Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 21 - 30 van 60 resultaten
- Handtekening laten legaliseren
Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. Wilt u uw handtekening laten legaliseren? Maak dan online een afspraak. Afspraak maken Wat kost het legaliseren van een handtekening? Dat kost € 11,10. Wat moet u meenemen? Een geldig identiteitsbewijs. Het document dat u wilt ondertekenen. Voldoende geld. U moet de legalisatie betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-12-12
- Geboorteaangifte
U heeft een kind gekregen, gefeliciteerd! Geef de geboorte aan bij de burgerlijke stand van de gemeente waar uw kind is geboren. Dit moet binnen 3 dagen. Is uw kind in de gemeente Heerde geboren? Maak dan een afspraak om de geboorte aan te geven. Afspraak maken Wilt u meer informatie over de termijn van 3 dagen? Lees dan de toelichting. Wie kan geboorteaangifte doen? De vader of meemoeder moet aangifte doen. Kan de vader of meemoeder niet? Dan moet de aangifte gedaan worden door: De moeder uit wie het kind is geboren. Iemand die bij de geboorte aanwezig was. De eigenaar van het huis waarin het kind is geboren. Een medewerker van de instelling waar het kind is geboren (bijvoorbeeld het ziekenhuis). Wat moet u meenemen? Uw geldige identiteitsbewijs. Een geldig identiteitsbewijs van de moeder uit wie het kind geboren is. Een bewijs van de dokter of verloskundige. Eventueel moet u meenemen: Een trouwboekje of partnerschapsboekje, als u wilt dat de gemeente de naam van uw kind hierin vermeldt. Een kopie van de akte van erkenning. Een kopie van de akte van naamskeuze. Een verklaring afgegeven door de Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting. Geboorteakte bij geboorteaangifte Van de geboorteaangifte wordt een geboorteakte opgemaakt. Daarin staan: De gegevens van het kind (namen, geboortedatum, geboorteplaats en tijdstip van geboorte). De gegevens van de ouder(s). De geboorteakte is het officiële document dat geldt als bewijs van de geboorte van het kind en als bewijs dat het kind de ouders heeft die in de geboorteakte staan. Als u wilt, kunt u een kopie van de geboorteakte kopen. Wat kost het? De aangifte van een geboorte kost niets. Een kopie van de geboorteakte kost € 16,60. De gemeente waar u woont neemt uw kind op in de BRP BRP is de afkorting van Basisregistratie Personen. In de BRP staan de persoonsgegevens van personen die in Nederland wonen of gewoond hebben. U krijgt hierover een brief. Het burgerservicenummer (BSN) van uw kind staat ook in deze brief. Verschillende organisaties krijgen automatisch bericht van de geboorte van uw kind. Bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank en het RIVM. U moet zelf de geboorte van uw kind aan uw zorgverzekeraar doorgeven. Achternaam voor uw kind kiezen Als ouders mag u kiezen welke achternaam uw eerste kind krijgt. Die van u of van uw partner. Vanaf 1 januari 2024 kan dit ook een gecombineerde achternaam zijn. Lees meer informatie op de pagina Achternaam voor uw kind kiezen.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-04-08
- Registratie van een levenloos geboren kind
Het is voor ouders heel verdrietig als hun kind levenloos wordt geboren. Een erkenning van het bestaan van hun kind door een officiële registratie in de Basisregistratie personen (BRP) kan hun verdriet niet wegnemen, maar hopelijk helpen bij de verwerking. Registratie gebeurt door de gemeente waar de ouders wonen. Hoe werkt het? Met een registratie wordt uw kind zichtbaar voor u via MijnOverheid en op een uittreksel van de BRP. Naast uzelf heeft alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand inzage in deze registratie. Voor de in Nederland levenloos geboren kinderen is een akte van geboorte (levenloos) van de burgerlijke