Zoekresultaat 2701 - 2710 van 2711 resultaten

  • Evenementenvergunning aanvragen

    Wanneer een evenementenvergunning? Bijvoorbeeld bij feesten, festivals en sportevenementen waarbij: meer dan 50 bezoekers en/of deelnemers worden verwacht; er sprake kan zijn van geluidshinder (denk aan versterkte muziek); attributen geplaatst worden, zoals een tent, tribune, mobiele toiletten, springkussens; het evenement gehouden wordt in de openbare ruimte; het nodig is de straat af te sluiten voor het evenement; hulpdiensten kunnen worden belemmerd door het evenement; zwak alcoholhoudende drank buiten een horecabedrijf wordt geschonken. Tijdig indienen Diverse adviesorganen zoals politie, VRD en GHOR beoordelen uw vergunningaanvraag. Dit kost tijd en daarom ontvangen wij uw aanvraag bij voorkeur minimaal 4 maanden vóór aanvang van het evenement. Welke documenten moeten er bij een aanvraag? De behandeling van een aanvraag voor een evenementenvergunning duurt minimaal 8 weken. Naast een volledig ingevuld aanvraagformulier kunnen onderstaande documenten als aanvulling nodig zijn voor de beoordeling van uw aanvraag: •    Volledig ingevuld en ondertekend “aanvraagformulier vergunning evenement” •    veiligheidsplan met als bijlagen: -    draaiboek; -    programma van het evenement; -    plattegrond op schaal op grond van de indieningseisen BGBOP;  -    bij een tijdelijk bouwwerk: de constructieberekeningen en keuringsrapport; -    route; -    postenplan met Verkeersregelaars; -    verkeersplan met aanrijroute hulpdiensten;  -    toestemming grondeigenaar. -    Beveiligingsplan bij een feest.  Evenementen in de natuur Elke activiteit kan in meer of mindere mate leiden tot negatieve effecten voor de natuur of diersoorten. In verband met de bescherming van de natuur heeft u mogelijk een ontheffing en/of natuurvergunning nodig. Een natuurvergunning is bijvoorbeeld vereist als door uw project er een toename van stikstof op beschermde Natura2000 gebieden plaatsvindt. Dat zijn toestemmingen waarvoor, op grond van de Wet natuurbescherming, de provincie Drenthe het bevoegd gezag is. Een ontheffing is bijvoorbeeld vereist als door uw project individuele soorten verstoord worden of leefgebied (zoals nesten) verloren gaat. Wij raden u aan om vroegtijdig te (laten) onderzoeken of voor uw project zo’n toestemming nodig is. Kijk vooral op Evenementen en de natuur - Provincie Drenthe voor meer informatie. Mocht u nog meer vragen hebben, dan raden wij u aan om hierover contact op te nemen met uw adviseur en/of de website van de provincie Drenthe (Natuurvergunning gebiedsbescherming (Natura 2000) aanvragen - Provincie Drenthe) te raadplegen. Contact opnemen met de provincie Drenthe kan via 0592-365555 of vth@drenthe.nl. Deze koppeling vervangen door volgende pagina link op de website van de Provincie Drenthe.    Veiligheidsplan en overige documenten De behandeling van een aanvraag voor een evenementenvergunning duurt minimaal 8 weken. De volgende aanvullende documenten kunnen daarbij nodig zijn: veiligheidsplan en draaiboek (pdf- 454 Kb); plattegrond, situatieschets en/of route; programma van het evenement; bij een tijdelijk bouwwerk: de constructieberekeningen; verkeersplan (inclusief verkeersregelaars); toestemming grondeigenaar. Aansprakelijkheid U bent als organisator eindverantwoordelijk voor het goed verlopen van het evenement. In dat kader verwacht de gemeente dan ook dat u daarvoor een verzekering afsluit. De gemeente heeft een collectieve evenementenverzekering afgesloten. Kijk voor meer informatie op collectieve evenementenverzekering. Kosten Voor het in behandeling nemen van een aanvraag evenementenvergunning worden leges berekend. De hoogte is afhankelijk van het soort evenement. De leges bedragen (tarief 2024): € 112,95 bij een eerste aanvraag. € 56,50 bij een vervolgaanvraag binnen een periode van 5 jaar. € 56,50 ontheffing ingevolge artikel 35 Alcoholwet. Aanvragen? Wij helpen u graag verder Wilt u een evenementenvergunning aanvragen, neem dan vooraf contact op voor het maken van een afspraak. Het organiseren van een evenement is complex, daarom is het goed met elkaar te bespreken wat er mogelijk is. In een persoonlijk gesprek kunnen we de details zorgvuldig doornemen. U kunt hiervoor telefonisch een afspraak maken via 14 0521. Meer informatie Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) Evenementenbeleid Legesverordening

