Zoekresultaat 471 - 478 van 478 resultaten

  • Subsidie Innoveren VIA ontwikkelingsprojecten (2021 plus)

    Heb je een innovatief product, een innovatieve dienst of procedé voor ogen dat nieuw is voor je eigen onderneming of zelfs nieuw voor de wereld? En wil je - zoals veel ondernemers – dit idee eerst ontwikkelen voordat je het op de markt brengt? Dan is deze subsidie iets voor jou! Ontvang tot 100.000 euro om je idee om te toveren naar een prototype. Zo kun je onderzoeken en testen of jouw idee ook uitpakt zoals je voor ogen had. Zijn er op basis van de testen aanpassingen nodig? Dan is dit ook mogelijk. Je kunt dit project alleen of samen met andere ondernemers uitvoeren.

  • Markten

    Sittard-Geleen heeft een breed aanbod in zowel week- als jaarmarkten. Er zijn nog standplaatsen vrij voor enthousiaste marktkooplieden. Jaarmarkten Sittard-Geleen heeft meerdere gezellige jaarmarkten. Marktkooplieden kunnen zich online inschrijven. Weekmarkten De weekmarkten vinden altijd plaats op het marktplein van het betreffende stadsdeel. Sittard Elke donderdag, 09.00 - 13.00 uur Elke zaterdag, 08.00 - 17.00 uur Geleen Elke donderdag, 10.00 - 17:00 uur Elke donderdag (april t/m oktober): antiek- en brocantemarkt, 10.00 - 17.00 uur Elke zaterdag, 10.00 - 17.00 uur Born Elke woensdag, 08.00 - 12.00 uur Grevenbicht Elke dinsdag, 08.00 - 12.00 uur Bekijk ook de website weekmarktensittardgeleen.nl Informatie voor marktkooplieden Wilt u inschrijven voor een standplaats? Of bent u benieuwd naar de kosten? Hierover vindt u meer informatie op onze pagina over weekmarkten voor marktkooplieden. Vrije ruimte voor marktkooplieden Op de week- en jaarmarkten van Sittard-Geleen is nog plek voor enthousiaste marktkooplieden. Neem contact op met de marktmeesters via marktmeesters@sittard-geleen.nl of 046 477 78 94. Zelf organiseren Let op. Wilt u zelf bijvoorbeeld een rommelmarkt of braderie organiseren? Dan heeft u misschien een evenementenvergunning nodig.

  • Zuid-West 380 kV hoogspanningsverbinding

    Op dit moment lopen er drie hoogspanningsverbindingen (één 380 kV en twee 150 kV) over het grondgebied van Halderberge. De landelijke netbeheerder TenneT wil een nieuwe (extra) 380 kilovolt (kV) hoogspanningsverbinding in Zuidwest Nederland aanleggen, omdat de capaciteit van de huidige 380 kV niet meer toereikend is. Deze verbinding loopt over het grondgebied van veel gemeenten binnen de provincies Zeeland en Noord-Brabant (vanaf Borssele naar Tilburg), waaronder ook over het grondgebied van Halderberge. De ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zijn het bevoegd gezag. Zij zijn verantwoordelijk voor de besluitvorming over de nieuwe hoogspanningsverbinding. De ministers bepalen waar de nieuwe verbinding komt en hoe deze eruit komt te zien. Tijdens de procedure adviseert TenneT de ministers over technische zaken, bouwkosten en over de verschillende mogelijke tracés. TenneT is verantwoordelijk voor het bouwen van de hoogspanningsverbinding en voor het beheer nadat deze in gebruik is genomen.

  • Kabels en leidingen aanleggen en beheren in of bij provinciale (vaar)weg

    Als u kabels of leidingen wilt aanleggen, onderhouden of verwijderen in, onder, langs of boven een provinciale weg of vaarweg, dan heeft u daarvoor toestemming nodig. U moet een melding doen of u moet een omgevingsvergunning aanvragen. U doet uw verzoek bij de eigenaar of beheerder van de (vaar)weg.

    U doet een melding als u onder, boven of dicht bij een provinciale (vaar)weg aanlegt, wijzigt of verwijdert:

    • een huisaansluiting met bijbehorende leidingen
    • leidingen en kabels voor telecommunicatie
    • laag- en middenspanning elektriciteitskabels

    In alle andere gevallen moet u een omgevingsvergunning aanvragen wanneer u kabels of leidingen wilt aanleggen, wijzigen of verwijderen in, onder, langs of boven een provinciale (vaar)weg.

    De provincie voert soms werkzaamheden uit waarvoor er kabels of leidingen worden verlegd. Bent u eigenaar van deze kabels? Dan kunt u nadeel hebben van deze werkzaamheden. U heeft dan misschien recht op een vergoeding. De vergoeding is onder andere afhankelijk van de tijd dat de kabels of leidingen er al liggen.

  • Marktvergunning

    Wilt u goederen of eten verkopen op de markt? Voor een vaste plek op de markt heeft u een vergunning nodig. Deze vraagt u aan bij de gemeente. Wilt u een plaats voor 1 dag? Regel dit met de marktmeester. Dit kan op de dag zelf. Een dagplaats is bijvoorbeeld een plek die niet gebruikt wordt, omdat de marktkoopman op vakantie is. De plekken op de markt zijn zo verdeeld dat er kramen met verschillende soorten producten zijn. Als u iets uit een kraam of kar wilt verkopen op een andere plek, heeft u een standplaatsvergunning nodig. Bijvoorbeeld als u langs de weg of op een plein wilt staan. De weekmarkt staat op het Museumplein in het centrum van Veendam: Maandagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur Donderdag van 10.00 tot 17.00 uur

  • Standplaats voor kraam of verkoopwagen

    Wilt u een standplaatsvergunning aanvragen? Doe uw aanvraag minimaal acht weken van te voren. Gebruik de knop 'Standplaatsvergunning aanvragen'. U heeft hiervoor DigiD nodig of eHerkenning voor bedrijven. Bij het digitale formulier moet u de volgende documenten toevoegen: kopie inschrijving Kamer van Koophandel kopie van uw geldig identiteitsbewijs kopie geldig verzekeringsbewijs foto gebruikte verkoopwagen of kraam locatieschets verkoopwagen of kraam indien geen gemeentegrond: schriftelijke toestemming eigenaar of wegbeheerder Markt en losse standplaatsen met DigiD Markt en losse standplaatsen met eHerkenning   Op openbare weg Wilt u, buiten een weekmarkt, aan de openbare weg producten verkopen of diensten leveren vanuit een mobiele verkoopinrichting? Dan heeft u een standplaatsvergunning nodig. Met een mobiele verkoopinrichting bedoelen we een kraam, verkoopwagen, kar, auto of tafel. Er zijn drie soorten standplaatsen: Vaste standplaats Standplaats op vaste aangewezen locatie die tenminste een vaste dag per week wordt ingenomen door dezelfde standplaatshouder voor een langere periode. De duur van de vergunning voor een vaste standplaats is maximaal vijf jaar. Incidentele standplaats Standplaats op een aangewezen locatie die eenmalig voor minimaal een dag(deel) en maximaal tien dag(delen) wordt toegewezen aan een standplaatshouder. De dagen aangegeven in de vergunningsvraag vallen eenmalig binnen een periode van een half jaar. Pilot standplaats Nog niet aangewezen vaste standplaats waar als pilot een standplaats voor maximaal een jaar kan worden ingenomen. De pilotstandplaats is een vaste nog niet aangewezen locatie die tenminste een vaste dag per week wordt ingenomen door dezelfde standplaatshouder. Op weekmarkt Wilt u handel op de warenmarkt bedrijven? Dan moet u daarvoor een standplaatsvergunning hebben. Dit is gelijk uw marktvergunning. Hier zijn de volgende voorwaarden aan verbonden: U moet handelingsbekwaam zijn; U moet aantonen dat u voldoet aan alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsuitoefening en bedrijfsorganisatie; De standplaatshouder hoeft de standplaats niet persoonlijk in te nemen, maar is wel persoonlijk verantwoordelijk voor de inname van de standplaats. Uw aanvraag wordt getoetst aan de branchelijst. Bij overtreding van de marktvoorschriften is de sanctielijst van toepassing. In combinatie met de standplaatsvergunning voor de woensdagmarkt in Terneuzen, kunt u voor uw auto een parkeervergunning weekmarkt aanvragen. Wat zijn de kosten? De kosten voor een vergunning en andere tarieven vindt u in de 'Verordening op de heffing en invordering van markt- en standplaatsgelden'. Meer informatie Meer informatie vindt u in Beleidsregels standplaatsen gemeente Terneuzen. Bent u op zoek naar meer informatie over een vergunning voor dienstverlening aan of op de openbare weg? Of wilt u iets weten over een (markt)standplaatsvergunning of een marktvergunning? Dan kunt u dit nalezen in artikel 2.15 van de Verordening Fysieke Leefomgeving gemeente Terneuzen. Of artikel 7 in de Marktverordening Terneuzen. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Winkeltijden en weekmarkten

