Zoekresultaat 31 - 40 van 100 resultaten

  • Externe link: Breedte- aslastbeperking, ontheffing

    Voor een aantal wegen binnen de gemeente geldt een breedte- en aslastbeperking. Hierdoor is het voor bepaalde voertuigen die de aangegeven breedte- en aslastbeperking overschrijden niet toegestaan deze wegen zonder ontheffing te berijden. In sommige gevallen kunt u een ontheffing krijgen. Voorwaarden De aanvraag om ontheffing moet ten minste 8 weken voor de geplande datum van het transport worden ingediend bij de gemeente. Als een aanvraag op een later moment wordt ingediend loopt u het risico dat er niet tijdig ontheffing kan worden verleend. Tips Voor vervoer van gevaarlijke stoffen heeft u ontheffing nodig; kijk hierbij bij transport gevaarlijke stoffen.  Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: gegevens van het voertuig: kenteken, merk en type, aantallen assen, breedte voertuig, massa voertuig (rijklaar), de maximale massa (van de lading) die u met het voertuig wilt vervoeren en de totale massa gegevens transport: bestemming en wegen waarvoor ontheffing wordt aangevraagd. Stuur de volgende bijlage(n) mee: Kopie kentekenbewijs van het voertuig (vereist voor de verdere verwerking van uw aanvraag) Route waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd weergegeven op een kaart. Ontheffing breedte- en aslastbeperking aanvragen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met eHerkenning. Let op: als de verplichte bijlagen ontbreken of als het formulier onvolledig is ingevuld, kan de gemeente uw aanvraag niet in behandeling nemen. Kosten Per voertuig worden € 52,55 leges in rekening gebracht.

  • Externe link: Dementievriendelijk Kaag en Braassem

    Het aantal ouderen in Kaag en Braassem stijgt nog steeds en daarmee neemt ook het aantal mensen met dementie toe. Bij dementie kunnen de hersenen informatie niet meer goed verwerken. Het gevolg is dat het lichaam en de geest achteruitgaan.  Vragen en advies over dementie Bel de gratis DementieLijn op 0800 5088 voor vragen over de zorg voor je naaste, of advies over een lastige situatie. De DementieLijn biedt zeven dagen per week advies over omgaan met dementie. De DementieLijn is elke dag bereikbaar tussen 09:00 uur en 23:00 uur. Bellen is gratis. Meer informatie over de DementieLijn kunt u vinden op de website van DementieLijn. Daarnaast biedt www.dementie.nl de volgende diensten: Onafhankelijk advies van professionals. Trainingen en artikelen over leven met dementie. Online gespreksgroepen voor mantelzorgers, jong en oud. Heeft u een vraag over dementiezorg in Kaag en Braassem? In gemeente Kaag en Braassem kunt u met vragen over dementie activiteiten, trainingen, mantelzorg en ondersteuning terecht bij samenwerkingspartner De Driemaster. Meer informatie vindt u op de website van de Driemaster. U kunt voor specifieke informatie mailen naar info@dedriemaster.nu of bellen via 0172-427500. Dementievriendelijke gemeente Gemeente Kaag en Braassem is een dementievriendelijke gemeente en heeft hiervoor het certificaat Dementievriendelijk Kaag en Braassem ontvangen. In een dementievriendelijke gemeente kunnen mensen met dementie zo lang mogelijk mee blijven doen in de samenleving en is begeleiding op maat mogelijk voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Zo ontstaat een samenleving waarin zo veel mogelijk mensen weten hoe ze met mensen met dementie om moeten gaan. Medewerkers van gemeente Kaag en Braassem hebben hiervoor een training gevolgd in het kennen en herkennen van mensen met dementie.

  • Externe link: Vertrek naar het buitenland doorgeven (emigratie)

