Zoekresultaat 41 - 50 van 51 resultaten

  • Ouderlijk gezag en voogdij aanvragen

    Ouderlijk gezag
    Ouderlijk gezag hebben betekent dat u beslissingen mag nemen over uw kind. Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt u een kind? Dan krijgen beide ouders automatisch het ouderlijk gezag.

    Bent u niet getrouwd en heeft u geen geregistreerd partnerschap? Dan kan de vader of de duomoeder ouderlijk gezag aanvragen. Let op: door het kind te erkennen, heeft de vader of duomoeder nog geen ouderlijk gezag. Ouderlijk gezag vraagt u apart aan.

    Voogd
    Een voogd krijgt het gezag over het kind als de ouders niet meer voor het kind kunnen zorgen. Bijvoorbeeld als beide ouders overlijden. Ouders kunnen iemand als voogd van hun minderjarige kind benoemen. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.

  • Aangifte doen van een doodgeboren kindje en inschrijven in de BRP

    Het verliezen van een kind veroorzaakt een groot verdriet. Aangifte doen bij de gemeente kan misschien helpen bij het verwerken hiervan. En u heeft dan een officieel bewijs dat uw kind heeft bestaan.

    Aangifte doen van een doodgeboren kind is niet verplicht als de zwangerschap minder dan 24 weken heeft geduurd. Duurde de zwangerschap 24 weken of meer? Dan moet uw kindje een begrafenis of crematie krijgen en is aangifte doen wel verplicht.

    U doet aangifte in de gemeente waar uw kindje is geboren.

    Inschrijven in de BRP

    U kunt uw kindje ook inschrijven in de basisregistratie personen (BRP). Dan staan de gegevens van uw kindje bij uw persoonlijke gegevens in de BRP, bijvoorbeeld op MijnOverheid.nl. Het maakt niet uit hoelang de zwangerschap heeft geduurd of hoelang geleden de geboorte was.

    U registreert uw kindje in de gemeente waar u woont. U kunt dit verzoek alleen voor uzelf doen en niet voor de andere ouder.

    Voornaam op bestaande aktes laten zetten

    Is er al een akte van uw kindje, zoals een ‘akte van geboorte (levenloos)’? Maar staat daar nog geen voornaam op? De gemeente kan dan alsnog een voornaam op de akte zetten.

  • Melding geregistreerd partnerschap

    Meer informatie over trouwen in de gemeente Oosterhout kunt u vinden op de pagina Trouwen en partnerschap. Woont u niet in Nederland? Maar wilt u wel in Nederland een geregistreerd partnerschap aangaan? Lees dan de informatie op de website van de gemeente Den Haag.

    Kosten
    Aan de melding zelf zijn geen kosten verbonden. Wel komen de kosten van eventuele uittreksels en afschriften voor rekening van het bruidspaar indien. Informeer bij de gemeente of u deze documenten nodig heeft. Dit is niet altijd het geval.

  • Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    Iedereen met de Nederlandse nationaliteit kan een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij de gemeente. Kinderen tot achttien jaar hebben bij de aanvraag van een paspoort toestemming nodig van beide gezaghouders. Voor een identiteitskaart geldt de toestemming tot 12 jaar. Lukt de toestemming niet digitaal dan kunt u de toestemming ook schriftelijk doen. Zie ook onder kop "Formulier".

    Een paspoort is wereldwijd geldig. De Nederlandse identiteitskaart gebruikt u als reisdocument in Europa. Als gevolg van de Brexit kan vanaf 1 oktober 2021 alleen nog met een paspoort naar het Verenigd Koninkrijk worden gereisd. Voor een volledige lijst van landen waar u naar toe kunt reizen met uw identiteitskaart kijkt u op landenlijst Rijksoverheid.

    Als u een reisdocument wilt aanvragen moet u altijd persoonlijk naar het loket komen. Dit geldt ook voor kinderen, ongeacht de leeftijd.
    Om wachttijden te voorkomen moet u een afspraak maken

    Het is mogelijk om uw aangevraagde reisdocument te laten bezorgen. Zie onder kop "Verwijzingen".

