Zoekresultaat 2551 - 2560 van 2564 resultaten

  • Gezondheidsverklaring

    Iedereen die rijexamen doet bij het CBR moet een Verklaring van geschiktheid hebben. Een Verklaring van geschiktheid wordt aangevraagd door het insturen van een formulier Eigen verklaring naar het CBR. Dat is een formulier met vragen over de lichamelijke en geestelijke gesteldheid.
    Het formulier is te koop bij het CBR en op het gemeentehuis. Voor de rijbewijzen C, D, CE en DE moet dit een Eigen verklaring zijn met een ingevuld Geneeskundig Verslag.

    Voor aanvragers van 75 jaar en ouder blijft de al bekende Eigen verklaring met Geneeskundig verslag gewoon bestaan. Aangezien daar vrijwel geen beroepschauffeurs bij zitten mogen zij deze Eigen verklaring ook gebruiken als zij tevens de categorieën C, D, CE en/of DE aanvragen.

    Onderzoek door een arts

    Als u één of meer vragen op de Eigen verklaring met 'ja' beantwoordt, is onderzoek door een arts nodig. Deze arts moet dan een aantekening op de Eigen verklaring zetten. Bij bepaalde medische aandoeningen kan het CBR naast de aantekening van een arts ook vragen om een onderzoek door een medisch specialist, zoals een oogarts of neuroloog. Op de Eigen verklaring CDE staat vermeld dat het Geneeskundig verslag moet worden ingevuld door een arts van een arbodienst. Aanvragers mogen zelf een arts uitzoeken en kunnen gecertificeerde arbodiensten vinden op het internet.
    Uit de aantekening van de arts op de Eigen verklaring of het onderzoek van de specialist zal vaak blijken dat u geschikt bent voor het besturen van motorrijtuigen. In een enkel geval worden aanvullende voorwaarden of beperkingen opgelegd.

    Aanvragen

    Een aantal producten kunt u op verschillende manieren bij de gemeente Oosterhout aanvragen. Persoonlijk aan de balie met een geldig legitimatiebewijs, een schriftelijk verzoek of email voorzien van een handtekening en een  geldig legitimatiebewijs of via het digitale loket met uw DigiD.
    Als u ervoor kiest om via DigiD een product aan te vragen, kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode.
    U gaat hierbij een transactie met de overheid aan. Na het invullen van het electronisch  formulier (uw naam/adres/woonplaats/BSN zijn al ingevuld) ontvangt u altijd  een bevestiging van uw aanvraag/bestelling van een product via email. Een product dat via DigiD is aangevraagd wordt binnen 4 werkdagen aan u toe gezonden. De (eventuele) betaling verloopt tijdens uw aanvraag via DigiD door middel van creditcard of iDEAL. Klik hier voor meer informatie over DigiD,  het digitaal aanvragen en betalen via DigiD.

  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

    U kunt 4 soorten Europese gehandicaptenkaarten aanvragen. De passagierskaart, bestuurderskaart, gecombineerde parkeerkaart en instellingenkaart. U parkeert maximaal 3 uur gratis als u naast uw parkeerkaart de blauwe parkeerschijf goed zichtbaar achter uw voorruit legt. Maak een afspraak voor Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart Hoe werkt het Vul het aanvraagformulier gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 169 kB) in. Verzamel de gevraagde documenten. Maak een afspraak en lever het aanvraagformulier en de documenten op het stadskantoor in.  U betaalt tijdens de afspraak. Binnen 2 weken krijgt u een ontvangstbevestiging. Dit geldt enkel voor schriftelijke aanvragen die per post zijn verzonden. Binnen 4 weken krijgt u een oproep van Argonaut Advies B.V. voor een medische keuring, echter kan dit momenteel iets langer duren. Binnen 8 weken, na advies van Argonaut Advies B.V., neemt de gemeente een besluit. Bij een positief besluit sturen wij de gehandicaptenparkeerkaart naar u op. U krijgt de rekening via de Regionale Belasting Groep (RBG). Bent u niet in staat het aanvraagformulier persoonlijk in te leveren? Machtig iemand om dit voor u te doen. Vul daarvoor het formulier machtigingsformulier aanvraag gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 29 kB) in. Verlies of diefstal Bent u uw parkeerkaart kwijt? Meld dit bij de gemeente om misbruik te voorkomen. De kaart wordt door ons gedeactiveerd en kan niet meer worden gebruikt. Vul het aanvraagformulier duplicaat gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 435 kB) in. Stuur dit met de genoemde documenten op. Bij diefstal dient aangifte bij de politie te worden bijgevoegd, bij vermissing of zoekraken van de kaart volstaat de melding bij de gemeente om een duplicaat aan te vragen. De gemeente stuurt u een nieuwe parkeerkaart. U krijgt een rekening via de Regionale Belasting Groep (RBG). Verlenging gehandicaptenparkeerkaart Vul het aanvraagformulier verlenging gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 158 kB) in. Verzamel de gevraagde documenten. Stuur het aanvraagformulier en de documenten op naar Gemeente Vlaardingen, t.a.v. parkeren, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen Binnen 2 weken ontvangt u het besluit van de gemeente en, bij een positief besluit, een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart. Binnen 4 weken ontvangt u per post de rekening via de Regionale Belasting Groep (RBG). Let op: wegens grote drukte in december en januari kan het voorkomen dat u langer moet wachten dan de genoemde termijnen. Houdt u rekening met een mogelijke vertraging van 2 weken. Regels parkeren U kunt parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen en op normale parkeerplaatsen. De kaart is geldig in alle landen binnen de Europese Unie. U parkeert maximaal 3 uur gratis als u naast uw parkeerkaart de blauwe parkeerschijf goed zichtbaar achter uw voorruit legt. Let op: in de parkeergarage moet u wel parkeergeld betalen. Voor de overige parkeerregels kunt u de informatiefolder ’Hoe, wanneer en waar te gebruiken’ lezen, die u bij uw gehandicaptenparkeerkaart krijgt. Kosten Aanvraag parkeerkaart: € 114,55 Toeslag huisbezoek bij aanvraag parkeerkaart: € 85,90 Toeslag bij niet aanwezig zijn bij huisbezoek: € 103,10 Toeslag opvragen medische informatie: € 97,75 Aanvraag parkeerkaart instellingen: € 80,70 Afgifte parkeerkaart bij eerste aanvraag, verlies of diefstal of een verlenging: € 29,60 Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Rijbewijs en gezondheidsverklaring