    Gaat u van de komende 12 maanden meer dan 8 maanden naar het buitenland, dan gaat u emigreren en moet u dit melden bij de gemeente. Deze periode hoeft niet achter elkaar te zijn. U meldt uw vertrek vanaf 5 dagen voor uw vertrek tot uiterlijk op de dag van vertrek. Wie kan een emigratie doorgeven? Iedereen die 16 jaar of ouder is. Ouders, voogden of verzorgers van kinderen jonger dan 16 jaar. Ouders voor hun inwonende meerderjarige kind of kinderen. Dit kan alleen als de ouders en inwonende kinderen samen naar het buitenland verhuizen. Samenwonende echtgenoten of geregistreerd partners voor elkaar. Dit kan alleen als echtgenoten of partners samen naar het buitenland verhuizen. Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s). Dit kan alleen als meerderjarige inwonende kinderen en ouder(s) samen naar het buitenland verhuizen. De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld. Soms moet u persoonlijk bij de gemeente langskomen In sommige gevallen moet u persoonlijk bij de gemeente langskomen. Dat gebeurt als: Niet alle gezinsleden op uw adres meeverhuizen naar het buitenland. U verhuist naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Eustatius, Sint Maarten of Saba. U heeft dan een bewijs van uitschrijving nodig. U een bewijs van uw voorgenomen vertrek nodig heeft. Alleen in de Nederlandse taal. Aanvraag Uw verhuizing kunt u digitaal aan de gemeente doorgeven via onderstaande knop. Emigratie doorgeven via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. Er zijn geen kosten aan verbonden.   Verhuizing doorgeven aan de balie​​​​ U kunt uw emigratie ook aan de balie doorgeven. Hiervoor moet u een afspraak maken. Dan neemt u uw legitimatie en het adres in het buitenland mee. Verhuizing schriftelijk doorgeven Lukt het niet of heeft u geen DigiD? Stuur dan een e-mail naar info@kaagenbraassem.nl voor een formulier. Bij een schriftelijk formulier moet u een kopie van uw legitimatiebewijs meezenden. Bewijs van uitschrijving aanvragen Als u een bewijs van uitschrijving nodig heeft, dan vraagt u een uittreksel aan bij het Register Niet Ingezetenen (RNI).

  • Externe link: Akte Burgerlijke Stand

    Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand aan bij de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond. Bijvoorbeeld: woont u in Kaag en Braassem, maar is uw kind in het ziekenhuis in Leiden geboren? Dan moet u de geboorteakte voor uw kind opvragen bij de gemeente Leiden.  Welke akten kunt u aanvragen en voor wie? geboorteakte: van uzelf, van uw kind en van uw ouders huwelijksakte / echtscheidingsakte: van uzelf, van uw kind en van uw ouders partnerschapsakte: van uzelf, van uw kind en van uw ouders akte beëindiging partnerschap: van uzelf, van uw kind en van uw ouders overlijdensakte: van uw partner, van uw kind en van uw ouder(s) Als u een akte aanvraagt voor iemand anders, dan heeft u ook een machtiging en een kopie van het identiteitsbewijs van deze persoon nodig. De persoon voor wie u de akte aanvraagt, geeft een brief met daarin de reden waarom diegene het uittreksel nodig heeft, de naam van de gemachtigde, een handtekening van de gemachtige en uw handtekening. Aanvragen en meenemen Aanvragen U kunt een Afschrift akte burgelijke stand aanvragen via onlineregelen.nl. U logt in met DigiD. U ontvangt het uittreksel na een paar dagen per post. U kunt ook een afschrift burgerlijke stand aanvragen aan de balie in het gemeentehuis maak dan online een afspraak. U kunt dan alleen met pin betalen. Meenemen geldig legitimatiebewijs als u het afschrift (uittreksel) voor iemand anders aanvraagt, heeft u een schriftelijke machtiging nodig. Ook moet u een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs meenemen Kosten De kosten voor een uittreksel uit de burgerlijke stand zijn € 17,10.   

  • Externe link: Grafrechten verlengen

    Een graf, urnennis, columbarium of urnengraf op een gemeentelijke begraafplaats koopt u voor een bepaalde periode. U betaalt hiervoor grafrechten. Heeft u de grafrechten van een particulier graf en loopt de termijn af? Dan kunt u het grafrecht verlengen, telkens met een termijn van 5 of 10 jaar. U ontvangt automatisch bericht van de gemeente voordat de periode van grafrecht afloopt. Daarin staat wat de kosten zijn om het grafrecht te verlengen. U kunt tot 2 jaar voor de lopende termijn stopt verlenging aanvragen. Voorwaarden U bent rechthebbende van het graf of urnenplaats. Kosten De kosten voor het verlengen van grafrecht vindt u in de verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten Aanvraag Vermeld op uw aanvraag: de locatie van de begraafplaats naam, geboortedatum en overlijdens datum overledene(n) het grafnummer (indien bekend) einddatum grafrecht Grafrecht verlengen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in met DigiD. U ontvangt binnen 6 weken de bevestiging en factuur.

