Zoekresultaat 21 - 30 van 89 resultaten

  • Externe link: Bodeminformatie opvragen

    U kunt de bodemkwaliteit van uw perceel laten onderzoeken. Uit het onderzoek kan informatie komen die u bijvoorbeeld kan helpen bij de beslissing of u een woning of bedrijfspand wilt kopen. Aanvraag Doe uw aanvraag bij het Bodem Informatie Punt (BIP) van de Omgevingsdienst West-Holland. Het BIP beheert de gegevens van alle bij de Omgevingsdienst bekende bodemonderzoeken, ondergrondse tanks en historische bedrijfsactiviteiten. Tips U vindt ook bodeminformatie via het Bodemloket van Rijkswaterstaat. Het Bodemloket geeft inzicht in de bij de overheid bekende gegevens. Ook ziet u waar vroeger (bedrijfs)activiteiten hebben plaatsgevonden die de bodemkwaliteit beïnvloed kunnen hebben.

  • Externe link: In gebreke stellen bij te laat beslissen

    Voor aanvragen en bezwaren geldt een termijn waarbinnen de gemeente een besluit moet nemen. Dit heet de beslistermijn. Is de gemeente te laat met beslissen? Dan heeft u mogelijk recht op een dwangsom en kunt u direct beroep instellen bij de rechter. U moet dan eerst de gemeente in gebreke stellen. Hiermee geeft u de gemeente de gelegenheid alsnog binnen 2 weken een beslissing te nemen. Doet zij dit niet, dan heeft u in veel gevallen recht op een dwangsom en kunt u zelfs beroep instellen bij de rechter. De maximale hoogte van de dwangsom bedraagt € 1.440. Voorwaarden de wettelijke beslistermijn van uw aanvraag of bezwaar is verstreken uw aanvraag of bezwaar is ontvankelijk en u bent belanghebbende. Kosten Geen. Bijzonderheden Bij een aanvraag is de beslistermijn meestal 8 weken. Bij een bezwaar kan de beslistermijn 6 tot 12 weken zijn. Soms gelden andere termijnen op grond van wetgeving. De beslistermijn mag worden verlengd als voor een zorgvuldig besluit extra tijd nodig is. Indien dit van toepassing is, laat de gemeente u dit binnen de wettelijke termijn weten. Uw aanvraag is (nog) niet compleet. De gemeente vraagt om aanvullende informatie en geeft aan binnen hoeveel tijd u deze informatie moet aanleveren. Deze extra tijd komt bovenop het aantal weken dat nodig is om een beslissing te nemen. Kijk voor meer informatie over dwangsom bij te laat beslissen op Rijksoverheid.nl. U heeft geen recht op een dwangsom in geval van verzoeken in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: onderwerp aanvraag of bezwaar zaaknummer of kenmerk datum van aanvraag of bezwaar. Ingebrekestelling bij te laat beslissen indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl  U logt in met DigiD of eHerkenning. U ontvangt binnen 2 weken een reactie.

