit voor een gesprek. Tijdens dit gesprek zoeken wij naar de voor u best passende hulp. Voorwaarden schuldhulpverlening U bent een inwoner van de Gemeente Terneuzen; U heeft inkomen uit werk, pensioen of een uitkering, minimaal op bijstandsniveau; U kunt en wilt de afspraken nakomen om uw schulden af te lossen. U geeft de gemeente alle overzichten en gegevens die nodig zijn om u te kunnen helpen. U bent gemotiveerd om zelf uw situatie aan te pakken. Bent u verslaafd of heeft u ernstige psychische problemen? Dan bent u bereid om professionele hulp te zoeken. Crisis Is er een dreiging voor huisuitzetting? Of wordt uw energie of water binnenkort afgesloten door betalingsachterstanden? Doe dan een aanvraag voor schuldhulpverlening en vermeldt dat er sprake is van een crisissituatie. Wij nemen binnen drie dagen contact met u op. Zit u al in een traject voor schuldhulpverlening? Neem dan contact op met uw consulent. Formulier voor bewindvoerders Bent u bewindvoerder er wilt u een aanvraag doen voor uw cliënt? Dat kan via Digid als uw cliënt hierbij aanwezig is. In dat geval gebruikt u ons digitale formulier voor bewindvoerders. Als u de aanvraag niet samen met uw cliënt kunt indienen dan gebruikt u het aanvraagformulier in pdf. U stuurt dit formulier per post naar ons toe, geeft het af aan de balie, of stuurt het per e-mail naar schuldhulpverlening@terneuzen.nl. Bent u geen bewindvoerder? Meld u dan bij ons aan voor een gesprek via de button 'Aanmelden voor gesprek'. Inkomensbeheer Wanneer u een aanvraag schuldhulpverlening doet kan als voorwaarde inkomensbeheer opgelegd worden. Dit betekent dat de gemeente tijdelijk voor u uw financiën beheert. Uw inkomen wordt gestort op een rekening van de gemeente en hiervan worden uw vaste lasten betaald. U ontvangt op uw eigen rekening dan een budget voor levensonderhoud. Aan het einde van het schuldentraject wordt u begeleid tot financiële zelfstandigheid. Overzicht van uw geldzaken Kunt u moeilijk overzicht krijgen in uw financiën? Wilt u handige online tips en tricks? Of wilt u hulp bij het maken van een geldplan? Breng dan eens een bezoek aan de website Startpunt Geldzaken. Hier kunt u een overzicht maken van uw maandelijkse inkomen en vaste lasten en hoeveel u kunt te sparen. Het is anoniem. Meest gestelde vragen Waarom krijg ik een brief van de gemeente waarin staat dat ik een betalingsachterstand heb? Wettelijk zijn alle verhuurders, zorgverzekeraars en energiebedrijven verplicht achterstanden te melden bij de gemeente. Als gemeente moeten we wettelijk iets met deze melding te doen en daarom bieden wij u hulp. Ik heb alleen een postadres. Is dit een probleem? Dit kan een probleem zijn wanneer u niet echt op een adres in de Gemeente Terneuzen woont. Moet ik betalen voor schuldhulpverlening? Nee. De gemeente Terneuzen betaalt deze kosten. Ik weet niet precies hoeveel schuld ik heb. Is dat een probleem? Nee dat is geen probleem. Wanneer de gemeente uw schulden gaat regelen zal zij alle schuldeisers vragen om de hoogte van uw schulden. Het is wel belangrijk dat u weet bij wie u schulden heeft. Ik heb schulden maar weet niet waar en hoeveel. Kunnen jullie mij helpen om dit uit te vinden. Nee dat kunnen we niet. Er bestaat helaas geen register waar u kunt zien wat voor schulden u heeft en bij wie. Wel kunt u bij uw bank een BKR-registratie vragen. Verder is het afwachten wat voor post u van de schuldeisers ontvangt. Alleen mijn partner heeft schulden en we wonen samen. Moeten we beiden een aanvraag doen? Wanneer u getrouwd bent of een samenlevingscontract heeft dan moet u beiden een aanvraag doen. Is dit niet het geval dan moet alleen de persoon met schulden een aanvraag indienen. Kan ik gelijk een WSNP aanvragen? Nee, dit is niet mogelijk. Eerst moet geprobeerd worden een minnelijke regeling te op te starten. Pas wanneer dit niet lukt wordt een wettelijke regeling (WSNP) aangevraagd. Er