  • Externe link: Alcoholvergunning

    Wilt u als horecabedrijf of als slijtersbedrijf alcoholhoudende drank verstrekken? Dit mag alleen als u in het bezit bent van een alcoholvergunning. Deze vergunning kan worden aangevraagd via de aanvraagformulieren die op de website staan. Voorwaarden De aanvraag voor een alcoholvergunning geldt onder andere voor cafés, restaurants, kantines, bedrijfsrestaurants en slijterijen. De voorwaarden zijn: voor verstrekking van alcohol geldt een leeftijdsgrens van tenminste 18 jaar verkoop van alcohol in tankstations en niet-levensmiddelenwinkels is verboden alle leidinggevenden moeten minimaal 21 jaar oud en van onbesproken gedrag zijn de inrichting waarin het horeca- of slijtersbedrijf plaatsvindt moet aan bepaalde eisen voldoen (o.a. met betrekking tot de oppervlakte en de ventilatie) als vereniging of stichting moet u beschikken over een bestuursreglement waarin u zich verbindt aan de zogenoemde paracommerciële voorschriften er moeten huisregels zijn opgesteld in sport- en andere kantines barvrijwilligers in sport- en andere kantines moeten een IVA-instructie hebben gevolgd. Ter voorkoming van oneerlijke concurrentie legt de gemeente aan paracommerciële rechtspersonen (waaronder verenigingen en stichtingen) diverse aanvullende beperkingen op. Deze beperkingen zijn vastgelegd in de Drank- en horecaverordening (overheid.nl). U mag geen alcohol verstrekken aan personen jonger dan 18 jaar. U kunt de vergunning krijgen als u voldoet aan de volgende voorwaarden: alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar alle leidinggevenden zijn van goed levensgedrag er is altijd minimaal één leidinggevende aanwezig (voor een paracommerciële rechtspersoon volstaat een barvrijwilliger met een IVA-instructie) elke leidinggevende heeft een Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (voor een paracommerciële rechtspersoon is deze eis beperkt tot tenminste twee leidinggevenden) uw horecabedrijf of slijtersbedrijf voldoet aan bepaalde eisen over de oppervlakte en ventilatie. Voor verenigingen en stichtingen die alcohol verstrekken gelden extra voorwaarden: huisregels ophangen in kantines instructies voor barvrijwilligers opstellen van een bestuursreglement (in verband met sociale hygiëne) aanvullende regels in de Drank- en Horecaverordening (overheid.nl) over schenktijden, bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten voor derden (zie voor aanvullende informatie het onderdeel meer informatie). Bijzonderheden U moet in het kader van de Alcoholwet (wetten.overheid.nl) een (nieuwe) vergunning aanvragen als: u een horecabedrijf of een slijtersbedrijf wilt starten u voor een instelling van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard een vergunning wilt om zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken de ondernemersvorm van de horecabedrijf of het slijtersbedrijf wijzigt. Als u de betreffende aanvraagformulieren hebt ingevuld en de gevraagde bescheiden hebt verzameld, kunt u een afspraak maken voor een gesprek. In dit gesprek neemt u samen met de medewerker 'APV en bijzondere wetten' de aanvraagformulieren door en wordt dit formulier samen met de gevraagde bescheiden ingenomen. Pas als de aanvraagformulieren geheel zijn ingevuld en de betreffende bijlagen zijn ingenomen, kan de gemeente uw aanvraag in behandeling nemen. Het besluit of u wel of geen vergunning krijgt, ontvangt u per post via de e-mail. U kunt als aanvrager of als belanghebbende binnen zes weken na het verlenen van het besluit bezwaar maken. Ten aanzien van een vergunning voor een paracommerciële rechtspersoon geldt een afwijkende procedure. Voor deze vergunning geldt een zienswijzeprocedure. Belanghebbenden kunnen naar aanleiding van de ontwerp-alcoholvergunning een zienswijze indienen. U kunt als belanghebbende binnen zes weken na besluitvorming op de aanvraag voor een paracommerciële alcoholvergunning, beroep bij de rechtbank Den Haag instellen. Kosten De onderstaande leges worden in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van de verschillende aanvragen: Aanvraag alcoholvergunning commercieel horecabedrijf (Model A) € 311,90 Aanvraag alcoholvergunning paracommercieel horecabedrijf (Model B): gratis Aanvraag U vraagt de alcoholvergunning aan bij de gemeente via het contactformulier. Geef hierbij aan of het gaat om een commercieel of paracommercieel horecabedrijf. Wij nemen telefonisch contact met u op en sturen u de benodigde formulieren. Vervolgens kunt u de aanvraag indienen. Bibob-vragenlijst   In bepaalde gevallen moet uw aanvraag ook worden getoetst aan de Wet Bibob en moet u de Bibob-vragenlijsten invullen.   Maak ook een melding Activiteitenbesluit milieubeheer Het Rijk heeft in het Activiteitenbesluit (AB) onder andere milieuregels op het gebied van geluid, geur en afval opgenomen. Start u een nieuw horecabedrijf? Doe dan naast de aanvraag van de betreffende vergunning een melding Activiteitenbesluit milieubeheer. U kunt dit regelen via de website van Acititeitenbesluit Internet Module (AIM). U heeft voor het doen van deze melding een plattegrondtekening en (eventueel) een akoestisch onderzoek nodig. Let op: een melding is zaakgebonden. Wanneer eerder een melding is gedaan en de bedrijfsvoering niet is veranderd, dan hoeft u geen nieuwe melding te doen. Meer informatie Drank- en horecabeleid op overheid.nl Voor vragen over een alcoholvergunning kunt u uw vraag stellen via het contactformulier, met vermelding van uw telefoonnummer. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw vraag direct te beantwoorden of om een afspraak te maken.