    U kunt uw rijbewijs online aanvragen, of u kunt bij ons aan de balie langskomen. Op deze pagina leggen wij uit wanneer u een online aanvraag kunt doen, en wanneer u een afspraak aan de balie moet maken. Onder het kopje 'Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen' vindt u wat u moet doen als u uw rijbewijs online wilt aanvragen. En wat u moet doen als u uw rijbewijs aan de balie wilt aanvragen. Eerst een gezondheidsverklaring nodig? Soms heeft u eerst een gezondheidsverklaring nodig voordat u uw rijbewijs kunt aanvragen. Een gezondheidsverklaring kunt u regelen via het CBR. Lees meer hierover op de webpagina gezondheidsverklaring. Rijbewijs online aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs online aanvragen: U heeft al een Nederlands rijbewijs dat (bijna) is verlopen en u wilt het rijbewijs verlengen. Dit mag ook een rijbewijs zijn met enkel de AM-categorie. U heeft al een Nederlands rijbewijs en u wilt een categorie toevoegen. Bijvoorbeeld als u voorheen een AM-rijbewijs (brommer) had en nu ook uw B-categorie (personenauto) heeft gehaald. U heeft een goedgekeurde gezondheidsverklaring en u wilt het rijbewijs verlengen. Rijbewijs online aanvragen   Rijbewijs aan de balie aanvragen In de volgende gevallen kunt u uw rijbewijs niet online aanvragen en moet u aan de balie langskomen: U vraagt voor de eerste keer een rijbewijs aan. U bent uw rijbewijs kwijt of het rijbewijs is gestolen. Meer informatie hierover vindt u onder het kopje 'Verlies of diefstal' op deze pagina. U heeft een buitenlands rijbewijs en u wilt dit omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Afspraak maken   Hoe kan ik mijn rijbewijs aanvragen of verlengen? Online De informatie die u nodig heeft voor het online aanvragen van uw rijbewijs vindt u in de tekst hieronder. Hoe online aanvragen? Laat een pasfoto maken bij een erkende fotograaf. In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. De fotograaf stuurt uw digitale pasfoto en handtekening door naar de RDW. Doe een aanvraag via www.rdw.nl/rijbewijsverlengen. Hiervoor heeft u de DigiD-app (met ID-check) nodig. U betaalt de kosten via IDEAL. Na twee werkdagen krijgt u per e-mail bericht van de RDW dat u uw nieuwe rijbewijs kunt afhalen aan de publieksbalie. Erkende fotografen vinden In de locatiewijzer van de RDW vindt u alle erkende fotografen bij u in de buurt. Is er geen vakfotograaf bij u in de buurt, dan kunt u contact opnemen met de RDW. De gemeente heeft namelijk geen rol in het aanstellen van vakfotografen. Kosten Bij de fotograaf betaalt u de kosten voor de pasfoto en het verwerken van de handtekening. Bij de online aanvraag betaalt u € 51,10 voor uw nieuwe rijbewijs. Ophalen Na twee werkdagen kunt u na 12.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee.   Balie De informatie die u nodig heeft als u aan de balie langs wilt komen vindt u in de tekst hieronder. Hoe aan de balie aanvragen? Kom persoonlijk aan de publieksbalie in Terneuzen. U moet het rijbewijs zelf aanvragen en ophalen. U kunt niet iemand anders machtigen. Maak een afspraak voordat u langskomt. Meenemen een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse Identiteitskaart of vreemdelingendocument); 1 actuele kleurenpasfoto. De vakfotograaf kent de vereisten voor een pasfoto; uw huidige rijbewijs; geld, u betaalt het rijbewijs bij de aanvraag met uw pinpas of contant; ben je onder de 18 jaar, dan heb je een geregistreerde begeleiderpas nodig. Meer informatie vindt u op 2todrive. Kosten De kosten voor een nieuw rijbewijs zijn € 51,10. Ophalen Na vijf werkdagen kunt u na 12.00 uur uw nieuwe rijbewijs ophalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U neemt uw oude rijbewijs en identificatie mee (paspoort, Id kaart of rijbewijs). Het oude rijbewijs levert u in en u krijgt het nieuwe mee.   Video met uitleg over online verlengen Bekijk onderstaande video van de RDW met uitleg over het online verlengen van een rijbewijs. 1 mei 2023, YouTube filmpje, 1:42 Snel nodig? Doe een spoedaanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Vraag het rijbewijs vóór 14.00 uur aan bij de publieksbalie. De wachttijd is dan maximaal twee werkdagen. Voor een spoedaanvraag moet u wel meer betalen. De extra kosten voor deze spoedprocedure zijn € 34,10. Verlies of diefstal Bent u uw rijbewijs kwijt of is het gestolen. Registreer dan het verlies of diefstal bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Let op! U kunt deze registratie niet meer terug draaien. Bij vermissing hoeft u geen Nederlands proces-verbaal mee te nemen aan de balie. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen. U maakt bij ons een afspraak voor Rijbewijs (verlies / diefstal). Het nieuwe rijbewijs heeft dezelfde vervaldatum als uw oude rijbewijs. Valt u in de categorie dat u gekeurd moet worden? U hoeft bij vermissing of diefstal geen keuring te doen. Gezondheidsverklaring Soms is het verplicht om eerst een gezondheidsverklaring te regelen voordat u uw rijbewijs aanvraagt. Het gaat om de volgende situaties: u gaat rijexamen doen; uw rijbewijs verloopt op of na uw 75e verjaardag; u heeft een medische beperking; u heeft een rijbewijs nodig voor vrachtwagen of bus. Een gezondheidsverklaring regelt u via het Centraal Bureau voor Rijvaardigheid (CBR). Omwisseling buitenlands rijbewijs of vakbekwaamheidsdocument Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Ook vindt u op deze website informatie voor het omwisselen van een buitenlands vakbekwaamheidsdocument. Wilt u uw buitenlands rijbewijs bij ons omwisselen, maak hiervoor dan een afspraak. Uw rijbewijs moet u bij ons achterlaten zodat wij het kunnen opsturen naar de RDW. Het kan enkele weken duren voordat u uw nieuwe rijbewijs bij ons kunt ophalen. U ontvangt hierover bericht van de RDW. U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Voorkom fraude met een kopie van uw identiteitsbewijs Organisaties vragen soms om een kopie van uw identiteitsbewijs. Die kopieën worden vaak goed bewaard, maar niet altijd. Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de KopieID app. Meer informatie Code 95 op het rijbewijs Bromfietsrijbewijs Categorie T op het rijbewijs Geldigheid rijbewijs More information about a driving licence  

