Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaat 21 - 30 van 80 resultaten
- Kinderopvang starten
Ondernemers die kinderopvang willen verzorgen, moeten een aanvraag indienen bij de gemeente. De gemeente regelt uw inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). U moet een aanvraag doen als u de volgende onderneming start: buitenschoolse opvang gastouderbureau kinderdagverblijf De opvang van kinderen moet aan verschillende kwaliteitseisen voldoen. De GGD beoordeelt of u aan deze eisen voldoet. Bij een positief oordeel schrijft de gemeente u in. U krijgt hiervan bericht. Aanvragen Zo start u een kinderopvang: Vraag een Verklaring omtrent gedrag (VOG) aan. Meld uw kinderopvangorganisatie aan bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Schrijf uw organisatie in bij de gemeente. Gebruik hiervoor het juiste aanvraagformulier: Aanvraagformulier registratie kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang Aanvraagformulier registratie gastouderbureau Aanvraagformulier registratie gastouderopvang Kijk voor informatie over Kinderopvang starten ook op ondernemersplein.nl Rol gemeente De gemeente heeft als taak: Het inrichten van toezicht en de handhaving van kwaliteit. In de notitie Handhaving Kinderopvang (Pdf, 149 kB) en het Afwegingsmodel (Pdf, 446 kB) kunt u nalezen hoe de gemeente Meppel het toezicht en handhaving heeft ingericht Het inrichten en bijhouden van een openbaar register voor kinderopvanglocaties Het verstrekken van een gemeentelijke bijdrage aan wettelijk vastgelegde doelgroepen Bij een aanvraag voor een nieuw kindcentrum, een verhuizing van het kindcentrum of wijziging van een houder is de onderzoeksfase vanaf 2017 aangescherpt. Een toelichting kunt u lezen in de factsheet Streng aan de Poort (PDF, 429 kB). Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel met 14 0522
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2018-05-04
- Monument, vergunning
Wanneer u een monument wilt onderhouden of veranderen, heeft u een omgevingsvergunning nodig voor het wijzigen van een monument. Aanvragen voor 1 januari 2024 Heeft u een aanvraag of melding gedaan voor 1 januari 2024? Gaat u dan naar omgevingsloket.nl (het loket tot 2024) voor de actuele stand van zaken in uw aanvraag of melding. Uw aanvraag of melding handelen we nog af onder het oude recht (Wabo, Wro). Aanvragen na 1 januari 2024 Voor nieuwe aanvragen en nieuwe meldingen vanaf 1 januari 2024 gaat u naar omgevingswet.overheid.nl Voorwaarden U heeft altijd een omgevingsvergunning nodig voor het wijzigen van een monument Met de vergunningcheck op omgevingswet.overheid.nl kunt u nagaan of u: een omgevingsvergunning nodig heeft voor het bouwen of zonder vergunning voor de bouwactiviteit aan de slag kunt Kosten In de tarieventabel van de legesverordening op overheid.nl kunt u nalezen welke tarieven voor uw vergunning gelden Meer informatie Meer informatie over onder andere subsidiemogelijkheden bij de Rijksdienst voor het cultureel erfgoed Meer informatie over het wonen in een rijksmonument en een handige gids op monumenten.nl Website voor informatie over herbestemming monument Kenniscentrum herbestemmingnoord Informatie over subsidie Financiering karakterstiek bezit in Drenthe (2017-2020) Provincie Drenthe Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2024-01-10
- Speelautomaten, vergunning
Als u een kansspelautomaat in uw horecaonderneming (café of restaurant) wilt plaatsen, moet u een aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten aanvragen.
