Zoekresultaat 41 - 50 van 79 resultaten

  • Echtscheiding of geregistreerd partnerschap beĆ«indigen

    Bent u zojuist gescheiden? Is uw huwelijk ontbonden of uw partnerschap beëindigd? Bij een echtscheiding moet de uitspraak van de rechtbank binnen 6 maanden bij de gemeente worden ingeleverd waar uw huwelijk is gesloten. Bij het beëindigen van een geregistreerd partnerschap moet dit binnen 3 maanden worden ingeleverd bij de gemeente waar het partnerschap is gesloten. Meestal regelt een advocaat dit voor u.

  • Trouwen op een andere locatie

    In de gemeente Oldebroek zijn een aantal vaste locaties waar u kunt trouwen of een geregistreerd partnerschap kunt vastleggen. Wilt u liever trouwen of een partnerschap registreren op een andere locatie? Dan kunt u dit aanvragen bij de gemeente. Dien de aanvraag uiterlijk 12 weken voor het huwelijk of de partnerschapsregistratie in. Verzoek aanwijzing eenmalige trouwlocatie - eigenaar locatie (pdf, 488kb) Verzoek aanwijzing eenmalige trouwlocatie - geen eigenaar locatie (pdf, 491kb)

  • Kwijtschelding belastingen en heffingen

    Als u de gemeentelijke belasting niet kunt betalen, kunt u vragen om kwijtschelding. Als u kwijtschelding krijgt, hoeft u de belasting niet of niet geheel te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen voor de riool- en afvalstoffenheffing. Kwijtschelding voor rioolheffing wordt alleen verleend voor percelen die zijn aangemerkt als woning. Om te beoordelen of u voor kwijtschelding in aanmerking komt, kijken wij naar uw inkomen, vermogen en uitgaven. Kwijtschelding aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk kwijtschelding van belastingen en heffingen (pdf, 495kb) aanvragen. Waterschapsbelasting Kwijtschelding van de waterschapsbelasting vraagt u aan bij het waterschap (GBLT). Wanneer heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen In de volgende gevallen heeft het geen zin om kwijtschelding aan te vragen: Als u een auto of motor bezit die meer waard is dan € 3.350,00 tenzij de auto of motor om medische redenen of beroep onmisbaar is. Als u een eigen woning bezit waarvan de waarde hoger is dan de verschuldigde hypotheek. Als u uw aanslag langer dan drie maanden geleden betaald heeft. Daarnaast kan het zijn dat u geen kwijtschelding krijgt, omdat u een bepaald bedrag aan vermogen hebt. De hoogte van dit vermogen verschilt per huishoudsoort en situatie. Kostendelersnorm Bij het beoordelen van uw aanvraag is de kostendelersnorm van toepassing. De reden is dat u de woonkosten met meerdere personen kunt delen. Op Rijksoverheid.nl leest u meer over de kostendelersnorm. Door de kostendelersnorm kan het zijn dat u niet in aanmerking komt voor volledige of gedeeltelijke kwijtschelding. Automatische kwijtschelding Heeft u al eerder kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gekregen en blijft uw (financiële) situatie gelijk? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor automatische kwijtschelding. U hoeft dan niet elk jaar een aanvraag in te dienen. U moet de gemeente wel toestemming geven om uw gegevens automatisch te controleren op basis van gegevens van het UWV, RDW en Belastingdienst.

  • Afvalkalender

    Wilt u weten wanneer uw afval wordt opgehaald? Kijk dan op de digitale afvalkalender. Afvalkalender bekijken Afvalwijzer-app U kunt ook de Afvalwijzer-app downloaden op uw smartphone of tablet. U krijgt dan automatisch een herinnering wanneer u uw container buiten moet zetten. Bij een jaarwisseling is het nodig dat u de app ververst. Zo krijgt u de update voor het nieuwe jaar. Papieren afvalkalender Liever een papieren afvalkalender? Download de afvalkalender voor 2024 (pdf, 312kb), u kunt deze vervolgens printen. U kunt ook een papieren kalender bij het gemeentehuis ophalen.

