Zoekresultaat 21 - 30 van 51 resultaten

  • Nadeelcompensatie

    Sinds 1 januari 2024 geldt de Omgevingswet getreden. Met de komst van deze wet is het planschaderecht gewijzigd. De schade die voorheen bekend stond als ‘planschade’ heet onder de Omgevingswet ‘nadeelcompensatie’. Daarnaast vallen hier ook andere soorten schade onder.  Is de schade ontstaan voor 1 januari 2024? Dan is er nog sprake van planschade en geldt de oude procedure voor planschade. Is de schade veroorzaakt na 1 januari 2024, dan valt deze onder nadeelcompensatie en geldt de nieuwe procedure. Lees verder hieronder. Wat is nadeelcompensatie De gemeente kan een omgevingsplan wijzigen of een omgevingsvergunning afgeven. Bijvoorbeeld als er een nieuwe woonwijk komt. Of als een nieuwe weg wordt aangelegd. U kunt daarvan nadeel ondervinden. Bijvoorbeeld omdat uw woning minder waard wordt of dat u inkomsten verliest.  Ook kan het voorkomen dat werkzaamheden die de gemeente uitvoert nadelig voor u uitpakken. Bijvoorbeeld: uw bedrijf was een aantal maanden moeilijk bereikbaar vanwege uitgelopen rioleringswerkzaamheden of de strooiwagen van de gemeente raakt per ongeluk uw auto waardoor u schade heeft. U kunt daarvoor nadeelcompensatie aanvragen. U krijgt mogelijk een deel van de door u geleden financiële schade vergoed. Bekijk voordat u de aanvraag doet of u voldoet aan de voorwaarden.  Nadeelcompensatie aanvragen U kunt ook schriftelijk Nadeelcompensatie aanvragen (pdf, 275kb). 

  • Waardering onroerende zaken (WOZ)

    De gemeente stelt ieder jaar de waarde van onroerende zaken (gebouwen en grond) vast. Deze WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van onder meer de onroerendezaakbelasting te bepalen. WOZ-waarde U vindt de WOZ-waarde op uw aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. U ontvangt geen afzonderlijke WOZ-beschikking. Gemeenten, waterschappen en Rijksoverheid gaan uit van dezelfde WOZ-waarde. Waardepeildatum De WOZ-waarde voor 2024 is het bedrag dat een onroerende zaak zou kunnen opbrengen op de waardepeildatum 1 januari 2023. Dit betekent dat uw woning, bedrijfspand of grond het bedrag van de WOZ-waarde zou hebben opgebracht, als u deze op 1 januari 2023 op de vrije markt zou hebben gekocht. Bij de waardebepaling moet de gemeente uitgaan van de veronderstelling dat het pand leeg is verkocht en de koper het onmiddellijk in gebruik kan nemen. We mogen geen rekening houden met onder andere het waardedrukkende effect van verhuur of erfpacht. Voor woningen bepalen we de WOZ-waarde aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare woningen die rond de waardepeildatum zijn verkocht. We analyseren de verkoopcijfers. Zo is bijvoorbeeld een verkoopcijfer dat is ontstaan door een familieverkoop of een veiling vaak niet te gebruiken als vergelijking voor de WOZ-taxaties, omdat dat geen objectief verkoopcijfer is. Voor niet-woningen geldt een andere methode van taxeren. In deze groep gaat het vaak niet om verkooptransacties, maar om huurtransacties. Daarom worden voor niet-woningen ook huurgegevens gebruikt om de WOZ-waarde te bepalen. Gebruiksoppervlakte Wij taxeren woningen op basis van gebruiksoppervlakte. Dat is de oppervlakte binnen de buitenmuren, inclusief tussenwanden en bij de schuine wanden/dak vanaf een hoogte van 1,50 meter. U ziet de gebruiksoppervlakte ook in de verkoopadvertenties van woningen staan. Meer informatie over de gebruiksoppervlakte vindt u op de website van de Waarderingskamer. Veranderingen Eventuele veranderingen aan uw pand, door bijvoorbeeld verbouw, sloop of aankoop van grond in 2023 worden in de WOZ-waarde betrokken. In dat geval is uw pand niet getaxeerd naar het waardepeil op 1 januari 2023, maar naar de toestand op 1 januari 2024. Taxatieverslag Voor de objecten waarvoor u een beschikking hebt ontvangen kunt u een taxatieverslag opvragen. Particulieren hebben daarbij DigiD nodig. Bedrijven moeten het aanslagnummer en het totaalbedrag van het aanslagbiljet invullen. Lukt het niet om toegang te krijgen tot het taxatieverslag? Neem dan contact op met de gemeente via tel. 0525 63 82 00. Wij sturen u dan het taxatieverslag toe. Taxatieverslag woningen Taxatieverslag bedrijven In het taxatieverslag voor woningen staan verkoopcijfers en WOZ-waarden van vergelijkbare objecten. Zo kunt u controleren of de WOZ-waarde van uw woning vergelijkbaar is met de verkoopwaarde van andere objecten, rekening houdend met verschillen in oppervlakte, bouwjaar e.d. Op taxatieverslagen voor niet-woningen staan geen vergelijkbare objecten. Van onroerende zaken waarvoor u geen WOZ-beschikking hebt ontvangen, mag de gemeente u geen taxatieverslag geven. Via www.wozwaardeloket.nl kunt u de WOZ-waarde van uw eigen woning en die van andere woningen inzien en met elkaar vergelijken. In het online WOZ-waardeloket staan alleen de WOZ-waarden en enkele kenmerken van woningen. Andere taxatiegegevens die de gemeente gebruikt, bijvoorbeeld over de eigenaar of de verkoopprijs, zijn niet openbaar. Ook taxatieverslagen zijn niet via dit loket in te zien. Daarnaast staan WOZ-waarden van bedrijfspanden of objecten die deels uit woning en deels uit bedrijf bestaan niet in het WOZ-waardeloket.  WOZ-beschikking bij huurwoningen De WOZ-waarde wordt gebruikt bij het bepalen van de maximaal redelijke huurprijs voor sociale huurwoningen. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met uw verhuurder of kijk op www.huurcommissie.nl.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand

