Zoekresultaat 21 - 30 van 47 resultaten

  • Externe link: Milieustraat

    Bij het afvalbrengstation van Irado brengt u al uw afval; van grofvuil tot klein chemisch afval. U vindt het afvalbrengstation aan de Kreekweg 76 te Vlaardingen.Op het terrein van de milieustraat gelden huisregels.

  • Externe link: Klachten

    Bent u niet tevreden over hoe de gemeente u heeft behandeld? Laat ons weten wat er is gebeurd, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. U kunt een klacht indienen als: u vindt dat u het antwoord, de oplossing of een product niet op tijd heeft gekregen of u niet tevreden bent over de kwaliteit van het antwoord, de oplossing of het product of u niet correct bent behandeld door een medewerker of bestuurder Direct regelen Digitaal klachtenformulier Hoe werkt het? Probeert eerst het probleem uit te praten met de medewerker of leidinggevende van die afdeling. Wanneer dit niet lukt, kunt u formeel een klacht indienen. U dient uw klacht in: digitaal via het klachtenformulier. per brief; stuur uw brief naar gemeente Vlaardingen, t.a.v. klachtencoördinator, postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen, of geef de brief af bij het stadskantoor. aan de balie of telefonisch, als u moeite heeft met schrijven. U ontvangt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging. Wij onderzoeken uw klacht binnen 6 weken en reageren schriftelijk. Het is niet mogelijk een klacht in te dienen wanneer: het voorval langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden; het om een besluit gaat waartegen bezwaar kan worden aangetekend; het gaat om beleidsbeslissingen van de gemeente. U kunt uiteraard wel invloed uitoefenen op het gemeentelijk beleid via inspraak en bezwaar en beroep. Eerst proberen we om de klacht informeel af te handelen. Informele behandeling houdt in dat de klachtbehandelaar zo spoedig mogelijk (telefonisch) contact opneemt met de indiener van de klacht met als doel om de klacht door middel van een gesprek op te lossen en de indiener tevreden te stellen. Het oplossen van het oorspronkelijke probleem staat centraal hierbij. Bel voor meer informatie over de klachtenafhandeling met de klachtencoördinator via (010) 248 4000. Of stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier t.a.v. de klachtencoördinator. Bent u ontevreden over de afhandeling van uw klacht? Neem dan eerst contact op met de gemeentesecretaris of de griffier. Voor een onafhankelijk oordeel en voor bemiddeling kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Bent u ontevreden over de afhandeling van uw klacht over jeugdhulp of onderwijs? Dan kunt u terecht bij de Kinderombudsman. Kosten Geen

  • Externe link: Milieu vergunning bedrijf

    Wanneer u een bedrijf start of een bestaand bedrijf verandert, krijgt u in veel gevallen te maken met milieuvoorschriften. De gemeente Vlaardingen heeft milieutaken uitbesteed aan DCMR Milieudienst Rijnmond. Soms heeft u een vergunning nodig, soms is een melding voldoende. Hoe werkt het? Ga naar www.dcmr.nl  om te beoordelen of een milieuvergunning of een melding nodig is. U kunt een vergunning aanvragen via omgevingswet.overheid.nl. U kunt een melding doen via www.aimonline.nl. U moet hiervoor inloggen met eHerkenning. Kosten Afhankelijk van wat u nodig heeft. Vragen? Let op: de DCMR toetst niet of uw bedrijf in het omgevingsplan past. Neem hiervoor of voor andere vragen contact op met de gemeente via www.vlaardingen.nl/contactformulier of via (010) 248 4000.

  • Externe link: Parkeervergunning zorgverlener

    Komt u als zorgverlener bij patiënten of cliënten thuis dan kunt u bij de gemeente een parkeervergunning voor zorgverleners aanvragen. De parkeervergunning voor zorgverleners geldt voor het gehele betaaldparkerengebied en kan op naam of op kenteken worden verstrekt. Maak een afspraak voor: Parkeervergunning aanvragen, wijzigen of inleveren Voorwaarden De volgende groepen zorgverleners kunnen een parkeervergunning voor zorgverleners aanvragen: huisartsen; trombosediensten; verloskundigen; medewerkers van de bloedbank die aan huis bloed afnemen; thuiszorgorganisaties. Hoe werkt het? maak een afspraak. vul het aanvraagformulier parkeervergunning zorgverlener (pdf, 83 kB) in. neem de gevraagde documenten mee naar uw afspraak. u betaalt bij de aanvraag en u krijgt uw vergunning direct mee. U kunt de parkeervergunning ook schriftelijk aanvragen. Dan kunt u de vergunning binnen 4 weken ophalen. Meenemen naar de afspraak ingevuld en ondertekend aanvraagformulier ‘parkeervergunning zorgverlener’ identiteitsbewijs een bewijs van inschrijving (maximaal 3 maanden oud): Uittreksel van de Kamer van Koophandel Uittreksel uit het BIG-register Bij een kentekengebonden parkeervergunning ook een kopie van het volledige kentekenbewijs meenemen. Kosten € 48,- per jaar Heeft u nog vragen? U kunt een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Externe link: Adresonderzoek

    Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven terwijl die er niet woont? Of heeft iemand een briefadres op uw adres en kunt u die persoon niet meer bereiken? Vraag dan een adresonderzoek aan. U kunt dit aanvragen als u woningeigenaar (hoofdbewoner) of huurder bent. Direct regelen: Vul het webformulier in met Digid inlog Vul het webformulier in met E-herkenning   Maak een afspraak voor: Aanvraag adresonderzoek Hoe werkt het Digitaal een aanvraag indienen start nu digitaal een aanvraag voor een adresonderzoek via DigiD of E-herkenning.   Aanvragen op het stadskantoor maak een afspraak. verzamel gegevens voor het adresonderzoek: telefoonnummer, een adres waar de persoon misschien is en gegevens van familie, een werkgever of een uitkeringsinstantie. Schriftelijk aanvragen geef aan om welke persoon en om welk adres het gaat.  stuur zo veel mogelijk gegevens van die persoon mee: telefoonnummer, een adres waar de persoon misschien is en gegevens van familie of een werkgever. zet ook uw eigen contactgegevens en telefoonnummer in de brief. stuur een kopie van uw koop- of huurovereenkomst mee. stuur een kopie van uw identiteitsbewijs mee. stuur uw aanvraag voor adresonderzoek naar gemeente Vlaardingen, t.a.v Burgerzaken, Postbus 1002, 3130 EB Vlaardingen. Meenemen naar afspraak uw identiteitsbewijs. uw koop- of huurovereenkomst. gegevens die de gemeente voor het adresonderzoek kan gebruiken. Hoe lang duurt het? De gemeente probeert het adresonderzoek binnen 12 weken te doen. Als er weinig informatie is, kan het onderzoek langer duren. Kosten Geen Vragen? Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden. U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Externe link: Terras exploiteren