stand nodig is, om de registratie in de BRP te doen. Deze akte wordt opgemaakt door gemeente waar het kind is geboren. Wanneer en na hoeveel weken zwangerschap het kind is geboren, is niet relevant voor de registratie in de BRP. Wat zijn de voorwaarden? Een verzoek om registratie moet door elke ouder afzonderlijk worden gedaan. Het is niet mogelijk om voor een andere ouder een verzoek te doen. Op het moment van de geboorte van uw kind stond u ingeschreven in Nederland. U heeft na 1 oktober 1994 in Nederland ingeschreven gestaan. U heeft een akte van geboorte (levenloos) of een akte van levenloos geboren kind. Uw kind laten registreren Als uw kind levenloos is geboren Heeft u al eerder aangifte gedaan maar staat uw kind nog niet in de BRP? Dan kan dit nog. Wanneer u maar wilt. Het maakt hierbij niet uit hoe lang geleden het is. Moet u nog aangifte doen? Registratie in de BRP kan direct als u aangifte doet, maar dat hoeft niet. Als uw kind kort heeft geleefd Wij zetten uw kind automatisch in de BRP. Dit doen we na het opmaken van de geboorte- en overlijdensakte. U hoeft hier dus niets voor te doen. Heeft uw kind lang geleden kort geleefd en werd het toen niet in de BRP gezet? U mag uw kind dan nog in de BRP laten zetten. Neem hiervoor contact met ons op. Bel naar 0578 - 69 94 94 om een afspraak te maken om uw kind te laten registreren in de BRP. De registratie gebeurt niet aan de balie, maar in één van onze spreekkamers. Wat zijn de kosten? Het registreren van gegevens in de BRP is gratis. Meer informatie Aangifte doen van een levenloos geboren kind Rijksoverheid: vraag-en-antwoord registratie levenloos geboren kind
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-02-27
- Kleine kansspelactiviteiten organiseren
Bij een kansspel gokken de deelnemers om te kunnen winnen. Voorbeelden van kleine kansspellen zijn bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur. Wilt u een klein kansspel organiseren? Dan moet u dit bij ons melden. Doe dit minimaal 2 weken voor de start van de activiteit. Een melding doen kost niets. Wat zijn de voorwaarden? Uw organisatie bestaat minimaal 3 jaar. Het doel van uw organisatie moet duidelijk zijn. Het doel mag niet het organiseren van kansspelactiviteiten zijn. Tijdens het kansspel mag het prijzenpakket maximaal € 400,00 per ronde zijn en € 1.550,00 per bijeenkomst. Een melding doen Dit kan met het volgende formulier: Een klein kansspel melden Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u de melding niet online doorgeven? Download dan het formulier Klein kansspel melden (pdf, 149Kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw melding? Een omschrijving van het soort klein kansspel dat wordt georganiseerd. Een omschrijving van de bestemming van de opbrengst. De datum waarop het klein kansspel wordt georganiseerd. De totale waarde van de prijzen. Wat doen wij met uw melding? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw melding aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw melding niet-ontvankelijk en nemen wij uw melding niet in behandeling. Wij toetsen uw melding aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij geven een schriftelijke reactie op uw melding.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-08-26
- Slopen van een pand, woning of monument