wordt beslag gelegd op mijn inkomen of bankrekening. Wat nu? Beslagleggen mag volgens de wet maar de beslaglegger moet zich wel aan regels houden. Zo moet er een uitspraak van de rechter zijn of er moet sprake zijn van een overheidsschuld (zoals een niet betaalde boete of niet betaalde bestuursrechtelijke premie door een schuld bij de zorgverzekeraar). U heeft in dat laatste geval al eens een dwangbevel ontvangen. Er mag maar één keer beslag gelegd worden. De tweede beslaglegger moet aankloppen bij de deurwaarder die als eerst beslag heeft gelegd. Wanneer een schuldenregeling is gestart wordt het beslag gestopt. Stopt de post van deurwaarders wanneer ik me heb aangemeld voor schuldhulpverlening? Nee maar neem zelf contact op met de deurwaarder zodat zij weten dat u bezig bent met een regeling. Pas wanneer er een schuldenregeling is zal de post stoppen. Mijn schuldeiser wijst mijn voorstel tot een regeling af. Wat nu? Los af wat u kunt missen. Beter minder afbetalen zonder toestemming dan iets afspreken wat u niet kunt betalen! Door te betalen laat u zien dat u meewerkt Kan ik bij de gemeente een lening krijgen voor mijn schulden? Nee, in principe niet maar wanneer deze binnen 3 jaar met de voor u geldende aflossingscapaciteit afbetaald kan worden, zal hiernaar gekeken worden. Een voorwaarde hiervoor is inkomensbeheer. Mag ik mijn auto houden? In principe niet tenzij duidelijk gemaakt kan worden dat deze noodzakelijk is voor medisch of werk. Ik heb een koopwoning. Moet deze verkocht worden? Bij een schuldregeling wordt altijd geprobeerd om de koopwoning te houden. Het moet wel haalbaar zijn. In sommige situaties moet de woning tóch worden verkocht. Bijvoorbeeld wanneer de achterstand in uw hypotheek te groot is of wanneer de hypotheeklasten niet in het budget passen. Ik heb een eigen bedrijf. Kan ik schuldhulpverlening aanvragen? Bent u zelfstandige en heeft u schulden? Er zijn verschillende mogelijkheden voor het aanpakken van uw schuldenprobleem: U kunt (extra) krediet aanvragen bij een bank U kunt een uitkering en/of krediet op grond aanvragen bij uw gemeente. Dit heet het Bijstandsbesluit zelfstandigen (Bbz 2004). U kunt gebruik maken van schuldhulpverlening. Wat is het verschil tussen het inkomensbeheer van de gemeente en beschermingsbewind door een bewindvoerder? Bij inkomensbeheer van de gemeente blijft u zelf verantwoordelijk voor uw inkomen. Daarnaast ontvangt u rekeningen en andere financiële post zelf. Het is uw verantwoording om deze in te leveren bij de gemeente. Bij beschermingsbewind is de bewindvoerder verantwoordelijk voor de financiën en eventuele belastingaangiften. Ook hebben zij contact met de schuldeisers. Verder ontvangt de bewindvoerder al uw financiële post. Kan ik overstappen naar een andere bewindvoerder of stoppen bij mijn huidige bewindvoerder? Wanneer u een andere beschermingsbewindvoerder wilt dan moet u eerst de klachtenprocedure bij uw bewindvoerder starten. Na deze procedure moet u een verzoek doen bij de rechtbank. De rechter bepaalt dan of u mag overstappen of dat het beschermingsbewind stopt. Kunnen jullie een betalingsregeling bij het CJIB afspreken? Wanneer u zelf een betalingsregeling heeft afgesproken met het CJIB en deze niet nakomt dan is het niet mogelijk een betalingsregeling af te spreken. Heeft u nog geen betalingsregeling afgesproken dan kunnen wij u helpen. We hebben dan een overzicht van uw inkomsten en uitgaven nodig. Ik sta onder beschermingsbewind. Kan ik een aanvraag schuldhulpverlening doen? Dit mag altijd maar omdat uw bewindvoerder al uw documenten heeft is het beter om dit samen te doen. Wat kan ik doen als ik zie dat iemand in mijn omgeving schulden heeft? Iemand kan alleen, of samen met u, een info en adviesgesprek aanvragen. Tijdens dit gesprek zullen we kijken wat de mogelijkheden zijn. Meer informatie Betalingsachterstand of schulden: hulp bij het oplossen