Zoekresultaat 51 - 57 van 57 resultaten

  • Nedereindse Park

    Het Nedereindse Park is een groen recreatiegebied op de grens van Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. In dit gebied rond de Nedereindse Plas recreëren veel mensen. Ze ontspannen, fietsen, wandelen of sporten er bijvoorbeeld in hun vrije tijd. De gemeente Utrecht wil de recreatiemogelijkheden in het Nedereindse Park verbeteren en nieuwe natuur aanleggen. Ook willen ze hier schone energie opwekken met zonnepanelen op de oostelijke plas.  Wat? De gemeente Utrecht maakt een toekomstplan voor het park. Eerder vroegen ze mensen die het park gebruiken om hun ideeën. Ze waren benieuwd naar hoe het Nedereindse Park mooier en beter kon worden. Met deze ideeën maakten ze een toekomstplan. Dit is een plan voor de toekomst van het park, een einddoel waar ze stap voor stap naartoe werken. De plannen moeten nog duidelijker worden gemaakt. De belangrijkste ideeën uit het toekomstplan leest u op utrecht.nl/nedereindsepark. Ook vindt u hier en via DenkMee meer informatie over hoe u kunt meedenken.  Wanneer? Eind 2024: Het college van B&W van Utrecht neemt een besluit over het toekomstplan Vanaf 2025: Uitvoering van het toekomstplan Vanaf 2027: Uitvoering van zonne-eilanden

  • Advies en contact

    De accountmanager brengt u in contact met de juiste netwerken, volgt de ontwikkelingen in uw branche en deelt deze kennis binnen de organisatie voor planvorming en beleidsontwikkeling. Contactgegevens Wes Ballijns: w.ballijns@ijsselstein.nl. Ondernemersklankbord Kunt u wel wat hulp gebruiken bij onderwerpen zoals innoveren, reorganiseren of uw bedrijf overdragen? Stichting Ondernemersklankbord geeft advies aan MKB-ondernemers. De adviseurs zijn werkzaam geweest in uiteenlopende sectoren en branches. Bedrijfspand Bent u geïnteresseerd in de aankoop of het huren van een bedrijfspand? Neem dan contact op met een van de makelaars in IJsselstein. De gemeente heeft geen bedrijfspanden te koop of te huur.

  • Exploitatievergunning

    Voor wie? Als u een bedrijf wilt openen waar klanten binnen kunnen eten, drinken of slapen en dat voor iedereen toegankelijk is, dan heeft u een exploitatievergunning nodig. Dit is verplicht voor elke openbare en afgesloten ruimte waar bedrijfsmatig of als een bedrijf logies wordt aangeboden, dranken worden geschonken, of waar rookwaren en eten direct ter plaatse worden bereid of geserveerd. Waarom? Met een exploitatievergunning regelt de gemeente dat uw bedrijf of klanten zo weinig mogelijk overlast voor de directe omgeving mogen veroorzaken. En een bezoek aan uw bedrijf voor iedereen plezierig blijft. Bij de aanvraag beoordeelt de gemeente ook of uw bedrijf past op de locatie die u op het oog hebt. Voorwaarden Bij uw aanvraag beoordeelt de gemeente of u en uw bedrijf aan bepaalde voorwaarden voldoen. Uw bedrijf moet in ieder geval passen binnen het geldende omgevingsplan (tot 01-01-2024 bestemmingsplan) en mag geen negatieve invloed op de omgeving hebben. Uzelf bent van onbesproken gedrag en voldoet aan de regels over integriteit. Hoe aanvragen? U vraagt de aanvraagformulieren op bij Team Klant van de gemeente via 14 030 of info@ijsselstein.nl, vult deze in en stuurt ze terug De gemeente beoordeelt of uw aanvraag ontvankelijk en compleet is Aanvraag compleet? Dan betaalt u de leges voor het in behandeling nemen. De burgemeester neemt binnen 8 weken een besluit over uw aanvraag Daarna laat de gemeente onderzoek doen naar u als aanvrager op basis van de Wet Bibob Op basis van dit onderzoek besluit de burgemeester om uw vergunning wel of niet te verlenen Vergunning verleend? Dan kunt u beginnen met uw bedrijf. De gemeente laat u binnen 4 weken weten of uw aanvraag ontvankelijk en compleet is en hoeveel tijd u heeft om uw aanvraag aan te vullen. De burgemeester kan gemotiveerd besluiten de vergunning niet te verlenen wanneer u de Bibobtoets niet doorstaat. Algemene plaatselijke verordening (APV) De vergunningplicht ligt vast in de Algemene plaatselijke verordening (hoofdstuk 2, afdeling 4). Ter verduidelijking zijn beleidsregels opgesteld. De APV en de beleidsregels vindt u hieronder: Algemene plaatselijke verordening Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) Beleidsregel exploitatievergunningen Beleidsregel ontheffingen sluitingsuur openbare inrichtingen Beleidsregel handhaving openbare inrichtingen Ontheffing voor het sluitingsuur De APV stelt dat alle horecabedrijven tussen 1.00 en 6.00 uur gesloten moeten zijn. Er is een (tijdelijke) afwijking van het sluitingsuur mogelijk. Dit wordt een ontheffing voor het sluitingsuur genoemd. Of u in uw geval in aanmerking komt voor een ontheffing van het sluitingsuur staat in de Beleidsregel ontheffingen sluitingsuur. U vraagt een ontheffing aan via Team Klant van de gemeente via 14 030 of info@ijsselstein.nl. Toezicht en handhaving Wilt u weten hoe de gemeente toeziet op de naleving van de exploitatievergunning? Lees dan de Beleidsregel handhaving openbare inrichtingen. Kosten Voor het in behandeling nemen van de aanvraag van een exploitatievergunning en/of ontheffing betaalt u kosten. Deze kosten vindt u op de website https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ bij hoofdstuk 3. U ontvangt hiervoor een aanslag van de gemeente. U kunt ook pinnen bij de gemeente. U betaalt altijd voor de aanvraag, ook als uw aanvraag wordt afgewezen. Vragen? Voor vragen kunt u contact opnemen met team Klant via 14 030 of info@ijsselstein.nl