U mag niet zomaar slopen of asbest verwijderen. U moet hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen of een melding doen. Dit is verplicht om de openbare orde en de veiligheid van mensen te beschermen. Ook wil de gemeente ongewenste sloop voorkomen. Het ligt aan wat u wilt slopen of u een melding kunt doen of een vergunning nodig hebt. Via het Omgevingsloket kunt u een vergunningcheck doen om te kijken wat voor uw situatie van toepassing is. Wat zijn de voorwaarden? U moet een melding doen als u meer dan 10 m3 sloopafval heeft. Ook als u asbest wilt verwijderen moet u een melding doen. Laat een asbestinventarisatie maken. Zonder inventarisatie wordt uw melding niet geaccepteerd. U heeft een sloopvergunning nodig als U sloopwerkzaamheden gaat uitvoeren aan een beschermd monument. Het omgevingsplan, een voorbereidingsbesluit in het omgevingsplan of de beheersverordening bepaalt dat u een vergunning nodig heeft voor het slopen van een bouwwerk. U sloopwerkzaamheden gaat uitvoeren in een beschermd stads- of dorpsgezicht. Een melding of aanvraag doen Dit kan via volgende link: Omgevingsloket Wat zijn de kosten? Het doen van een sloopmelding kost niets. De kosten voor een sloopvergunning staan in de legesverordening.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-08-26
- Brandveilig gebruik en basishulpverlening
Om de brandveiligheid op plaatsen als evenemententerreinen en campings te bevorderen gelden landelijke regels. Deze regels staan in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Deze regels gelden in geval er vanuit andere regels (zoals Besluit bouwwerken leefomgeving)) geen brandveiligheidseisen zijn gesteld. Het BBGBOP geeft aan wanneer een gebruiksmelding verplicht is.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-08-26
- Monument verbouwen, herstellen of aanpassen
U wilt een monument verbouwen, herstellen of aanpassen. Meestal heeft u daar een vergunning voor nodig. Dit heet een omgevingsvergunning voor een monument. Wat zijn de voorwaarden? U heeft een vergunning voor een monument nodig, als: u eigenaar bent van een pand of terrein dat is aangewezen als beschermd monument, en u het monument wilt restaureren, grondig verbouwen of slopen Voor gewoon onderhoud hoeft u geen vergunning aan te vragen. Gewoon onderhoud is alles waarbij het uiterlijk van het interieur of van de buitenkant van het pand niet verandert. Voorbeelden zijn: bijhouden van het schilderwerk in dezelfde kleur kleine reparaties met de oorspronkelijke materialen Ook als u in het monument aanpassingen doet, kan dit vaak zonder vergunning. Denk aan het verwijderen van een niet-historische keuken of plafond. Heeft uw monument onderdelen die geen monumentale waarde hebben? Bijvoorbeeld een recente schuur? Dan zijn de bouwactiviteiten aan deze onderdelen ook vaak vergunningvrij. Gemeentelijke monumenten Werkzaamheden aan gemeentelijke monumenten moeten uitgevoerd worden volgens de uitvoeringsvoorschriften van duurzame instandhouding cultuurhistorische waarden. Deze voorschriften zijn door de provincie Gelderland opgesteld. De provincie Gelderland heeft samen met Monumentenwacht Gelderland een Gelderse kwaliteitsregeling Kennis & Kunde opgesteld. Deze kwaliteitsregeling kunt u raadplegen op de website kennisenkunde.info. Op deze website staat ook een register met gekwalificeerde bedrijven voor het werken aan monumenten. Termijn De behandeltermijn is in principe maximaal 8 weken. Voor grote veranderingen aan een Rijksmonument de behandeltermijn maximaal 6 maanden. Beide behandeltermijnen kunnen eenmalig worden verlengd met 6 weken. Na ontvangst van uw aanvraag, krijgt u schriftelijk bericht over de termijn. Controleer of u een vergunning moet aanvragen Dit doet u in het Omgevingsloket. Hier vraagt u ook een vergunning aan.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-03-28
- Asbest verwijderen
