Zoekresultaat 31 - 40 van 43 resultaten

  • Evenementenvergunning of melding

    Een evenementenvergunning vraagt u aan via de zogenaamde online EvenementAssistent. Dat is een speciale website waar u de vergunning aanvraagt. Alle belangrijke partijen (bijvoorbeeld politie, brandweer, GHOR en Arriva) worden dan op de hoogte gebracht van uw evenement.  Gemeenten in Zuid-Limburg zijn aangesloten bij de EvenementAssistent. Aanvragen Wilt u een evenement doorgeven of een vergunning aanvragen? Of wilt u alvast een vooraankondiging doen van uw evenement?  Door het beantwoorden van een aantal vragen komt u bij het juiste aanvraagformulier uit. Klik op ‘direct aanvragen’ voor het aanvraagformulier.  Direct aanvragen Kosten Het melden van een evenement is gratis. De prijs van een evenementenvergunning hangt af van de grootte van het evenement. Daarnaast heeft u misschien extra vergunningen nodig. Bijvoorbeeld als u alcohol wilt verkopen. Tips Voor hulp bij het gebruiken van de EvenementAssistent: Download de handleiding EvenementAssistent(.pdf, 3 Mb) Sla uw aanvraag digitaal op. Bij de volgende editie hoeft u alleen eventuele aanpassingen in te voeren. Kijk in de kalender van de EvenementAssistent. Misschien is er op uw datum al een ander evenement.  Uw evenement onder de aandacht brengen? Op de website van Visit Zuid-Limburg en UitTipsLimburg kunt u gratis een evenement plaatsen.  Vragen Neem contact op met Team vergunningen en Parkeren. U kunt mailen naar overigevergunningen@sittard-geleen.nl of stuur een bericht via ons contactformulier. Het maken van en persoonlijke afspraak is altijd mogelijk en kunt u vermelden. Wij helpen u graag. Nodig voor aanvraag Om uw aanvraag goed en op tijd te kunnen beoordelen hebben we een aantal dingen van u nodig. U kunt dit uploaden in de EvenementAssistent. Hieronder noemen we een aantal voorbeelden van documenten die bij een aanvraag voor een evenementenvergunning altijd moeten worden ingediend. Muziekevenementen Een programma van dag tot dag van de aanwezige artiesten (line-up) en overige activiteiten. Optocht/wielerevenement Een routekaart waarop het parcours staat aangegeven. U kunt hierbij ook gebruik maken van de optie in de EvenementAssistent zelf of een eigen routekaart uploaden. Verkeersplan Tevens dient dan bij de aanvraag voor de evenementenvergunning  een verkeersplan / mobiliteitsplan te worden bijgevoegd. Bij ‘grote’ evenementen kan daarnaast ook nog naar een parkeer- en fietsplan worden gevraagd. Ook deze documenten kunt u uploaden.  Veiligheidsplan & tijdelijk constructieplan Evenementen gaan gepaard met risico’s. Daarom verlangen we van u als organisator dat u een veiligheidsplan opstelt. De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor de veiligheid van de bezoekers. En een ordelijk verloop van het evenement. Met een veiligheidsplan bent u voorbereid op eventuele risico’s. U kunt gebruik maken van het sjabloon in de EvenementAssistent. Of u kunt een eigen Veiligheidsplan uploaden. Van belang is dat u goed nadenkt over mogelijke veiligheidsrisico’s die zich op het evenement kunnen voordoen. U dient diverse scenario’s uit te werken (bv. slecht weer, ontruimen, bereikbaarheid calamiteiten(routes) etc.). Verder vragen wij u om een zorgplan op te stellen. Dit plan kan onderdeel zijn van een veiligheidsplan. Zie hiervoor: Format Medisch Zorgplan Tijdelijk constructieplan (tenten, podia etc.) Voor het plaatsen van tijdelijke constructies tijdens evenementen (bijvoorbeeld: tenten, podium, luifels, torens etcetera) moet u een specifiek deelplan opstellen. Download hiervoor onderstaand sjabloon, vul het in en voeg ook het bijbehorende bouwboek (constructietekening en berekening) toe indien dit volgens het sjabloon vereist is. Dit is o.a. verplicht voor tenten met een oppervlakte > 100m2. Heeft u het bouwboek recent ingediend, neem dan even contact met ons op.  Download het sjabloon tijdelijk constructieplan (docx, 234 kB) Drank / tapontheffing Als u tijdens het evenement zwakalcoholhoudende drank wilt verkopen moet u een tapontheffing aanvragen. U kunt de tapontheffing digitaal aanvragen en na ontvangst uploaden in de EvenementAssistent. De verkoop van sterke drank is op een evenement niet toegestaan.  