  • Rijbewijs

    Maak een afspraak voor: Aanvragen rijbewijs Eisen U woont in Vlaardingen. U heeft de Nederlandse nationaliteit, een nationaliteit uit de Europese Unie of een geldige verblijfsvergunning.  U heeft uw rijbewijs gehaald en u bent rijbevoegd. U bent 16 jaar of ouder voor een brommerrijbewijs. U bent 17 jaar voor een autorijbewijs met een begeleiderspas. U bent 18 jaar of ouder voor alle andere rijbewijzen. Hoe werkt het Maak een afspraak. Vraag uw rijbewijs zelf aan. Uw rijbewijs ligt na 5 werkdagen klaar op het stadskantoor. Haal uw rijbewijs zelf op. Spoed Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Doe een spoedaanvraag vóór 14:00 uur. Uw rijbewijs is de volgende werkdag klaar. U betaalt hiervoor een toeslag. Meenemen naar afspraak een identiteitsbewijs. uw huidige rijbewijs, als u er al een heeft. 1 goedgelijkende pasfoto, niet ouder dan 6 maanden. Bekijk de fotomatrix (pdf, 421 kB) van 2020 of uw pasfoto voldoet aan de eisen. Bent u onder 18 jaar? Een geregistreerde begeleiderspas. Gezondheidsverklaring en medische keuring U moet een gezondheidsverklaring invullen: bij behalen eerste rijbewijs  bij behalen groot rijbewijs bij bepaalde medische situaties als u 75 jaar of ouder bent en u uw rijbewijs wilt verlengen als u een buitenlands rijbewijs wilt omwisselen Vraag een gezondheidsverklaring online aan met DigiD via www.cbr.nl. Medische keuringen (ouderen) Als u een medische keuring nodig heeft, informeert het CBR u hierover. Om ouderen veilig deel te laten nemen aan het verkeer, is een medische keuring vanaf een bepaalde leeftijd verplicht bij het aanvragen, vernieuwen of verlengen van het rijbewijs.  U bent tussen de 65 en 70 jaar oud Verlengt u uw rijbewijs dan krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Een medische keuring is niet nodig. Soms moet u wel een Gezondheidsverklaring invullen. Ga voor meer informatie naar www.cbr.nl/gezondheidsverklaring. U bent 70 jaar of ouder Verlengt u uw rijbewijs, dan is dit voor maximaal 5 jaar geldig. Een medische keuring is niet nodig. Soms moet u wel een Gezondheidsverklaring invullen. Ga voor meer informatie naar www.cbr.nl/gezondheidsverklaring. Verloopt uw rijbewijs op of na uw 75e verjaardag, dan laat u zich keuren door een arts om uw rijbewijs te verlengen. Kijk voor meer informatie op www.cbr.nl/gezondheidsverklaring. Het verlengde rijbewijs is maximaal 5 jaar geldig. U bent 75 jaar of ouder Verloopt uw rijbewijs op of na uw 75ste en u wilt dit verlengen? Dan laat u zich keuren door een arts. Kijk voor meer informatie op www.cbr.nl. Let op: vanaf 1 januari 2022 kun je alleen nog de papieren Gezondheidsverklaring 75+ bestellen. Het is dan voor gemeenten niet meer mogelijk om de papieren Gezondheidsverklaring Rijbewijs en Groot rijbewijs te bestellen. Lees meer informatie op de website van www.nvvb.nl. Verklaring van vakbekwaamheid: code 95 Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs, die achter een voertuigcategorie is geplaatst . Deze code is verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C1(E), C(E), D1(E) of D(E) noodzakelijk is. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Code 95 is verplicht voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken. Dit is geregeld in de Richtlijn vakbekwaamheid. Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid. Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Als zij beroepsmatig als chauffeur werken, dan moeten zij wel nascholing gaan volgen. Hiervoor geldt een aangepaste termijn. Per 1 juni 2015 geldt de vrijstelling van code 95 voor beroepschauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 niet meer. Heeft u code 95 al op uw rijbewijs en wilt u deze houden, dan gelden voor u dezelfde regels als voor andere chauffeurs. Kijk voor meer informatie op de website van het CBR: www.cbr.nl. Rijbewijs voor jongeren tot 18 jaar Jongeren tot 18 jaar mogen na het behalen van het rijbewijs alleen rijden onder begeleiding van een coach. U moet minimaal 1 en mag maximaal 5 coaches laten registreren. Vraag de begeleiderspas aan bij de RDW voordat u uw rijbewijs aanvraagt. Kijk voor meer informatie op www.rdw.nl of www.2todrive.nl. Brommerrijbewijs Vraag uw rijbewijs aan bij de gemeente waar u woont. Neem bij de  afspraak een geldig legitimatiebewijs en een recente pasfoto mee. Ben je 16 of 17 jaar en kom je voor het eerst je brommerrijbewijs aanvragen, dan mag je dit doen zonder je ouders. Heeft u al een geldig motorrijbewijs of een autorijbewijs? Dan hoeft u het brommerrijbewijs niet apart aan te vragen. Het wordt daarop bijgeschreven. Kosten en geldigheid Rijbewijs A, AM, B en BE: € 51,10 (10 jaar geldig) Rijbewijs C en D: € 51,10 (5 jaar geldig) Spoedtoeslag rijbewijs: € 39,65 Gezondheidsverklaring: € 39,30 -€ 41,50 zolang de voorraad strekt Omwisselen buitenlands rijbewijs voor Nederlands rijbewijs: € 51,10 Uitzonderingen geldigheid Tussen 65 en 70 jaar? Uw rijbewijs wordt verlengd tot u 75 jaar wordt. Tussen 70 en 75  jaar? Uw rijbewijs wordt met 5 jaar verlengd. 75 jaar of ouder? Uw rijbewijs wordt maximaal met 5 jaar verlengd, afhankelijk van het medisch onderzoek. Online verlengen  U kunt online uw rijbewijs verlengen en een categorie laten toevoegen. De aanvraag doet u via de website van de RDW. Lees meer informatie op www.vlaardingen.nl/verlengen. Heeft u uw rijbewijs online bij het RDW aangevraagd met behulp van een RDW erkende fotograaf, dan moet de online aanvraag worden afgerond en betaald vóórdat er een afspraak voor ophalen kan worden gemaakt.  Heeft u nog vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Evenementenvergunning aanvragen

