Zoekresultaat 21 - 30 van 61 resultaten

  • Paspoort

    Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in de Stadswinkel in Geleen. Maak hiervoor een afspraak. Na vijf werkdagen kunt u het paspoort zelf ophalen op afspraak of laten bezorgen. Als u het paspoort wilt laten bezorgen kunt u dit aangeven bij de aanvraag in de Stadswinkel. Kinderen van alle leeftijden moeten aanwezig zijn bij aanvraag en afhalen van een paspoort. Maak afspraak Snel nodig? Als u uw paspoort snel nodig heeft kunt u een spoedafspraak maken. U kunt uw paspoort dan binnen 1 à 2 werkdagen ophalen op afspraak. Voor een spoedafspraak betaalt u extra. Kosten Overzicht kosten paspoort Soort paspoort Prijs Paspoort voor volwassenen van 18 jaar en ouder € 83,85 Paspoort voor volwassenen van 18 jaar en ouder, met spoedaanvraag (€ 57,05 extra) € 140,90 Paspoort voor jongeren tot 18 jaar € 63,40 Paspoort voor jongeren tot 18 jaar, met spoedaanvraag (€ 57,05 extra) € 120,45 Bezorgen van een paspoort € 18,00 Bezorgen van een extra paspoort € 8,60 vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort € 63,40 De tarieven worden elk jaar opnieuw vastgesteld. Dat heet de "legesverordening". Hierover leest u meer op onze tarievenpagina.   Meenemen naar de afspraak Let er op dat u het volgende meeneemt naar de afspraak: Als u 18 jaar of ouder bent   alle paspoorten en ID-kaarten die u heeft, ook als deze zijn verlopen één pasfoto, bekijk de eisen op rijksoverheid.nl Let op: de pasfoto mag niet ouder zijn dan zes maanden. Neemt u geen pasfoto mee óf een pasfoto ouder dan zes maanden? Dan kan de aanvraag niet doorgaan. U moet dan een nieuwe afspraak maken. Houd hierbij rekening dat het momenteel langer kan duren om een nieuwe afspraak in te plannen. In dit nieuwsbericht leggen we uit waarom. pinpas (of contant geld) Als je jonger dan 18 bent alle paspoorten en ID-kaarten, ook als deze zijn verlopen. Verlopen documenten worden ingenomen. één pasfoto, bekijk de eisen op rijksoverheid.nl Let op: de pasfoto mag niet ouder zijn dan zes maanden. Neem je geen pasfoto mee óf een pasfoto ouder dan zes maanden? Dan kan de aanvraag niet doorgaan. Je moet dan een nieuwe afspraak maken. Houd hierbij rekening dat het momenteel langer kan duren om een nieuwe afspraak in te plannen. In dit nieuwsbericht leggen we uit waarom. komen beide ouders mee? Dan moeten zij ook een legitimatiebewijs meenemen kan één van de ouders er niet bij zijn? Neem dan ook mee: het formulier toestemming afgifte reisdocument minderjarige (pdf, 28 kB), ingevuld en ondertekend door de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen een kopie van het legitimatiebewijs van de ouder die niet mee naar de afspraak kan komen pinpas (of contant geld) Let op: heeft maar 1 van de ouders, of iemand anders gezag over het kind? Dan mag alleen die een paspoort voor het kind aanvragen. Ophalen U kunt het paspoort persoonlijk na 5 werkdagen ophalen bij de Stadswinkel in Geleen. Dit kan alleen op afspraak. Als u het paspoort komt aanvragen, maken we met u een afspraak wanneer u het kunt komen ophalen.  Reizen met kinderen Kinderen van alle leeftijden moeten een eigen paspoort of ID-kaart hebben als ze naar het buitenland reizen. Vanaf 14 jaar moeten kinderen een eigen paspoort of ID-kaart hebben om zich te kunnen legitimeren, ook in Nederland. Let op: Reist u met kinderen naar het buitenland en heeft u een andere achternaam dan zij, dan kan dit problemen opleveren bij de paspoortcontrole op het vliegveld. Kijk voor de meest actuele informatie hierover op rijksoverheid.nl Geldigheid Paspoort voor volwassenen (18 jaar en ouder): 10 jaar Paspoort voor jongeren (tot 18 jaar): 5 jaar Reisdocument laten bezorgen Heeft u een paspoort of ID-kaart aangevraagd en wilt u dit laten bezorgen op de tijd en plaats die u zelf wenst? Dat kan! Lees meer over het bezorgen van een reisdocument Meer informatie Paspoort kwijt of gestolen? Lees meer informatie over het verschil tussen paspoort of ID-kaart op rijksoverheid.nl