  • Externe link: Vuurwerk

    Vuurwerk kopen en afsteken Vuurwerk mag u op de laatste 3 werkdagen van het jaar kopen bij een erkende handelaar. Op elk vuurwerkproduct moet goede Nederlandstalige gebruiksinformatie staan. Lees de regels voor het kopen van vuurwerk op rijksoverheid.nl. U mag vuurwerk afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. Op de verpakking staat of u 12, 16 of 18 moet zijn om het te mogen afsteken. Op andere tijden is het verboden vuurwerk af te steken. Alleen professionele bedrijven mogen dat. Lees de regels voor het afsteken van vuurwerk op rijksoverheid.nl. Verkoop Op 3 dagen per jaar mag vuurwerk worden verkocht. Die dagen zijn: 29, 30 en 31 december. Is 1 van deze dagen een zondag? Dan mag u in plaats van die dag vuurwerk verkopen op 28 december. Voor de verkoop van consumentenvuurwerk hoeft u geen (verkoop)vergunning meer aan te vragen. Wilt u consumentenvuurwerk verkopen, dan moet u voldoen aan de bepalingen genoemd in de Winkeltijdenwet en het Vuurwerkbesluit. U leest waar u rekening mee moet houden bij het opslaan en verkopen van vuurwerk op Ondernemersplein.nl. Deze regels staan ook in het Vuurwerkbesluit op overheid.nl. Opslag U mag geen vuurwerk opslaan zonder toestemming. Wilt u minder dan 10.000 kilo consumentenvuurwerk opslaan? Doe dan een Melding vuurwerkbesluit op informil.nl. Consumentenvuurwerk is het vuurwerk dat inwoners tijdens oud en nieuw zelf afsteken. Slaat u meer dan 10.000 kilo consumentenvuurwerk op? Of wilt u professioneel vuurwerk opslaan? Dan moet u een omgevingsvergunning aanvragen. De omgevings vergunning vraagt u aan bij het  . Overlast en gevaar Overlast of vermoeden van opslag van illegaal vuurwerk kunt u telefonisch melden bij de politie 0900-8844.of Meld Misdaad Anoniem 0800-7000. Neem bij acuut (levens)gevaar, als er direct actie genomen moet worden door bijvoorbeeld de politie rechtstreeks contact op met de politie via telefoonnummer 112. Uitgeschreven tekst uit infographic Vuurwerkoverlast. Wie bel ik?  Geen spoed maar wel brandweer nodig, bel 0900-0904. Geen spoed maar wel politie nodig, bel 0900-8844. Vuurwerkschade aan of rondom je huis? Zelf regelen. Schade in de openbare ruimte? Meld bij je gemeente.  Kleine brand in een vrije omgeving? Geen spoed, wel brandweer via 0900-0904. Nu overlast van illegaal vuurwerk en zijn de daders bekend? Geen spoed, wel politie via 0900-8844. Brand en/of (levens)gevaar? Bij acuut (levens)gevaar bel je 112. Bij twijfel? Bel altijd 112. Meer informatie: www.politie.nl/vuurwerk of www.brandweer.nl/geenspoed

  • Externe link: Bijzonder transport, ontheffing

    U mag niet zomaar grote goederen vervoeren binnen de grenzen van de gemeente. Denk hierbij aan een groot jacht, een recreatiewoning of grote machine. Is uw transport langer, breder, hoger of zwaarder dan toegestaan? Vraag dan een ontheffing aan. Voorwaarden U kunt de ontheffing aanvragen als u voldoet aan de volgende voorwaarden: Het transport valt buiten de wettelijke transporteisen Er zijn geen alternatieven mogelijk (bijvoorbeeld transport in delen) U laadt en lost binnen de gemeente. Aanvraag U vraagt de ontheffing aan bij de RDW. De ontheffing kunt u online aanvragen. Hiervoor kunt u een internetcertificaat aanvragen via rdw.nl. Er staan verschillende soorten ontheffingen op rdw.nl. Kijk goed welke ontheffing u nodig hebt voor uw transport. Geef bij uw aanvraag de volgende informatie: de afmetingen van het transport de gewenste route het tijdstip van transport. Gerelateerde informatie Informatie voor als u gevaarlijke stoffen vervoert.

  • Externe link: Basisregistraties adressen en gebouwen (BAG)

    In de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Ook de standplaatsen voor woonwagens en ligplaatsen voor woonboten staan in de BAG. Zoekt u gegevens over een woning, kantoor of winkel? Dan kunt u deze digitaal opzoeken in de BAG Viewer van het Kadaster. Fout in de gegevens? Geef het door Een fout in de gegevens kan gevolgen hebben als u uw huis verkoopt, bijvoorbeeld voor het verplichte energielabel. U kunt dan vragen om de gegevens aan te passen door een terugmelding via de BAG viewer. U krijgt automatisch bericht zodra de terugmelding is verwerkt. Meer informatie Via het contactformulier kunt u uw vraag of opmerking doorgeven aan de gemeente; vermeld hierbij dat het om de BAG gaat. Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) Wie een fout in de basisregistraties wil laten corrigeren, meldt dit bij de organisatie waar het om gaat. Maar soms lukt dat niet. Bijvoorbeeld omdat niet duidelijk is bij welke organisatie iemand moet zijn. Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO). Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en werkt samen met de melder en álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot gegevens weer kloppen. Het MFO is te vinden op www.rvig.nl/mfo. Via deze website kunt u ook een melding doen.