    Wanneer een evenementenvergunning? Bijvoorbeeld bij feesten, festivals en sportevenementen waarbij: meer dan 50 bezoekers en/of deelnemers worden verwacht; er sprake kan zijn van geluidshinder (denk aan versterkte muziek); attributen geplaatst worden, zoals een tent, tribune, mobiele toiletten, springkussens; het evenement gehouden wordt in de openbare ruimte; het nodig is de straat af te sluiten voor het evenement; hulpdiensten kunnen worden belemmerd door het evenement; zwak alcoholhoudende drank buiten een horecabedrijf wordt geschonken. Tijdig indienen Diverse adviesorganen zoals politie, VRD en GHOR beoordelen uw vergunningaanvraag. Dit kost tijd en daarom ontvangen wij uw aanvraag bij voorkeur minimaal 4 maanden vóór aanvang van het evenement. Welke documenten moeten er bij een aanvraag? De behandeling van een aanvraag voor een evenementenvergunning duurt minimaal 8 weken. Naast een volledig ingevuld aanvraagformulier kunnen onderstaande documenten als aanvulling nodig zijn voor de beoordeling van uw aanvraag: •    Volledig ingevuld en ondertekend “aanvraagformulier vergunning evenement” •    veiligheidsplan met als bijlagen: -    draaiboek; -    programma van het evenement; -    plattegrond op schaal op grond van de indieningseisen BGBOP;  -    bij een tijdelijk bouwwerk: de constructieberekeningen en keuringsrapport; -    route; -    postenplan met Verkeersregelaars; -    verkeersplan met aanrijroute hulpdiensten;  -    toestemming grondeigenaar. -    Beveiligingsplan bij een feest.  Evenementen in de natuur Elke activiteit kan in meer of mindere mate leiden tot negatieve effecten voor de natuur of diersoorten. In verband met de bescherming van de natuur heeft u mogelijk een ontheffing en/of natuurvergunning nodig. Een natuurvergunning is bijvoorbeeld vereist als door uw project er een toename van stikstof op beschermde Natura2000 gebieden plaatsvindt. Dat zijn toestemmingen waarvoor, op grond van de Wet natuurbescherming, de provincie Drenthe het bevoegd gezag is. Een ontheffing is bijvoorbeeld vereist als door uw project individuele soorten verstoord worden of leefgebied (zoals nesten) verloren gaat. Wij raden u aan om vroegtijdig te (laten) onderzoeken of voor uw project zo’n toestemming nodig is. Kijk vooral op Evenementen en de natuur - Provincie Drenthe voor meer informatie. Mocht u nog meer vragen hebben, dan raden wij u aan om hierover contact op te nemen met uw adviseur en/of de website van de provincie Drenthe (Natuurvergunning gebiedsbescherming (Natura 2000) aanvragen - Provincie Drenthe) te raadplegen. Contact opnemen met de provincie Drenthe kan via 0592-365555 of vth@drenthe.nl. Deze koppeling vervangen door volgende pagina link op de website van de Provincie Drenthe.    Veiligheidsplan en overige documenten De behandeling van een aanvraag voor een evenementenvergunning duurt minimaal 8 weken. De volgende aanvullende documenten kunnen daarbij nodig zijn: veiligheidsplan en draaiboek (pdf- 454 Kb); plattegrond, situatieschets en/of route; programma van het evenement; bij een tijdelijk bouwwerk: de constructieberekeningen; verkeersplan (inclusief verkeersregelaars); toestemming grondeigenaar. Aansprakelijkheid U bent als organisator eindverantwoordelijk voor het goed verlopen van het evenement. In dat kader verwacht de gemeente dan ook dat u daarvoor een verzekering afsluit. De gemeente heeft een collectieve evenementenverzekering afgesloten. Kijk voor meer informatie op collectieve evenementenverzekering. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag evenementenvergunning worden leges berekend. De hoogte is afhankelijk van het soort evenement. De leges bedragen (tarief 2024): € 112,95 bij een eerste aanvraag. € 56,50 bij een vervolgaanvraag binnen een periode van 5 jaar. € 56,50 ontheffing ingevolge artikel 35 Alcoholwet. Aanvragen? Wij helpen u graag verder Wilt u een evenementenvergunning aanvragen, neem dan vooraf contact op voor het maken van een afspraak. Het organiseren van een evenement is complex, daarom is het goed met elkaar te bespreken wat er mogelijk is. In een persoonlijk gesprek kunnen we de details zorgvuldig doornemen. U kunt hiervoor telefonisch een afspraak maken via 14 0521. Meer informatie Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) Evenementenbeleid Legesverordening

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u zelf aan. Ook om uw rijbewijs te verlengen of vervangen gaat u naar het gemeentehuis. Na ongeveer een week kunt u uw rijbewijs zelf afhalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Van mei tot en met augustus is het gemeentehuis op vrijdagmiddag gesloten vanaf 12.00 uur. Meenemen Uw identiteitsbewijs. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis. Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs wilt verlengen of vervangen. Kosten en geldigheid Rijbewijs voor volwassenen tot 70 jaar kost € 48,15 en is 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 70 jaar en ouder kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs C, D kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 60 tot 65 jaar kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen met beperking kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag (1 werkdag) betaalt u € 34,10 extra. Snelle aanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Dat kan! Vraag uw rijbewijs aan vóór 13.00 uur, dan is het binnen 3 werkdagen klaar. Voor deze snelle aanvraag betaalt u extra. Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Of denkt u dat iemand anders uw rijbewijs gebruikt zonder uw toestemming? Ga naar de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Jongerenrijbewijs Begeleiderspas aanvragen Als u 17 jaar oud bent, kunt u een jongerenrijbewijs aanvragen. U mag dan autorijden met een begeleider naast u. De begeleiders ontvangen een begeleiderspas. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl. De begeleiderspas moet aangevraagd en goedgekeurd zijn voordat u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Trekker rijbewijs Om op een tractor te rijden heeft u een trekker rijbewijs (T-bewijs) nodig. U kunt het T-bewijs halen als u 16 jaar of ouder bent. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl. Extra categorie Heeft u een extra categorie behaald? Dan moet u uw rijbewijs laten vernieuwen. Ook heeft u een nieuwe gezondheidsverklaring nodig per categorie. 65 jaar en ouder Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent, krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Bent u ouder dan 70? Dan is uw rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Als u 75 jaar of ouder bent, heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring Gezondheidsverklaring aanvragen U heeft een gezondheidsverklaring nodig als u 75 jaar of ouder bent, u een beperking heeft die invloed heeft op het autorijden of als u een rijbewijs aanvraagt voor vrachtwagen of bus. Rijbewijskeuring Voor een rijbewijskeuring (categorie A en B) kunt u terecht bij Huisartsenpraktijk Hooge Platen in Breskens. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de assistente. Wij adviseren u minimaal 6 maanden voor de afloop van de geldigheid van uw rijbewijs een afspraak te maken i.v.m. afhandeling van het CBR. Kijk voor meer informatie op de website van Huisartsenpraktijk Hooge Platen Breskens. Buitenlands rijbewijs omwisselen Als u een rijbewijs heeft gehaald in het buitenland, kunt u dat misschien omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Lees meer over het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen op www.rdw.nl.