    Van alle levensgebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden, worden akten opgemaakt. U kunt een afschrift of uittreksel van deze akte opvragen bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Op een afschrift staan alle gegevens van de akte, op een uittreksel staat minder informatie. Na de aanvraag sturen wij het uittreksel binnen 3 werkdagen op. Uittreksel burgerlijke stand aanvragen met DigiD  Afspraak maken U kunt het uittreksel ook persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Afschrift burgerlijke stand zakelijk Bedrijven als notarissen of advocatenkantoren kunnen een afschrift burgerlijke stand zakelijk aanvragen met eHerkenning. Soorten aktes Geboorteakte Overlijdensakte  Huwelijksakte  Akte van partnerschapsregistratie Echtscheidingsakte (aanvragen bij de gemeente waar u getrouwd bent) Akte van beëindiging partnerschap (aanvragen bij de gemeente waar u het partnerschap heeft gesloten)

  • Vrijwilligersverzekering

    Vrijwilligers en mantelzorgers kunnen tijdens hun werkzaamheden schade veroorzaken of een ongeval krijgen. Om deze schade en de gevolgen van een ongeval te dekken, hebben alle gemeenten een vrijwilligersverzekering afgesloten bij Centraal Beheer. Alle vrijwilligers en mantelzorgers zijn automatisch via deze regeling verzekerd. Zij zijn niet zelf aansprakelijk voor de kosten die een schade of ongeval met zich meebrengt. Onderdelen verzekering Ongevallenverzekering Vrijwilligers en Mantelzorgers Aansprakelijkheidsverzekering Vrijwilligers en Mantelzorgers Persoonlijke eigendommenverzekering Vrijwilligers en Mantelzorgers Rechtsbijstandverzekering Vrijwilligers en Mantelzorgers Aansprakelijkheidsverzekering Rechtspersonen Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering Vrijwilligers Verkeersaansprakelijkheidsverzekering Rechtspersonen

  • Subsidie

    Instellingen, verenigingen en stichtingen kunnen in aanmerking komen voor subsidie als zij activiteiten organiseren voor de inwoners van de gemeente Oldebroek. Dit kunnen activiteiten zijn onder andere op bijvoorbeeld het gebied van: Sport: wedstrijden of evenementen Zorg: voorlichting Welzijn: deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers Cultuur: muziek en majorette Subsidie aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie aanvragen (pdf, 311kb). Let op: de aanvraag moet namens een tekenbevoegde worden gedaan.