  • Geboorteaangifte doen

    U heeft bij aangifte van uw gezamenlijke eerste kind een keuzemogelijkheid van de achternaam (geslachtsnaam) voor uw kind. Gekozen kan worden voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder Worden er meer kinderen geboren dan hebben deze dezelfde geslachtsnaam als de eerstgeborene.

    Van de geboorte van het kind wordt een authentieke akte opgemaakt die wordt opgenomen in de registers van de burgerlijke stand. Deze akte geeft de bewijskracht van de geboorte van een persoon. In de geboorteakte wordt ook melding gemaakt van de eventueel gedane naamskeuze. U kunt van de geboorteakte een afschrift ontvangen.

    Gecombineerde geslachtsnaam
    Vanaf 1 januari 2024 is een nieuwe wet ingegaan: Wet Invoering gecombineerde geslachtsnaam. Deze wet houdt in dat u bij uw eerste kind kunt kiezen voor een gecombineerde geslachtsnaam. Uiteraard kunt u ook blijven kiezen voor de geslachtsnaam van de moeder, vader of duomoeder. Let op! Dit is alléén mogelijk als 1 van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft.

    De keuze voor een geslachtsnaam wordt vastgelegd in een akte van naamskeuze. Hiervoor moeten beide ouders op afspraak naar het gemeentehuis komen.

  • Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen

    Als u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen. Dat doet u bij 1 van de grensgemeenten in Nederland. Of u gaat naar een ambassade of consulaat in het land waar u woont.

    Kinderen hebben een eigen paspoort of identiteitskaart nodig om naar het buitenland te reizen. Kinderen vanaf 14 jaar moeten zich in Nederland kunnen identificeren.

    Bent u 18 jaar of ouder, dan is uw paspoort of identiteitskaart 10 jaar geldig. Voor iedereen onder de 18 jaar is een paspoort of identiteitskaart 5 jaar geldig.

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen inwoner

    Elke burger kan bij de gemeente een uittreksel burgerlijke stand aanvragen. De burgerlijke stand is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (zogenaamde rechtsfeiten) in het leven. U kunt daarbij denken aan gebeurtenissen zoals: geboorte, overlijden, huwelijk, echtscheiding en partnerschapsregistratie. Op een uittreksel van burgerlijke stand wordt zo´n rechtsfeit vermeld. Naast een uittreksel kunt u ook een afschrift van de burgerlijke stand krijgen (dit is een gewaarmerkte fotokopie). Een afschrift kunt u krijgen voor bijvoorbeeld stamboomonderzoek.

    Doet u de aanvraag digitaal, dan stuurt de gemeente dit binnen 4 dagen per post naar u toe.

    Voorwaarden

    Een uittreksel burgerlijke stand kunt u aanvragen als u kunt aantonen daarbij ´gerechtvaardigd belang´ te hebben. Heeft het uittreksel betrekking op uzelf, dan is dit belang vaak duidelijk aanwezig. Als u een uittreksel over een andere persoon aanvraagt, heeft u vaak een document nodig waaruit het gerechtvaardigd belang van uw aanvraag blijkt. Personen die een gerechtvaardigd belang kunnen hebben, zijn:

    • Personen op wie de akte betrekking heeft.
    • Een gemachtigde van deze personen.
    • Kinderen of ouders van de persoon waarop de akte betrekking heeft.
    • De erfgenamen.
    • De echtgenoot of echtgenote.
    • De geregistreerde partner.
    • De wettelijk vertegenwoordiger.
    • Degene die het nodig heeft in het kader van een gerechtelijke procedure.
    • Degene die het nodig heeft in verband met een huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie

    Voorbeelden van een uittreksel zijn:

    • Een uittreksel uit het geboorteregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is geboren.
    • Een uittreksel uit het huwelijks/echtscheidingsregister (partnerregistratie). Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden e.d.
    • Een uittreksel uit het overlijdensregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand overleden is. Als u bijvoorbeeld wilt hertrouwen en uw vorige partner is overleden, dan heeft u een uittreksel van overlijden nodig.

    Basisregistratie personen

    Het uittreksel burgerlijke stand wordt vaak verward met een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP), waarin de gemeente verklaart dat u in de betreffende gemeente staat ingeschreven. U kunt een uittreksel uit de Basisregistratie personen alleen verkrijgen bij de gemeente waar u nu staat ingeschreven.