Tapontheffing d​​​irect online aanvragen Plattegrond Een plattegrond is verplicht. Die is nodig voor de beoordeling van uw plan.  Wat heeft u nodig voor een plattegrond Welke tekening? Wat moet op de tekening? Plattegrondtekening evenemententerrein Download een voorbeeld plattegrond (pdf, 139 kB) Geef aan waar het evenemententerrein komt te liggen ten opzichte van de omliggende wegen, huizen, etcetera; Afstanden tot aangrenzende panden (bijvoorbeeld: woningen); Geef aan waar alles komt te staan. Denk aan tenten, podium, tribunes, attracties, toiletten, etcetera; Vermeld de afmetingen voor alles dat op het terrein komt te staan. Denk aan de tenten, podium, tribunes, attracties, toiletten etcetera; Afstanden van kook- bak- en braadapparatuur ten opzichte van elkaar en de omgeving (bijvoorbeeld: tenten, gebouwen); Vermeld de vluchtroutes en de breedte van de vluchtroute; Legenda (wat is wat; verklaring van gebruikte symbolen en aanduidingen; Lever aan op schaal 1:500, vermeld een noordpijl Indelingstekening tent(en) (alleen voor tenten groter dan 100 vierkante meter) Bekijk voorbeeld (pdf, 347 kB) Per tent duidelijke tekening van de indeling van de tent. Geef aan waar alles staat (bijvoorbeeld: podium, tafels, stoelen) Noodverlichting Geef aan waar de brandblussers hangen Vluchtroutes en vluchtdeuren. Geef aan hoe breed de vluchtdeur is, en naar welke kant de deur open gaat Schaal 1:100 Geef het toelaatbaar aantal personen per tent aan.    Goed om te weten Vooraankondiging Doe tijdig een vooraankondiging bij grotere risicovolle evenementen. Termijnen Voor het indienen van een vergunning, melding of vooraankondiging via de EvenementAssistent geldt: Melding evenement: uiterlijk 10 werkdagen vóór het evenement Melding wielertoertocht: uiterlijk 6 weken vóór de wielertoertocht via Cycling Limburg Vergunningaanvraag laag risico evenement (A): minimaal 8 weken vóór het evenement Vergunningaanvraag gemiddeld (B) en hoog risico evenement (C): minimaal 14 weken vóór het evenement Vooraankondiging risicovolle evenementen: uiterlijk 15 september in het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar dat het evenement gaat plaatsvinden Vooroverleg risicovolle evenementen: minimaal 6 maanden voor aanvang van het evenement in overleg treden met de gemeente (team Vergunningen) d.m.v. een (persoonlijk) vooroverleg Vaak is inzet nodig door hulpdiensten die dit tijdig moeten inplannen in hun eigen organisaties (bv. Brandweer, politie, toezichthouders, geneeskundige diensten). Wij zijn daarbij afhankelijk van onze partnerorganisaties.  Aansprakelijkheid Wij adviseren u een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid en een evenementenverzekering af te sluiten. Denk hierbij aan verzekering tegen financiële risico’s. Bijvoorbeeld als het evenement wordt onderbroken, uitgesteld, of afgelast. Let op: De aansprakelijkheid voor vrijwilligers is geregeld via een door de gemeente afgesloten collectieve polis via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Voor meer informatie en de voorwaarden zie ‘Vrijwilligersverzekering VNG’. Neem contact op met een verzekeraar. Grondwerkzaamheden Als u voor uw evenement bijvoorbeeld palen, binnen, of hekken in de grond slaat, moet u een KLICK melding doen bij het Kadaster. Daarmee krijgt u informatie over eventuele kabels en leidingen in de grond. Zo weet u zeker dat u niets beschadigt.  Materiaal Materiaal voor evenementen kunt u huren bij particuliere verhuurbedrijven. Soms kan de gemeente u helpen (bv. dranghekken, verkeersborden). Dit is afhankelijk van de voorraad. Hiervoor betaalt u mogelijk een uitleenvergoeding. U kunt de gewenste materialen en aantallen melden via de EvenementAssistent. Team Wijkbeheer zal contact opnemen en aangeven wat geleverd kan worden en onder welke voorwaarden en kosten.  Reclame Om reclame te maken op reclameborden neemt u contact op met Hoffman Outdoor Media BV.  Flyeren mag zonder toestemming en gratis. Wel vragen wij u om na de flyeractie achtergebleven flyers in de openbare ruimte op te ruimen. Verkeersregelaars Verkeersregelaars moeten een digitale instructie hebben gevolgd. En die met een voldoende hebben afgesloten. Meer informatie op https://www.verkeersregelaarsexamen.nl/  

