Zoekresultaat 31 - 38 van 38 resultaten

  • Onroerendezaakbelasting (OZB)

    U betaalt onroerendezaakbelasting (OZB) als u eigenaar van een woning of (bedrijfs)pand bent. Als u een bedrijfspand gebruikt betaalt u ook onroerendezaakbelasting.   Elk jaar wordt uw woning of (bedrijfs)pand getaxeerd. Hoe hoog de OZB is hangt af van de WOZ-waarde van uw woning of (bedrijfs)pand. Tarieven De OZB kent 3 tarieven: Eigenaar woning  Eigenaar niet-woning  Gebruiker niet-woning  Op belastingenhbl.nl vindt u meer informatie over de OZB en de tarieven. De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

  • Reclameborden of spandoeken plaatsen

    Vraag een vergunning aan als u reclameborden (driehoeksborden aan lantaarnpalen) of spandoeken wilt plaatsen. U kunt voor maximaal 10 reclameborden een vergunning aanvragen voor een periode van maximaal 2 weken. Wilt u spandoeken plaatsen dan kunt u voor maximaal 4 spandoeken een vergunning aanvragen. U heeft DigiD nodig voor het aanvragen van de vergunning.  Vergunning aanvragen Wij proberen uw aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen. Goed om te weten Reclameborden: Het is verboden om reclameborden te bevestigen aan:  Verkeersborden Verkeerslichten Verkeerspalen Openbaar groen Andere verkeersinstallaties U mag reclameborden niet plaatsen binnen 20 meter van een verkeerskruising Het minimumformaat van een bord is A3-formaat (29,70 bij 42 cm). Het maximumformaat van een bord is 120 x 85 cm Spandoeken: U moet zelf zorgen voor het ophangen van de spandoeken Moeten ijzeren ogen hebben en van luchtdoorlatend materiaal zijn Mogen niet groter zijn dan 4 bij 1 meter Voor het ophangen van de spandoeken zijn vaste locaties aangewezen: Huizerweg Naarderweg Randweg Torenlaan Kosten Het tarief voor het in behandeling nemen van uw aanvraag  € 77. Uw reclameborden of spandoeken mogen dan 1 week blijven hangen. Voor elke extra week betaalt u € 77. Contact Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035.

  • Bezwaar maken

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente, dan kunt u bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet binnen 6 weken nadat het besluit bekend is gemaakt opgestuurd zijn. Deze 6 weken gaan in op de dag waarop het besluit is verstuurd of bekendgemaakt.  U moet in bezwaarschrift vermelden: Uw naam, adres en telefoonnummer  Datum waarop u het bezwaar schrijft  Tegen welk besluit u bezwaar maakt. Vermeld het liefst ook het zaaknummer Waarom u het niet eens bent met het besluit  Uw handtekening  Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen Stuur uw bezwaarschrift naar:  BEL Combinatie T.a.v. Commissie bezwaarschriften Postbus 71 3755 ZH Eemnes Let op: bent u het niet eens met uw belastingaanslag of WOZ-waarde, dan kunt u hier bezwaar tegen indienen. Goed om te weten Een bezwaarschrift wordt door de Commissie bezwaarschriften behandeld Voordat de commissie adviseert, kan er een hoorzitting zijn. Hier kunt u dan uw bezwaar toelichten. Daarna wordt een besluit op uw bezwaarschrift genomen Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar, dan kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. In de beslissing op het bezwaarschrift staat bij welke organisatie u in beroep kunt gaan U kunt geen bezwaar maken tegen een besluit waarin algemene regels zijn vastgesteld, zoals een verordening Het indienen van een bezwaarschrift maakt niet dat het bestreden besluit niet in werking treedt. Als u wilt voorkomen dat het besluit in werking treedt, dan kunt u (als er een spoedeisend belang is) om een voorlopige voorziening vragen Verzoek om voorlopige voorziening Met een voorlopige voorziening vraagt u een voorlopige beslissing van de rechter als u de uitkomst van uw bezwaarschriftprocedure niet kunt afwachten vanwege een spoedeisend belang. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt en als er sprake is van een spoedeisende situatie. U kunt de voorlopige voorziening aanvragen bij de Rechtbank Midden-Nederland, Bestuursrecht, onder vermelding van Voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. De rechtbank brengt voor de behandeling van uw verzoek om een voorlopige voorziening griffiekosten bij u in rekening.

