Zoekresultaat 61 - 70 van 80 resultaten

  • Koopzondagen, informatie

    In Meppel mogen winkels in bepaalde branches op zondag open zijn. Andere winkels kunnen gezamenlijk maximaal 12 koopzondagen per kalenderjaar openstelling aanvragen. Welke winkels mogen op zondag open? Winkels in de volgende branches mogen open zijn op zondag van 12.00 tot 22.00 uur: supermarkten (SBI47.11) winkels in brood en banket (SBI 47.24.1) doe-het-zelfzaken (SBI 47.52) woon- en woninginrichtingszaken (SBI 47.53, 47.54 en 47.59) showroombedrijven met auto’s, boten en caravans, motorfietsen en (brom)fietsen, sport- en kampeerartikelen (SBI 45.11, 45.19, 45.32, 45.40.2 en 47.64). Dit geldt niet op eerste paasdag; eerste pinksterdag; eerste kerstdag en Nieuwjaarsdag. De winkels moeten dan gesloten zijn. Op 24 december; 4 mei en Goede Vrijdag moeten alle winkels vanaf 19.00 uur sluiten. Overige koopzondagen Valt uw winkel niet onder de bovengenoemde branches, dan is het mogelijk maximaal 12 koopzondagen per jaar uw winkel open te stellen. Deze 12 koopzondagen worden door het georganiseerde bedrijfsleven in Meppel aangevraagd, de Meppeler Handelsvereniging. U kunt dus niet zelf de koopzondagen aanvragen. Kosten De leges voor een aanvraag bedragen € 36,90 Meer informatie Meppeler Handelsvereniging secretariaat@mhv-meppel.nl Verordening winkeltijden Meppel op overheid.nl Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontacten,  telefoonnummer 14 0522

  • Inkomensvoorziening oudere arbeidsongeschikte zelfstandigen

    Wat is de IOAZ? Hebt u een eigen bedrijf of een zelfstandig beroep, en zijn uw inkomsten onvoldoende om van te leven? Dan hoeft u niet altijd een "gewone" bijstandsuitkering aan te vragen. Als u 55 jaar of ouder bent, komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. IOAZ staat voor Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen. Maar gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen kunnen sinds 2006 geen IOAZ-uitkering meer krijgen. Voorwaarden Om in aanmerking te komen moet uw bedrijf in Nederland gevestigd zijn. Ook moet u de drie jaar onmiddellijk voorafgaand aan de dag waarop u de IOAZ-uitkering aanvraagt, als zelfstandige gewerkt hebben. En de zeven jaar daarvóór hebt u óf bij een werkgever óf als zelfstandige gewerkt. Voldoet u aan de voorwaarden, dan krijgt u een uitkering die uw inkomsten aanvult tot het voor u geldende bijstandsnormbedrag. Een verschil met de  "gewone" bijstand is dat u bij de IOAZ een veel groter vermogen mag bezitten en (een groot deel van) dat vermogen niet eerst hoeft  "op te eten". Een IOAZ-uitkering moet u aanvragen vóórdat u uw bedrijf beëindigt. U moet vanaf het moment van aanvraag binnen anderhalf jaar met uw bedrijf of beroep stoppen. U krijgt de uitkering pas als u echt met uw bedrijf of beroep bent gestopt. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Kabels en leidingen plaatsen in openbare grond

    Particulieren en bedrijven mogen geen kabels en/of leidingen in openbare grond hebben. Alleen nutsbedrijven en telecombedrijven kunnen voor het leggen van kabels en leidingen in openbare grond digitaal een instemmingsbesluit of vergunning aanvragen.