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement organiseren in Laren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor kleine evenementen volstaat een melding bij de gemeente. Klein evenement Wilt u een klein evenement organiseren zoals een buurtfeest, waar minder dan 100 deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn? Dan is het voldoende om dit alleen te melden bij de gemeente. Het aanvragen van een evenementenvergunning is dan niet nodig. Informatie aanvraag Voor een klein evenement is geen evenementenvergunning nodig, als het aan alle volgende eisen voldoet: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement. Het evenement is tussen 08.00 en 01.00 uur. Er wordt geen muziek ten gehore gebracht voor 08.00 en na 23.00 uur, en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten. Omwonenden ondervinden geen (geluids)overlast. Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes, en te allen tijde is een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten. Er is een organisator, dus iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement. Het evenement vindt niet plaats op een locatie waarvoor al een evenementenvergunning is verleend. Wilt u tijdens uw evenement zwak-alcoholische drank schenken tegen betaling? Vraag dan een tijdelijke ontheffing op grond van de Alcoholwet aan. Met deze ontheffing mag u maximaal 12 dagen, zwak-alcoholische drank schenken op de openbare weg. Bijvoorbeeld tijdens een evenement. Sterke drank schenken is hierbij uitgezonderd. Wilt u hierover meer weten? Bel dan 14 035.  Wilt u hekken en/of bebording plaatsen? Neem dan contact met ons op via 14 035. U bent zelf verantwoordelijk voor het regelen hiervan. Indien u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek voor hekken en/of bebording doorgeeft, houd er dan rekening mee dat wij uw hekken en/of bebording misschien niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de bijbehorende afmetingen. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het melden van een klein evenement.  Hoe lang duurt het? 5 werkdagen. Hoe aanvragen Via onderstaande knop meldt u het evenement. U logt in met uw DigiD. Wanneer u namens een bedrijf een melding doet, logt u in met e-Herkenning. Aanvragen vergunning klein evenement Vragen? Heeft u vragen, bijvoorbeeld over de status van uw ingediende melding? Of wilt u overleggen voordat u het evenement meldt? Bel 14 035. Groot evenement Organiseert u een evenement dat niet aan alle voorwaarden voor een klein evenement voldoet? Dan moet u een vergunning aanvragen voor het organiseren van een groot evenement. Een evenementenvergunning vraagt u aan met het formulier Evenementenvergunning. Dit formulier kunt u opvragen bij Vergunningen van de BEL Combinatie via telefoonnummer 14 035. Stuur dit formulier tenminste 12 weken voorafgaand aan het evenement. Daarnaast moet het evenement voor 1 december in het jaar voorafgaand aan het evenement bij de burgemeester gemeld zijn. Deze melding gebruikt de gemeente voor het samenstellen van de jaarlijkse evenementenkalender. Aanvragen voor evenementen worden getoetst op artikel 2.25 van de APV en in het evenementenbeleid van Laren (pdf 326 KB). Schenken zwak-alcoholhoudende dranken Als er bij een evenement/klein evenement zwak-alcoholhoudende dranken worden geschonken dan moet u hiervoor een ontheffing aanvragen. Dit op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet. Zie ook de webpagina Ontheffing zwak alcoholische drank Privéfeest Voor een privéfeest op eigen terrein heeft u meestal geen vergunning nodig. Houd wel rekening met de volgende regels. U mag in de openlucht geen muziek ten gehore brengen op: zondag tot en met vrijdag tussen 23.00 en 09.00 uur; op vrijdag en zaterdag tussen 00.00 en 09.00 uur; op zondag voor 13.00 uur. U mag geen muziek ten gehore brengen wanneer dit een kerkdienst kan verstoren. Het geluidsniveau van de muziek mag geen overlast veroorzaken voor omwonenden

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u zelf aan. Ook om uw rijbewijs te verlengen of vervangen gaat u naar het gemeentehuis. Na ongeveer een week kunt u uw rijbewijs zelf afhalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Van mei tot en met augustus is het gemeentehuis op vrijdagmiddag gesloten vanaf 12.00 uur. Meenemen Uw identiteitsbewijs. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis. Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs wilt verlengen of vervangen. Kosten en geldigheid Rijbewijs voor volwassenen tot 70 jaar kost € 48,15 en is 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 70 jaar en ouder kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs C, D kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 60 tot 65 jaar kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen met beperking kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag (1 werkdag) betaalt u € 34,10 extra. Snelle aanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Dat kan! Vraag uw rijbewijs aan vóór 13.00 uur, dan is het binnen 3 werkdagen klaar. Voor deze snelle aanvraag betaalt u extra. Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Of denkt u dat iemand anders uw rijbewijs gebruikt zonder uw toestemming? Ga naar de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Jongerenrijbewijs Begeleiderspas aanvragen Als u 17 jaar oud bent, kunt u een jongerenrijbewijs aanvragen. U mag dan autorijden met een begeleider naast u. De begeleiders ontvangen een begeleiderspas. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl. De begeleiderspas moet aangevraagd en goedgekeurd zijn voordat u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Trekker rijbewijs Om op een tractor te rijden heeft u een trekker rijbewijs (T-bewijs) nodig. U kunt het T-bewijs halen als u 16 jaar of ouder bent. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl. Extra categorie Heeft u een extra categorie behaald? Dan moet u uw rijbewijs laten vernieuwen. Ook heeft u een nieuwe gezondheidsverklaring nodig per categorie. 65 jaar en ouder Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent, krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Bent u ouder dan 70? Dan is uw rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Als u 75 jaar of ouder bent, heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring Gezondheidsverklaring aanvragen U heeft een gezondheidsverklaring nodig als u 75 jaar of ouder bent, u een beperking heeft die invloed heeft op het autorijden of als u een rijbewijs aanvraagt voor vrachtwagen of bus. Rijbewijskeuring Voor een rijbewijskeuring (categorie A en B) kunt u terecht bij Huisartsenpraktijk Hooge Platen in Breskens. Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de assistente. Wij adviseren u minimaal 6 maanden voor de afloop van de geldigheid van uw rijbewijs een afspraak te maken i.v.m. afhandeling van het CBR. Kijk voor meer informatie op de website van Huisartsenpraktijk Hooge Platen Breskens. Buitenlands rijbewijs omwisselen Als u een rijbewijs heeft gehaald in het buitenland, kunt u dat misschien omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Lees meer over het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen op www.rdw.nl.