  • Externe link: Kenteken gehandicaptenparkeerplaats wijzigen

    Heeft u een ander vervoermiddel geef dan uw nieuwe kenteken door. U kunt dan op uw huidige gehandicaptenparkeerplaats blijven parkeren. De gemeente wijzigt het bord met kenteken bij uw gehandicaptenparkeerplaats. Voorwaarden U heeft een gehandicaptenparkeerplaats U bent eigenaar van het nieuwe voertuig, u heeft een leaseauto of u maakt gebruik van een auto van uw werkgever. Kosten Geen. Wijziging doorgeven U kunt de wijziging online doorgeven. Kenteken gehandicaptenparkeerplaats wijzigen via onlineregelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD. Vermeld op uw aanvraag: de straat en locatie van uw gehandicaptenparkeerplaats uw oude en nieuwe kenteken per wanneer het nieuwe kenteken op uw naam wordt overgeschreven. Stuur deze bijlage(n) mee: kopie van nieuwe kentekenbewijs of kopie tenaamstellingsverslag kopie leasecontract of akkoordverklaring van uw werkgever (indien van toepassing). U ontvangt binnen 2 weken een reactie. Tips Heeft u een andere auto? Geef dan uw nieuwe kenteken door. Als u verhuist binnen in de gemeente, dan moet u uw huidige gehandicaptenparkeerkaart opzeggen en kunt u een nieuwe gehandicaptenparkeerplaats aanvragen. U betaalt dan wel opnieuw voor de aanleg. Meer informatie Heeft u nog vragen, neem dan contact met het Kernteam Kaag en Braassem.

  • Externe link: Rioolaansluiting aanvragen

    De Wet Milieubeheer verplicht de gemeente voorzieningen te treffen voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater. Hiervoor is riolering aangelegd. Voor een aansluiting op de riolering heeft u toestemming van de gemeente nodig. Hiervoor kunt u een aansluiting aanvragen. Bijzonderheden Als uw woning wordt of is aangesloten op het rioolstelsel, moet uw rioolaansluiting voldoen aan het Bouwbesluit en aan het uitvoeringsbeleid van de gemeente. Wilt u alleen het hemelwater aansluiten op het riool en heeft u een watergang direct aan uw perceel, dan hoeft u geen rioolaansluiting aan te vragen. In dit geval moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen. Wilt u een aansluiting van het hemelwater zonder directe watergang aan uw perceel? Of wilt u een aansluiting op het hemelwater- en/of vuilwaterriool? Dan moet u een rioolaansluiting aanvragen. Voorwaarden Er zijn 2 soorten rioolaansluitingen: vuilwater en hemelwater. u bent verplicht een gescheiden stelsel aan te bieden het hemelwater dient op de dichtstbijzijnde watergang geloosd te worden wanneer er een watergang aan uw eigen perceel grenst, moet u zelf de hemelwaterafvoer naar de watergang leggen wannee u voor de aanleg van hemelwaterafvoer over openbaar terrein moet, dan dient u dit in de aanvraag vermelden het vuilwater en (indien van toepassing) hemelwater sluit de gemeente op uw kosten aan op het vuilwaterriool en hemelwater riool. Kosten De kosten voor het maken van de aansluiting op het eigen deel zijn voor rekening van de eigenaar van het pand of het perceel. Deze kosten worden door de gemeente aan u doorberekend. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de situatie. U ontvangt hiervoor eerst een offerte. Aanvraag Stuur deze bijlage(n) mee: Situatieschets met daarop duidelijk aangegeven: de ligging, diameter en materiaalsoort van de buitenriolering op eigen terrein gewenste diameter en hoogte van de aansluiting Rioolaansluiting aanvragen via onlinegelen.kaagenbraassem.nl U logt in via DigiD of e-Herkenning. De gemeente neemt contact met u op voor de uitvoering van de aanleg van de aansluiting. Gerelateerde informatie Bouwverordening Kaag en Braassem op overheid.nl Wateroverlast Werk aan riolering