  • Legalisatie handtekening

    De legalisatie van een handtekening is een verklaring van echtheid van de geplaatste handtekening. U moet hiervoor persoonlijk bij de gemeente uw handtekening op het document zetten. De gemeente bevestigt dat dit dezelfde handtekening is als die op uw legitimatiebewijs. De gemeente legaliseert uitsluitend documenten die door de gemeente zelf worden afgegeven.    Maak een afspraak   Documenten waarmerken Het waarmerken van een document is iets anders als het legaliseren van een handtekening. Zie de pagina waarmerken document voor meer informatie.  Kosten Het legaliseren van een handtekening kost €13,85 Meenemen geldig legitimatiebewijs met een handtekening die overeenkomt met de handtekening waarvoor u de legalisatie aanvraagt het document waarop u de handtekening wilt plaatsen pinpas of contant geld

  • Alcohol tijdelijk schenken - Drank/ tapontheffing

    U kunt een ontheffing krijgen voor maximaal 12 dagen achter elkaar. Heeft u elk jaar voor hetzelfde evenement een ontheffing nodig? U kunt een ontheffing aanvragen die meerdere jaren geldig is. Het evenement moet dan wel aan dezelfde voorwaarden voldoen. Zoals onder leiding staan van dezelfde persoon. Tapontheffing direct online aanvragen U kunt alleen een ontheffing krijgen voor de verkoop van zwak alcoholische dranken, zoals bier en wijn. Het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken mag alleen onder leiding van een persoon: die minimaal 21 jaar is die niet van slecht levensgedrag is (u heeft bijvoorbeeld geen gevangenisstraf uitgezeten in de afgelopen 5 jaar of een psychiatrische straf gehad vanwege een misdrijf) Aanvragen U vraagt de ontheffing aan bij de gemeente. Dit kan samen gaan met de aanvraag voor een evenementenvergunning. U kunt de tapontheffing digitaal aanvragen- of u maakt hiervoor een afspraak in de Stadswinkel Sittard-Geleen. Termijn De gemeente neemt binnen 8 weken een besluit. De gemeente kan deze termijn een keer verlengen. Aanpak U heeft nodig: een verklaring over waar, wanneer en op welke tijd u tijdelijk alcohol wilt schenken de benoeming van de personen die betrokken zijn bij het schenken van alcohol de naam, datum, plaats en het woonadres van de personen Bezwaar & beroep U kunt bezwaar maken tegen het besluit over uw aanvraag. Bent u het niet eens met de uitspraak, dan kunt u beroep aantekenen bij de rechtbank.

  • Verhuizen binnen Nederland

    Woont u in Nederland en verhuist u naar of binnen de gemeente Sittard-Geleen? U kunt dit online doorgeven. Dit kan vanaf 4 weken van te voren tot uiterlijk 5 dagen nadat u verhuisd bent. U kunt ook uw gezinsleden meeverhuizen. Als u naar een andere gemeente verhuist, geef de verhuizing dan in die gemeente door. U wordt automatisch bij deze gemeente uitgeschreven. Het doorgeven van een verhuizing is gratis. Als u met opzet valse informatie doorgeeft bij een verhuizing kan de gemeente u een boete geven. Doorgeven met DigiD Let op: Houd uw documenten bij de hand. (Zie: "Wat u nodig heeft") Wat u nodig heeft Vul het online formulier in, en voeg een kopie van de volgende documenten toe. Als u gaat huren: een kopie van het huurcontract de pagina met daarop de naam van de huurder, het nieuwe adres en de startdatum de pagina met handtekening van huurder en verhuurder bij kamerverhuur: een kopie van het volledige contract Als u gaat kopen: een kopie van het koopcontract de pagina met daarop de naam van de koper, het nieuwe adres en de koopdatum de pagina met handtekening van koper en verkoper. de eigendomsakte/akte van levering (ondertekend door notaris) Als u gaat inwonen Het e-mailadres en het BSN nummer van de hoofdbewoner. Als u de aangifte heeft ingevuld, kan de hoofdbewoner met DigiD inloggen om toestemming van inwoning te geven. Wat u moet weten als u met opzet valse informatie doorgeeft bij een verhuizing kan de gemeente u een boete geven. meldt u de verhuizing van te voren, dan gaat de adreswijziging in op de dag dat u verhuist. meldt u de verhuizing later dan 5 dagen nadat u bent verhuist, dan gaat de adreswijziging in op de dag van melding. u ontvangt binnen 2 weken na de verhuisdatum een schriftelijke bevestiging op uw nieuwe adres. U kunt dit ook enkele dagen na de verhuisdatum zelf controleren via mijn.overheid.nl.