  • Inzien persoonsgegevens BRP

    Wilt u weten welke gegevens zijn vastgelegd in de Basisregistratie Personen (BRP)? Of aan welke instanties een overzicht van uw gegevens uit de BRP is verstrekt? Vraag dan een overzicht op. Wij zijn wettelijk verplicht om persoonsgegevens van onze inwoners bij te houden. Die zijn nodig om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een rijbewijs te kunnen maken, om te weten wie mag stemmen bij verkiezingen of om uitkeringen te verstrekken.  Basisregistratie Personen (BRP)  In de BRP staan gegevens over alle inwoners van de gemeente Oldebroek. Uw adres en geboortedatum zijn er te vinden, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Maar ook gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap. Eigenlijk staat in de BRP ieders administratieve levensloop vermeld.  Afnemers Sommige instanties hebben uw persoonlijke gegevens nodig om hun wettelijke of maatschappelijke taak uit te voeren. Deze instanties worden ‘afnemers’ genoemd. Voor hen kunnen uw gegevens niet geheim gehouden worden. Op www.rijksoverheid.nl kunt u bekijken welke organisaties gegevens uit de BRP mogen ontvangen. Sommige instanties of personen hebben geen wettelijke status van ‘afnemer’, maar moeten toch een wettelijke taak uitvoeren. Als zij om uw gegevens vragen terwijl uw verzoek tot geheimhouding is geregistreerd, moet de gemeente een afweging maken tussen uw belang en het algemeen belang van de aanvrager. Meer informatie vindt u op de pagina Geheimhouding persoonsgegevens.

  • Kwijtschelding belastingen en heffingen

    Als u de gemeentelijke belasting niet kunt betalen, kunt u vragen om kwijtschelding. Als u kwijtschelding krijgt, hoeft u de belasting niet of niet geheel te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen voor de riool- en afvalstoffenheffing. Kwijtschelding voor rioolheffing wordt alleen verleend voor percelen die zijn aangemerkt als woning. Om te beoordelen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt, kijken wij naar uw inkomen, vermogen en uitgaven. Kwijtschelding aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk kwijtschelding van belastingen en heffingen (pdf, 495kb) aanvragen. Waterschapsbelasting Kwijtschelding van de waterschapsbelasting vraagt u aan bij het waterschap (GBLT). Wanneer heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen In de volgende gevallen heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen: Als u een auto of motor bezit die meer waard is dan € 3.350,00 tenzij de auto of motor om medische redenen of beroep onmisbaar is. Als u een eigen woning bezit waarvan de waarde hoger is dan de verschuldigde hypotheek. Als u uw aanslag langer dan drie maanden geleden betaald heeft. Daarnaast kan het zijn dat u geen kwijtschelding krijgt, omdat u een bepaald bedrag aan vermogen hebt. De hoogte van dit vermogen verschilt per huishoudsoort en situatie. Kostendelersnorm Bij het beoordelen van uw aanvraag is de kostendelersnorm van toepassing. De reden is dat u de woonkosten met meerdere personen kunt delen. Op Rijksoverheid.nl leest u meer over de kostendelersnorm. Door de kostendelersnorm kan het zijn dat u niet in aanmerking komt voor volledige of gedeeltelijke kwijtschelding. Automatische kwijtschelding Heeft u al eerder kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gekregen en blijft uw (financiële) situatie gelijk? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor automatische kwijtschelding. U hoeft dan niet elk jaar een aanvraag in te dienen. U moet de gemeente wel toestemming geven om uw gegevens automatisch te controleren op basis van gegevens van het UWV, RDW en Belastingdienst.

  • Glas

    Glas kan oneindig vaak gerecycled worden. Recycling bespaart grondstoffen en energie. Gooi glas daarom weg in een glascontainer. Deze zijn in de buurt van supermarkten geplaatst. Locaties glasbakken Hattemerbroek: Zwaluwstraat (De Bouwakker) 't Loo: Looweg Noordeinde: Noorderbrink (Noorderhuukien) Oldebroek: bij supermarkt Coop, Zuiderzeestraatweg 133 en bij supermarkt Boni, Zuiderzeestraatweg 126 Oosterwolde: Groote Woldweg (Rabobank) Wezep: Komijnakker, Cotoneasterstraat (Hema), Clematisstraat (Plus), Meidoornplein (Lidl), Marienrade (Aldi), Verlengde Meidoornstraat (nabij Goede Herderschool), Waterloopweg (Boni) en Nieuwlandsweg (ingang Veldheem) Wat mag in de glasbak? Glazen potten en flessen Parfumflesjes en medicijnpotjes Glazen deo-rollers Glazen kruidenpotjes Wat mag niet in de glasbak? (Gebroken) vensterruiten (hoort bij grofvuil) Kristalglas (hoort bij restafval) (Keramische) ovenschalen (hoort bij restafval) Spaar- en LED-lampen (hoort bij Klein Chemisch Afval) TL-buizen (hoort bij Klein Chemisch Afval) Gloeilampen (hoort bij restafval) (Porselein) serviesgoed (hoort bij restafval) Spiegel en wit opaalglas (hoort bij grofvuil)