  • Klacht over de gemeente indienen

    Als u vindt dat u niet juist behandeld bent door de gemeente, kunt u een klacht indienen bij de klachtencoördinator. Onder gemeente wordt verstaan: een ambtenaar, een wethouder, een raadslid of de burgemeester. Uw gemeente is verplicht om uw klacht behoorlijk te behandelen.

    Zo moet uw gemeente schriftelijk de ontvangst van uw klacht bevestigen en moet de klacht binnen zes weken afgehandeld zijn. De wettelijke afhandeltermijn is 6 weken. De gemeente streeft ernaar om binnen 5 werkdagen de klacht af te handelen of met u afspraken te maken hoe de klacht wordt afgehandeld.

    Hoe werkt de klachtencoördinator?

    De klachtencoördinator is onafhankelijk en begeleidt de klachtenafhandeling. Uw klacht wordt doorgegeven aan de klachtaccount van de betrokken afdeling. Die zal vervolgens met u contact opnemen en u uitnodigen voor een gesprek. Daarna zal hij of zij volgens het principe van hoor en wederhoor op uw klacht reactie vragen aan de betrokken ambtenaar. Uiteindelijk zal de directeur of het College van Burgemeester en wethouders een besluit nemen.

    De meeste klachten kunnen worden opgelost als de betrokken ambtenaar of bestuurder op uw klacht heeft gereageerd. Soms is dat niet het geval. Dan wordt een zwaardere procedure in gang gezet. Deze procedure kent een meer formele afhandeling en staat beschreven in de door de gemeenteraad vastgestelde 'Klachtenverordening Oosterhout 2023'. De tekst daarvan kunt u  opvragen bij de klachtencoördinator. 

    Waarover kunt u een klacht indienen?

    • U bent niet fatsoenlijk te woord gestaan
    • U wacht al te lang op afhandeling van uw zaak zonder dat u daarvoor een verklaring krijgt
    • U heeft het gevoel dat er niet wordt geluisterd
    • U heeft het idee dat u niet de juiste informatie heeft gekregen
    • U voelt zich onheus bejegend. 

    Een klacht kan niet worden ingediend tegen:

    • een genomen besluit (hiertegen kunt u wel schriftelijk bezwaar maken) 
    • het algemene beleid van de gemeente 
    • politieoptreden
    • zaken die instanties/bedrijven betreffen waar de gemeente mee samenwerkt.

    Hoe dient u een klacht in?

    Er zijn vier manieren om uw klacht in te dienen bij de gemeente:

    1. digitaal: verderop in de tekst (onder formulieren) staat een link om naar het digitale formulier te gaan. U heeft een DigiD nodig om het formulier in te kunnen vullen. Heeft u nog geen DigiD? Vraag DigiD aan.
    2. schriftelijk: vindt u dit moeilijk? De medewerkers van Surplus Welzijn Oosterhout, helpen u graag.  Als kenmerk van de brief vermeldt u ‘klacht’. Het is handig fotokopieën mee te sturen van stukken die uw zaak ondersteunen. Uiteraard wordt zeer zorgvuldig omgegaan met de door u verstrekte informatie. U kunt de brief sturen naar: het college van Burgemeester en wethouders, t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 10150, 4900 GB OOSTERHOUT.
    3. persoonlijk: in de publiekshal van het gemeentehuis, kunt u een fysiek klachtenformulier ophalen. U kunt dit formulier handmatig invullen en afgeven bij de receptionisten.
    4. downloaden: wilt u niet persoonlijk naar het gemeentehuis, maar het formulier wel handmatig invullen? Download dan het formulier (145,65 kB, 2 A4), print het uit, vul het in en stuur het op naar het adres wat bij punt 2 vernoemd staat. Het formulier vindt u onder 'formulieren'. 