    Een vergunning voor een terras bij uw horecabedrijf, vraagt u aan via een exploitatievergunning voor uw horecabedrijf. Heeft u al een exploitatievergunning en wilt u een terras, dan moet u het aanvraagformulier van de exploitatievergunning invullen en opsturen. Direct regelen Aanvraagformulier exploitatievergunning (pdf, 59kB) Hoe werkt het? Download de nodige formulieren en vul ze in: aanvraagformulier exploitatievergunning; Lever uw aanvraag in: Met een situatietekening van het terras met lengte- en breedtematen. per post: stuur de aanvraag naar het adres dat op het aanvraagformulier staat. digitaal: scan de ingevulde formulieren in en stuur deze als bijlage bij uw aanvraag naar bijzonderewetten@vlaardingen.nl. Binnen 12 weken beslist de gemeente of u de reguliere exploitatievergunning krijgt. De reguliere exploitatievergunning is geldig totdat u uw bedrijf verandert of uitbreidt (bijvoorbeeld met een terras). Dan moet u een nieuwe exploitatievergunning aanvragen. Voorwaarden terrassen bij horeca U mag zelf de soort, het materiaal en de kleur van het terrasmeubilair kiezen. Voor het beschermd stadsgezicht hebben wij suggesties voor kleurgebruik. Niet breder dan de gevel van het horecapand waartoe het behoort. 2 meter vrijhouden voor voetgangers. 3,5 meter vrijhouden voor hulpdiensten. Bochtstralen van 10 meter buitenbocht en 5,5 meter binnenbocht. Een obstakelvrije ruimte rond brandkranen met een diameter van 1.80 meter. Een vrije doorgang voor nooduitgangen/deuren/uitgangen van buren. Een veilige vluchtweg van minimaal 1 meter. De doorloophoogte onder een parasol is minimaal 2,20 m. Er mogen geen pennen of parasolhouders in de openbare weg worden geplaatst zonder toestemming van de wegbeheerder. Terrassen mogen geen evenementen, markten of werkzaamheden belemmeren. De ondernemer kan door de burgemeester gevraagd worden zijn terras te verplaatsen of op te ruimen. Dit wordt binnen een redelijke termijn met de ondernemer gecommuniceerd. Kijk voor alle milieuregels voor terrassen op de website van de DCMR, www.dcmr.nl. Windschermen / terrasafscheidingen Windschermen en terrasafscheidingen mogen alleen aan de zijkant van terrassen worden geplaatst. De maximale hoogte is 1,60 meter. Ze moeten na sluitingstijd worden opgeruimd. Als de windschermen of terrasafscheidingen in de grond zijn verankerd en langer dan een maand niet worden gebruikt, moeten ze ook opgeruimd worden. Let op: stuur bij uw aanvraag voor een terras een duidelijke tekening / foto mee, voorzien van afmetingen. Uw aanvraag voor een terras wordt getoetst aan het terrassenbeleid van de gemeente. Openingstijden terrassen Terrassen bij horecacategorieën 1 tot en met 4 mogen op maandag tot en met zondag open zijn tot 22.00 uur. Terrassen bij horecacategorieën 2 tot en met 4 in het horecaconcentratiegebied, mogen van zondag tot en met donderdag geopend  zijn tot 01.00 uur en op vrijdag en zaterdag tot 02.00 uur. De terrassen aan de waterkant moeten om 23.00 uur worden opgeruimd. Terrassen bij horecacategorieën 2 tot en met 4 in het winkeluitgaansgebied mogen op maandag tot en met zondag geopend zijn tot 24.00 uur. Kosten Exploitatievergunning, inclusief terras: € 536,00 Exploitatievergunning, met terras (voorlopig al verleend): € 402,05 Wijzigen exploitatievergunning, toevoegen terras: € 242,15 Heeft u vragen? Stuur een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.

  • Externe link: Woning verhuren

    Zelfbewoningsplicht (ook wel opkoopbescherming) Wilt u in Vlaardingen een huis (met een WOZ-waarde t/m € 300.000) kopen om het te verhuren? Dit mag niet meer zonder vergunning. Dat betekent dat de koper zelf in het huis moet gaan wonen. Er zijn uitzonderingen, maar dan is een vergunning nodig. Met de regeling opkoopbescherming krijgen mensen meer kansen om een huis te kopen voor een redelijke prijs. Bijvoorbeeld mensen die voor de eerste keer een huis kopen of mensen die minder geld te besteden hebben. Opkoopbescherming De opkoopbescherming geldt voor alle woningen (gekocht na 1 maart 2023) met een WOZ-waarde t/m €300.000: U kunt via het WOZ-waardeloket de WOZ-waarde van een woning bekijken. De laatste bekende WOZ-waarde is leidend. De opkoopbescherming geldt voor alle woningen die na 22 maart 2023 gekocht zijn. Dit geldt voor: woningen die leegstaan óf  woningen in verhuurde staat verkocht worden, met een huurovereenkomst die korter dan 6 maanden geleden is gesloten. Uitzonderingen Als uw woning onder de opkoopbescherming valt, mag u uw woning volgens de Huisvestingsverordening niet verhuren. U mag met een vergunning uw woning wel verhuren als:   u de woning verhuurt aan uw 1e - of 2e graads familielid: uw partner (schoon)ouders kinderen broer of zus grootouders  kleinkinderen u al minimaal 1 jaar in uw woning woont en deze voor maximaal 12 maanden wilt verhuren. Daarna gaat u zelf minimaal 12 maanden opnieuw in uw woning wonen. Let op: Toeristenverhuur is niet toegestaan. uw woning onlosmakelijk onderdeel is van een winkel- of bedrijfspand. U kunt met dit formulier (pdf, 314 kB) een vergunning opkoopbescherming aanvragen. Houd er rekening mee dat een Bibob-onderzoek mogelijk onderdeel is van uw vergunningaanvraag. De gemeente Vlaardingen neemt contact met u op als dit noodzakelijk is. Handhaven Het interventieteam Vlaardingen controleert regelmatig of de eigenaren van de woning er ook echt zelf wonen. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een boete van maximaal € 30.000,-. Opkoopbescherming – niet van toepassing In de volgende situaties valt uw woning niet onder de opkoopbescherming. U hoeft dan geen vergunning aan te vragen om uw huis te verhuren. u heeft uw woning voor 22 maart 2023 gekocht. Let op: het gaat om het moment van levering van de woning (inschrijving van de akte van levering in de openbare registers).   de woning heeft een WOZ-waarde hoger dan € 300.000,-.  u koopt een woning waarin op dat moment al langer dan 6 maanden huurders wonen, die huurders mogen er ook blijven wonen. Geen opkoopbescherming – wel regels De regels die in Vlaardingen al golden vóór het ingaan van opkoopbescherming blijven gelijk.   Regels over het gebruik van een woning zijn opgenomen in een bestemmingsplan. Dit geldt voor alle woningen en gebouwen in Vlaardingen, dus ook voor de woningen met opkoopbescherming. Als u een woning koopt, is het verstandig om het bestemmingplan te controleren.  Op 15 oktober 2020 heeft de gemeente Vlaardingen een paraplu bestemmingsplan Wonen vastgesteld. Dit betekent dat: een woning in Vlaardingen bewoond mag worden door één huishouden, óf een woning in Vlaardingen bewoond mag worden door twee personen die geen huishouden vormen. Meer informatie: www.ruimtelijkeplannen.nl De gemeente Vlaardingen heeft ook regels gesteld via de Huisvestingsverordening. Zie hiervoor de informatie op deze pagina: Woning splitsen of omzetten naar kamers - Gemeente Vlaardingen De woning hoort bij een VvE Als een woning tot een Vereniging van Eigenaren (VvE) behoort, kunnen er (aanvullende) regels gelden. Elke VvE heeft een splitsingsakte en -reglement die de nieuwe eigenaar moet raadplegen. Ook gelden de regels vanuit het Huishoudelijk Reglement. Een eigenaar is verantwoordelijk voor het naleven van deze regels. Ook als de woning door de eigenaar wordt verhuurd.  Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met het Servicepunt Woningverbetering - Gemeente Vlaardingen. Meer informatie Heeft u vragen over het verhuren van uw woning, het aanpassen van de bestemming of wilt u een woning (of ander object) voor een ander doeleinde gebruiken? Vul dan het contactformulier in via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000. Geef op het formulier aan welke vragen u aan de gemeente Vlaardingen heeft, wat uw plannen zijn en over welk adres het gaat.