  • Rijbewijs

    Een eerste rijbewijs aanvragen én ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kan bij de gemeente aan de balie óf digitaal via de RDW. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Na 5 werkdagen ligt uw rijbewijs klaar. Het is ook mogelijk uw rijbewijs sneller te krijgen via een spoedaanvraag, hieraan zijn wel extra kosten verbonden. Aanvraag eerste rijbewijs U maakt hiervoor een afspraak en komt langs in de gemeentewinkel. Maak online een afspraak Rijbewijs verlengen of uitbreiden Voor het verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kunt u terecht in onze gemeentewinkel (enkel op afspraak) of u regelt dit online met uw DigiD. Maak een afspraak in onze gemeentewinkel Regel uw verlenging of uitbreiding online   Rijbewijs afhalen Het afhalen van uw rijbewijs gebeurt ook op afspraak. U doet dit persoonlijk en hierbij levert u ook uw oude rijbewijs in. Rijbewijs aangevraagd, verlengd of uitgebreid aan de balie? De afspraak voor afhalen wordt dan meteen gemaakt aan de balie. Rijbewijs digitaal verlengd of uitgebreid? Na correcte afhandeling bij het RDW ontvangt u een e-mail als uw rijbewijs klaarligt bij de balie. U maakt dan zelf een afspraak voor afhalen via ons algemene telefoonnummer. Veelgestelde vragen   Wat neemt u mee? Uw oude rijbewijs, als u dat komt verlengen of bij een categorie-uitbreiding. Een geldig legitimatiebewijs bij een eerste aanvraag of verlies van het rijbewijs Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kosten Rijbewijs: € 51,10 Extra kosten bij spoedaanvraag: € 39,65 U betaalt bij de aanvraag of verlenging contant of met uw pinpas. Rijbewijs kwijt of gestolen? Bent u uw Nederlandse rijbewijs kwijt of is uw rijbewijs gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw rijbewijs ongeldig. De vermissing kunt u digitaal doorgeven via de website van de RDW. Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen. Gezondheidsverklaring nodig? Om te mogen rijden moet u geestelijk en lichamelijk gezond zijn. Heeft u van de RDW bericht ontvangen dat u een gezondheidsverklaring moet invullen? Meer informatie hierover vindt u bij Gezondheidsverklaring.  Categorie T op rijbewijs Bestuurders die op 1 juli 2015 18 jaar waren en een rijbewijs B hadden, mogen daarmee ook een tractor besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van het B-rijbewijs wordt de categorie T automatisch bijgeschreven. Het rijbewijs moet dan wel voor 1 juli 2025 zijn vernieuwd. Omwisselen rijbewijs Meer informatie over het omwisselen van uw rijbewijs? Zie Buitenlands rijbewijs omwisselen. Geldigheid rijbewijs Een rijbewijs is in principe 10 jaar geldig. Vanaf uw 65e verjaardag of wanneer u medisch gekeurd moet worden verandert dit: U bent tussen de 65 en 70 jaar, dan wordt uw rijbewijs verlengd tot uw 75ste verjaardag U bent tussen de 70 en 75 jaar, dan wordt uw rijbewijs met 5 jaar verlengd U bent 75 jaar of ouder: maximaal 5 jaar (afhankelijk van medische keuring) Bij een verplichting tot medische keuring i.v.m. ziekte: afhankelijk van keuring Invoering wet Digitale overheid per 1 juli 2023 en wat betekent dit voor u? Dit betekent dat u per 1 juli met uw rijbewijs online kunt inloggen op websites van de overheid. Binnen 5 dagen na het ophalen van het nieuwe rijbewijs ontvangt u een brief met pincode van DigiD. Met deze functie kunt u de inlogfunctie van uw rijbewijs activeren. Ontvangt u de brief niet binnen 5 werkdagen na het ophalen van uw rijbewijs, dan kunt u binnen 6 weken bij DigiD een nieuwe brief met pincode aanvragen. Wat houdt dit precies in? Dit is voor maximale bescherming van uw persoonlijke gegevens. Inloggen met een identiteitsbewijs of rijbewijs geeft organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon gedeeld worden.   