  • Aangifte doen van overlijden

    Als iemand overlijdt, moet dat binnen 6 werkdagen worden aangegeven bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartverzorger dit. Maar ook nabestaanden kunnen aangifte van overlijden doen bij de afdeling Burgerzaken. U maakt hiervoor een afspraak bij de gemeente. Aangifte door uitvaartondernemer Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden. Bent u nog niet bekend als uitvaartondernemer in de gemeente Oldebroek? Dan moet u zich eerst registreren via het formulier Registratie uitvaartondernemer. Wij voegen uw gegevens zo snel mogelijk toe, zodat u alsnog online aangifte kunt doen. U ontvangt een mail als uw gegevens zijn toegevoegd. Overlijdensaangifte met eHerkenning

  • Subsidie inheemse erfbeplanting

    Particulieren en bedrijven in het buitengebied van de gemeente Oldebroek kunnen een subsidie aanvragen om meer inheemse beplanting op het erf te planten. Onder inheemse beplanting vallen plantensoorten die van nature in deze streek voorkomen. Met deze subsidieregeling wil de gemeente samen met u het landschap, de natuur en de cultuurhistorie verbeteren. Het subsidiebedrag is 50% van de gemaakte kosten, tot een maximum van € 250,-. U mag maximaal 1 aanvraag per perceel indienen.  Subsidie inheemse erfbeplanting aanvragen U kunt ook schriftelijk subsidie inheemse erfbeplanting aanvragen (pdf, 44kb).

  • Vuurwerk afsteken

    Inwoners mogen vuurwerk afsteken tijdens de jaarwisseling. Dit mag tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. Het gaat hier alleen om consumentenvuurwerk, niet om professioneel vuurwerk. Vuurwerkbedrijven mogen consumentenvuurwerk ook afsteken buiten de jaarwisseling. U heeft dan een toepassingsvergunning nodig. Daarnaast moet u elke keer dat u vuurwerk gaat afsteken een melding doen bij de gemeente (minder dan 200 kilo vuurwerk) of een ontbrandingstoestemming aanvragen bij de provincie (meer dan 200 kilo vuurwerk). U heeft de toepassingsvergunning ook nodig voor het afsteken van groot vuurwerk. Bijvoorbeeld bij evenementen. Hiervoor wordt professioneel vuurwerk gebruikt. Daarin zit meer kruit dan in gewoon vuurwerk.

  • Starterslening

    De Starterslening is een extra lening naast de hypotheek. Hiermee kunt u de koop van een eerste woning mogelijk maken. Een Starterslening overbrugt het verschil tussen de koopsom van uw woning en het maximale bedrag dat u bij de bank kunt lenen. De rente van de Starterslening staat 15 jaar vast. U krijgt de lening voor maximaal 30 jaar en de eerste 3 jaar hoeft u geen rente en aflossing te betalen. Starterslening aanvragen met DigiD U kunt ook schriftelijk een verzoek indienen voor een Starterslening (pdf, 403kb).

  • Herbegraven of alsnog cremeren

    Wilt u een overledene op een andere plek laten begraven of alsnog laten cremeren? Dan heeft u hiervoor een vergunning nodig. Vaak doet de begrafenisondernemer de aanvraag voor deze vergunning. De burgemeester verleent de vergunning. Een vergunning wordt niet zomaar verleend. Het op- en herbegraven en/of cremeren moet plaatsvinden binnen 2 maanden na de teraardebestelling of nadat de wettelijke grafrusttermijn van 10 jaar is verstreken. De kosten die met het op- en herbegraven en/of cremeren samenhangen komen voor rekening van de aanvrager.

  • Registratie levenloos geboren kindje

    Ouders kunnen een verzoek indienen om hun levenloos geboren kindje in de basisregistratie personen (BRP) op te nemen. Met deze registratie wordt uw kindje zichtbaar voor u via MijnOverheid en op een uittreksel BRP. Naast uzelf heeft alleen de ambtenaar van de burgerlijke stand inzage in deze registratie. Andere overheidsinstanties ontvangen geen gegevens over uw levenloos geboren kindje. Verzoek registratie levenloos geboren kind met DigiD U kunt ook schriftelijk een Verzoek registratie levenloos geboren kind (pdf, 364kb) indienen.