Zoekresultaat 31 - 40 van 42 resultaten

  • Wet open overheid (Woo)

    Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo verplicht overheidsorganisaties, zoals de gemeente, om publieke informatie actief openbaar te maken. Dit betekent dat wij uit eigen beweging, dus zonder dat u daar eerst om moet vragen, informatie openbaar maken. Het kan zijn dat u informatie zoekt die nog niet openbaar is. In dat geval kunt u een Woo-verzoek indienen. Welke informatie wordt al actief openbaar gemaakt? Organisatiegegevens gemeente Heerde Samenstelling college van B&W Besluitenlijsten college van B&W Vergaderingen raad Samenstelling raad Coalitieakkoord Lokale wet- en regelgeving Bestemmingsplannen Deze opsomming is een groeimodel en wordt stapsgewijs uitgebreid. Alle archieven / informatie ouder dan 20 jaar kunt u opvragen bij het streekarchief. Woo-verzoek indienen Iedereen kan een verzoek om publieke informatie indienen bij de gemeente. Dit kan mondeling: telefonisch via 0578 - 69 94 94 of persoonlijk in het gemeentekantoor; schriftelijk: per post naar Postbus 175, 8180 AD Heerde; online via het formulier hieronder.  Woo-verzoek indienen  Een verzoek per e-mail of social media nemen wij niet in behandeling. Welke gegevens moet uw verzoek bevatten? Uw contactgegevens. Het onderwerp waarover u informatie wilt ontvangen, of welke stukken u precies opvraagt. De informatie moet gaan over beleid van de gemeente, of over de voorbereiding en uitvoering ervan. De informatie moet in documenten staan.  Over welke periode u informatie opvraagt. Wanneer ontvangt u een besluit? Na het indienen van een Woo-verzoek ontvangt u na maximaal 6 weken een besluit.  Heeft u vragen? Neem dan contact op met onze Woo-contactpersoon, Marja Vink. Dat kan via telefoonnummer 0578 - 69 94 94.

  • Afwijken maximaal geluidsniveau

    Bedrijven of instellingen kunnen tijdelijk afwijken van het maximale geluidsniveau. Bij bijvoorbeeld een concert of een feest. Wilt u afwijken van het maximale geluidsniveau? Dan moet u dit bij ons melden. Doe uw melding minimaal 3 weken voor het begin van de activiteit. Wat zijn de voorwaarden? U mag maximaal 4 keer per jaar afwijken van het maximale geluidsniveau. Tijdens de activiteit gelden de volgende regels: Het geluidsniveau bedraagt niet meer dan 75 dB(A) tot 23.00 uur en 70 dB(A) van 23.00 tot 24.00 uur, gemeten op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen op een hoogte van 1,5 meter. De bij de activiteit behorende extra muziek (hoger dan de geluidsnorm) geldt tot uiterlijk 24.00 uur. De mogelijkheid om incidenteel meer geluid te produceren geldt voor het bebouwde gedeelte van de inrichting en niet voor de buitenruimte. Tijdens het (af)spelen van muziek blijven ramen en deuren gesloten. Behalve voor het doorlaten van personen of goederen. Een melding doen Dit kan met het volgende formulier: Een melding doen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw melding liever schriftelijk doen? Download dan het pdf- formulier (pdf, 142Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren? Een omschrijving van de activiteit. De locatie van de activiteit. De datum/data en de begin- en eindtijd(en) van de activiteit. Het aantal bezoekers dat u ver De hoeveelste melding het is. Wat doen wij met uw melding? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw melding aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw melding niet-ontvankelijk en nemen wij uw melding niet in behandeling. Wij toetsen uw melding aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt een schriftelijke reactie op uw melding.