  • Wet WOZ (wet waardering onroerende zaken)

    De gemeente waardeert jaarlijks alle onroerende zaken binnen de gemeente in overeenstemming met de regels van de ‘Wet Waardering Onroerende Zaken’ (Wet WOZ). Deze WOZ waarde wordt gebruikt om bijvoorbeeld de waterschapsbelasting, onroerende zaak belasting en het eigenwoningforfait te berekenen. De meeste eigenaren en/of gebruikers van een onroerende zaak krijgen jaarlijks uiterlijk eind februari de WOZ-beschikking toegestuurd. Hierop wordt de waarde van uw onroerende zaak vermeld. Hieronder vindt u enige informatie over de WOZ waarde. Voor wat betreft woningen is de WOZ-waarde bepaald aan de hand van verkoopcijfers van vergelijkbare type woningen in de gemeente of buurgemeente(n). De Wet WOZ schrijft ook voor dat de WOZ-waarde in 2024 moet zijn vastgesteld naar het waardeniveau op 1 januari 2023. Deze zogenoemde waardepeildatum ligt altijd één jaar voor het geldende belastingjaar. Taxatieverslag Voor inwoners Jaarlijks vanaf eind februari is het mogelijk om bij de gemeente een taxatieverslag van uw onroerende zaak op te vragen of te bekijken via de Digitale Belastingbalie. Degene op wiens naam de aanslag is gesteld, logt u in met zijn/haar DigiD. Daarnaast kunt u het taxatieverslag ook altijd schriftelijk of per e-mail opvragen. Zie taxatieverslag, kopie beschikking opvragen Voor ondernemers Vraag het taxatieverslag op per e-mail via postbus@meppel.nl of per telefoon met het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522. WOZ-waarden openbaar De WOZ-waarde van woningen zijn openbaar. U kunt de WOZ-waarde van uw woning vergelijken met die van andere woningen. U kunt de WOZ waarde van alle woningen in de Gemeente Meppel inzien via www.wozwaardeloket.nl. Oorzaak verschil in WOZ-waarde De WOZ waarde van uw woning kan (licht) afwijken van de waarde van bijvoorbeeld een naastgelegen woning. Dit verschil is dan waarschijnlijk te verklaren door een verschil in specifieke kenmerken van de betreffende woningen, zoals verschillen in inhoud, kaveloppervlakte, aan- en bijgebouwen en/of staat van onderhoud. Meer informatie Website waarderingskamer De waarderingskamer beoordeelt alle gemeenten in Nederland op de uitvoering van de Wet WOZ. De gemeente Meppel heeft al jaren de maximale beoordeling gekregen. U kunt hier het rapport opvragen. 

  • Klacht indienen

    Bent u niet tevreden over hoe u bent behandeld door een medewerker/bestuurder van de gemeente of bent u ontevreden over het gedrag van een medewerker/bestuurder van de gemeente tegenover u? Dan kunt u hierover een klacht indienen. Voorwaarden Probeert u eerst uw probleem uit te praten met de ambtenaar die volgens u verantwoordelijk is. Wanneer dit niet lukt, dient u een klacht in. U kunt ook eerst contact opnemen met de klachten coördinator om uw probleem voor te leggen. Dit kan telefonisch 140522, per mail postbus@meppel.nl  of een brief naar postbus 501, 7940 AM Meppel. Een klacht kan niet gaan over een besluit van de gemeente, bijvoorbeeld over de hoogte van uw uitkering of een opgelegde parkeerboete (als u het daar niet mee eens bent kunt u binnen zes weken na dat besluit bezwaar maken). Uw klacht kan ook niet gaan over het onderhoud van de openbare ruimte of overlast in de openbare ruimte. Hierover kunt u een melding maken. Ook kunt u geen klacht indienen over gemeentelijk beleid. U geeft in uw klacht aan: Over wie u klaagt Over welk handelen of nalaten u ontevreden bent U dient de klacht in: Telefonisch via Klantcontacten, telefoonnummer 140522 Per mail postbus@meppel.nl  t.av. klachtencoördinator vermeld wel uw naam en adres Per brief (ondertekend, voorzien van datum, naam en adres) gericht aan: College van B&W gemeente Meppel , t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 501, 7940 AM Meppel U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht en/of u wordt telefonisch benaderd over uw klacht door de klachtencoördinator. U bespreekt met de klachtencoördinator of u uw klacht informeel of formeel wilt laten behandelen. Bij informele klachtbehandeling gaat de klachtencoördinator samen met u na wie of wat ervoor nodig is om uw klacht weg te nemen. Wanneer u tevreden bent met de uitkomst, eindigt daarmee de klachtprocedure.  Wanneer u niet tevreden bent, kunt u uw klacht in een gesprek nader toelichten. Wanneer u klaagt over de werkwijze van een medewerker, hoort de gemeente die medewerker ook. Daarna ontvangt u een brief met daarin een conclusie van het college van B&W over uw klacht. Dit is een formele klachtbehandeling. Als u dit wenst kan dit ook meteen vanaf het begin worden ingezet. De gemeente handelt uw klacht binnen 6 weken af. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met 4 weken. Kosten Geen Externe klachtprocedure Als u niet tevreden bent over de uitkomst of wijze van klachtbehandeling door de gemeente Meppel, dan kunt u de Ombudsman vragen een onderzoek in te stellen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U moet wel altijd eerst een klachtprocedure bij de gemeente hebben doorlopen, voordat de Ombudsman uw klacht in behandeling neemt. Nationale Ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag Telefoon: 0800 - 33 55 555. Website: www.nationaleombudsman.nl Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel de klachtencoördinator afdeling Advies, telefoonnummer 140522