  • Rijbewijs

    Een eerste rijbewijs aanvragen én ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kan bij de gemeente aan de balie óf digitaal via de RDW. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Na 5 werkdagen ligt uw rijbewijs klaar. Het is ook mogelijk uw rijbewijs sneller te krijgen via een spoedaanvraag, hieraan zijn wel extra kosten verbonden. Aanvraag eerste rijbewijs U maakt hiervoor een afspraak en komt langs in de gemeentewinkel. Maak online een afspraak Rijbewijs verlengen of uitbreiden Voor het verlengen of uitbreiden van uw rijbewijs kunt u terecht in onze gemeentewinkel (enkel op afspraak) of u regelt dit online met uw DigiD. Maak een afspraak in onze gemeentewinkel Regel uw verlenging of uitbreiding online   Rijbewijs afhalen Het afhalen van uw rijbewijs gebeurt ook op afspraak. U doet dit persoonlijk en hierbij levert u ook uw oude rijbewijs in. Rijbewijs aangevraagd, verlengd of uitgebreid aan de balie? De afspraak voor afhalen wordt dan meteen gemaakt aan de balie. Rijbewijs digitaal verlengd of uitgebreid? Na correcte afhandeling bij het RDW ontvangt u een e-mail als uw rijbewijs klaarligt bij de balie. U maakt dan zelf een afspraak voor afhalen via ons algemene telefoonnummer. Veelgestelde vragen   Wat neemt u mee? Uw oude rijbewijs, als u dat komt verlengen of bij een categorie-uitbreiding. Een geldig legitimatiebewijs bij een eerste aanvraag of verlies van het rijbewijs Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020. Kosten Rijbewijs: € 51,10 Extra kosten bij spoedaanvraag: € 39,65 U betaalt bij de aanvraag of verlenging contant of met uw pinpas. Rijbewijs kwijt of gestolen? Bent u uw Nederlandse rijbewijs kwijt of is uw rijbewijs gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw rijbewijs ongeldig. De vermissing kunt u digitaal doorgeven via de website van de RDW. Aanvraag lukt niet Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.  Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen. Gezondheidsverklaring nodig? Om te mogen rijden moet u geestelijk en lichamelijk gezond zijn. Heeft u van de RDW bericht ontvangen dat u een gezondheidsverklaring moet invullen? Meer informatie hierover vindt u bij Gezondheidsverklaring.  Categorie T op rijbewijs Bestuurders die op 1 juli 2015 18 jaar waren en een rijbewijs B hadden, mogen daarmee ook een tractor besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van het B-rijbewijs wordt de categorie T automatisch bijgeschreven. Het rijbewijs moet dan wel voor 1 juli 2025 zijn vernieuwd. Omwisselen rijbewijs Meer informatie over het omwisselen van uw rijbewijs? Zie Buitenlands rijbewijs omwisselen. Geldigheid rijbewijs Een rijbewijs is in principe 10 jaar geldig. Vanaf uw 65e verjaardag of wanneer u medisch gekeurd moet worden verandert dit: U bent tussen de 65 en 70 jaar, dan wordt uw rijbewijs verlengd tot uw 75ste verjaardag U bent tussen de 70 en 75 jaar, dan wordt uw rijbewijs met 5 jaar verlengd U bent 75 jaar of ouder: maximaal 5 jaar (afhankelijk van medische keuring) Bij een verplichting tot medische keuring i.v.m. ziekte: afhankelijk van keuring Invoering wet Digitale overheid per 1 juli 2023 en wat betekent dit voor u? Dit betekent dat u per 1 juli met uw rijbewijs online kunt inloggen op websites van de overheid. Binnen 5 dagen na het ophalen van het nieuwe rijbewijs ontvangt u een brief met pincode van DigiD. Met deze functie kunt u de inlogfunctie van uw rijbewijs activeren. Ontvangt u de brief niet binnen 5 werkdagen na het ophalen van uw rijbewijs, dan kunt u binnen 6 weken bij DigiD een nieuwe brief met pincode aanvragen. Wat houdt dit precies in? Dit is voor maximale bescherming van uw persoonlijke gegevens. Inloggen met een identiteitsbewijs of rijbewijs geeft organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon gedeeld worden.   

  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen

    Hoe werkt het Digitaal Online gehandicaptenparkeerplaats aanvragen Schriftelijk Stuur het aanvraagformulier (pdf, 57 kB) inclusief bijlagen naar info@ijsselstein.nl of aan de gemeente IJsselstein, Postbus 26, 3400 AA IJsselstein en zorg voor de volgende bijlagen: Een kopie van beide zijden van de Europese gehandicaptenparkeerkaart; Een kopie van het kentekenbewijs van het voertuig waarvoor de parkeerplaats wordt aangevraagd; Als u de bestuurder bent, een kopie van een geldig rijbewijs; Als u aanvraag doet voor een parkeerplek dichtbij uw werk: een verklaring van uw werkgever met daarin een bevestiging dat u op die locatie werkt, wat uw werktijden zijn en een uitleg waarom het realiseren van een parkeerplaats op het terrein van de werkgever niet mogelijk is. Persoonlijk Of geef uw aanvraagformulier (pdf, 57 kB) inclusief bijlagen af bij de receptie op het stadhuis. Soort gehandicaptenparkeerplaats Kosten Gehandicaptenparkeerplaats * (aanvraag € 185,85* + plaatsen bord op parkeerplaats € 260,05) € 445,90 Geen parkeerplaats aanwezig en de gemeente moet een nieuwe parkeerplaats aanleggen * (aanvraag € 185,85* + realiseren parkeerplaats € 1.239,60) € 1425,45 Voor het verplaatsen van een reeds verkregen gehandicaptenparkeerplaats als gevolg van een binnengemeentelijke verhuizing wordt een bedrag geheven € 185,85 Voor het wijzigen van het kenteken(bord) bij een bestaande gehandicaptenparkeerplaats € 50,00 * Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats betaalt u altijd € 185,85 (ongeacht of de aanvraag wordt toegewezen of wordt afgewezen!) Opzeggen Inwoners van IJsselstein die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerplaats kunnen die plaats opzeggen. Dit is de verantwoordelijkheid van de inwoner en dit is opgenomen in de destijds afgegeven brief. Er kunnen verschillende redenen zijn om de parkeerplaats op te zeggen: Verhuizing; Niet meer in het bezit van een auto; Niet meer in het bezit van een geldig rijbewijs; Overlijden. Als u de gehandicaptenparkeerplaats wilt opzeggen moet u dat schriftelijk doen. Degene die de gehandicaptenparkeerplaats heeft aangevraagd dient hem ook weer op te zeggen. Alleen in het geval van overlijden mag een contactpersoon dit doen. Zorg ervoor dat het volgende in het verzoekschrift staat: Naam; Adresgegevens; Kenteken; De reden van opzeggen; De handtekening van degene die de parkeerplaats opzegt. Nieuw kenteken Als u een nieuwe auto heeft, moet het kenteken op het bord en de vergunning worden aangepast. Geef dat schriftelijk door en vermeld uw naam, adres en woonplaats in het bericht. Geef het oude en nieuwe kenteken door en stuur een kopie van het nieuwe kenteken mee. Gehandicaptenparkeerkaarten Aanvragen, verlengen, wijzigen of vragen hierover gaat niet via de gemeente IJsselstein. Hiervoor moet u bij P1 (is een landelijk opererend parkeerbedrijf dat parkeervoorzieningen beheert) zijn: P1 088 126 14 60 (tussen 08:30 – 17:00 uur) parkeerseviceijsselstein@p1.nl Meer weten Meer informatie vindt u in de Beleidsregels gehandicaptenparkeerplaats.