  • Seksbedrijf exploiteren

    Wilt u een seksclub, bordeel of parenclub exploiteren? Dan moet u een vergunning bij ons aanvragen. Stopt u met uw bedrijf ? Dan moet u dit aan ons doorgeven. Wat zijn voorwaarden? De voorwaarden voor het krijgen van een vergunning zijn onder andere: De exploitant en de beheerder voldoen aan de gedragseisen uit de Algemene plaatselijke verordening (APV), artikel 3:5 Gedragseisen exploitant en beheerder. Het seksbedrijf past in het gemeentelijk bestemmingsplan. Wat zijn de kosten? Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning: € 728,10 Het wijzigen van een exploitatievergunning: € 364,30 Een vergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Seksinrichting exploiteren (pdf, 390Kb) Download het formulier. Vul het in en stuur het naar ons op. Het stoppen van uw bedrijf kunt u per e-mail aan ons doorgeven. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? De naam en adresgegevens van de inrichting. De aard van de inrichting. De openingstijden. Waar de aanvraag betrekking op heeft (vestiging nieuw bedrijf, overname bestaand bedrijf etc.) Een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Een kopie van het identiteitsbewijs van de exploitant(en) en beheerder(s). Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Ook maakt een Bibob-onderzoek onderdeel uit van de beoordeling van uw vergunningsaanvraag. Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken.  U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Speelautomaat plaatsen

    Wilt u een speelautomaat plaatsen? Dan moet u een vergunning aanvragen. Deze vergunning heet een aanwezigheidsvergunning. Voor een behendigheidsautomaat, zoals een flipperkast, is geen vergunning nodig. Wat zijn de voorwaarden? Er is een verschil tussen 'hoogdrempelige' en 'laagdrempelige’ inrichtingen. Hoogdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld cafés, bars en nachtclubs. Deze bedrijven mogen 2 speelautomaten hebben, zowel kansspel- als  behendigheidsautomaten. Laagdrempelige inrichtingen zijn bijvoorbeeld snackbars, kantines en restaurants. Deze bedrijven mogen 2 behendigheidsautomaten hebben (dus geen kansspelautomaten). Daarnaast kan het nodig zijn dat u een exploitatievergunning moet aanvragen bij de Kansspelautoriteit. Wat zijn de kosten? Een vergunning kost voor 1 kansspelautomaat voor een periode van 4 jaar: € 226,50 voor 2 of meer kansspelautomaten voor een periode van 4 jaar: - een basisbedrag van € 90,50. - en voor iedere volgende kansspelautomaat komt er € 136,00 bij. Een aanwezigheidsvergunning aanvragen Kan met het volgende formulier: Aanvraagformulier vergunning speelautomaat (pdf, 128Kb) Download het formulier. Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Het nummer van de exploitatievergunning. De datum van de verleende horecavergunning. Het aantal kansspel- en behendigheidsautomaten dat u wilt plaatsen. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw volledige aanvraag aan de Algemene plaatselijke verordening (APV). Wij nemen binnen 8 weken een beslissing. Deze termijn kunnen wij eenmalig verlengen met maximaal 8 weken. U ontvangt deze beslissing schriftelijk van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Gevonden en verloren voorwerpen

    Heeft u iets gevonden of bent u iets verloren? Doe dan een melding bij ons via www.verlorenofgevonden.nl. Klik hiervoor op de volgende link: Een gevonden of verloren voorwerp melden U kunt ook zelf kijken of uw voorwerp al is gevonden. Klik hiervoor op de volgende link: Een verloren voorwerp zoeken Gevonden voorwerpen kunt u naar ons brengen of zelf bewaren Wij bewaren het voorwerp zolang als het nodig is. Wilt u het voorwerp thuis bewaren? Dan geldt een bewaartermijn van minimaal 1 jaar. Wij sturen u een bericht als de eigenaar zich meldt of wanneer de bewaartermijn is vervallen. Heeft niemand zich gemeld als eigenaar, dan wordt u in principe eigenaar van het voorwerp. Wij zorgen voor contact tussen eigenaar en vinder als een voorwerp is gevonden. Bent u eigenaar en moet u het voorwerp afhalen op het gemeentekantoor? Maak dan een afspraak. Bel naar 0578 - 69 94 94. Neem uw legitimatiebewijs mee bij het ophalen. Wat moet u doen bij vermissing van een reisdocument? Doe dan een melding bij ons. Dat kan via het formulier op de pagina Vermissing of beschadiging van een reisdocument. Heeft u een vraag? Neem dan contact met ons op. Dat kan op de volgende manieren: Bel naar 0578 - 69 94 94. Stuur een e-mail naar gemeente@heerde.nl.