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2023-01-02
- Bouwplannen ingediend bij de gemeente, inzage
Een ingediende aanvraag voor een omgevingsvergunning is een openbaar stuk. Bij de gemeente kunt u bouwplannen inzien. Voorwaarden Een ingediende aanvraag voor een omgevingsvergunning bouw en verbouw maakt de gemeente bekend op overheid.nl Bij het loket Bouwen & Wonen kunt u het bouwplan inzien. Voor een vlotte afhandeling maakt u hiervoor een afspraak via postbus@meppel.nl of 14 0522. U kunt schriftelijk of mondeling uw zienswijze over het plan aan de gemeente kenbaar maken, Zodra de gemeente heeft besloten over de aangevraagde vergunning, maakt de gemeente de vergunning bekend Tegen de verleende vergunning kunt u in bezwaar gaan. Dit geldt alleen bij een standaardprocedure. Bij een uitgebreide procedure moet u beroep instellen bij de rechtbank. Wanneer daar sprake van is zal de gemeente zal dit bij de bekendmaking duidelijk aangeven Meer informatie en contact Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2023-06-13
- Uitweg aanleggen
Voor het maken van een inrit bij uw woning of bedrijfspand heeft u toestemming nodig. Het is voor u (als inwoner, bedrijf of instelling) niet toegestaan zonder toestemming: Een uitweg te maken naar de weg (bijvoorbeeld het verlagen van het trottoir). Een bestaande uitweg naar de weg te veranderen. Voorwaarden Een uitweg aanleggen of veranderen is alleen toegestaan na aanvraag en mits: De aanleg niet ten koste gaat van de bruikbaarheid van de weg en de aan de weg gelegen parkeerplaatsen. Het veilig en doelmatig gebruik van de weg niet in gevaar komt. De groenvoorziening niet wordt beschadigd. Zie ook de Verordening fysieke leefomgeving op www.overheid.nl, artikel 3.4.1.3 Maken, veranderen van een uitweg. Meenemen Via postbus@meppel.nl of schriftelijk meldt u de uitweg. U voegt hierbij: Uw persoonsgegevens. Een situatieschets van de gewenste uitweg. Een foto van de bestaande situatie. U ontvangt van ons binnen acht weken toestemming of een afwijzing. Kosten U betaalt de aanlegkosten die de gemeente maakt voor het maken van de uitweg. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522.
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2022-10-18
- Bedieningstijden sluis en bruggen
Kaapbruggen, Eshuisbrug en Galgenkampsbrug Centrale brugbediening Meppel, marifoonkanaal 22, telefoon: 088-7974336. Dagen Tijden Maandag tot en met zaterdag 06.00 - 22.00 uur Zondag, 2e Paasdag en 2e Pinksterdag 10.00 - 18.00 uur 24 en 31 december 06.00 - 18.00 uur Kerstdagen en Nieuwjaarsdag Geen bediening Meppelersluis Bediening Sluis en Sluisbrug, telefoon 0522-850722 b.g.g. 0522-850720 Bruggen over stadsgrachten in Meppel: Boaz-, Zuider-. Emma-, en Prinsenbrug brugopening op verzoek tijdens bedieningstijden Meppelersluis. Periode Dagen en tijden 15 juni tot en met 30 juni Maandag tot en met zondag van 10.00 -12.00 uur en 13.00 – 15.00 uur. 1 Juli tot en met 31 augustus Maandag tot en met zaterdag van 09.00 - 12.00 uur en 13.00 - 16.30 uur. Zondag van 09.30 - 12.00 uur en 13.00 - 16.00 uur. 1 september tot en met 14 september Maandag tot en met zondag van 10.00 - 12.00 uur en 13.00 - 15.00 uur. 15 september tot en met 14 juni Maandag tot en met zaterdag op afspraak. Zondag gesloten Meer informatie Mail naar haven@meppel.nl of bel de Havenmeester telefoonnummer 0522 850 720.
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2022-03-17
- Bezwaarschrift indienen
Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente kunt u een bezwaarschrift indienen. Bijvoorbeeld als uw vergunning- of subsidieaanvraag is afgewezen of als u belanghebbende bent bij een besluit van iemand anders. Voorwaarden U dient het bezwaar in bij het bestuursorgaan (gemeenteraad, college van B&W of burgemeester) dat de beslissing heeft genomen U maakt schriftelijk bezwaar met daarin: Uw naam en adres De datum waarop u het bezwaar schrijft Een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar maakt De reden waarom u bezwaar maakt Uw handtekening U stuurt uw bezwaar binnen 6 weken na de verzenddatum van het besluit naar: Gemeentebestuur Meppel t.a.v. (naam bestuursorgaan dat besluit heeft genomen) Postbus 501 7940 AM Meppel U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw bezwaar. Maakt u bezwaar tegen een besluit van de gemeente op een aanvraag van iemand anders, bijvoorbeeld tegen een aan uw buren verleende omgevingsvergunning, dan informeren wij de vergunninghouder ook over het ingediende bezwaarschrift. Na een aantal weken ontvangt u een uitnodiging voor een hoorzitting van de Commissie Bezwaarschriften. U kunt dan uw bezwaar mondeling toelichten. Er zijn situaties waarin de gemeente kan afzien van horen. Deze hoorzittingen zijn openbaar en kunnen door iedereen worden bijgewoond. De agenda publiceren we op deze website>>. De commissie adviseert de gemeente over de te nemen beslissing Het bestuursorgaan neemt binnen 12 