    h3 { font-size: 1.2em; } h3 {ul li list-style-type: circle; } Winkelopeningstijden De openstelling van winkels is geregeld in de Winkeltijdenwet. Hierin staat dat winkels op werkdagen vóór 6.00 uur en na 22.00 uur gesloten moeten zijn. In de Winkeltijdenwet staat ook dat het verboden is om winkels op zon- en feestdagen open te stellen. In Terneuzen heeft de gemeenteraad winkelopenstelling mogelijk gemaakt op zondag tussen 8.00 en 22.00 uur. Gemeenten kunnen namelijk zelf bepalen of zij vrijstelling of ontheffing verlenen van deze verboden. De gemeenteraad heeft hiertoe de Winkeltijdenverordening gemeente Terneuzen 2018 vastgesteld.   Zon- en feestdagen In de gemeente Terneuzen is winkelopenstelling op zon- en feestdagen mogelijk voor alle winkels tussen 8.00 en 22.00 uur. Dan bedoelen we op alle zondagen (dus ook Eerste Paasdag, Eerste Pinksterdag en Eerste Kerstdag), Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag. Het is elke laatste zondag van de maand koopzondag. Een deel van de winkels in het centrum is dan open tussen 12.00 en 17.00 uur. Bijzondere dagen Ook op Oudejaarsdag (31 december), Bevrijdingsdag (5 mei) en Koningsdag (27 april) is winkelopenstelling toegestaan. Let wel: op 4 mei (Dodenherdenking), op Goede Vrijdag en op 24 december (Kerstavond) is winkelopenstelling toegestaan tot 19.00 uur. Weekmarkten Dinsdagmarkt Sas van Gent De dinsdagmarkt vindt iedere dinsdag plaats van 8.00 tot 15.00 uur op het Keizer Karelplein in Sas van Gent. Woensdagmarkt Terneuzen Op woensdag is er op de Markt in het centrum van Terneuzen markt van 8.00 tot 16.00 uur. Als er kermis is in de binnenstad van Terneuzen vindt de markt plaats aan de Rosegracht te Terneuzen. Vrijdagmarkt Zuidpolder (Terneuzen) Iedere vrijdag is er markt op het verharde terrein ten noorden van het winkelcentrum Zuidpolder (in Terneuzen) van 8.00 tot 16.00 uur. Zaterdagmarkt Axel Op zaterdag is er markt in het centrum van Axel aan de Noordstraat, Gentsevaartstraat en op het Szydlowskiplein, van 8.00 tot 16.00 uur.  

  • Tijdelijke hulp voor zelfstandig ondernemers (Tozo)

    Tozo stopt per 1 oktober 2021 De Tozo is een tijdelijke steunmaatregel. Nu de contactbeperkende maatregelen steeds meer worden opgeheven, wordt de economie steeds verder heropend. Voor u als ondernemer wordt het hierdoor gemakkelijker om de bedrijfsactiviteiten weer te hervatten. Daarom wordt de Tozo niet opnieuw verlengd. Dit betekent dat er vanaf 1 oktober 2021 geen Tozo meer aangevraagd kan worden. Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) Bent u ondernemer maar lukt het u vanaf 1 oktober 2021 nog niet om in uw inkomen te voorzien? Mogelijk komt u dan in aanmerking voor Bbz. Voor meer informatie zie Bijstand voor zelfstandigen. Controleren van uw gegevens bij de Tozo Heeft u als ondernemer gebruik gemaakt van de Tozo? Dan kunnen wij uw gegevens controleren. U krijgt dan van ons een brief waarin we u vragen om gegevens in te leveren. Zo controleren we of u aan de voorwaarden voldoet en of u het juiste bedrag heeft ontvangen. Lever de gevraagde gegevens op tijd in. Lukt dit niet? Laat ons dit dan meteen weten. Daarmee  kunnen we problemen zoals het mogelijk terugvorderen van de Tozo voorkomen. Doorgeven van inkomen en andere wijzigingen Heeft u als ondernemer een Tozo-uitkering ontvangen? Als er iets wijzigt dan moet u dit meteen aan ons doorgeven. Dit geldt ook voor inkomsten uit onderneming. Op uw aanvraag heeft u namelijk een schatting gemaakt van de door u te verwachten inkomsten. De daadwerkelijke inkomsten moet u binnen 6 weken aan ons doorgeven via het wijzigingsformulier Tozo. Meer informatie op de pagina Doorgeven wijzigingen Tozo. Waar moet u op letten bij belastingaangifte en toeslagen? De uitkering telt mee als inkomen voor het jaar 2021. U moet dit inkomen dus opgeven bij de belastingaangifte over het jaar 2021. U ontvangt in het 1e kwartaal van 2022 een jaaropgave van de uitkering. Heeft u een partner? Dan ontvangt ook die volgend jaar een jaaropgave. De Tozo-uitkering is namelijk een aanvulling op uw gezamenlijke inkomen, de helft van de uitkering is voor uw partner. Over de Tozo-uitkering dragen we loonbelasting af.  Heeft u een partner met inkomsten uit werk of een uitkering? Dan is het mogelijk dat er te weinig belasting wordt afgedragen. In dat geval krijgen u en/of uw partner een hogere belastingaanslag over het inkomen van 2021. U krijgt dan minder geld terug of u moet belasting nabetalen. De Tozo-uitkering kan ook van invloed zijn op de hoogte van de huur-, zorg- en andere toeslagen van de Belastingdienst. Terugbetalen Tozo-bedrijfskrediet vanaf 1 januari 2022 Heeft u vanuit de Tozo een bedrijfskrediet ontvangen? Dan begint u vanaf 1 januari 2022 met het terugbetalen hiervan. In juli 2021 heeft u hierover een informerende brief ontvangen. In het najaar van 2021 ontvangt u van ons een brief met de aflossingsbedragen en termijnen.