  • Aansprakelijk stellen van de gemeente

    Direct regelen Indienen aansprakelijkheid Als u schade lijdt door toedoen of door nalaten van de gemeente kunt u de gemeente aansprakelijk stellen. Dit kan alleen als de gemeente iets kan worden verweten, dus wanneer zij een geschreven of ongeschreven rechtsregel niet heeft nageleefd. Bovendien moet er een direct verband bestaan tussen dat verwijtbare handelen of nalaten en de geleden schade. Bij schade door de staat van wegen, paden en stoepen is de gemeente alleen aansprakelijk als de weg gevaarlijk of gebrekkig is. Dat wil niet zeggen dat de weg in onberispelijke staat moet zijn; kleine onregelmatigheden of hoogteverschillen zijn toegestaan. Het gaat erom dat de weg voldoet aan de eisen die in redelijkheid van de gemeente kunnen worden gevraagd. Bovendien mag van u normale oplettendheid worden verwacht, zoals aanpassing aan de omstandigheden en weersinvloeden.  Wat u moet weten De aansprakelijkheid van de gemeente moet worden aangetoond. De bewijslast hiervan ligt bij u. Het is daarom van belang uw schadeclaim goed te onderbouwen. In ieder geval zijn de volgende gegevens nodig voor een goede schadeafhandeling: een volledig ingevuld schadeformulier; een goede aanduiding van de schadelocatie (in welke straat? ter hoogte van welk huisnummer?); kleurenfoto’s, tenminste een overzichtsfoto en een detailfoto; een goed gespecificeerde schadenota of schadebegroting; de originele aankoopnota van een beschadigde zaak; een politierapport indien aanwezig; getuigenverklaringen indien van toepassing. In sommige gevallen vraagt de gemeente om aanvullende gegevens en laat de beschadigde zaken inleveren .   

  • Kunst In de Openbare Ruimte

    De gemeente Sittard-Geleen heeft ca. 120 kunstwerken in de openbare ruimte in beheer en onderhoud. Bij het bepalen van de plek waar een kunstwerk geplaatst gaat worden, wordt overlegd met de kunstenaar, de stadsdeelcoördinatoren en de buurtraden/platforms. In depot Een aantal kunstwerken is in depot opgeslagen omdat er nog geen nieuwe plek voor is. In het kader van de bezuinigingen zullen de kunstwerken die momenteel in depot staan niet meer herplaatst worden uit het KIOR budget. Onderhoud De meeste onderhoudswerkzaamheden worden op locatie uitgevoerd. Soms worden kunstwerken door de gemeente weggehaald in verband met de slechte onderhoudstoestand/ veiligheid. Deze worden dan in depot geplaatst. Ziet u dat een kunstwerk verwijderd wordt en twijfelt u of het wel medewerkers van de gemeente zijn bel dan de gemeente of de politie 0900-8844. Vragen Heeft u vragen/ opmerkingen over dit onderwerp, dan kunt u dat melden: meldformulier telefonisch (24 uur per dag, ook in het weekend!) Tips Weten waar u de kunstwerken kunt vinden? Bekijk ze op de speciale website.  