  • Externe link: Exploitatievergunning horeca

    Heeft u een horecabedrijf (ook wel een openbare inrichting genoemd), dan heeft u een exploitatievergunning openbare inrichting nodig volgens artikel 2.28 eerste lid van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Een openbare inrichting is een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis of clubhuis. Of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid met bijbehorend terras. Een aantal categorieën van kleinschalige openbare inrichtingen waar de openbare orde duidelijk niet in het geding is, is geen vergunning nodig (artikel 2.28 lid 4 APV). Bijvoorbeeld een tearoom als nevenactiviteit van een winkel, een ontbijthoekje bij de bakker, een koffiecorner in een museum, bedrijfskantines en -restaurants. Vrijstelling Openbare inrichtingen die een horecabedrijf zijn als bedoeld in de Alcoholwet, zoals een café, restaurant, (sport)kantine e.d., kunnen vrijgesteld worden van de vergunningplicht. De gemeente kijkt samen met u of uw openbare inrichting onder de vrijstellingsmogelijkheid valt.  Bibob Als u exploitatievergunningplichtig bent en de vergunning aanvraagt, beoordeelt de gemeente de integriteit van uw onderneming en de bij uw onderneming betrokken personen. U moet daarom bij deze aanvraag een Bibob-vragenformulier invullen. Voor een zo snel mogelijke afhandeling van uw aanvraag is het belangrijk dat u alle gevraagde bijlagen meestuurt. Meer informatie over Bibob. Kosten Voor het in behandeling nemen van een vergunningaanvraag kunnen op grond van de legesverordening leges in rekening worden gebracht. Bijzonderheden Wilt u alcohol verstrekken, vraag dan ook een alcoholvergunning aan. Aanvraag U vraagt de exploitatievergunning aan bij de gemeente via het contactformulier. Wij nemen telefonisch contact met u op en geven u advies over de mogelijkheden binnen het bestemmingsplan, de eisen van de APV en andere criteria. Vervolgens sturen wij u de benodigde formulieren en kunt u de aanvraag indienen. Hiervoor zijn de volgende bijlagen nodig: plattegrond van de inrichting (op schaal) met daarop aangegeven alle daarbij behorende lokaliteiten en terrassen (met duidelijke vermelding van de maten) kopie van een geldig legitimatiebewijs, zoals bedoeld in de Wet op de identificatieplicht, van elke exploitant en beheerder kopie(en) uittreksel(s) Kamer van Koophandel (niet ouder dan 3 maanden en indien sprake van meerdere rechtspersonen, van iedere rechtspersoon een uittreksel); kopie(en) huur- of koopovereenkomst; en vragenformulier Wet Bibob (integriteitsbeoordeling). Mocht het voor de aanvraag nodig zijn, dan kunnen wij aanvullende informatie en documenten opvragen. Maak ook een melding Activiteitenbesluit milieubeheer Het Rijk heeft in het Activiteitenbesluit (AB) onder andere milieuregels op het gebied van geluid, geur en afval opgenomen. Start u een nieuw horecabedrijf? Doe dan naast de aanvraag van de betreffende vergunning een melding Activiteitenbesluit milieubeheer. U kunt dit regelen via de website van Acititeitenbesluit Internet Module (AIM). U heeft voor het doen van deze melding een plattegrondtekening en (eventueel) een akoestisch onderzoek nodig. Let op: een melding is zaakgebonden. Wanneer eerder een melding is gedaan en de bedrijfsvoering niet is veranderd, dan hoeft u geen nieuwe melding te doen. Wetgeving Uitvoeringsbesluit exploitatievergunning openbare inrichtingen gemeente Kaag en Braassem op Overheid.nl