weken een besluit op uw bezwaar. De termijn start op de dag dat de bezwaartermijn is verstreken. De gemeente kan deze termijn 1 keer met 6 weken verlengen. U ontvangt dan een brief. Met uitzondering van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen de WOZ-waarde. Hiervoor gelden andere termijnen. Meer informatie >> Informeel overleg/contact te maken: Overweegt u een bezwaarschrift in te dienen, dan kunt u ook eerst telefonisch contact opnemen met de gemeente. In dit contact kunt u vragen om nadere uitleg over het ontvangen besluit. Op basis daarvan beslist of u nog een bezwaarschrift wilt indienen. Het kan ook gebeuren dat een medewerker van de gemeente na ontvangst van een bezwaarschrift telefonisch contact met u opneemt. Het doel van dit contact is om samen te kijken hoe uw bezwaarschrift moet worden behandeld. Soms is er ruimte voor informeel overleg waarin u samen zoekt naar aan acceptabele oplossing. Als u en de gemeente op die manier samen uit het geschil komen, is een meer formele bezwarenprocedure niet nodig. Bent u niet tevreden met (de uitkomst van) het informeel overleg dan wordt uw bezwaarschrift verder formeel via de commissie bezwaarschriften behandeld. Kosten € 0,00 Kosten die u zelf maakt, bijvoorbeeld voor kopieën of rechtsbijstand, zijn voor uw eigen rekening Tips Voor het maken van bezwaar tegen gemeentelijke belastingen geldt een andere regeling De gemeente kan na ontvangst van uw bezwaar met u in gesprek gaan om uitleg te geven of een oplossing te zoeken. Bent u van gedachten veranderd, dan trekt u uw bezwaar schriftelijk in Als schorsing van het bestreden besluit noodzakelijk is, vraagt u een voorlopige voorziening aan de rechter: Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland Afdeling bestuursrecht Postbus 150 9700 AD Groningen U betaalt dan griffierechten. De tarieven vindt u op www.rechtspraak.nl Wanneer u het niet eens bent met de beslissing op uw bezwaar, kunt u daartegen in beroep gaan bij de bestuursrechter. In de brief over de beslissing op uw bezwaar kunt u nalezen hoe u in beroep kunt gaan Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel secretariaat Commissie Bezwaarschriften telefoonnummer 140522
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2024-01-29
- Afvalstoffenheffing
Elk huishouden van de gemeente betaalt afvalstoffenheffing voor de inzameling van huishoudelijk afval. De gemeente vraagt een bijdrage in de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Iedereen die gebruiker is van een pand waarvoor de gemeente een verplichting heeft om huishoudelijke afvalstoffen (huisvuil) in te zamelen moet dit betalen. Het niet meegeven van huisvuil vormt géén reden tot ontheffing van deze belasting. Kosten Dit is een vast bedrag. Het tarief per huishouden in 2024 is € 218,00. (2023 €212,00, 2022 €212,00). Verhuizing Als u naar een andere gemeente verhuist, krijgt u een ontheffing (vermindering van de aanslag) van de afvalstoffenheffing voor de resterende volle maanden van het belastingjaar. Bij een verhuizing binnen Meppel leidt dit niet tot een vermindering van de aanslag. Dan wordt de afvalstoffenheffing intern door de gemeente verrekend. Meer informatie Informatie digitale belastingbalie Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2023-12-18
- Bijstandsuitkering zelfstandigen aanvragen - voor startende ondernemers
U bent een startende ondernemer als u minder dan anderhalf jaar ondernemer of zzp'er bent. Voor u biedt de Bbz-regeling twee mogelijkheden: Als u niet genoeg inkomsten hebt om van te leven kunt u maximaal drie jaar een aanvullende uitkering krijgen tijdens de startperiode van uw bedrijf. Hebt u opstartkosten of geld nodig voor investeringen en kunt u geen lening krijgen bij de bank? Dan komt u misschien in aanmerking voor een startkapitaal van de gemeente Meppel.
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2023-06-08
- Faciliteiten en materialen, uitleen en verhuur
Als burger, bedrijf of instelling kunt u materialen lenen van de gemeente, zoals dranghekken, afvalcontainers of vlaggenmasten. Voorwaarden Materialen die u van de gemeente kunt lenen zijn onder meer: Dranghekken Borden Vlaggen Vlaggenmasten Ook kunt u gebruik maken van faciliteiten bij evenementen zoals: Elektriciteit Water Afvalcontainers (Afvalpakkers,Containers 240L,Containers 660L,Containers 1000L) U mailt naar postbus@meppel.nl wat u nodig heeft wanneer waar Na goedkeuring neemt u contact op met het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522 om een afspraak te maken wanneer u de materialen komt ophalen. U zorgt zelf voor vervoer van de materialen. Eventuele schade brengt de gemeente achteraf in rekening bij de lener/huurder Kosten De kosten zijn afhankelijk van de materialen die u gebruikt Tips Reserveer de materialen tijdig Let op de openingstijden van de gemeentewerf Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522
- Bron: Meppel (Gemeente)
- 2023-02-15