  • Externe link: Evenementenvergunning

    Wanneer een evenement niet voldoet aan de voorwaarden van een vergunningvrij evenement (melding klein evenement), moet er een aanvraag voor een evenementenvergunning worden ingediend. De vergunning wordt toegekend op basis van de door u verstrekte gegevens. Aan het toekennen van een vergunning verbindt de burgemeester voorschriften en beperkingen ter regulering van het evenement. Doe uw vergunningaanvraag ten minste 13 weken voor de gewenste datum van uw evenement. De gemeente heeft voldoende tijd nodig om uw evenement af te stemmen met politie, brandweer, GHOR en eventueel met andere organisaties. Let op: Vergunningaanvragen die niet tijdig binnenkomen of onvolledig zijn, kunnen geweigerd worden. Meer informatie vindt u in het Evenementenbeleid Kaag en Braassem 2024 op Overheid.nl  Aanvraag Als u een evenement wilt organiseren kunt u dat doen via onderstaand aanmeldformulier. Aanvraagformulier evenementen u logt in via DigiD of met eHerkenning. Bijzonderheden De evenementenvergunning kan in bepaalde situaties worden geweigerd. Wanneer de beslissing van de gemeente op uw aanvraag negatief is, heeft u de mogelijkheid hiertegen een bezwaarschrift in te dienen. Kosten Een vergunning voor het organiseren van een evenement kost in de meeste gevallen € 198,80 Meer informatie Vragen over het organiseren van een evenement kunt u stellen via het e-mailadres apv@kaagenbraassem.nl, wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken.   Regels wegwerpplastic Vanaf 1 juli 2023 en vanaf 1 januari 2024 gelden nieuwe regels voor het gebruik van wegwerpplastic bij evenementen. Deze regels komen voort uit de Europese richtlijn Single Use Plastics (SUP). De regels gelden voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Er zijn verschillende regels voor open evenementen en gesloten evenementen. Meer informatie vindt u op de website minderwegwerpplastic.nl. Betrek uw buurt en belanghebbenden Bent u van plan een evenement te gaan organiseren? Als organisator doet u er goed aan de belanghebbenden zo passend mogelijk te betrekken bij uw plan. Bekijk de werkwijzer op deze webpagina op de website, waarbij wij u willen helpen met het organiseren van de participatie voor uw evenement.

  • Externe link: Breedte- aslastbeperking, ontheffing

    Voor een aantal wegen binnen de gemeente geldt een breedte- en aslastbeperking. Hierdoor is het voor bepaalde voertuigen die de aangegeven breedte- en aslastbeperking overschrijden niet toegestaan deze wegen zonder ontheffing te berijden. In sommige gevallen kunt u een ontheffing krijgen. Voorwaarden De aanvraag om ontheffing moet ten minste 8 weken voor de geplande datum van het transport worden ingediend bij de gemeente. Als een aanvraag op een later moment wordt ingediend loopt u het risico dat er niet tijdig ontheffing kan worden verleend. Tips Voor vervoer van gevaarlijke stoffen heeft u ontheffing nodig; kijk hierbij bij transport gevaarlijke stoffen.  Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: gegevens van het voertuig: kenteken, merk en type, aantallen assen, breedte voertuig, massa voertuig (rijklaar), de maximale massa (van de lading) die u met het voertuig wilt vervoeren en de totale massa gegevens transport: bestemming en wegen waarvoor ontheffing wordt aangevraagd. Stuur de volgende bijlage(n) mee: Kopie kentekenbewijs van het voertuig (vereist voor de verdere verwerking van uw aanvraag) Route waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd weergegeven op een kaart. Ontheffing breedte- en aslastbeperking aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning. Let op: als de verplichte bijlagen ontbreken of als het formulier onvolledig is ingevuld, kan de gemeente uw aanvraag niet in behandeling nemen. Kosten Per voertuig worden € 52,55 leges in rekening gebracht.