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Hoe werkt het Digitaal Online gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Schriftelijk Stuur het aanvraagformulier (pdf, 57 kB) inclusief bijlagen naar info@ijsselstein.nl of aan de gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein en zorg voor de volgende bijlagen: Een kopie van beide zijden van de Europese gehandicaptenparkeerkaart; Een kopie van het kentekenbewijs van het voertuig waarvoor de parkeerplaats wordt aangevraagd; Als u de bestuurder bent, een kopie van een geldig rijbewijs; Als u aanvraag doet voor een parkeerplek dichtbij uw werk: een verklaring van uw werkgever met daarin een bevestiging dat u op die locatie werkt, wat uw werktijden zijn en een uitleg waarom het realiseren van een parkeerplaats op het terrein van de werkgever niet mogelijk is. Persoonlijk Of geef uw aanvraagformulier (pdf, 57 kB) inclusief bijlagen af bij de receptie op het stadhuis. Soort gehandicaptenparkeerplaats Kosten Gehandicaptenparkeerplaats * (aanvraag € 185,85* + plaatsen bord op parkeerplaats € 260,05) € 445,90 Geen parkeerplaats aanwezig en de gemeente moet een nieuwe parkeerplaats aanleggen * (aanvraag € 185,85* + realiseren parkeerplaats € 1.239,60) € 1425,45 Voor het verplaatsen van een reeds verkregen gehandicaptenparkeerplaats als gevolg van een binnengemeentelijke verhuizing wordt een bedrag geheven € 185,85 Voor het wijzigen van het kenteken(bord) bij een bestaande gehandicaptenparkeerplaats € 50,00 * Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats betaalt u altijd € 185,85 (ongeacht of de aanvraag wordt toegewezen of wordt afgewezen!) Opzeggen Inwoners van IJsselstein die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerplaats kunnen die plaats opzeggen. Dit is de verantwoordelijkheid van de inwoner en dit is opgenomen in de destijds afgegeven brief. Er kunnen verschillende redenen zijn om de parkeerplaats op te zeggen: Verhuizing; Niet meer in het bezit van een auto; Niet meer in het bezit van een geldig rijbewijs; Overlijden. Als u de gehandicaptenparkeerplaats wilt opzeggen moet u dat schriftelijk doen. Degene die de gehandicaptenparkeerplaats heeft aangevraagd dient hem ook weer op te zeggen. Alleen in het geval van overlijden mag een contactpersoon dit doen. Zorg ervoor dat het volgende in het verzoekschrift staat: Naam; Adresgegevens; Kenteken; De reden van opzeggen; De handtekening van degene die de parkeerplaats opzegt. Nieuw kenteken Als u een nieuwe auto heeft, moet het kenteken op het bord en de vergunning worden aangepast. Geef dat schriftelijk door en vermeld uw naam, adres en woonplaats in het bericht. Geef het oude en nieuwe kenteken door en stuur een kopie van het nieuwe kenteken mee. Gehandicaptenparkeerkaarten Aanvragen, verlengen, wijzigen of vragen hierover gaat niet via de gemeente IJsselstein. Hiervoor moet u bij P1 (is een landelijk opererend parkeerbedrijf dat parkeervoorzieningen beheert) zijn: P1 088 126 14 60 (tussen 08:30 – 17:00 uur) parkeerseviceijsselstein@p1.nl Meer weten Meer informatie vindt u in de Beleidsregels gehandicaptenparkeerplaats.

  • Rijbewijs aanvragen

    U vraagt een rijbewijs persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Voor personen van 75 jaar en ouder is de geldigheidsduur van een rijbewijs 5 jaar. Maak uw afspraak Kosten Rijbewijs  € 51,10 Extra kosten bij spoed € 39,65 (tarieven 2024) Meenemen Uw oude rijbewijs, als u dat komt vernieuwen. Pasfoto in kleur die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de pasfoto-eisen. Geldig identiteitsbewijs bij vermissing of eerste aanvraag. U betaalt uw rijbewijs bij de aanvraag. Heeft u een Gezondheidsverklaring nodig? Vraag deze online aan bij het CBR. U betaalt de Gezondheidsverklaring bij de aanvraag. Extra functie rijbewijs Uw nieuwe rijbewijs heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw rijbewijs bij de servicebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl. Heeft u geen brief ontvangen en u wilt wel de inlogfunctie activeren, kunt u binnen 6 weken bij DigiD een nieuwe brief met pincode aanvragen.  