  • Stamboomonderzoek en inzage archief

    Wat vindt u waar In de kluis van het stadhuis van de gemeente Meppel is de archiefbewaarplaats gevestigd. Hierin is het materiaal met betrekking tot Meppel en de voormalige gemeente Nijeveen vanaf ongeveer 1811 gearchiveerd. Hier vindt u – naast de Burgerlijke Stand en het Bevolkingsregister - ook bouwdossiers vanaf ongeveer 1900 en notulen van raadsvergaderingen. Verder zijn dossiers aanwezig over bijvoorbeeld de lokale gasfabriek, aanleg van straten, nieuwbouwwijken en parken, het theater Ogterop en de bescherming van ooievaars. Wat u in onze archieven terug kunt vinden leest u in de Inventaris II Meppel 1908-1928 (PDF) en Inventaris III Meppel (1633) 1814-1928 (1972) (PDF). Heeft u moeite met het lezen van deze digitale documenten? Het is mogelijk om het op papier te ontvangen. Stuur daarvoor een e-mail naar postbus@meppel.nl of bel met 14 0522. Wilt u informatie opzoeken? Dan moet u van tevoren een zoekvraag indienen. Dit kan schriftelijk, telefonisch via 14 0522 of per postbus@meppel.nl. Daarbij geldt: hoe duidelijker uw vraag, hoe vollediger het antwoord. Nijeveen De inventaris van het archief van de voormalige gemeente Nijeveen (1809-1997) is via het Drents Archiefnet, www.drentsarchiefnet.nl, beschikbaar. Via hun website zoekt u op bijvoorbeeld Nijeveen. Oude archieven Voor de oudere archieven moet u bij het Drents Archief, Brink 4  in Assen zijn. Met deze archieven worden het archief van Nijeveen over de jaren 1594-1852 en het archief van Meppel over de jaren 1421-1813 bedoeld. Stamboomonderzoek Wie stamboomgegevens uit de gemeente Meppel nodig heeft, kan op de volgende manieren op zoek gaan: via de websites www.alledrenten.nl  en www.drentsarchief.nl Geboorteaktes zijn na 100 jaar openbaar, huwelijksaktes na 75 jaar en overlijdensaktes na 50 jaar. De burgerlijke stand van Nijeveen begint per 1 januari 1812; die van Meppel per 30 april 1811. persoonlijk bij het team DIV van de gemeente Meppel wanneer u niets heeft gevonden op de website www.alledrenten.nl Stamboomonderzoek op afspraak Wie voor stamboomonderzoek toch persoonlijk bij het team DIV van de gemeente Meppel wil langskomen, is van harte welkom. Wél zijn er een paar zaken om rekening mee te houden. Zo kunt u er uitsluitend op afspraak terecht. Dit komt omdat dit team niet over dezelfde voorzieningen als een regionaal historisch centrum beschikt. Daardoor zijn er beperkte mogelijkheden voor inzage en kunt u niet meteen geholpen worden. Gravenarchief Het gravenarchief is te raadplegen op de website van Oud Meppel Meer informatie Het team Documentatie van de gemeente Meppel is gevestigd in het stadhuis, Grote Oever 26, 7941 BJ Meppel. Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522 Interessante andere websites: www.historischeverenigingnijeveen.nl www.oudmeppel.nl www.gahetna.nl www.dekrantvantoen.nl www.historischcentrumoverijssel.nl www.nationaalarchief.nl Archieven WO2 opgenomen in collectie-portal Netwerk Oorlogsbronnen www.oorlogsbronnen.nl