  • Externe link: Graf op gemeentelijke begraafplaats aanvragen

    U kunt een overledene begraven op een gemeentelijke begraafplaats of een bijzondere begraafplaats. Wilt u dit doen op één van onze gemeentelijke begraafplaatsen? Dan doet u bij de gemeente een aanvraag voor een graf. Uw begrafenisondernemer regelt dit voor u.  Voorwaarden een graf op een gemeentelijke begraafplaats krijgt u door een ‘recht tot begraven’ op een particulier graf te kopen. Dit betekent dat u een recht heeft op het graf voor een periode van 20 jaar. Na deze periode kunt u dit recht verlengen in een algemeen graf worden twee overledenen van verschillende families begraven. Algemene graven worden voor 10 jaar uitgegeven, deze periode kan niet verlengd worden. Graf of urnenplaats aanvragen De uitvaartondernemer kan een graf aanvragen bij de gemeente. Maar u mag dit ook zelf doen. Neem hiervoor contact op met team begraafplaatsbeheer. Dit kan telefonisch via 071 332 72 72.

  • Externe link: Marina van der Velde-Menting erepenning

    Vanwege haar verdiensten als eerste kroonbenoemde burgemeester van de gemeente Kaag en Braassem is de gemeentelijke erepenning naar oud-burgemeester Van der Velde–Menting vernoemd. De erepenning is een blijk van grote waardering. Deze wordt uitgereikt aan personen die een bijzondere inspanning hebben verricht voor de gemeenschap van Kaag en Braassem. De erepenning kan worden toegekend aan zowel inwoners als niet-inwoners. Kent u zo’n persoon? Dan kunt u deze persoon voordragen. Voorwaarden De erepenning wordt in bijzondere gevallen toegekend:  als blijk van waardering en erkentelijkheid aan degene die zich voor de gemeente of de plaatselijke gemeenschap in hoge en bijzondere mate verdienstelijk heeft gemaakt als onderscheiding aan een inwoner van de gemeente, die door zijn grote en algemeen erkende verdiensten op enigerlei gebied zich deze toekenning waardig heeft gemaakt als onderscheiding van waardering en erkentelijkheid aan een inwoner van de gemeente, die een uitzonderlijke prestatie heeft verricht. Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: beschrijf de werkzaamheden van deze persoon of organisatie reden waarom deze persoon/organisatie de erepenning verdient gegevens persoon of organisatie. Voordracht Erepenning indienen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD.