  • Verhuizen naar het buitenland

    Verblijft u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland, dan moet u dit melden bij de gemeente. Dit hoeft niet een aaneengesloten periode te zijn. U moet uw verhuizing melden voordat u vertrekt. Dat kan op zijn vroegst 4 weken van tevoren en op zijn laatst op de dag van uw vertrek. Blijven er geen familieleden wonen op uw oude adres en verhuizen er geen minderjarige kinderen mee, dan kunt u online uw verhuizing naar het buitenland doorgeven. Emigratie online doorgeven Blijven er één of meerdere familieleden woonachtig op het oude adres, dan moeten de personen die verhuizen persoonlijk aangifte doen in de stadswinkel, ook als er minderjarige kinderen mee verhuizen. U kunt de aangifte dan niet online doorgeven. Maak hiervoor een afspraak en neem een geldig legitimatiebewijs mee. Kosten Het aangeven van een verhuizing naar het buitenland is gratis. Wie mag aangifte doen? iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als echtgenoten en partners samen naar het buitenland verhuizen) de ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen (alleen als de ouder, voogd of verzorger samen met de minderjarige kinderen naar het buitenland vertrekt) ouders voor inwonende meerderjarige kinderen (alleen als ouders en inwonende kinderen samen naar het buitenland verhuizen) meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als meerderjarige inwonende kinderen en ouder(s) samen naar het buitenland verhuizen) de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld. Hoe lang duurt de verwerking van uw emigratie? Op de website http://www.mijnoverheid.nl/ kunt u 2 weken na de datum waarop u geëmigreerd bent controleren of uw emigratie verwerkt is.  

  • Horecavergunning

    Wilt u een horecabedrijf starten of overnemen? Dan heeft u een horecavergunning (exploitatievergunning) nodig. Wilt u alcohol schenken of verkopen? Dan heeft u een alcoholvergunning nodig. Wilt u geen alcohol verkopen of schenken? Dan is een exploitatievergunning voldoende. Als u ook een terras wilt exploiteren, dan heeft u een terrasvergunning nodig.