  • PMD (plastic en metalen verpakkingen en drankenkartons)

    Gooi plastic verpakkingen, metalen verpakkingen (blik) en drankenkartons (PMD) niet bij het restafval, maar bied het aan via de speciale container met oranje deksel. Bewoners van hoogbouw gebruiken speciale zakken voor dit afval.  Deze afvalstoffen zijn grondstof voor nieuwe producten. Alle afvalproducten die u scheidt, belanden niet in de verbrandingsoven. Verbranding van restafval is de duurste vorm van afvalverwerking. Door afval te scheiden, draagt u bij aan een lage afvalstoffenheffing! Verzamel PMD in doorzichtige zakken. Zo kunnen onze collega's meteen zien of u het juiste afval in de PMD container heeft gegooid.  Werkwijze laagbouw U verzamelt het afval in de grijze container die voorzien is van een speciale sticker of een oranje deksel. Gebruik een doorzichtige zak of gooi het los in de container.  Inzameling via de grijze container vindt een keer per drie weken plaats. In de afvalkalender staat wanneer de gemeente het plastic afval bij u ophaalt. U zet de container voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons na 18.00 uur van de dag voorafgaand aan de inzameling op de opstelplaats voor containers. hoogbouw Bewoners van hoogbouw gebruiken speciale plastic zakken voor het verzamelen van het afval. De gemeente haalt bij hoogbouw wekelijks de zakken met het PMD op. Dat gebeurt op de woensdag. Bewoners van flats en appartementen kunnen alleen op deze dag hun zakken met plastic afval nabij de ondergrondse container aanbieden. De speciale zakken ontvangen voor de kunststofinzameling kan op de volgende wijze: U haalt de zakken op in het Stadhuis, bij de gemeentewerf, Eekhorstweg 16 of bij het Leer Werk Centrum Meppel, Bremenbergweg 2, Meppel.  Lukt dit niet dan kunt u de zakken ook bestellen met het digitale formulier. Let op: U ontvangt de zakken na ongeveer één week. Doe de check Gebruik drie vragen om te bepalen of iets in de PMD container mag: Is het een verpakking? Is het leeg? Komt het uit de keuken of badkamer? 3 keer ‘ja’? Dan mag het in de PMD container. Extra ondergrondse container Winkelcentrum Koedijkslanden heeft een speciale ondergrondse container voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons. Toegang tot de container kan met dezelfde pa s die wordt gebruikt voor het storten van restafval. De container is in de eerste plaats bedoeld voor bewoners van hoogbouw die geen container hebben. Zij kunnen op deze manier hun zakken met plastic snel kwijt en hoeven deze niet te bewaren tot de ophaaldag. Ook bewoners die hun plastic container vol hebben, kunnen de ondergrondse container bij het Winkelcentrum Koedkijkslanden gebruiken. De container staat aan de Rembrandtlaan, vlakbij de ondergrondse container voor restafval en bij de glas- en textielbakken. Meer informatie Op de website doemeemetpmd.nl lees je wat er bij mag, hoe je het aanlevert en wat ermee gedaan wordt. U kunt ook www.afvalscheidingswijzer.nl van Milieucentraal raadplegen. Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522

