Zoekresultaat 41 - 45 van 45 resultaten

  • Nationale ombudsman

    Als u een klacht heeft, neemt u eerst contact op met de provincie. Vervolgens behandelt de provincie uw klacht. Bent u niet tevreden met het resultaat? Dan kunt u de Nationale ombudsman om hulp vragen. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en geeft advies aan de overheid. Dus ook aan de provincie. De provincie hoeft dit advies niet over te nemen.

    De Nationale ombudsman luistert naar u en onderzoekt uw klacht. Dit zijn voorbeelden waarbij de Nationale ombudsman kan helpen:

    • Het duurt te lang voordat de provincie uw aanvraag of bezwaarschrift behandelt.
    • Het duurt te lang voordat de provincie uw klacht afhandelt.
    • U krijgt geen reactie op uw vraag of verzoek om informatie.
    • U bent niet tevreden met de reactie op uw vraag of verzoek om informatie.
    • U kunt de provincie niet goed (telefonisch) bereiken.

    Lees meer over wat de Nationale ombudsman voor u kan doen op nationaleombudsman.nl.

  • Voorlopige voorziening

    Als u het niet eens bent met een besluit van de provincie, dan kunt u bezwaar maken. Wijst de provincie uw bezwaar af? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank.

    Daarnaast kunt u een verzoek indienen voor een voorlopige voorziening. Dit betekent dat u de rechtbank vraagt om het besluit tijdelijk niet uit te voeren. Bijvoorbeeld als u bezwaar maakt tegen een bouwvergunning. Met een voorlopige voorziening voorkomt u dat de bouw op korte termijn mag beginnen.

    Tegen sommige besluiten kunt u rechtstreeks bij de rechtbank in beroep gaan. U hoeft dan niet eerst een bezwaar in te dienen. Ook dan kunt u een voorlopige voorziening bij de rechtbank aanvragen.

  • Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de provincie de achtergrond van uw bedrijf. De provincie onderzoekt dan de integriteit van uw bedrijf, dus of uw bedrijf eerlijk en betrouwbaar is. Bijvoorbeeld of uw bedrijf betrokken is geweest bij fraude. De provincie controleert ook de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn.

    De provincie kan een onderzoek doen als u:

    • een vergunning of subsidie aanvraagt
    • zich inschrijft voor een opdracht van de overheid (een aanbesteding)
    • vastgoed koopt van of verkoopt aan de provincie

    Met dit onderzoek wil de provincie voorkomen dat iemand bijvoorbeeld een vergunning misbruikt voor criminele activiteiten. Bijvoorbeeld voor het witwassen van geld.

    De provincie kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u een opdracht van de overheid gekregen heeft.

    Heeft de provincie na het eigen onderzoek nog twijfels? Dan vraagt de provincie het Landelijk Bureau Bibob om hulp. Zij doen een eigen onderzoek naar uw bedrijf en de betrokken personen.

    Blijkt uit het onderzoek dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw onderneming omgaat? Dan kan de provincie uw vergunning, subsidie, opdracht of transactie weigeren of intrekken. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig.

  • Klacht over de provincie indienen

    Wanneer kan ik een klacht indienen?

    U kunt een klacht indienen wanneer:

    • de gedraging minder dan 1 jaar geleden plaatsvond;
    • u niet de mogelijkheid had om bezwaar te maken of in beroep te gaan.

    Hoe kan ik een klacht indienen?

    U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen:

    Mondeling

    U kunt telefonisch contact opnemen via 073 – 681 28 12.

    Digitaal

    U kunt uw klacht digitaal indienen. Hiervoor heeft u DigiD of e-Herkenning nodig.

    Schriftelijk

    U kunt uw klacht per post (ter attentie van HAC, postbus 90151, 5200 MC ’s-Hertogenbosch) of per e-mail indienen.

    Andere klachten of meldingen

    Wanneer uw klacht gaat over de toestand van een provinciale weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaarheid) maak dan hier een melding. Als u een klacht heeft op het gebied van milieu (geur-, geluid, stofhinder), maak dan hier een melding.

    Wat moet ik vermelden in mijn klacht?