  • Daken verduurzamen

    Op de Duurzame Daken Kansenkaart van de provincie Utrecht kunt u zien wat haalbaar is voor uw dak. Subsidies duurzaam dak Vanuit de provincie zijn er verschillende subsidies beschikbaar. Zo ook voor het aanleggen van een hoogwaardig (biodivers) groen dak. Of laat uw dakconstructie versterken, waarna u zonnepanelen kunt laten aanleggen. De subsidie is bedoeld voor rechtspersonen, zoals maatschappelijke organisaties, VvE's, bedrijven, woningcorporaties, stichtingen, sport-, onderwijs- en kennisinstellingen. Weetjes: Zonnepanelen wekken meer energie op zodra deze op een groen dak liggen. Een groen dak zorgt voor isolatie; gratis verkoeling in de zomer en minder stookkosten in de winter. Door te kiezen voor vergroenen, gaat uw dak 2 keer zo lang mee. Een groen dak dempt omgevingsgeluid.

  • De burgemeester over GIJS

    In 2014 maakte ik mijn eerste wandeling door IJsselstein. Vele oude straatjes, een molen, twee monumentale kerken, culturele evenementen en veel ondernemerszin. Een bruisende stad met een dorpse sfeer. Als geschiedenisfanaat was ik direct verkocht. In september 2015 werd ik aangesteld als burgemeester. Mijn ambitie: deze verborgen parel verder op de kaart zetten, samen met onze trotse inwoners en ondernemers. De sfeer die je in de stad proeft, zie je terug op het gemeentehuis. Hier werken bevlogen medewerkers die onze stad nog mooier willen maken. En daar hebben we wél versterking voor nodig. Cultuur, geschiedenis en ondernemerszin zijn kenmerkend voor IJsselstein. Die combinatie zorgt voor een unieke sfeer, die je als werknemer ook terugziet in het stadhuis. Een warme, enthousiaste groep mensen die mooie initiatieven van de grond krijgt. Ik vertel je er graag meer over. Een stad vol verhalen Net als onze inwoners draag ik onze stad een warm hart toe. Geschiedenis en cultuur zijn onze 'unique selling points'. Ruim 34.000 inwoners, veel ondernemers en de gemeente brengen deze geschiedenis graag tot leven. Bijvoorbeeld met prachtige evenementen en tradities, zoals de jaarlijkse 'Kerstavond van mevrouw Klein Sprokkelhorst'. Een poëtische culturele winteravond waarop de legende van deze historische dame wordt herbeleefd. Dit zie je nergens anders. En het mooie is, we ontdekken steeds meer. In 2017 hoorde ik dat archeologen oude beerputten aan het blootleggen waren. Archeologie is een hobby van mij, daarom ben ik meteen op ze afgestapt. Of ze nog hulp konden gebruiken. Even later stond ik samen met hen te graven, een mooie ervaring. En een gave vondst: ik ontdekte een kanonskogel uit de middeleeuwen. IJsselstein is meerdere keren belegerd geweest. Leuk dus om met deze vondst de geschiedenis een beetje te laten herleven. Wij-gevoel Goed, je merkt dat de IJsselsteiners deze trots en passie op mij hebben overgedragen. En ik ben niet de enige, ook op het gemeentehuis leeft onze stad. Iedereen die hier werkt, IJsselsteiner of niet, is enthousiast over de unieke sfeer en mentaliteit. Samen hebben we dus iets gemeen, en dat zorgt voor een wij-gevoel op de werkvloer. De gemeente zet zich graag in voor nieuwe ideeën en initiatieven van onze inwoners. De cohesie is sterk, in onze wijken én in het gemeentehuis. Open en gelijkwaardig Wat ik vaak van collega's hoor, is dat de omgangscultuur in de gemeente zo prettig is. We kennen elkaar, maken een praatje en lopen bij elkaar binnen. Mijn deur staat ook altijd open en ik loop regelmatig door het stadhuis. Dit maakt werken leuker én efficiënter. Als collega krijg je hier alle ruimte om jezelf te ontwikkelen én op je eigen manier te werken. In onze flexruimtes, met andere afdelingen of af en toe thuis. Jong talent en ervaren vaklui leren van elkaar. Verder maken we veel plezier. We vieren successen samen, met uitjes, borrels en activiteiten. Bij GIJS is altijd wel iets te beleven. Wat is jouw drive? Op dit moment is er bij GIJS ruimte. Voor jouw enthousiasme, talenten en ideeën. Wil je weten of een baan bij GIJS bij jou past? Maak eens een wandeling door onze mooie binnenstad. En neem een kijkje bij onze vacatures. Denk jij: ik heb zin om iets nieuws te doen? Solliciteer! Doe het gewoon, op jouw eigen manier. Ik verzeker je, na een speeddate met GIJS ben jij – net als ik – ook verkocht. Ontdek onze vacatures