  • Sport, activiteiten en subsidie

    Wie kunnen subsidie aanvragen? Organisaties gevestigd of werkzaam in de gemeente Meppel, die sport- en beweegactiviteiten aanbieden voor inwoners van de gemeente Meppel. Deze activiteiten moeten passen binnen de doelen die zijn vastgelegd in de kadernota Mee® doen met Sport in Meppel. Aanvragen U kunt de subsidie voor het volgende kalenderjaar: digitaal aanvragen tussen 15 oktober en 15 november. schriftelijk aanvragen vóór 15 november door het formulier Subsidieaanvraag (Pdf, 130 kB) aan ons te sturen. Speerpunten Bevorderen van de sociale samenhang en de integratie van specifieke groepen Bevorderen van een gezonde leefstijl Bijdragen aan een goed woon- en leefklimaat Bijdragen aan de promotie en profilering van Meppel (city promotie) Algemene doelstelling Zoveel mogelijk inwoners van de gemeente Meppel de kans bieden deel te nemen aan sport- en beweegactiviteiten Sport inzetten als middel ter bevordering van de plaatselijke economie en werkgelegenheid Definitie sport en beweegactiviteiten Onder sport- en beweegactiviteiten worden niet alleen verstaan de activiteiten die erkend zijn door NOC/NSF, zoals top- en breedtesport, maar ook activiteiten in het kader van de vrijetijdsbesteding die leiden tot meer bewegen en een gezondere leefstijl en die passen binnen de kaders van de nota Mee(r) doen met Sport in Meppel. Doelgroepen Jeugd van 3 tot 17 jaar  kwetsbare ouderen  mensen met een verstandelijke en of lichamelijke beperking  mensen vanuit andere culturele tradities en gewoonten  mensen met een laag besteedbaar inkomen. Verdeling van middelen Jeugdsport Open sport- en beweegactiviteiten Opleiding van onbetaald (sporttechnisch) kader Leden met een geestelijke of lichamelijke beperking Deelname aan sportkennismakingsproject Zwemsport Tip De gemeente behandelt de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Dien uw subsidieaanvraag dus op tijd in. Bij overschrijding van het beschikbare budget kan de gemeente uw aanvraag afwijzen, ondanks dat u aan de voorwaarden voldoet. Meer informatie Mail naar postbus@meppel.nl of bel Klantcontactcentrum, telefoonnummer 140522  

  • Tijdelijke parkeerontheffing bedrijven

    Wanneer u als bedrijf tijdelijk werkzaamheden moet verrichten in het betaald parkeren gebied kunt u bij de gemeente een tijdelijke parkeerontheffing aanvragen. De ontheffing is snel en eenvoudig online te regelen.

  • Taxatieverslag, kopie aanslag opvragen

    Taxatieverslag inzien Jaarlijks vanaf eind februari is het mogelijk om bij de gemeente een taxatieverslag van uw onroerende zaak op te vragen. Daarop is te zien hoe de gemeente tot haar waardering is gekomen. Woningen U kunt  als eigenaar van een woning een taxatieverslag van uw onroerende zaak opvragen of bekijken via de Digitale Belastingbalie. U kunt inloggen met behulp van DigiD. Daarnaast kunt u het taxatieverslag ook altijd schriftelijk of per e-mail opvragen. Niet-woningen U kunt als eigenaar van een bedrijfspand of winkel een taxatieverslag opvragen per e-email via postbus@meppel.nl of telefonisch via het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 14 0522. Kopie aanslag Het is mogelijk om telefonisch, schriftelijk of via e-mail naar postbus@meppel.nl een kopie aanslag op te vragen. Vermeld daarbij de volgende gegevens: Naam Adres Woonplaats Burger Service Nummer (BSN) Belastingjaar van de aanslag Adres van het object Meer informatie Website waarderingskamer De waarderingskamer beoordeelt alle gemeenten in Nederland op de uitvoering van de Wet WOZ. De gemeente Meppel heeft al jaren de maximale beoordeling gekregen. U kunt hier het rapport opvragen.