  • Rijbewijs aanvragen

    U vraagt een rijbewijs persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan alleen op afspraak. U kunt uw rijbewijs na 5 werkdagen zonder afspraak ophalen. Neem wel uw afhaalbewijs mee. Een rijbewijs is maximaal 10 jaar geldig. Voor personen van 75 jaar en ouder is de geldigheidsduur van een rijbewijs 5 jaar. Maak uw afspraak Kosten Rijbewijs  € 51,10 Extra kosten bij spoed € 39,65 (tarieven 2024) Meenemen Uw oude rijbewijs, als u dat komt vernieuwen. Pasfoto in kleur die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan de pasfoto-eisen. Geldig identiteitsbewijs bij vermissing of eerste aanvraag. U betaalt uw rijbewijs bij de aanvraag. Heeft u een Gezondheidsverklaring nodig? Vraag deze online aan bij het CBR. U betaalt de Gezondheidsverklaring bij de aanvraag. Extra functie rijbewijs Uw nieuwe rijbewijs heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw rijbewijs bij de servicebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl. Heeft u geen brief ontvangen en u wilt wel de inlogfunctie activeren, kunt u binnen 6 weken bij DigiD een nieuwe brief met pincode aanvragen.  Ophalen rijbewijs Bij de aanvraag van het nieuwe rijbewijs krijgt u een afhaalbewijs. Meenemen bij ophalen: Het afhaalbewijs. Het huidige rijbewijs. Bij vermissing of een eerste rijbewijs neemt u een geldig identiteitsbewijs mee. Ophalen kan tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U heeft 3 maanden de tijd om uw rijbewijs af te halen. Daarna wordt het document vernietigd. Rijbewijs online verlengen Wilt u snel uw huidige rijbewijs verlengen omdat hij bijna verloopt? Of wilt u een categorie uitbreiding? Dat kan nu ook digitaal bij de RDW! Online gaat sneller dan een aanvraag bij de balie. U haalt uw nieuwe rijbewijs al na 2 werkdagen op bij de gemeente. Let op: u kunt niet uw eerste rijbewijs online aanvragen. U verlengt uw rijbewijs online met deze 4 stappen: U staat ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Elburg. U laat een pasfoto maken bij een fotograaf die erkend is door de RDW. U gaat naar de website van de RDW en vraagt daar online uw rijbewijs aan. U rekent direct online af met iDEAL. U haalt na 2 werkdagen uw nieuwe rijbewijs op in het gemeentehuis. Als u op maandag uw rijbewijs aanvraagt kunt u het op donderdag na 11 uur ophalen. Hiervoor heeft u geen afspraak nodig. Kijk van te voren of u voldoet aan de voorwaarden. Wilt u liever uw rijbewijs persoonlijk verlengen aan de balie? Dat kan ook. U heeft dan wel altijd een afspraak nodig. Spoedaanvraag rijbewijs Heeft u snel een rijbewijs nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor een afspraak. Tijdens de afspraak geeft u aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u het meestal de volgende werkdag ophalen. U betaalt extra kosten. Rijbewijs kwijt of gestolen Bent u uw rijbewijs kwijt, is het gestolen of maakt iemand er misbruik van? Meld dit online bij de RDW. Na de melding is uw rijbewijs direct ongeldig. Heeft u geen DigiD? Vul dan bij de gemeente een verklaring van vermissing in. Maak hiervoor een afspraak. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Rijbewijs voor jongeren tot 18 jaar Jongeren kunnen vanaf 16,5 jaar beginnen met het volgen van rijles (categorie B). Als ze 17 jaar zijn, kunnen ze hun rijbewijs halen. Tot hun 18e jaar mogen zij dan onder begeleiding van een coach autorijden. Hiervoor is een begeleiderspas nodig. Deze vraagt u aan bij de RDW. Bromfietsrijbewijs Met een bromfietsrijbewijs (categorie AM) mag je rijden op een bromfiets, scooter, speed-pedelec, snorfiets of brommobiel. Heeft u een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A)? Dan krijgt u het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) automatisch bijgeschreven op uw rijbewijs. Informatie over het halen van een bromfietsrijbewijs vindt u op de website van het CBR. Rijden zonder rijbewijs bij omwisseling U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. In de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM) staat hoe hoog de boete is voor het niet kunnen laten zien van een rijbewijs. Paspoort of identiteitskaart mee Als u wel gaat rijden, neem dan een document mee waarmee u kunt bewijzen wie u bent (identificeren). Dit kan bijvoorbeeld met uw paspoort of identiteitskaart. Verzekering Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Andere landen In andere landen rijden tijdens de aanvraag raden wij af. Zij kunnen de gegevens niet altijd opvragen. En de regels en gevolgen kunnen anders zijn. Meer informatie Informatie over het rijbewijs Rijbewijscategorieën Begeleid autorijden vanaf 17 jaar Rijbewijs, categorie T Rijbewijs, code 95 Militair rijbewijs omwisselen Buitenlands rijbewijs omwisselen Met uw Nederlandse rijbewijs naar het buitenland Identiteitsfraude  