  • Evenement organiseren

    Wilt u een evenement in de gemeente organiseren dat voor publiek toegankelijk is? Voor grote evenementen heeft u een vergunning nodig. Voor het organiseren van een klein evenement is een melding bij de gemeente voldoende. Klein evenement organiseren U heeft geen evenementenvergunning nodig als: Maximaal 100 personen nemen op hetzelfde moment deel aan uw evenement Het evenement tussen 08.00 en 01.00 uur is Muziek mag alleen tussen 8.00 en 23.00 uur en op zondag niet voor 13.00 uur en niet tijdens kerkdiensten Er geen geluidsoverlast is voor buren en buurtbewoners Het evenement vindt niet plaats op doorgaande wegen en busroutes en er is op elk moment een doorgang van 4,5 meter vrij voor hulpdiensten Er is een organisator. Dat wil zeggen: iemand die tijdens het evenement bereikbaar moet zijn voor de gemeente of hulpdiensten. Deze persoon is verantwoordelijk voor een goed verloop van het evenement Het evenement vindt niet plaats op een locatie waar al een evenementenvergunning voor is verleend Wilt u hekken en/of borden plaatsen, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 14 035. U moet dit zelf regelen. Geeft u korter dan 10 dagen van te voren uw verzoek door, dan kan het zijn dat wij de hekken en borden niet op tijd kunnen leveren. Meesturen Stuur een situatieschets mee. Dat is een plattegrond op schaal van het evenemententerrein met daarin alle objecten en de afmetingen die daar bij horen. Kosten Geen.  Aanmelden Een klein evenement aanmelden is gratis. U heeft DigiD nodig voor het doen van een melding en eHerkenning als u namens een bedrijf de melding doet. U krijgt binnen 5 werkdagen bericht. Klein evenement melden Groot evenement organiseren Organiseert u een evenement dat niet aan alle eisen voor een klein evenement voldoet, dan moet u een vergunning aanvragen. Het formulier Evenementenvergunning vraagt u aan via telefoonnummer 14 035. U vult dit formulier in en stuurt het tenminste 12 weken voor het evenement plaats vindt aan ons door. Alcohol verkopen Wilt u tijdens het evenement dat u organiseert (klein of groot) alcohol verkopen zoals bier en wijn (zwak-alcoholisch), dan moet u ook een Ontheffing voor alcohol  verkopen aanvragen. Verkeersregelaar Bij evenementen zorgen verkeersregelaars ervoor dat het verkeer goed kan doorrijden. Een verkeersregelaar mag niet zomaar aan de slag maar moet aangesteld zijn door de gemeente. Voor het benoemen van een verkeersregelaar moet u een aanvraag indienen. Contact Vragen of meer informatie over uw melding neem contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt ook bellen als u wilt overleggen voordat u uw evenement meldt.

  • Exploitatievergunning horeca

    Wilt u een horecabedrijf beginnen, zoals een café, hotel, snackbar of sportkantine, dan heeft u exploitatievergunning horeca nodig. Voor het aanvragen van een exploitatievergunning neemt u contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 035 of via apv@belcombinatie.nl. U krijgt dan informatie over wat er mogelijk is en wat de eisen en voorwaarden zijn. Wij toetsen uw aanvraag ook aan de Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur). Kosten U betaalt kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. Zie ook Alcoholvergunning Meer informatie over het Bibob-onderzoek

  • Toeristenbelasting

    Bent u eigenaar van een hotel, pension of camping in Blaricum? Toeristen die uit een andere gemeente komen en bij u overnachten, betalen toeristenbelasting. U betaalt de toeristenbelasting vervolgens aan de gemeente. Via belastingenbhl.nl vindt u meer informatie over het tarief en hoe u de toeristenbelasting afdraagt.  De gemeente Huizen voert de belastingheffing uit voor de gemeente Blaricum.

  • Bestemmingsplannen

    In een bestemmingsplan staan regels over het gebruik van grond en gebouwen. Er staat ook in waar en hoeveel er gebouwd mag worden. Een bestemmingsplan geeft onder meer aan waar winkels, horeca, woningen en bedrijven mogen komen. Of waar ergens een sportcomplex, camping of manege is toegestaan.   Omgevingsplannen per 1 januari 2024 Bestemmingsplannen zijn per 1 januari 2024 opgenomen in een omgevingsplan. In het omgevingsplan staat wat er op welke plek mag. Er staan ook andere regels in. Bijvoorbeeld voor geluid, bodem of duurzaamheid. Ook een aantal landelijk geldende regels zijn onderdeel van het omgevingsplan. Het omgevingsplan geldt voor iedereen: bewoners, bedrijven, maar ook voor de gemeente zelf. Via Regels op de kaart kunt u het omgevingsplan van de gemeente bekijken of via bekendmakingen.

  • Winkeltijden en koopzondagen

    In de gemeente mogen winkels open zijn op: Maandag van 6:00 - 22:00 uur Dinsdag van 6:00 - 22:00 uur Woensdag van 6:00 - 22:00 uur Donderdag van 6:00 - 22:00 uur Vrijdag van 6:00 - 22:00 uur Zaterdag van 6:00 - 22:00 uur Zondag van 12:00 - 18:00 uur De meeste winkels zijn op doordeweekse dagen open tussen 9:00 en 18:00 uur. Supermarkten zijn open tussen 8:00 en 20:00 (of 21:00) uur. Er zijn op dit moment geen brood- en banketzaken die open zijn op de zondagochtend.