Ophalen rijbewijs Bij de aanvraag van het nieuwe rijbewijs krijgt u een afhaalbewijs. Meenemen bij ophalen: Het afhaalbewijs. Het huidige rijbewijs. Bij vermissing of een eerste rijbewijs neemt u een geldig identiteitsbewijs mee. Ophalen kan tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U heeft 3 maanden de tijd om uw rijbewijs af te halen. Daarna wordt het document vernietigd. Rijbewijs online verlengen Wilt u snel uw huidige rijbewijs verlengen omdat hij bijna verloopt? Of wilt u een categorie uitbreiding? Dat kan nu ook digitaal bij de RDW! Online gaat sneller dan een aanvraag bij de balie. U haalt uw nieuwe rijbewijs al na 2 werkdagen op bij de gemeente. Let op: u kunt niet uw eerste rijbewijs online aanvragen. U verlengt uw rijbewijs online met deze 4 stappen: U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Elburg. U laat een pasfoto maken bij een fotograaf die erkend is door de RDW. U gaat naar de website van de RDW en vraagt daar online uw rijbewijs aan. U rekent direct online af met iDEAL. U haalt na 2 werkdagen uw nieuwe rijbewijs op in het gemeentehuis. Als u op maandag uw rijbewijs aanvraagt kunt u het op donderdag na 11 uur ophalen. Hiervoor heeft u geen afspraak nodig. Kijk van te voren of u voldoet aan de voorwaarden. Wilt u liever uw rijbewijs persoonlijk verlengen aan de balie? Dat kan ook. U heeft dan wel altijd een afspraak nodig. Spoedaanvraag rijbewijs Heeft u snel een rijbewijs nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak. Tijdens de afspraak geeft u aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten. Rijbewijs kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs kwijt, is het gestolen of maakt iemand er misbruik van? Meld dit online bij de RDW. Na de melding is uw rijbewijs direct ongeldig. Heeft u geen DigiD? Vul dan bij de gemeente een verklaring van vermissing in. Maak hiervoor een afspraak. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Rijbewijs voor jongeren tot 18 jaar Jongeren kunnen vanaf 16,5 jaar beginnen met het volgen van rijles (categorie B). Als ze 17 jaar zijn, kunnen ze hun rijbewijs halen. Tot hun 18e jaar mogen zij dan onder begeleiding van een coach autorijden. Hiervoor is een begeleiderspas nodig. Deze vraagt u aan bij de RDW. Bromfietsrijbewijs Met een bromfietsrijbewijs (categorie AM) mag je rijden op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. Informatie over het halen van een bromfietsrijbewijs vindt u op de website van het CBR. Rijden zonder rijbewijs bij omwisseling U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. In de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM) staat hoe hoog de boete is voor het niet kunnen laten zien van een rijbewijs. Paspoort of identiteitskaart mee Als u wel gaat rijden, neem dan een document mee waarmee u kunt bewijzen wie u bent (identificeren). Dit kan bijvoorbeeld met uw paspoort of identiteitskaart. Verzekering Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Andere landen In andere landen rijden tijdens de aanvraag raden wij af. Zij kunnen de gegevens niet altijd opvragen. En de regels en gevolgen kunnen anders zijn. Meer informatie Informatie over het rijbewijs Rijbewijscategorieën Begeleid autorijden vanaf 17 jaar Rijbewijs, categorie T Rijbewijs, code 95 Militair rijbewijs omwisselen Buitenlands rijbewijs omwisselen Met uw Nederlandse rijbewijs naar het buitenland Identiteitsfraude  