  • Vergunning tijdelijke verhuur woningen

    U kunt uw leegstaande woning tijdelijk verhuren. Hiervoor heeft u wel een vergunning nodig van de gemeente waar de woning staat. Dit is geregeld in de Leegstandwet. Het kabinet heeft het voor huiseigenaren makkelijker gemaakt om een nog te koop staande woning tijdelijk te verhuren. Dit is bijvoorbeeld het geval als u zelf al een nieuw huis wilt kopen of heeft gekocht.  Te koop staande koopwoningen De verhuurder mag bij een te koop staande woning zelf de huurprijs bepalen. Voordien stelde gemeente nog een maximale huurprijs vast in de vergunning die ze afgeeft en werd deze prijs bepaald door het puntensysteem voor huurwoningen. Bij een vergunning die vóór 1 juli 2013 is afgegeven blijft overigens wel de maximale huurprijs gelden die in de vergunning is opgenomen. Gemeenten mogen aan de tijdelijke verhuur van te koop staande woningen geen eigen, extra eisen stellen die niet in de Leegstandwet staan. De vergunning voor te koop staande koopwoningen wordt voor 5 jaar ineens verleend. Een nog lopende vergunning hoeft niet meer te worden verlengd, maar geldt alsnog voor 5 jaar. U kunt de gemeente vragen dit schriftelijk te bevestigen. Particuliere eigenaren mogen niet meer dan 2 te koop staande koopwoningen tegelijk tijdelijk verhuren. Huurwoningen in afwachting van sloop of renovatie Sloop- en renovatiewoningen mogen maximaal 7 jaar worden verhuurd, in plaats van de huidige 5 jaar. Dit omdat door de crisis herstructureringsprojecten soms flinke vertraging oplopen. Voorwaarden U bent eigenaar van de woning Het betreft: woonruimte in een gebouw (woningen of kamers in bijvoorbeeld een leegstand kantoor, school of ziekenhuis); woonruimte in een te koop staande woning die: nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning); in de 12 maanden voordat de woning leeg kwam te staan, door de eigenaar bewoond is geweest; of in de 10 jaar voordat de woning leeg kwam te staan maar 3 jaar (geheel of gedeeltelijk) verhuurd is geweest;  woonruimte in een huurwoning die gesloopt of gerenoveerd gaat worden. De renovatie of sloop moet ingrijpend zijn en op korte termijn gepland zijn. Wetten Bekijk onderstaande wetten op overheid.nl Leegstandwet Wijzigingswet Leegstandwet (verruiming mogelijkheden tijdelijke verhuur bij leegstand gebouwen en woningen) Woonruimte in gebouwen Leegstaande gebouwen zonder woonbestemming, zoals kantoorgebouwen, mogen 10 jaar als woonruimte worden verhuurd in plaats van 5 jaar. Dit voorkomt leegstand wanneer projecten door de economische crisis vertraging oplopen. Wanneer voor het gebruik als woonruimte een tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan is verleend, dan wordt de vergunning voor tijdelijke verhuur voor dezelfde duur ineens verleend (met een maximum van 10 jaar). Een nog lopende vergunning hoeft niet meer te worden verlengd, maar geldt alsnog voor de duur van de ontheffing van het bestemmingsplan. U kunt de gemeente vragen dit schriftelijk te bevestigen. Eigenaren van woonruimte mogen meer dan 1 keer een vergunning voor tijdelijke verhuur aanvragen, op voorwaarde dat er tussen beide aanvragen minimaal 5 jaar zit waarin voor de woning geen vergunning voor tijdelijke verhuur heeft gegolden. Kosten De kosten voor de Leegstandvergunning zijn opgenomen in de Legesverordening 2024 op overheid.nl. Aanvragen De vergunning voor tijdelijke verhuur vraagt u aan bij de gemeente. Om een aanvraag te doen kunt u hier het formulier downloaden.    

  • Leerlingenvervoer

    Maakt u kosten voor het vervoer van uw kind naar school omdat uw kind door een handicap of ziekte niet zelf of met begeleiding naar school kan? Of gaat uw kind vanwege uw geloofsovertuiging of onderwijskeuze niet naar een school in de buurt? Dan kunt u misschien onkosten vergoed krijgen. Aanvragen U kunt altijd een aanvraag doen voor de bekostiging van leerlingenvervoer. Wanneer u echter zekerheid wil hebben dat uw aanvraag afgerond is vóór de start van het nieuwe schooljaar 2024-2025, dient de volledige ingevulde aanvraag vóór 16 mei 2024 in het bezit te zijn van de gemeente Sittard-Geleen. Als u de aanvraag na 16 mei 2024 indient, kan het zijn dat uw aanvraag niet op tijd afgehandeld is voor de start van het nieuwe schooljaar. U vraagt leerlingenvervoer digitaal aan: Aanvragen Wijziging doorgeven Wilt u een wijziging doorgeven voor het lopende schooljaar? Stuur dan een mail naar leerlingenvervoer@sittard-geleen.nl. Wat is de vergoeding De gemeente kijkt voor het vaststellen van de vergoeding naar de afstand, de reistijd, de leeftijd van uw kind, de mogelijkheden van uw kind en de mogelijkheden om zelf uw kind te begeleiden naar school. De vergoeding kan bijvoorbeeld zijn: Een fietsvergoeding per kilometer Een vergoeding voor de kosten voor het openbaar vervoer (eventueel met begeleiding) Een kilometervergoeding voor het zelf halen en brengen van uw kind Aangepast vervoer met een bus of taxi-(bus) Wat zijn de voorwaarden Uw kind volgt speciaal basisonderwijs of basisonderwijs op basis van een bepaalde geloofsovertuiging of levensbeschouwelijke richting U krijgt alleen het vervoer van huis naar school en vice versa vergoed Uw kind gaat naar de dichtstbijzijnde school die voor uw kind geschikt is U moet de aanvraag 12 weken voor het begin van het schooljaar insturen Eigen bijdrage Voor aangepast vervoer kan de gemeente een eigen bijdrage vragen als het verzamelinkomen van de ouders/verzorgers boven het gestelde drempelinkomen ligt. Voor het schooljaar 2023-2024 is dit € 28.800. Voor het schooljaar 2024-2025 is dit € 29.700. Je kunt via de groene button het leerlingenvervoer aanvragen. Hiervoor heb je DigiD nodig. Met DigiD wordt gecontroleerd of jij ook echt de persoon bent die het leerlingenvervoer aanvraagt. Inloggen met DIGID van uzelf, en BSN van uw kind bij de hand houden. De volgende documenten dienen te worden meegestuurd: Toelaatbaarheidsverklaring. Als uw kind naar het speciaal onderwijs of het speciaal basisonderwijs gaat, heeft u een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) gekregen. Hierin staat welk onderwijs geschikt is voor uw kind. Uw kind kan in aanmerking komen voor leerlingenvervoer naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school die dit soort onderwijs aanbiedt. Onderbouwing beperkingen leerling door arts Medische verklaring ouder indien deze niet in staat is om de benodigde begeleiding te bieden danwel Werkgeversverklaring wanneer (beide) ouder(s) door werk niet in is/staat  om de benodigde begeleiding te bieden Inkomensverklaring Om te beslissen of u een eigen bijdrage moet betalen, moet u bij uw aanvraag uw inkomensverklaring van 2 jaar geleden meesturen. Een inkomensverklaring is een overzicht van wat u in 1 jaar heeft verdiend. Een inkomensverklaring kunt u aanvragen bij de website van de Belastingdienst. Vragen? Heeft u vragen over Leerlingenvervoer of wilt u het aanvraagformulier per post of e-mail ontvangen? Neem dan contact op met het team Jeugd via telefoonnummer 14 046 of stuur een e-mail naar leerlingenvervoer@sittard-geleen.nl.