  • Externe link: Kwijtschelding aanvragen

    Als u een laag inkomen heeft, dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van sommige gemeentelijke belastingen. U hoeft de belasting dan niet of niet volledig te betalen. De gemeente houdt rekening met uw inkomen, uitgaven en bezittingen. kwijtschelding aanvragen via digitaalgemeenteloket.kaagenbraassem.nl u logt in met DigiD (de persoon die de aanslag ontvangt). U komt in aanmerking voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen als u niet in staat bent te betalen voor: Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Voor de overige gemeentelijke belastingen, zoals de OZB, logies- en precariobelasting is het niet mogelijk om kwijtschelding aan te vragen. Verder moet u voldoen aan de volgende voorwaarden: U bent inwoner van Kaag en Braassem of de belastingaanslag is voor de gemeente Kaag en Braassem opgelegd. De belastingaanslag staat op uw naam. Uw aanvraag wordt getoetst aan de door het Rijk gestelde normen en regels. Meer informatie over het in aanmerking komen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen, vindt u op de website van de Rijksoverheid. Elke aanvraag om kwijtschelding moet worden getoetst aan door het Rijk gestelde normen en regels; kijk voor meer informatie op www.belastingdienst.nl. Er wordt bekeken of u over betalingscapaciteit en/of vermogen beschikt. Uitleg over uw financiële ruimte (betalingscapaciteit) De betalingscapaciteit is de financiële ruimte die u heeft om de gemeentelijke belastingen te kunnen betalen. Als u niet genoeg financiële ruimte heeft, dan is kwijtschelding aanvragen mogelijk. Bij de berekening gaan wij uit van de gegevens en regels die gelden op het moment dat u kwijtschelding aanvraagt. De betalingscapaciteit wordt berekend over de periode van 12 maanden vanaf deze datum. Vermogen Als u over vermogen beschikt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen volgens deze regeling is: alle bezittingen van aanvrager en partner. Vermogen kan bijvoorbeeld bestaan uit de hoogte van bankrekening(en) die het geldende normbedrag te boven gaan, spaargeld, overwaarde van de eigen woning, de waarde van uw auto of de inrichting van uw woning. De betalingscapaciteit wordt berekend door de in wet- en regelgeving bepaalde inkomensgegevens en benoemde uitgaven. Dit is het netto besteedbare inkomen. Het netto besteedbare inkomen kunt u in principe zien als het bedrag dat u 'vrij' kunt besteden in de maand. Dit netto besteedbaar inkomen wordt vergeleken met het normbedrag, dat is afgeleid van de bijstandsnorm. Is het netto besteedbaar inkomen hoger dan het normbedrag, dan volgt gedeeltelijke of geen kwijtschelding. Onder inkomen valt ook de heffingskorting(en), alimentatie, studiefinanciering, kostgangers. Aan de uitgavenkant wordt rekening gehouden met woonlasten, ziektekostenpremie, betaling op belastingaanslagen, bevoorrechte schuld, betaalde alimentatie.   Bezwaar en beroep Mocht uw kwijtscheldingsverzoek worden afgewezen, dan kunt u binnen tien dagen in beroep gaan tegen de beslissing. Uw beroepsschrift sturen naar balie Burgerzaken - vergunningen; het adres is: Stadhuisplein 1, 2405 SH  Alphen aan den Rijn. Besluit u niet in beroep te gaan, dan moet u de aanslag van de gemeentelijke belastingen betalen. Bijzonderheden Heeft u vorig jaar volledige kwijtschelding gekregen dan worden uw gegevens automatisch getoetst. De toetsing vindt plaats voordat de aanslagen worden verzonden. De gegevens worden bij diverse instanties opgevraagd. Komt u voor kwijtschelding in aanmerking dan hoeft u geen formulier meer in te vullen. Mocht u geen recht op kwijtschelding meer hebben dan wordt u hiervan uiteraard op de hoogte gebracht. U kunt alleen voor afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing kwijtschelding aanvragen, niet voor andere gemeentelijke belastingen. Wanneer u kwijtschelding aanvraagt, krijgt u uitstel van betaling voor het bedrag van afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing. Dit geldt dan niet voor de andere belastingen zoals onroerende-zaakbelasting (OZB). Het is mogelijk om het bedrag van de andere belastingen in termijnen te betalen via automatische incasso. Meer informatie vind je op de pagina over het betalen van de gemeentelijke belastingen.  Meer informatie Werkzaamheden op het gebied van belastingen worden uitgevoerd door de gemeente Alphen aan den Rijn. Voor vragen neemt u contact op: Per e-mail via belastingen@kaagenbraassem.nl. Per telefoon via telefoonnummer 14 0172 (spreek in 'Alphen aan den Rijn'). Alleen op werkdagen van maandag t/m vrijdag.