  • Externe link: Bezwaarschrift tegen bestuurlijke besluiten

    Direct regelen Aanvragen met DigiD Aanvragen met eHerkenning Aanvragen zonder DigiD of eHerkenning De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn alle een ’bestuursorgaan’. Een bestuursorgaan is verantwoordelijk voor de gemeentelijke besluitvorming. Wie het niet eens is met een beslissing van het bestuursorgaan kan een bezwaarschrift indienen. Het betreffende bestuursorgaan bekijkt de zaak dan opnieuw en neemt een besluit op het bezwaarschrift. Wat is het? Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u binnen 6 weken na de datum van het besluit bezwaar maken. Hoe werkt het? In het besluit van de gemeente staat of u bezwaar kunt maken. Ook staat in dat besluit naar welk adres u uw bezwaarschrift moet sturen. Let op: uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken bij de gemeente binnen zijn. Deze periode begint op het moment zoals opgenomen in het besluit. Wat moet ik doen? U kunt voordat u bezwaar maakt het Juridisch Loket (zie juridischloket.nl of bel gratis 0800-8020), uw rechtsbijstandsverzekeraar of een advocaat om advies vragen. U maakt bezwaar door: een bezwaarschrift per post te sturen naar de gemeente af te geven bij de balie gebruik te maken van het webformulier indienen bezwaarschrift. Let op: u kunt uw bezwaar niet via e-mail indienen.  Zet in uw bezwaarschrift de volgende informatie: uw naam en adres de datum van uw bezwaar om welk besluit het gaat waarom u het niet eens bent met het besluit uw handtekening  bij voorkeur uw telefoonnummer en e-mailadres, zodat de gemeente contact met u kan opnemen. Hoe lang duurt het? De gemeente heeft een bezwaarschriftencommissie, daarom mag zij binnen uiterlijk 12 weken, gerekend vanaf de datum waarop de bezwaartermijn is verstreken, op uw bezwaar beslissen. De gemeente kan deze termijn verlengen. U krijgt hiervan altijd bericht.  Beroep indienen Als de gemeente uw bezwaar heeft afgewezen, kunt u in het besluit zien of u beroep kunt indienen bij de rechter. U moet uw beroep binnen 6 weken indienen. Heeft u nog vragen? U kunt ook een bericht sturen via vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.