  • Ontheffing tijdelijk schenken zwak alcoholische dranken

    Het is niet toegestaan om buiten uw horecabedrijf alcoholhoudende dranken te verkopen. U kunt voor speciale evenementen, zoals Koningsdag, een ontheffing aanvragen. Met een ontheffing heeft u toestemming om tijdelijk alcohol te verkopen. U kunt een ontheffing krijgen voor maximaal 12 dagen achter elkaar. Heeft u elk jaar voor hetzelfde evenement een ontheffing nodig? U kunt een ontheffing aanvragen die meerdere jaren geldig is. Het evenement moet dan wel aan dezelfde voorwaarden voldoen. Wat zijn de voorwaarden? U kunt alleen een ontheffing krijgen voor de verkoop van zwak-alcoholhoudende dranken, zoals bier en wijn. Het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken mag alleen onder leiding van een persoon die: Minimaal 21 jaar is Niet van slecht levensgedrag is. De betreffende persoon heeft bijvoorbeeld geen gevangenisstraf uitgezeten in de afgelopen 5 jaar of een psychiatrische straf gehad vanwege een misdrijf. Wat zijn de kosten? Een aanvraag voor het in behandeling nemen tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet: € 28,85. Als de ontheffing in combinatie met een aanvraag voor een evenement wordt gedaan: € 5,60. Een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet: € 57,65 Een ontheffing aanvragen Kan met het volgende formulier: Ontheffing aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw ontheffing liever schriftelijk aanvragen? Download dan het formulier Ontheffing voor het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken aanvragen (pdf, 278Kb). Vul het in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Een omschrijving van de locatie. De dagen en tijdstippen waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd. De persoonlijke gegevens van de persoon die de onmiddellijke leiding heeft. Een Verklaring Sociale Hygiëne. Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. Wij toetsen uw aanvraag aan de Alcoholwet. U ontvangt een schriftelijke beslissing van ons. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Aangifte van overlijden doen

    Als iemand is overleden, moet dat binnen 6 werkdagen worden aangegeven bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger dit. Maar ook nabestaanden kunnen aangifte van overlijden doen. Aangifte door een nabestaande Maak hiervoor een afspraak. Dit kan via de volgende link: Afspraak maken. Aangifte door uitvaartondernemer Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte van overlijden doen. Dit kan met volgende formulier: Aangifte van overlijden doen Log in met eHerkenning. U kunt betalen via iDEAL of een creditcard (Visa of Mastercard). Doet u voor de eerste keer online aangifte als uitvaartondernemer? Dan moet u zich eerst registreren met het formulier Registratie uitvaartondernemer (log in met eHerkenning). Wij voegen uw gegevens dan zo snel mogelijk toe, zodat u online aangifte kunt doen. U ontvangt een e-mail als uw gegevens zijn toegevoegd. Wat zijn de kosten? Aangifte doen van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 16,60. Wat heeft u nodig voor het doen van aangifte van overlijden? Uw geldige identiteitsbewijs. Een A-verklaring en een B-verklaring voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden van een arts of lijkschouwer. Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar voor de begrafenis/crematie door de officier van justitie. Als uitstel van begrafenis/crematie nodig is: verklaring van geen bezwaar van een arts. Als er een sectie moet plaatsvinden: verlof tot ontleding, afgegeven door de burgemeester. Eventueel trouwboekje om het overlijden in vast te leggen. Wat u moet weten Wij registreren het overlijden in de Basisregistratie Personen (BRP). Wij geven met aangifte voor overlijden toestemming voor het begraven of cremeren van de overledene. Als de overledene in een andere gemeente woont, hoeft u het overlijden niet zelf door te geven aan deze gemeente. Dit doet de gemeente waarin de persoon overleden is. Uitstel begrafenis of crematie Soms is het niet mogelijk om iemand binnen 6 werkdagen na overlijden te begraven of cremeren. Bijvoorbeeld bij een misdrijf of omdat familieleden niet op tijd aanwezig kunnen zijn. Vraag dan toestemming voor uitstel bij ons aan via telefoonnummer 0578 - 69 94 94. U heeft een verklaring van geen bezwaar van een arts nodig. Levenloos geboren kind aangeven Het aangeven van een levenloos geboren kind doet u in de gemeente waar het kind geboren is. Lees meer over het aangeven van een levenloos geboren kind. Overlijden in het buitenland Het melden van overlijden van een inwoner van de gemeente Heerde in het buitenland doet u bij de gemeente. Hiervoor maakt u een afspraak. Neem de overlijdensakte mee. Lees meer over overlijden in het buitenland op Rijksoverheid.nl. Toestemming ontleding lichaam Als de overledene heeft aangegeven zijn of haar lichaam aan de wetenschap te willen geven, dan is hiervoor een codicil/wilsbeschikking van de overledene nodig. De burgemeester moet toestemming geven voor de ontleding. De toestemming wordt binnen 3 dagen afgegeven. Wat moet u regelen voor de gemeentelijke belastingen en containerledigingen? Wat u moet regelen, en wat de gemeente Heerde voor u regelt, hangt af van de situatie. Kijk op de pagina Belastingen na overlijden voor meer informatie.