  • Omgevingsvergunning

    Wilt u bouwen, verbouwen of op een andere manier iets aan uw omgeving veranderen? Dan kan het zijn dat u daarvoor een vergunning nodig heeft. Controleer of u een vergunning nodig heeft U heeft niet overal een vergunning voor nodig. Controleer in het Omgevingsloket of u een vergunning nodig heeft voor uw activiteit. Is dit niet het geval, dan hoeft u geen contact op te nemen met de gemeente en kunt u aan de slag. Vergunningcheck starten Als uit de vergunningcheck blijkt dat u een vergunning nodig hebt, dan heeft u de volgende mogelijkheden. Een conceptverzoek indienen voor uw plan U heeft een plan uitgewerkt. Het is handig om te weten of uw plan haalbaar is voor u de vergunningsaanvraag doet en of uw plan binnen het omgevingsplan van de gemeente past. Of het bijvoorbeeld voldoet aan de regels die gelden voor welstand, de natuur of het milieu. En of andere overheden eraan mee kunnen werken.  Dien daarom een conceptverzoek in. Wij geven u dan een voorlopig oordeel over de wenselijkheid van uw plan. En wij laten u weten of u nog extra onderzoek moet doen. Zo krijgt u de nodige zekerheid over de haalbaarheid van uw plan, voordat u het plan volledig uitgewerkt heeft. Let op: u kunt uw plan pas uitvoeren als u de definitieve vergunning hebt. Lees meer over het conceptverzoek Omgevingsvergunning.  Een conceptverzoek indienen: Klik hieronder op ‘Conceptverzoek indienen’ Log in met uw DigiD Start de aanvraag Lever zoveel mogelijk informatie aan Kies er bij stap 7 voor om uw aanvraag in te dienen als Conceptverzoek Als u uw conceptverzoek heeft ingediend, nemen wij contact met u op over uw plan.  Conceptverzoek indienen Direct een vergunning aanvragen Weet u zeker dat uw plan goed uitgewerkt is, dat u direct een vergunning aan kunt vragen? Start dan de aanvraag in het Omgevingsloket. Twijfelt u toch ergens over? Dien dan eerst een conceptverzoek in. Zo kunt u – als uw plan haalbaar blijkt – uiteindelijk snel en nog beter voorbereid de aanvraag doen. Vergunning aanvragen Heeft u een plan dat niet binnen de regels van het Omgevingsplan past? Dan kunt u een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (BOPA) aanvragen.  U wilt graag hulp Heeft u een idee waarvan u niet weet of het concreet genoeg is om als conceptverzoek in te dienen? Is het nog een vaag idee, twijfelt u of uw plan of idee binnen het Omgevingsplan past? Maak dan online een afspraak. Wij helpen u bij uw keuze en we bespreken samen wat voor u de beste vervolgstap is. Balieafspraak maken Omgevingsvergunning overdragen Heeft u een omgevingsvergunning en wilt u deze op naam van iemand anders zetten (overdragen)? Meld dit dan aan de gemeente. Omgevingsvergunning inzien Bekijk de ontwerpbesluiten die momenteel ter inzage liggen. Vanaf publicatie kan iedereen gedurende 6 weken een zienswijze indienen.

  • Afvalkalender

    Wilt u weten wanneer uw afval wordt opgehaald? Kijk dan op de digitale afvalkalender. Afvalkalender bekijken Afvalwijzer-app U kunt ook de Afvalwijzer-app downloaden op uw smartphone of tablet. U krijgt dan automatisch een herinnering wanneer u uw container buiten moet zetten. Bij een jaarwisseling is het nodig dat u de app ververst. Zo krijgt u de update voor het nieuwe jaar. Papieren afvalkalender Liever een papieren afvalkalender? Download de afvalkalender voor 2025 (pdf, 473kb), u kunt deze vervolgens printen. U kunt ook een papieren kalender bij het gemeentehuis ophalen.