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    h3 { font-size: 1.2em; } Bent u gehandicapt en kunt u daardoor moeilijk lopen? Dan kunt u bij de gemeente een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met deze kaart kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in de meeste Europese landen. De parkeerkaart is minimaal 6 maanden en maximaal 5 jaar geldig. Zowel bestuurders als passagiers kunnen deze parkeerkaart aanvragen. Het aanvragen kan niet digitaal. U moet met het ingevulde formulier langskomen aan de balie. U maakt hiervoor een afspraak. Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan raden wij aan om 8 weken voor de einddatum uw nieuwe kaart aan te vragen. Als de kaart klaar is, dan krijgt u bericht. U moet de kaart dan persoonlijk ophalen en ondertekenen aan de balie. Wilt u gebruik maken van voorzieningen zoals dichtbij parkeren, een rolstoel of een rollator? U vindt hierover meer informatie op onze pagina over de toegankelijkheid van onze publieksbalie.   Formulier gehandicaptenparkeerkaart printen Afspraak maken   Voorwaarden U heeft een chronische loop- of andere beperking, of u zit permanent in een rolstoel. Onder een loopbeperking verstaan we een beperking waardoor u niet zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet kunt afleggen. U heeft onafgebroken ondersteuning nodig van de bestuurder (alleen bij passagierskaart). Een gehandicaptenparkeerkaart kan gebruikt worden in verschillende voertuigen, waaronder ook een brommobiel. Kosten In 2023 kost het in behandeling nemen van een aanvraag € 21,90. Meenemen naar de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; één pasfoto; geld, u betaalt bij de aanvraag (bij voorkeur met pinpas). Een ander kan de gehandicaptenparkeerkaart ook voor u aanvragen. Het door u ingevulde aanvraagformulier inclusief recente pasfoto kan dan bij de balie ingeleverd worden. Bij een eerste aanvraag krijgt u bezoek van een externe keuringsinstantie. Deze instantie maakt een afspraak om bij u langs te komen en geeft daarna aan de gemeente een advies. Bij een volgende aanvraag is niet altijd een bezoek van een externe keuringsinstantie nodig. Geldigheidsduur De gehandicaptenparkeerkaart is meestal vijf jaar geldig. Soms adviseert de arts een kortere looptijd. Na vijf jaar of na afloop van de door de arts aangegeven periode, moet u een nieuwe kaart aanvragen. U moet dan ook opnieuw een pasfoto inleveren en betalen voor een nieuw kaart. Soms hoeft er niet opnieuw een keuring plaats te vinden. Dat is afhankelijk van uw situatie. Een gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle landen van de Europese Unie. Elk land heeft zijn eigen regels. Bij de kaart ontvangt u een folder met de regels in de verschillende landen. Verlies, diefstal of beschadiging Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, is deze gestolen of is hij beschadigd geraakt? Dan kunt u aan de balie een vervangende kaart aanvragen. Hiervoor moet u weer het aanvraagformulier invullen, een pasfoto meenemen en de kosten betalen voor een nieuwe aanvraag. De vervangende kaart heeft dezelfde geldigheidsduur als uw oude kaart. In geval van verlies of diefstal moet u een officiele melding maken van het verloren voorwerp. Deze melding kunt u doorgeven via www.verlorenofgevonden.nl of aan de balie van het stadhuis. Waar kunt u gratis parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart? Blauwe zone (in de gemeente Terneuzen) Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u uw voertuig binnen een blauwe zone overal met onbeperkte duur parkeren. De voorwaarde is dat u het overige (voet)verkeer daardoor niet mag hinderen. Betaald parkeren (in de gemeente Terneuzen) Als u op een bovengrondse parkeerplaats voor betaald parkeren staat hoeft u niet te betalen. Vergunninghouderszone (in de gemeente Terneuzen) Op parkeerplaatsen voor vergunninghouders mag u niet parkeren zonder bewonersparkeervergunning. Er is ook de mogelijkheid om een voor u gereserveerde parkeerplaats in de buurt van uw woning aan te vragen. Zie gehandicaptenparkeerplaats voor de voorwaarden en andere informatie. Markt Terneuzen De Markt is definitief afgesloten voor parkeren en verkeer. In de Zandstraat is een gehandicaptenparkeerplaats. Op deze parkeerplaats kunt u een uur gratis parkeren. U moet hiervoor de blauwezoneschijf instellen en naast de gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit leggen.

  • Parkeerontheffing

    In het centrum van Beuningen geldt een blauwe zone (parkeerschijfzone). De zone is op deze tijden actief: maandag t/m donderdag van 9.00 tot 18.00 uur vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur Parkeerders in het centrum moeten tijdens deze uren een parkeerschijf gebruiken. Zij mogen hun auto dan maximaal twee uur lang in een parkeervak parkeren. Parkeerontheffing aanvragen Direct een parkeerontheffing aanvragen? Ga naar het online parkeerloket. Voor het aanvragen van de parkeerontheffing werken wij samen met gemeente Nijmegen. Via haar parkeerloket vraagt u een parkeerontheffing voor de blauwe zone in Beuningen aan.  Houd bij uw aanvraag de volgende gegevens bij de hand: Uw DigiD inloggegevens Een leaseverklaring (bij aanvraag ontheffing voor leaseauto) Een motivatiedocument (voor een bedrijfs-, maand-, of weekontheffing) Parkeerontheffing aanvragen  Kosten Er zijn vier soorten ontheffingen. Hieronder ziet u per ontheffingstype de kosten. Bewonersontheffing:                    € 53,90 (per lopend jaar) Bedrijfsontheffing:                        € 383,20 (per lopend jaar) Weekontheffing:                           € 13,20 Maandontheffing:                         € 27,80 U betaalt online via iDeal op het rekeningnummer van gemeente Nijmegen. Zij zorgen voor de administratieve verwerking van de digitale parkeerontheffingen. Een bewonersontheffing is direct na betaling actief. Parkeercontroleurs zien dit. U kunt dus meteen parkeren, zonder iets in uw voertuig te leggen. Een bedrijfs-, maand-, of weekontheffing is goedgekeurd op de aangegeven ingangsdatum. U moet de ontheffing dan wel nog betalen vóór deze  actief is. Voorwaarden U heeft als eigenaar of huurder van een woonadres binnen de blauwe zone geen parkeerplaats op eigen terrein, of exclusief gebruik van een parkeerplaats elders. Per woonadres is maximaal één parkeerontheffing toegestaan. Een parkeerontheffing is één lopend jaar geldig. U ontvangt geen teruggave van kosten, als u de ontheffing eerder stopzet. Voor bedrijfs-, maand-, en weekontheffingen gelden nadere voorwaarden. Deze zijn te lezen in de beleidsregels bij ‘Meer informatie’. De houder van een bewoners- of bedrijfsontheffing kan tijdens de looptijd van een ontheffing het kenteken gratis wijzigen. Meer informatie Lees de 'Veelgestelde vragen over de parkeerontheffing' Meer informatie over de beleidsregels parkeerontheffingen van gemeente Beuningen Meer weten over uw aanvraag of parkeerproduct? Neem dan contact op met Bureau Parkeren van gemeente Nijmegen via parkeren@nijmegen.nl of telefoonnummer 024 329 80 78 (Is de telefoonlijn drukbezet en krijgt u geen verbinding? E-mail uw vraag en telefoonnummer naar parkeren@nijmegen.nl. Gemeente Nijmegen neemt zo snel mogelijk contact met u op.)