  • Aanvraag rioolaansluiting

    De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het rioolstelsel tot aan de grens van uw perceel. Dit omvat het aanleggen, onderhouden, ontstoppen en vervangen van het rioolstelsel. Bovendien zorgt de gemeente voor de aansluiting van uw huis, bedrijf of gebouw op het hoofdriool. Vraag uw aansluiting minstens acht (8) weken van tevoren aan. Houd er rekening mee dat u leges moet betalen voor de vergunning. U moet ook de kosten betalen voor de aanleg van uw rioolaansluiting (van huis tot hoofdrioolstelsel), zoals de kosten van de aannemer en de materialen. Tijdelijk gebruik Als u tijdelijk het riool wilt gebruiken, bijvoorbeeld voor evenementen of tijdens renovaties van woonwijken, moet u hiervoor een aanvraag indienen. Wij kunnen u helpen met het aansluiten of u aanwijzingen geven hoe u dit moet doen.

  • Burgemeester

    Burgemeester Patrick van Domburg Patrick van Domburg is in 2015 benoemd tot burgemeester van IJsselstein. In 2021 is hij herbenoemd. Afbeelding: burgemeester Patrick van Domburg Taken Openbare orde en veiligheid Toezicht en handhaving Horeca-, exploitatie- en evenementenvergunningen Dierenwelzijn Bestuurlijke organisatie, inclusief bestuurlijke vernieuwing (o.a. bestuursorganen, algemene en juridische zaken, privacy, bijzondere wetten en verordeningen) Regionale samenwerking en externe betrekkingen Stedenband Communicatie, representatie en kabinetszaken Informatieveiligheid en archief Nevenfuncties als burgemeester, onbetaald Voorzitter Districtelijke Integrale Stuurploeg (DIS), ter bestrijding van ondermijning Lid bestuurlijke werkgroep Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit Lid AB Veiligheidsregio Utrecht Lid bestuurlijke adviescommissie VRU Risicobeheersing Bestuurlijk trekker klimaatadaptatie en gevolgbeperking overstromingen (voorheen Meerlaagsveiligheid VRU) Lid Regionaal College Politie eenheid Midden-Nederland Penningmeester Stichting Platform De Utrechtse Waarden Lid archiefcommissie Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard Lid Water- en Klimaattafel/Winnet Nevenfuncties, niet als burgemeester Voorzitter Vereniging Nederlandse Vestingsteden (onbetaald) Penningmeester Stichting Oldtimerdag Zoetermeer (onbetaald) Voorzitter Stichting Oog op de Natuur (onbetaald) Voorzitter Stichting Utrechtse Kastelen (onbetaald) Bestuurslid Prins Bernhard Cultuurfonds Utrecht en voorzitter Adviescommissie Utrecht (onbetaald) Voorzitter Centraal College van Deskundigen (CCvD) Archeologie (betaald) Spreekuur en contact Wilt u de burgemeester spreken? Dat kan laagdrempelig tijdens het maandelijkse spreekuur op de laatste dinsdag van de maand, van 15.30 tot 16.30 uur. Meer informatie over het spreekuur Wilt u een afspraak maken met de burgemeester buiten het spreekuur om? Vraag het bestuurssecretariaat naar de mogelijkheden. Huwelijksjubileum Viert u of vieren uw ouders een huwelijksjubileum van 50, 60 of 65 jaar? En wilt u een persoonlijke felicitatie van de burgemeester ontvangen? Nodig de burgemeester uit voor een bezoek bij u thuis. Bel het bestuurssecretariaat via telefoonnummer 14 030. Doe dit in ieder geval 4 weken van tevoren.