    Voor de behandeling van uw klacht is het belangrijk dat u in ieder geval de volgende informatie aan ons doorgeeft:

    • uw naam en adres;
    • de datum;
    • de inhoud van de klacht;
    • tegen wie de klacht wordt ingediend;
    • uw telefoonnummer (niet verplicht).

    Hoe verloopt de behandeling van een klacht?

    De provincie wil zowel mondelinge als schriftelijke klachten zorgvuldig afdoen. Wij nemen altijd telefonisch contact op om de klacht te bespreken. Dit kan voldoende zijn om de klacht af te handelen, maar alleen als dit naar uw tevredenheid gebeurt (informele afhandeling).

    Leent uw klacht zich niet voor informele afhandeling? Of bent u daarmee niet tevreden? Dan volgt de formele procedure. Dat houdt in dat de hoor- en adviescommissie uw klacht verder in behandeling neemt en advies zal uitbrengen over uw klacht. De provincie neemt daarna een beslissing op de klacht.

    Binnen welke termijn volgt een beslissing op de klacht?

    De provincie moet binnen 10 weken een beslissing nemen over uw klacht. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Verder uitstel is alleen met uw instemming mogelijk.

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van een klacht?

    Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht of het resultaat daarvan? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. In de beslissing op uw klacht leest u hier meer over. U kunt ook de internetpagina van de Nationale ombudsman raadplegen of bellen met het gratis telefoonnummer 0800-33 55 555.

  • Bezwaar maken tegen besluit van provincie

    Waartegen kan ik bezwaar maken?

    Als u het niet eens bent met een besluit van de provincie en u heeft belang bij dit besluit, dan kunt u daartegen meestal bezwaar maken. Onderaan ieder besluit staat binnen welke termijn u een bezwaarschrift kunt indienen en aan wie u dat moet adresseren. Als u bij ons geen bezwaar kunt maken, maar er wel een andere rechtsgang mogelijk is (zoals het indienen van beroep bij een andere instantie), staat dat ook onder het besluit. 

     Let op: Als u bezwaar wilt maken tegen een besluit van de belastingsamenwerking gaat u naar de website van belastingsamenwerking: https://www.bwbrabant.nl/bezwaar. 

     Hoe kan ik een bezwaar indienen? 

     U kunt uw bezwaar op verschillende manieren indienen: 

    Digitaal 

    U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Hiervoor heeft u DigiD of eHerkenning nodig. 

    Schriftelijk 

    U kunt uw bezwaar per post (ter attentie van HAC, postbus 90151, 5200 MC 's-Hertogenbosch) of per e-mail indienen. 

    Wat moet ik vermelden in mijn bezwaarschrift? 

    In het bezwaarschrift zet u: 

    • uw naam en adres; 
    • de datum, het kenmerk en een omschrijving van het besluit waarmee u het niet eens bent; 
    • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit; 
    • de datum van uw bezwaarschrift en uw handtekening; 

    Binnen welke termijn moet ik bezwaar maken? 

    U heeft 6 weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint te lopen op de dag na verzending van het besluit. Als het niet lukt om op tijd de motivering in te dienen, kunt u alvast een bezwaarschrift zonder motivering indienen. Dit heet een pro-forma bezwaarschrift. U krijgt dan de gelegenheid om binnen een bepaalde termijn de motivering aan te vullen. 

    Maakt u bezwaar namens iemand anders?

    Wanneer u namens iemand anders bezwaar maakt, dan moet u een schriftelijke machtiging bijvoegen van degene namens wie u het bezwaarschrift indient. Bezwaarschriften namens een rechtspersoon, zoals een vereniging of stichting, moeten zijn ondertekend door de personen die volgens de statuten daartoe bevoegd zijn. Vaak zijn dit twee bestuurders gezamenlijk. Raadpleeg de statuten van uw rechtspersoon om te zien wie moeten ondertekenen. 

    Wilt u meer weten over de behandeling van een bezwaarschrift? 

     Wanneer u een bezwaarschrift heeft ingediend en het bezwaarschrift compleet is, nemen we het bezwaar in behandeling. Op dat moment ontvangt u meer informatie over het verdere verloop van de procedure. Deze informatie kunt u ook hier vinden; brochure.