  • Wegwerkzaamheden en - afsluitingen

    Wegwerkzaamheden Actuele informatie over werkzaamheden en omleidingen in Heerde vindt u op de website Bereikbaar Gelderland. Bekijk de website via de volgende link: Bereikbaar Gelderland Afsluiting A. Lijphartlaan, Christinalaan, Rhijnsburglaan, de Sa en Patrijsweg A. Lijphartlaan in Heerde 28 september, van 16.00 tot 24.00 uur tussen de Machteldskamp en de Pagenberg in verband met een buurtbarbecue Christinalaan in Heerde 28 september, 15.00 tot 24.00 uur ter hoogte van de Zwolseweg tot aan de kruising met de Emmalaan in verband met een buurtbarbecue Rhijnsberglaan in Heerde 28 september, 08.00 tot 18.00 uur tussen de Kamperweg en de kruising met de Zuppeldseweg in verband met de open dag van de brandweer Heerde De Sa in Heerde 28 september, 14.00 tot 22.00 uur tussen de Pagenberg en de Machteldskamp in verband met een buurtfeest Patrijsweg in Wapenveld  28 september, 16.00 tot 21.00 uur tussen de Kwartelweg en de Mezenweg in verband met een buurtbarbecue Afsluiting deel fietspad langs de Grift bij Heerde Vanaf maandag 30 september kunnen fietsers en wandelaars het fietspad langs de Grift tussen de Vemderweg en de Oenerweg tijdelijk niet gebruiken tussen 7.30 en 16.00 uur. Waterschap Vallei en Veluwe plaatst hier een damwand in de oever. Ze doet dit, omdat een bever holen heeft gegraven. De damwand is nodig om te voorkomen dat de kade instort. Tijdens de werkzaamheden wordt het fietspad afgesloten. De omleiding wordt geregeld met verkeersregelaars en bebording. De verwachting is dat de werkzaamheden een week in beslag nemen.  Afsluiting Nieuwe Zuidweg De Nieuwe Zuidweg wordt soms afgesloten vanwege oefeningen van Defensie. Bij het overzicht van de oefeningen kunt u zien wanneer deze weg niet bereikbaar is.

  • Dropping of georganiseerde wandeltocht

    Wilt u tussen zonsondergang en zonsopkomst een dropping of georganiseerde wandeltocht organiseren in een bos, op een heideveld of ander natuurgebied? Dan moet u dit bij ons melden. Doe uw melding minimaal 4 weken voor het begin van de activiteit. Een melding doen kost niets. Tijdens de activiteit moet u zich aan een aantal regels houden Lees de regels Een melding doen Dit kan met het volgende formulier: Een dropping of georganiseerde wandeltocht melden Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw melding liever schriftelijk doen? Download dan het formulier Dropping of georganiseerde wandeltocht melden (pdf, 187Kb). Vul het formulier in en stuur het naar ons op.  Welke gegevens moet u aanleveren bij uw melding? Een omschrijving van de activiteit. De locatie van de activiteit. De datum en de begin- en eindtijd van de activiteit. Het verwachte aantal bezoekers. Wat doen wij met uw melding? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd.  Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens.  Doet u dit niet, dan is uw melding niet-ontvankelijk en nemen wij uw melding niet in behandeling. Wij toetsen uw melding aan de Algemene plaatselijke verordening. Wij geven een schriftelijke reactie op uw melding.

  • Afspraak maken

    Burgerzaken werkt op afspraak. Voor bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort of een identiteitskaart moet u een afspraak maken. Dit kunt u eenvoudig online doen. Maak een afspraak In de bevestigingsmail van uw afspraak zit een link. Via die link kunt u uw afspraak eventueel wijzigen of afzeggen. U kunt ook een afspraak maken door te bellen naar 0578 - 69 94 94 een e-mail te sturen naar gemeente@heerde.nl Een afspraak maken aan de balie van het gemeentekantoor kan ook. Bekijk de openingstijden van het gemeentekantoor.