  • Externe link: Afvalwaterzuivering De Groote Lucht

    De gemeenteraad heeft op 12 oktober 2023 ingestemd met nieuwbouw van de AWZI op de Vergulde Hand West ter vervanging van de huidige De Groote Lucht. Op 18 december 2023 werden de koop- en samenwerkingsovereenkomsten ondertekend door wethouder Koen Kegel en Hoogheemraad Robert Tieman. De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad zorgen geuit over de plannen. Na uitvoerig onderzoek en intensief overleg is het college van B&W met Delfland tot een overeenkomst gekomen die niet alleen de zorgen van de gemeenteraad en inwoners wegneemt, maar ook een verbetering oplevert voor de stad en ook voor de regio.  Afspraken Het college heeft stevig onderhandeld met het Hoogheemraadschap over de voorwaarden voor nieuwbouw om recht te doen aan de zorgen van de gemeenteraad en inwoners. De gesprekken tussen de gemeente en het Hoogheemraadschap hebben de volgende afspraken opgeleverd:  Geur- en geluidsoverlast wordt verminderd door middel van de nieuwste technieken. Zo worden onder meer alle bassins volledig afgedekt. Concreet betekent dit een sterke verbetering ten opzichte van de huidige situatie voor bedrijven en bewoners.  Er wordt continu gemonitord of geur- en geluid de afgesproken normen niet overschrijden, met stevige boetes wanneer onverhoopt toch een overschrijding wordt geconstateerd. Er komt budget beschikbaar om een groen/blauwe speeltuin in de Westwijk te realiseren.  Bij de nieuwe AWZI komt een nieuw educatief centrum waar Vlaardingers van jong tot oud kunnen leren over de installatie en het afvalwaterzuiveringsproces.  De nieuwe installatie krijgt een groene en klimaatadaptieve inpassing in de omgeving. Het Volksbos blijft volledig intact.  De complete locatie van de oude AWZI krijgt een lagere milieucategorie waardoor er per saldo geen toename is van bedrijvigheid in een hogere milieucategorie in onze gemeente. Hierdoor ontstaat ook ruimte voor bestaande Vlaardingse bedrijven die willen verhuizen of uitbreiden.  De afgelopen decennia was vooral het versnipperde grondbezit een belemmering voor de ontwikkeling van de Vergulde Hand West. Met deze overeenkomst krijgt Vlaardingen het heft in eigen handen op het complete terrein, door de gronden van de particuliere grondeigenaar Védégé Projecten B.V. over te kopen in 2023 en in 2026 de volledige grond voor de AWZI aan het Hoogheemraadschap te verkopen. Daarbij ontstaat op termijn extra ruimte voor een bedrijventerrein tussen de George Stephensonsweg en de nieuwe AWZI.  De AWZI zet een grote stap op het gebied van duurzaamheid, onder anderen door speciale installaties waardoor het vrijkomende groene gas hergebruikt kan worden voor zo’n 2000 Vlaardingse huishoudens.  De beoogde nieuwe locatie van de AWZI heeft geen gevolgen voor de wijk Mrija. Deze woningen kunnen de komende drie jaar (tot 1 juli 2026) blijven staan, zoals ook is afgesproken met het Rijk.  Vervolg Delfland werkt komend jaar (2024) een aantal opties uit voor de zuiveringstechniek van de nieuwe installatie. Dit vormt de basis van de definitieve keuze over wat de zuivering straks allemaal moet kunnen. Het streven is het benodigde omgevingsplan, dat gewijzigd moet worden voor de komst van de zuivering, in 2025 voor te leggen aan de gemeenteraad. Naar verwachting begint Delfland in 2027 met de bouw van de nieuwe AWZI op de Vergulde Hand West.  

  • Externe link: Collectieve melding geluid

    Het college van B&W wijst elk jaar een aantal dagen aan voor een collectieve melding geluid (collectieve festiviteit). Tijdens deze dagen kunt u als horecaondernemer meer geluid maken dan normaal is toegestaan, bijvoorbeeld om een artiest of band op te laten treden in uw horeca-inrichting. Wilt u liever op een andere dag meer geluid maken? Dan kunt u hiervoor een incidentele melding geluid en openingstijden indienen. Dit mag maximaal 10 keer per jaar.