  • Kabels en leidingen leggen

    Voor het leggen van kabels en leidingen in openbaar gebied is specifieke toestemming van de gemeente noodzakelijk. Om te zorgen dat de kwaliteit en de veiligheid in het openbaar gebied gewaarborgd is, heeft de gemeente regels opgesteld voor het aanleggen, in standhouden en opruimen van kabels en leidingen. Deze regels zijn vastgelegd in de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren Sittard-Geleen 2022. Burgers en andere bedrijven die in de openbare grond een kabel en/of leiding willen leggen dienen hiervoor contact op te nemen met een erkend kabel- of leidingbedrijf. Dit bedrijf zal dan de toestemming bij de gemeente aanvragen.

  • Uittreksel Burgerlijke Stand

    Een uittreksel Burgerlijke Stand bevat informatie over geboorte, overlijden, huwelijk/ partnerschap of echtscheiding. U kunt dit document bijvoorbeeld nodig hebben voor een huwelijk, echtscheiding, of om aan te tonen dat u de ouder bent van uw kind. U kunt dit document alleen aanvragen in de gemeente waar de gebeurtenis plaats vond. U mag het uittreksel aanvragen voor uzelf, maar ook een geregistreerd partner, echtgeno(o)t(e), minderjarige kinderen of uw ouders. Vraag het uittreksel online aan en het wordt binnen 5 werkdagen thuisgestuurd. Woont u in het buitenland, dan kan dit wat langer duren. Online aanvragen   Kosten Een uittreksel Burgerlijke Stand kost € 16,60. Let op: u ontvangt het uittreksel alleen als de gebeurtenis waarvoor u het uittreksel aanvraagt, heeft plaatsgevonden in Sittard-Geleen. Is dat niet het geval en vraagt u toch een uittreksel aan? Dan betalen wij de door u betaalde kosten niet terug.  Wat u moet weten Geef goed aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt en wat erop moet staan. Bijvoorbeeld wanneer u getrouwd bent. Dan maakt de gemeente een uittreksel met de juiste gegevens erop. Heeft u een bewijs nodig van op welk adres u staat ingeschreven? Vraag dan een BRP uittreksel aan. Reist u met kinderen naar het buitenland, en heeft u een andere achternaam dan zij? Het kan voorkomen dat u moet aantonen dat u de ouder bent. Kijk voor de meest actuele informatie op de website van de overheid. Geldigheid Een uittreksel Burgerlijke Stand heeft geen wettelijke geldigheidstermijn. De instantie die het uittreksel aanneemt beoordeelt of het uittreksel recent genoeg is of niet. Aanvragen vanuit het buitenland Woont u binnen de EU dan kunt het uittreksel online aanvragen. Gebruik hiervoor uw buitenlandse inlogmiddel en log in via eIDAS. Woont u buiten de EU dan kunt u een kopie van uw legitimatiebewijs toevoegen.