  • Vrijwilligersverzekering VNG

    Vrijwilligers(organisaties) zijn automatisch verzekerd via de gemeente. De gemeente heeft twee verzekeringspakketten afgesloten: de VNG Vrijwilligers BasisPolis en de VNG Vrijwilligers PlusPolis. De verzekeringspakketten bieden een zeer ruime dekking. Er is geen administratie of registratie van de vrijwilligers(organisaties) nodig. Online regelen De BasisPolis De BasisPolis bestaat uit: Ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor Vrijwilligers Aansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers De PlusPolis De PusPolis bestaat uit: Aansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers Verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen Rechtsbijstandverzekering voor Vrijwilligers Voorwaarden De verzekering is bedoeld voor iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend. Het gaat alleen om vrijwilligersorganisaties uit de gemeente Sittard-Geleen. Alle vrijwilligers zijn verzekerd: ongeacht hun leeftijd ook bij eenmalige activiteiten geen minimum aantal uren ook bij kerkelijk werk en buurtactiviteiten Dus iedere vrijwilliger, actief in de gemeente of actief voor een organisatie uit de gemeente is verzekerd. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor mantelzorgers of ouders die een voetbalteam vervoeren naar een uitwedstrijd. Verenigingen en haar vrijwilligers hoeven zich bij de gemeente Sittard-Geleen niet te melden om in aanmerking te komen voor deze verzekering. Alle vrijwilligers die actief zijn binnen de gemeente Sittard-Geleen, zijn automatisch op deze polis verzekerd. Uitzonderingen Vrijwillige brandweerlieden en vrijwillige politiemedewerkers zijn uitgesloten van dekking voor deze verzekeringen. Voor hen zijn speciale rechtspositieregelingen getroffen. Vrijwilligersverzekering Algemene voorwaarden Vrijwilligersverzekering Productvoorwaarden Schade melden Als u aanspraak wilt maken op de vrijwilligersverzekering moet u dit zelf melden. Gebruik hiervoor het schadeformulier en stuur dit naar vngvrijwilligersverzekering@sittard-geleen.nl De gemeente gaat bij ontvangst de gegevens na, registreert de schade, en stuurt daarna het schadeformulier door naar verzekeraar Centraal Beheer Achmea. De schade wordt rechtstreeks door Centraal Beheer met u afgehandeld. De gemeente wordt daarna door Centraal Beheer Achmea op de hoogte gebracht. Vragen Wij wijzen u erop dat het een verzekering van Centraal Beheer Achmea betreft. Met alle inhoudelijke vragen over de verzekering en vragen over de dekking neemt u contact op met Centraal Beheer Achmea. Het contact verloopt dus niet via de gemeente.  Bel  055-5798164 of mail  vrijwilligers.support.ddd@centraalbeheer.nl   Met eventuele overige vragen kunt u zich richten tot het Steunpunt Vrijwilligerswerk: www.vrijwilligerswerkin046.nl of vrijwilligerswerk@knooppuntinformelezorg.nl

  • Geboorteaangifte

    Als uw kind geboren is in de gemeente Sittard-Geleen, geeft u de geboorte binnen 3 werkdagen aan in de Stadswinkel. Maak hiervoor een afspraak, bel 14046. Wat u moet weten U doet aangifte in de gemeente waar uw kind geboren is. U hoeft uw kind niet mee te nemen. Kan de vader of moeder de geboorte niet zelf aangeven? Dan moet iemand het doen die aanwezig was bij de geboorte. Dit kan een familielid zijn, de verloskundige, arts of kraamhulp. U kunt alleen tot en met de geboorteaangifte gratis een naamskeuze doen.  Doet u de naamskeuze tijdens de geboorteaangifte? Dan moet de moeder altijd persoonlijk aanwezig zijn, samen met de vader (erkenner).  Wilt u uw kind(eren) ná de geboorteaangifte alsnog een gecombineerde achternaam geven? Dan kost dit geld. Maakt u zelf geen keuze voor de achternaam van het kind? En bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de vader. Bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners? En is het kind niet erkend? Dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Lees meer over een gecombineerde achternaam Wanneer geboorteaangifte U doet altijd binnen 3 dagen aangifte van geboorte. Wanneer moet u geboorteaangifte doen? Het kind is geboren op Doe aangifte uiterlijk op Maandag Donderdag Dinsdag Vrijdag Woensdag Maandag Donderdag Maandag Vrijdag Dinsdag Zaterdag Dinsdag Zondag Woensdag Is de derde dag een weekenddag of een feestdag? Dan kunt u uiterlijk op de eerste werkdag na het weekend of de feestdag aangifte doen. Meenemen geldig legitimatiebewijs geboortebewijs (de verloskundige of arts die bij de geboorte aanwezig was geeft dit af) trouwboekje of partnerschapsboekje. Als u dit heeft, dan kunt u uw kind daarin laten bijschrijven. Het is niet verplicht. een erkenningsakte als het kind al voor de geboorte is erkend akte van naamskeuze als bij erkenning voor de geboorte is vastgelegd welke achternaam uw kind krijgt Kosten   Prijs Aangifte geboorte Gratis Afschrift geboorteakte (uittreksel Burgerlijke Stand) € 16,60 Meer informatie Gecombineerde achternaam Wanneer ontvang ik het BSN van mijn kind na de geboorteaangifte? Hoe kan ik een kind erkennen? Hoe kan ik een geboorteakte aanvragen? Wat moet ik doen om mijn levenloos geboren kind te registreren? ​

  • Archief van de gemeente

    Het Archief De Domijnen heeft een eigen website met veel informatie over de historie van Sittard-Geleen en de regio. >> Bezoek de website van het Archief De Domijnen

  • Burgerservicenummer (BSN)