  • Rijbewijs aanvragen

    Om in Nederland met een motorvoertuig op de openbare weg te mogen rijden, heeft u een rijbewijs nodig. Rijbewijzen bestaan sinds 19 januari 2013 uit de volgende categorieën; Voor het verlengen of vervangen van uw rijbewijs kunt u online via een RDW-fotograaf of bij de gemeente terecht. Bent u geslaagd voor uw rijexamen? Dan voert het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) in het register uw gegevens in, zodat uw gemeente deze digitaal kan inzien. U kunt dan bij de gemeente uw eerste rijbewijs aanvragen (zie punt 2. verlengen op afspraak) Hoe vraagt u een rijbewijs aan? Wilt u uw rijbewijs verlengen of een categorie laten toevoegen? Dit kan zowel online via een RDW erkende fotograaf of op het gemeentehuis op afspraak. Afspraak maken 1. Online aanvragen verlengen rijbewijs of extra categorie Gemeente Laren hoort bij de gemeenten waar u dat nu ook online kan regelen. Voordelen: Eén keer naar het gemeentehuis i.p.v. 2 keer (alleen om uw rijbewijs op te halen) Ophalen na 2 werkdagen (in plaats van 5 werkdagen) Het online regelen doet u als volgt: Ga naar een RDW erkende fotograaf. De fotograaf stuurt uw foto en handtekening door naar de RDW. U ontvangt een bevestiging van de RDW dat u online uw rijbewijs kunt aanvragen. U vraag uw rijbewijs via de RDW online aan en betaalt via iDEAL. Na 2 werkdagen kunt u het nieuwe rijbewijs afhalen en het oude inleveren. Let op! U moet de fotograaf extra betalen voor de pasfoto en de handtekening. Voorwaarden online verlengen: U heeft een Nederlands rijbewijs U staat ingeschreven in de gemeente Laren U wilt uw rijbewijs verlengen of een extra categorie op uw rijbewijs U heeft een geactiveerde DigiD-app met een eenmalige identiteitscheck (hiervoor heeft u een Android smartphone versie 7.0 of hoger of een iPhone 7 of hoger met iOS versie 13.2 of hoger nodig. Afhalen nieuw rijbewijs Na 2 werkdagen kunt u vanaf 10:00 uur uw nieuwe rijbewijs zelf ophalen. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken. U moet uw rijbewijs binnen 3 maanden ophalen. Meenemen Uw oude rijbewijs Zie ook de uitleg in het filmpje van de RDW Meer informatie vindt u op de website van de RDW 2. Verlengen op afspraak Een rijbewijs moet u persoonlijk aanvragen aan de balie in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. Dit kan digitaal of telefonisch via 14 035. U kunt de afspraak ook maken voorafgaand aan uw examen op de dag van het afrijden. Voorwaarden is dat het CBR uw gegevens verwerkt heeft. U neemt het volgende mee naar het gemeentehuis: Bij verlenging of uitbreiding categorie(ën): uw huidige rijbewijs Bij eerste aanvraag: een geldig legitimatiebewijs Een pasfoto die voldoet aan de volgende eisen Indien van toepassing: verblijfsdocument Betaalmiddel. Vijf dagen na aanvraag kunt u uw nieuwe rijbewijs afhalen bij de gemeente. Als u hierop niet kunt wachten, kunt u via een spoedprocedure het rijbewijs in principe de volgende dag in ontvangst nemen. Houd in dat geval wel rekening met de extra kosten. U moet uw rijbewijs persoonlijk komen afhalen. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. U moet uw rijbewijs binnen 3 maanden ophalen. Kosten Aanvraag/vernieuwen/duplicaat rijbewijs: € 48,10 Omwisseling buitenlands rijbewijs: € 57,00 Eigen verklaring: € 41,50 Spoedaanvraag rijbewijs: € 34,10 Vermissing van uw rijbewijs Als u het Nederlandse rijbewijs kwijt bent, kunt op twee manieren aangifte van vermissing doen: Online verlies of diefstal registreren Vanaf 15 juli 2021 is het voor de burger mogelijk om zelf, 24 uur per dag, een verlies of diefstal melding te registreren van een Nederlands rijbewijs. De melding wordt online gedaan via www.rdw.nl en daardoor is het rijbewijs direct ongeldig. Nadat de melding is geregistreerd stuurt de RDW een schriftelijke bevestiging aan de burger. Voor het online melden van verlies, diefstal of misbruik van het rijbewijs heeft de burger een DigiD nodig. Met deze nieuwe dienst is de burger niet meer afhankelijk van de openingstijden van de gemeente en kan op elk moment de verlies of diefstal melding geregistreerd worden. Bij de gemeente hiervan aangifte doen U moet hiervoor een afspraak maken. Dit kan digitaal of telefonisch via 14 035. Rijbewijs met spoed aanvragen Indien u voor 14.00 uur uw aanvraag heeft ingediend kunt u het rijbewijs de volgende werkdag in principe na 09.30 uur op halen. Hiervoor zijn extra kosten aan verbonden. Deze vindt u onder het kopje 'kosten'. Tractorrijbewijs per 1 juli 2015 Naast eerdergenoemde categorieën is een tractorrijbewijs ingevoerd, het zogenoemde T-rijbewijs. Dit is voor iedereen die op de openbare weg rijdt met een landbouw- of bosbouwtrekker (LBT) of een motorvoertuig met beperkte snelheid (MMBS), eventueel met aanhangwagen(s). Heeft u op 1 juli 2015 een rijbewijs B? Dan kunt u met dat rijbewijs een tractor besturen. Bij de eerstvolgende vernieuwing van uw B rijbewijs krijgt u de categorie T automatisch bijgeschreven. U moet het rijbewijs dan wel voor 1 juli 2025 vernieuwen. Zie voor meer informatie: tractorrijbewijs Aanvraag van rijbewijs als u ouder dan 75 jaar bent Voordat u uw rijbewijs mag vernieuwen, moet u een gezondheidsverklaring invullen. U kunt de verklaring op de website van het CBR invullen. U stuurt de verklaring op naar het CBR. Zij geeft u verdere instructies, bijvoorbeeld of u gekeurd moet worden door een specialist. Het CBR neemt een besluit over uw rijvaardigheid. Deze procedure kan een aantal maanden duren. Zorgt u er daarom voor dat u ruim op tijd de gezondheidsverklaring invult. Na ontvangst van een positieve uitslag van het CBR kunt u uw rijbewijs bij de gemeente aanvragen. Aanvraag van een groot rijbewijs (C of D) Voordat u deze categorie kunt vernieuwen, moet u een gezondheidsverklaring invullen. U kunt de verklaring op de website van het CBR invullen. Nadat een arbo-arts u heeft gekeurd, stuurt u de gezondheidsverklaring naar het CBR. Zij neemt een besluit en deelt u de uitslag schriftelijk mee. Deze procedure kan een aantal maanden duren. Zorgt u er daarom voor dat u ruim op tijd de gezondheidsverklaring invult. Na ontvangst van een positieve uitslag van het CBR kunt u uw rijbewijs bij de gemeente aanvragen. Geldigheid en omwisselingsprocedure van een buitenlands rijbewijs In bepaalde gevallen kunt u uw buitenlandse rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Hieraan zijn voorwaarden verbonden. In alle gevallen geldt dat u moet staan ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP). Ook moet u beschikken over een geldige verblijfstitel. Identiteitsfraude Tips om identiteitsfraude te voorkomen.