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    h3 { font-size: 1.2em; } Bent u gehandicapt en kunt u daardoor moeilijk lopen? Dan kunt u bij de gemeente een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met deze kaart kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in de meeste Europese landen. De parkeerkaart is minimaal 6 maanden en maximaal 5 jaar geldig. Zowel bestuurders als passagiers kunnen deze parkeerkaart aanvragen. Het aanvragen kan niet digitaal. U moet met het ingevulde formulier langskomen aan de balie. U maakt hiervoor een afspraak. Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan raden wij aan om 8 weken voor de einddatum uw nieuwe kaart aan te vragen. Als de kaart klaar is, dan krijgt u bericht. U moet de kaart dan persoonlijk ophalen en ondertekenen aan de balie. Wilt u gebruik maken van voorzieningen zoals dichtbij parkeren, een rolstoel of een rollator? U vindt hierover meer informatie op onze pagina over de toegankelijkheid van onze publieksbalie.   Formulier gehandicaptenparkeerkaart printen Afspraak maken   Voorwaarden U heeft een chronische loop- of andere beperking, of u zit permanent in een rolstoel. Onder een loopbeperking verstaan we een beperking waardoor u niet zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet kunt afleggen. U heeft onafgebroken ondersteuning nodig van de bestuurder (alleen bij passagierskaart). Een gehandicaptenparkeerkaart kan gebruikt worden in verschillende voertuigen, waaronder ook een brommobiel. Kosten In 2023 kost het in behandeling nemen van een aanvraag € 21,90. Meenemen naar de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; één pasfoto; geld, u betaalt bij de aanvraag (bij voorkeur met pinpas). Een ander kan de gehandicaptenparkeerkaart ook voor u aanvragen. Het door u ingevulde aanvraagformulier inclusief recente pasfoto kan dan bij de balie ingeleverd worden. Bij een eerste aanvraag krijgt u bezoek van een externe keuringsinstantie. Deze instantie maakt een afspraak om bij u langs te komen en geeft daarna aan de gemeente een advies. Bij een volgende aanvraag is niet altijd een bezoek van een externe keuringsinstantie nodig. Geldigheidsduur De gehandicaptenparkeerkaart is meestal vijf jaar geldig. Soms adviseert de arts een kortere looptijd. Na vijf jaar of na afloop van de door de arts aangegeven periode, moet u een nieuwe kaart aanvragen. U moet dan ook opnieuw een pasfoto inleveren en betalen voor een nieuw kaart. Soms hoeft er niet opnieuw een keuring plaats te vinden. Dat is afhankelijk van uw situatie. Een gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle landen van de Europese Unie. Elk land heeft zijn eigen regels. Bij de kaart ontvangt u een folder met de regels in de verschillende landen. Verlies, diefstal of beschadiging Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, is deze gestolen of is hij beschadigd geraakt? Dan kunt u aan de balie een vervangende kaart aanvragen. Hiervoor moet u weer het aanvraagformulier invullen, een pasfoto meenemen en de kosten betalen voor een nieuwe aanvraag. De vervangende kaart heeft dezelfde geldigheidsduur als uw oude kaart. In geval van verlies of diefstal moet u een officiele melding maken van het verloren voorwerp. Deze melding kunt u doorgeven via www.verlorenofgevonden.nl of aan de balie van het stadhuis. Waar kunt u gratis parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart? Blauwe zone (in de gemeente Terneuzen) Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u uw voertuig binnen een blauwe zone overal met onbeperkte duur parkeren. De voorwaarde is dat u het overige (voet)verkeer daardoor niet mag hinderen. Betaald parkeren (in de gemeente Terneuzen) Als u op een bovengrondse parkeerplaats voor betaald parkeren staat hoeft u niet te betalen. Vergunninghouderszone (in de gemeente Terneuzen) Op parkeerplaatsen voor vergunninghouders mag u niet parkeren zonder bewonersparkeervergunning. Er is ook de mogelijkheid om een voor u gereserveerde parkeerplaats in de buurt van uw woning aan te vragen. Zie gehandicaptenparkeerplaats voor de voorwaarden en andere informatie. Markt Terneuzen De Markt is definitief afgesloten voor parkeren en verkeer. In de Zandstraat is een gehandicaptenparkeerplaats. Op deze parkeerplaats kunt u een uur gratis parkeren. U moet hiervoor de blauwezoneschijf instellen en naast de gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit leggen.