    Klachtencommissie

    Als uw klacht gegrond is, dan zal de gemeente passende maatregelen nemen. Uw klacht kan ook ongegrond worden verklaard. Bent u het daarmee niet eens, dan kunt u zich wenden tot de onafhankelijke Commissie Ombudsman

  • Uittreksel of afschrift van de burgerlijke stand aanvragen ondernemer

    Een ondernemer kan bij de gemeente een uittreksel burgerlijke stand aanvragen. De burgerlijke stand is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen (zogenaamde rechtsfeiten) in het leven. U kunt daarbij denken aan gebeurtenissen zoals: geboorte, overlijden, huwelijk, echtscheiding en partnerschapsregistratie. Op een uittreksel van burgerlijke stand wordt zo´n rechtsfeit vermeld. Naast een uittreksel kunt u ook een afschrift van de burgerlijke stand krijgen (dit is een gewaarmerkte fotokopie).

    Voorwaarden

    Een uittreksel burgerlijke stand kunt u aanvragen als u kunt aantonen daarbij ´gerechtvaardigd belang´ te hebben. Als u een uittreksel over een andere persoon aanvraagt, heeft u vaak een document nodig waaruit het gerechtvaardigd belang van uw aanvraag blijkt. Personen die een gerechtvaardigd belang kunnen hebben, zijn:

    • Personen op wie de akte betrekking heeft.
    • Een gemachtigde van deze personen.
    • Kinderen of ouders van de persoon waarop de akte betrekking heeft.
    • De erfgenamen.
    • De echtgenoot of echtgenote.
    • De geregistreerde partner.
    • De wettelijk vertegenwoordiger.
    • Degene die het nodig heeft in het kader van een gerechtelijke procedure.
    • Degene die het nodig heeft in verband met een huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie

    Voorbeelden van een uittreksel zijn:

    • Een uittreksel uit het geboorteregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is geboren.
    • Een uittreksel uit het huwelijks/echtscheidingsregister (partnerregistratie). Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand is getrouwd, gescheiden e.d.
    • Een uittreksel uit het overlijdensregister. Dit is het schriftelijke bewijs dat iemand overleden is. Als u bijvoorbeeld wilt hertrouwen en uw vorige partner is overleden, dan heeft u een uittreksel van overlijden nodig.

  • Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Wanneer u solliciteert naar een functie, waarbij wordt gewerkt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen (bijvoorbeeld kinderen), kan uw werkgever vragen om een Verklaring omtrent het gedrag (VOG).
    Voor sommige functies zoals onderwijzer en taxichauffeur is de verklaring zelfs bij wet verplicht gesteld.

    Een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) wordt afgegeven als er over de aanvrager in de afgelopen vier jaar geen informatie in de justitiële documentatie terecht is gekomen. Daarop zijn twee uitzonderingen. De aanvrager heeft in die vier jaar enige tijd in de gevangenis doorgebracht of er is in het verleden sprake geweest van een zedendelict. Indien een aanvrager in de vier jaar voor de aanvraag wel in de justitiële documentatie voorkomt, vindt er vervolgonderzoek plaats.

    Een VOG kan worden gevraagd voor werkrelaties of daarmee gelijkstaande contacten. Onder een werkrelatie wordt ook verstaan het verrichten van werkzaamheden voor een vereniging of vrijwilligersorganisatie. Dit kan zowel betaald als onbetaald zijn. Bij een zogenoemde VOG-aanvraag wordt onderzoek gedaan naar het strafrechtelijk verleden van een natuurlijk persoon of een rechtspersoon.
    Of er sprake is van relevante antecedenten waardoor een VOG niet kan worden afgegeven, wordt bepaald door de relatie die er is tussen de strafbare feiten en de werkzaamheden of functie die de betrokkene gaat vervullen.

    Waar vraag ik een VOG aan?

    U kunt een VOG op drie manieren aanvragen.

    U kunt een afspraak maken om een Verklaring omtrent het Gedrag aan te komen vragen.

    Termijn van beslissing
    Binnen twee tot maximaal vier weken na ontvangst van uw aanvraag wordt een beslissing op uw aanvraag genomen. Met vragen over de voortgang van uw aanvraag kunt u contact opnemen met COVOG.

    COVOG
    Postbus 16115
    2500 BC Den Haag
    Telefoon: (088-9982200)
    E-mail: frontdesk.dbz@minjus.nl
    Internet: justitie