  • Rijbewijs

    Een rijbewijs vraagt u aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak. Heeft u het rijbewijs snel nodig? Dan kunt u een spoedafspraak maken.  In sommige gevallen moet u eerst een medische keuring krijgen van een arts. Let op: Door grote drukte en de paspoortpiek zijn onze wachttijden voor het maken van een afspraak in onze Stadswinkel op dit moment langer dan u van ons gewend bent.  Moet of wilt u een afspraak maken in onze Stadswinkel? Houd hier dan rekening mee en maak tijdig een afspraak.  Onze excuses voor het ongemak. Rijbewijs 1e keer aanvragen Maak een afspraak. Na 5 werkdagen kunt u het rijbewijs zelf ophalen op afspraak bij de gemeente.  Maak afspraak Rijbewijs verlengen Regel dit online via de website van RDW. Na 2 werkdagen kunt u het rijbewijs ophalen in de Stadswinkel Geleen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Bekijk de instructie-video van de RDW op YouTube. Online verlengen Of maak een afspraak en regel de verlenging in de stadswinkel. Snel nodig Heeft u uw rijbewijs snel nodig? U kunt hiervoor een spoedafspraak maken. U kunt uw rijbewijs dan binnen 1 à 2 werkdagen op afspraak ophalen. Let op: bij een spoedaanvraag betaalt u extra. Kosten Overzicht kosten rijbewijs Soort rijbewijs Prijs Rijbewijs € 51,10 Rijbewijs, met spoedaanvraag (€ 39,65 extra) € 90,75 Rijbewijs, omwisselen buitenlands rijbewijs € 51,10 Rijbewijs niet ingezetene aanvragen/vernieuwen/omwisselen € 76,65 Gezondheidsverklaring via het CBR € 44,50 Gezondheidsverklaring via Stadswinkel € 54,90 De tarieven worden elk jaar opnieuw vastgesteld. Dat heet de "legesverordening". Hierover leest u meer op onze tarievenpagina. Meenemen naar de afspraak bij eerste aanvraag: geldig legitimatiebewijs (paspoort of ID-kaart) bij verlenging: het rijbewijs dat u in bezit heeft één pasfoto,  bekijk de eisen op rijksoverheid.nl Let op: de pasfoto mag niet ouder zijn dan zes maanden. Neemt u geen pasfoto mee óf een pasfoto ouder dan zes maanden? Dan kan de aanvraag niet doorgaan. U moet dan een nieuwe afspraak maken. Houd hierbij rekening dat het momenteel langer kan duren om een nieuwe afspraak in te plannen. In dit nieuwsbericht leggen we uit waarom. pinpas (of contant geld) Ophalen U kunt het rijbewijs na vijf werkdagen ophalen bij de Stadswinkel in Geleen. Dit kan alleen op afspraak.  Kan iemand anders mijn rijbewijs ophalen bij de gemeente? Nee, dat kan niet. U moet altijd persoonlijk uw rijbewijs afhalen bij de gemeente. Geldigheid Als uw rijbewijs is verlopen mag u niet rijden. Uw rijbewijs is geldig tot de datum die op uw rijbewijs staat. Vanaf die datum is het verlopen en moet u een nieuw rijbewijs hebben. In een aantal gevallen is dit korter: U moet ook een nieuw rijbewijs aanvragen als u slaagt voor een andere rijbewijscategorie. Of als uw rijbewijs niet meer leesbaar is. Soort rijbewijs Geldig Rijbewijs t/m 65 jaar 10 jaar  Rijbewijs 66 jaar en ouder  max. 10 jaar (tot 75 jaar) Rijbewijs vanaf 75 jaar 5 jaar Rijbewijs C, D, E  5 jaar  Rijbewijs voor volwassenen met beperking  max. 10 jaar Rijbewijs kwijt of verloren Is uw rijbewijs gestolen of verloren of maakt iemand er misbruik van? Geef de vermissing van het rijbewijs altijd door. Dit kan op 2 manieren: Geef de vermissing online door op de website van de RDW N Nadat u de vermissing heeft doorgegeven kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen in de stadswinkel. Maak een afspraak.  U kunt de vermissing ook bij de balie van de stadswinkel doorgeven. Maak een afspraak. Aangifte bij de politie is niet noodzakelijk. Wij adviseren u om in dit in de volgende gevallen wel te doen: bij vermissing door brand, diefstal door inbraak of wanneer u slachtoffer bent van een overval Gezondheidsverklaring In de volgende gevallen moet u eerst medisch gekeurd worden voordat u een rijbewijs kunt aanvragen: wegens uw medische situatie u bent 75 jaar en ouder C of D-rijbewijzen (groot bewijs) halen of verlengen bij praktijkexamen A, B, BE, T. Deze regel geldt niet voor brommerrijbewijzen. twijfel aan rijgeschiktheid na een vordering Bent u jonger dan 75 jaar? U kunt op CBR.nl een gezondheidsverklaring invullen en betalen. Hierna ontvangt u van het CBR bericht met verdere informatie. Bent u ouder dan 75 jaar? U kunt op CBR.nl een gezondheidsverklaring invullen en betalen. Hierna ontvangt u van het CBR bericht met verdere informatie. U kunt ook een aanvraagformulier gezondheidsverklaring kopen in de Stadswinkel