Asbest is een gevaarlijk materiaal dat niet meer mag worden gebruikt in woningen en gebouwen. Wilt u asbest in of rondom uw woning of bedrijf verwijderen? Dan moet u dit vooraf melden via het Omgevingsloket. Dit kan via de volgende link. Ik wil een melding doen De Omgevingsdienst Veluwe handelt de melding af. Asbest zelf verwijderen Deze werkzaamheden mag u zelf doen: Verwijderen van geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien), maximaal 35m2 per perceel. Verwijderen van niet-gelijmde vloertegels en/of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking, maximaal 35m2 per perceel. U moet minimaal 5 werkdagen van te voren een melding doen. Richtlijnen asbest verwijderen en verpakken Draag beschermende kleding. Houd de delen zoveel mogelijk intact. Spuit het asbestafval nat. Pak het asbestafval dubbel in. Gebruik hiervoor speciale asbestzakken of doorzichtig plastic folie van minimaal 0,2mm en omwikkel dit met een laag tape. Herhaal deze handelingen nog een keer. Geef op het pakket duidelijk aan dat het om asbest gaat. Lever het verpakte asbestafval in bij een afvalinzamelaar. Asbest laten verwijderen Als u meer dan 35m2 aan asbest wilt verwijderen moet u dit laten doen door een gecertificeerd bedrijf. U heeft dan ook een asbestinventarisatierapport nodig. U moet minimaal 4 weken van te voren een melding doen. Wat zijn de kosten? Een melding doen is gratis. De kosten voor het verwijderen en afvoeren van asbest betaalt u zelf. Stuur een e-mail als u met de asbestverwijdering begint Naar info@odveluwe.nl. Doe dit minimaal 2 werkdagen voor u begint met de werkzaamheden. Bent u klaar met de werkzaamheden? Meld dit ook per mail bij de Omgevingsdienst Veluwe.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-08-26
- Afvalstoffenheffing
U betaalt voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval via de afvalstoffenheffing. U betaalt afvalstoffenheffing als u de hoofdgebruiker van een (gedeelte van een) woning bent en een zelfstandige huishouding voert. Vastrecht U betaalt een vast bedrag (vastrecht). Dit geldt ook als u geen huisvuil aanbiedt, want de vuilniswagen is verplicht om langs te komen. U krijgt van ons een belastingaanslag. Hierop staat het bedrag vermeld dat u moet betalen. Als u vertrekt uit de gemeente of als u gaat wonen op een adres waarvoor al afvalstoffenheffing wordt betaald, krijgt u een ontheffing. U krijgt dan het bedrag van de resterende volle maanden terug. Het is belangrijk een verhuizing snel te melden, zodat wij daar rekening mee kunnen houden. Bedrag per containeraanbieding Naast het vastrecht betaalt u een bedrag per keer dat u uw container aanbiedt. De afrekening hiervoor gebeurt achteraf. Dit betekent dat u een apart aanslagbiljet krijgt voor het aantal keren dat u de container aan de weg heeft gezet. Wat zijn de kosten? Het vastrecht is in 2025 voor een perceel aangesloten op minicontainers: € 202,20 voor een perceel aangesloten op verzamelcontainers: € 181,20 De bedragen per containeraanbieding in 2025 zijn voor een container van 240 liter bestemd voor restafval: € 11,20 voor een container van 140 liter bestemd voor restafval: € 6,90 De kosten voor het gebruik van de ondergrondse restafvalcontainer zijn € 1,90 per storting van maximaal 40 liter restafval. Afvalstoffenheffing terugkrijgen In een aantal gevallen kunt u een deel van de afvalstoffenheffing terugkrijgen. Kijk daarvoor op de pagina Teruggave afvalstoffenheffing.
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-11-27
- Melding openbare ruimte
Ziet u een kapotte lantaarnpaal, losliggende stoeptegels, zwerfvuil of een nest met eikenprocessierupsen? Geef het aan ons door. U kunt uw melding online doen. Klik hiervoor op de volgende link: Melding doen Bel ons bij spoed Op telefoonnummer 0578 - 69 94 94. Buiten de openingstijden van het gemeentekantoor verwijzen wij u door naar het 06-nummer van de calamiteitendienst. Bij grote drukte kan het zijn dat u de calamiteitendienst niet direct te pakken krijgt. Probeer het dan even later nog een keer. Meer informatie Gevonden of verloren voorwerp melden
- Bron: Heerde (Gemeente)
- 2024-07-02