    Het burgerservicenummer (BSN) is uw eigen persoonsnummer voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor zorg of belastingen. U krijgt een BSN toegekend als u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). U vindt uw burgerservicenummer onder andere op de volgende documenten: uw paspoort (eerste pagina) uw rijbewijs (achterkant) uw ID-kaart (achterkant) correspondentie van de Belastingdienst, uw salarisstrook of andere formele correspondentie U vindt uw BSN ook op www.mijnoverheid.nl,  hier dient u wel in te loggen met uw DIGID code. U kunt uw BSN opvragen bij de gemeente. Inzien is gratis. Heeft u een uittreksel nodig? Dan zijn hier kosten aan verbonden. Maak een afspraak BSN voor buitenlandse werknemers of studenten Komt u korter dan 4 maanden naar Nederland om te werken of te studeren? U kunt zich dan laten inschrijven als niet-ingezetene in de BRP (ook wel RNI, de registratie van niet-ingezetenen). Na inschrijving in de RNI krijgt u een uittreksel met uw burgerservicenummer (BSN). Kijk voor meer informatie op rijksoverheid.nl. Als u langer dan 4 maanden in Nederland blijft, dan betreft dit een verhuizing vanuit het buitenland. Een BSN vanuit het buitenland aanvragen regelt u bij een van de RNI loketten. Kijk voor meer informatie over het in dienst nemen van buitenlandse werknemers op ondernemersplein.kvk.nl. BSN voor AOW-uitkering in het buitenland Wilt u vanuit het buitenland een AOW-uitkering aanvragen en heeft u nog geen BSN? Neem contact op met de Sociale Verzekeringsbank (SVB), de contactinformatie is terug te vinden op svb.nl. BSN aanvragen voor toeslagpartner in het buitenland Woont u in het buitenland en wilt u een toeslag aanvragen of wijzigen, dit regelt u bij de Belastingdienst. Kijk voor meer informatie en de contactgegevens op belastingdienst.nl.

  • Melding leegstand van winkelpand

    Bent u eigenaar van een winkelgebouw in het kernwinkelgebied van Sittard of Geleen? En staat dit gebouw langer dan 6 maanden leeg? Dan bent u verplicht om deze leegstand te melden bij de gemeente. Direct melden Voorwaarden Bekijk de Leegstandverordening van de gemeente Sittard-Geleen op overheid.nl Meer info Neem contact op met het Ondernemerscontact Sittard-Geleen

  • Woo-verzoek

    Bent u op zoek naar informatie over de publieke taken van de gemeente Sittard-Geleen en kunt u deze informatie (nog) niet vinden? Dan kunt u een informatieverzoek op basis van de Wet open overheid (Woo) indienen. Oftewel een WOO-verzoek. Op deze pagina vindt u informatie over het indienen van zo’n verzoek.

  • Uittreksel BRP

    Een BRP uittreksel is een uittreksel van de Basisregistratie Personen. Dit document bevat persoonsgegevens zoals uw naam, adres, woonplaats en BSN. Dit kunt u nodig hebben voor bijvoorbeeld het huren van woonruimte, of het kopen van een auto. U kunt dit uittreksel alleen aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U ontvangt het uittreksel binnen 5 werkdagen per post. Online aanvragen Kosten Een BRP uittreksel kost € 17,65. Als uw pensioenverstrekker een BRP uittreksel vraagt, is het uittreksel gratis. Let op: u ontvangt het uittreksel alleen als u in de gemeente Sittard-Geleen woont. Is dat niet het geval en vraagt u toch een uittreksel aan? Dan betalen wij de door u betaalde kosten niet terug.  Wat u moet weten U mag het uittreksel aanvragen voor uzelf, maar ook een geregistreerd partner, echtgeno(o)t(e) of minderjarige kinderen die jonger zijn dan 16 jaar. Wilt u het uittreksel voor iemand anders dan hierboven genoemd aanvragen, dan kan dit alleen op afspraak in de stadwinkel. Neem hiervoor een ingevuld machtigingsformulier(pdf, 39kB) mee. Heeft u het uittreksel nodig voor een instantie in het buitenland? U kunt aangeven in welke taal u het uittreksel nodig heeft. Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan een uittreksel Burgerlijke Stand aan. Reist u met kinderen naar het buitenland? Het kan voorkomen dat u moet aantonen dat u de ouder of gezaghebbende bent. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van de Rijksoverheid. Geldigheid Een BRP uittreksel heeft geen wettelijke geldigheidstermijn. De instantie die het uittreksel aanneemt beoordeelt of het uittreksel recent genoeg is of niet.