Geleen. Hiervoor betaalt u € 10,40 extra. Heeft u een verklaring nodig voor het groot rijbewijs (C of D-rijbewijs)? U kunt op CBR.nl een gezondheidsverklaring invullen en betalen. Hierna ontvangt u van het CBR bericht met verdere informatie. U kunt ook een aanvraagformulier gezondheidsverklaring kopen in de Stadswinkel Geleen. Hiervoor betaalt u € 10,40 extra. Rijbewijs online verlengen U kunt uw rijbewijs digitaal verlengen via de website van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Het is dus niet meer nodig om naar de Stadswinkel te komen voor de aanvraag van uw verlenging. U kunt u uw rijbewijs na twee werkdagen ophalen in de Stadswinkel Geleen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Bekijk de instructie-video van de RDW op YouTube. Juiste pasfoto Om uw rijbewijs online te kunnen verlengen, heeft u een pasfoto nodig die is gemaakt bij een erkende fotograaf of fotocabine. Een overzicht van alle erkende fotografen en fotocabines vindt u op de locatiewijzer van de RDW. Hoe werkt het?  De aanvraag begint met het maken van een foto bij een door de RDW erkende fotograaf of fotocabine. De fotograaf of fotocabine verstuurt de foto digitaal naar de RDW. Daarna kunt u met de DigiD-app via ID-check makkelijk en snel de aanvraag doen via www.rdw.nl/rijbewijsverlengen. U kunt u uw rijbewijs na twee werkdagen ophalen in de Stadswinkel Geleen. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Let op! U kunt uw aanvraag alleen digitaal doen als u uw rijbewijs wilt verlengen óf als u de categorieën van uw rijbewijs wil uitbreiden. Vraagt u voor het eerst een rijbewijs aan? Dan moet u wel nog naar de Stadswinkel toe.   Rijbewijs voor jongeren Jongeren kunnen met 17 jaar hun rijbewijs (categorie B) halen. Tot hun 18e jaar mogen zij dan onder begeleiding van een coach autorijden. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl Je kunt vanaf de 1e werkdag na het rijexamen een rijbewijs aanvragen. Soms kun je niet direct de volgende dag terecht. Maak dus op tijd een afspraak als je het rijbewijs snel in het bezit wilt hebben. Je kunt het rijbewijs na vijf werkdagen ophalen op afspraak. Wilt je het rijbewijs eerder hebben? Dan kun je tegen extra betaling een spoedaanvraag doen. Je vraagt je rijbewijs binnen drie jaar na je rijexamen aan, anders moet je opnieuw examen doen. Omwisselen buitenlands rijbewijs Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Alle informatie hierover staat op de website van de RDW. Maak hiervoor een afspraak. Rijden zonder rijbewijs bij omwisseling U maakt zelf de keuze of u blijft rijden tijdens de aanvraag. U mag in een voertuig rijden als u hiervoor een geldig rijbewijs heeft. Wordt u als bestuurder door de politie gestopt, dan moet u uw rijbewijs kunnen laten zien. De politie kan een boete geven als u dit niet kunt. De kans dat de politie u stopt is klein als u zich aan de verkeersregels houdt. Gebeurt dit toch (bijvoorbeeld bij een verkeerscontrole)? Dan kan de politie bij ons navragen of er een omwisselingsaanvraag is gedaan en of u een geldig rijbewijs heeft ingeleverd. De kans op een boete is daarom klein, maar wel aanwezig. Het is aan u om dit risico wel of niet te nemen. In de Boetebase van het Openbaar Ministerie (OM) staat hoe hoog de boete is voor het niet kunnen laten zien van een rijbewijs. Paspoort of identiteitskaart mee Als u wel gaat rijden, neem dan een document mee waarmee u kunt bewijzen wie u bent (identificeren). Dit kan bijvoorbeeld met uw paspoort of identiteitskaart. Verzekering Heeft u een geldig rijbewijs en een verzekering afgesloten? Dan bent u gewoon verzekerd. Ook al kunt u het rijbewijs op dat moment niet laten zien. Neem voor meer informatie contact op met uw verzekeraar. Andere landen In andere landen rijden tijdens de aanvraag raden wij af. Zij kunnen de gegevens niet altijd opvragen. En de regels en gevolgen kunnen anders zijn. Inloggen met uw rijbewijs activeren U kunt met met uw rijbewijs online inloggen via de DigiD app bij bijvoorbeeld overheidswebsites. Activeer hiervoor wel eerst de inlogfunctie van uw rijbewijs. Binnen 5 werkdagen na het ophalen van uw rijbewijs ontvangt u een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die code kunt u vervolgens het inloggen met uw rijbewijs activeren. Het activeren is niet verplicht. Meer hierover leest u op de website van DigiD Hebt u vragen over het inloggen met uw rijbewijs of hebt u de brief met uw pincode niet ontvangen? Neem dan contact op met DigiD.