  • Externe link: Alcoholvergunning

    Wilt u als horecabedrijf of als slijtersbedrijf alcoholhoudende drank verstrekken? Dit mag alleen als u in het bezit bent van een alcoholvergunning. Deze vergunning kan worden aangevraagd via de aanvraagformulieren die op de website staan. Voorwaarden De aanvraag voor een alcoholvergunning geldt onder andere voor cafés, restaurants, kantines, bedrijfsrestaurants en slijterijen. De voorwaarden zijn: voor verstrekking van alcohol geldt een leeftijdsgrens van tenminste 18 jaar verkoop van alcohol in tankstations en niet-levensmiddelenwinkels is verboden alle leidinggevenden moeten minimaal 21 jaar oud en van onbesproken gedrag zijn de inrichting waarin het horeca- of slijtersbedrijf plaatsvindt moet aan bepaalde eisen voldoen (o.a. met betrekking tot de oppervlakte en de ventilatie) als vereniging of stichting moet u beschikken over een bestuursreglement waarin u zich verbindt aan de zogenoemde paracommerciële voorschriften er moeten huisregels zijn opgesteld in sport- en andere kantines barvrijwilligers in sport- en andere kantines moeten een IVA-instructie hebben gevolgd. Ter voorkoming van oneerlijke concurrentie legt de gemeente aan paracommerciële rechtspersonen (waaronder verenigingen en stichtingen) diverse aanvullende beperkingen op. Deze beperkingen zijn vastgelegd in de Drank- en horecaverordening (overheid.nl). U mag geen alcohol verstrekken aan personen jonger dan 18 jaar. U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden: alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar alle leidinggevenden zijn van goed levensgedrag er is altijd minimaal één leidinggevende aanwezig (voor een paracommerciële rechtspersoon volstaat een barvrijwilliger met een IVA-instructie) elke leidinggevende heeft een Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (voor een paracommerciële rechtspersoon is deze eis beperkt tot tenminste twee leidinggevenden) uw horecabedrijf of slijtersbedrijf voldoet aan bepaalde eisen over de oppervlakte en ventilatie. Voor verenigingen en stichtingen die alcohol verstrekken gelden extra voorwaarden: huisregels ophangen in kantines instructies voor barvrijwilligers opstellen van een bestuursreglement (in verband met sociale hygiëne) aanvullende regels in de Drank- en Horecaverordening (overheid.nl) over schenktijden, bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten voor derden (zie voor aanvullende informatie het onderdeel meer informatie). Bijzonderheden U moet in het kader van de Alcoholwet (wetten.overheid.nl) een (nieuwe) vergunning aanvragen als: u een horecabedrijf of een slijtersbedrijf wilt starten u voor een instelling van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard een vergunning wilt om zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken de ondernemersvorm van de horecabedrijf of het slijtersbedrijf wijzigt. Als u de betreffende aanvraagformulieren hebt ingevuld en de gevraagde bescheiden hebt verzameld, kunt u een afspraak maken voor een gesprek. In dit gesprek neemt u samen met de medewerker 'APV en bijzondere wetten' de aanvraagformulieren door en wordt dit formulier samen met de gevraagde bescheiden ingenomen. Pas als de aanvraagformulieren geheel zijn ingevuld en de betreffende bijlagen zijn ingenomen, kan de gemeente uw aanvraag in behandeling nemen. Het besluit of u wel of geen vergunning krijgt, ontvangt u per post via de e-mail. U kunt als aanvrager of als belanghebbende binnen zes weken na het verlenen van het besluit bezwaar maken. Ten aanzien van een vergunning voor een paracommerciële rechtspersoon geldt een afwijkende procedure. Voor deze vergunning geldt een zienswijzeprocedure. Belanghebbenden kunnen naar aanleiding van de ontwerp-alcoholvergunning een zienswijze indienen. U kunt als belanghebbende binnen zes weken na besluitvorming op de aanvraag voor een paracommerciële alcoholvergunning, beroep bij de rechtbank Den Haag instellen. Kosten De onderstaande leges worden in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van de verschillende aanvragen: Aanvraag alcoholvergunning commercieel horecabedrijf (Model A) € 311,90 Aanvraag alcoholvergunning paracommercieel horecabedrijf (Model B): gratis Aanvraag U vraagt de alcoholvergunning aan bij de gemeente via het contactformulier. Geef hierbij aan of het gaat om een commercieel of paracommercieel horecabedrijf. Wij nemen telefonisch contact met u op en sturen u de benodigde formulieren. Vervolgens kunt u de aanvraag indienen. Bibob-vragenlijst   In bepaalde gevallen moet uw aanvraag ook worden getoetst aan de Wet Bibob en moet u de Bibob-vragenlijsten invullen.   Maak ook een melding Activiteitenbesluit milieubeheer Het Rijk heeft in het Activiteitenbesluit (AB) onder andere milieuregels op het gebied van geluid, geur en afval opgenomen. Start u een nieuw horecabedrijf? Doe dan naast de aanvraag van de betreffende vergunning een melding Activiteitenbesluit milieubeheer. U kunt dit regelen via de website van Acititeitenbesluit Internet Module (AIM). U heeft voor het doen van deze melding een plattegrondtekening en (eventueel) een akoestisch onderzoek nodig. Let op: een melding is zaakgebonden. Wanneer eerder een melding is gedaan en de bedrijfsvoering niet is veranderd, dan hoeft u geen nieuwe melding te doen. Meer informatie Drank- en horecabeleid op overheid.nl Voor vragen over een alcoholvergunning kunt u uw vraag stellen via het contactformulier, met vermelding van uw telefoonnummer. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken.