Zoekresultaat 71 - 80 van 80 resultaten

  • Rijbewijs aanvragen

    Een rijbewijs vraagt u zelf aan. Ook om uw rijbewijs te verlengen of vervangen gaat u naar het gemeentehuis. Na ongeveer een week kunt u uw rijbewijs zelf afhalen. Regelen Maandag, donderdag en vrijdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur Dinsdag: vrije inloop van 08.30 tot 13.00 uur of op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur Woensdag: vrije inloop van 08.30 tot 19.30 uur Meenemen Uw identiteitsbewijs. U heeft een pasfoto nodig die voldoet aan de Nederlandse eisen. Er is een fotocabine aanwezig in het gemeentehuis. De fotocabine is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers. Uw oude rijbewijs, als u uw rijbewijs wilt verlengen of vervangen. Kosten en geldigheid Rijbewijs voor volwassenen tot 70 jaar kost € 48,15 en is 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 70 jaar en ouder kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs C, D kost € 48,15 en is 5 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen van 60 tot 65 jaar kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Rijbewijs voor volwassenen met beperking kost € 48,15 en is max. 10 jaar geldig. Voor een snelle aanvraag (1 werkdag) betaalt u € 34,10 extra. Snelle aanvraag Heeft u uw rijbewijs snel nodig? Dat kan! Vraag uw rijbewijs aan vóór 13.00 uur, dan is het binnen 3 werkdagen klaar. Voor deze snelle aanvraag betaalt u extra. Online verlengen van uw rijbewijs Het is ook mogelijk om uw rijbewijs bij ons online te verlengen. Dit is een extra service die we bieden naast het fysiek verlengen van een rijbewijs aan onze balies.  Voor meer informatie over het online verlengen van uw rijbewijs verwijzen wij u graag naar de website van de RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW). Op deze website vindt u ook een instructiefilmpje. Op dit moment zijn er in onze gemeente twee fotografen die deze service bieden:  Joyce Caboor Photography in Oostburg; Primera in Breskens. Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen via 14 0117. Kwijt of gestolen Is uw rijbewijs kwijt of gestolen? Of denkt u dat iemand anders uw rijbewijs gebruikt zonder uw toestemming? Ga naar de gemeente om een nieuw rijbewijs aan te vragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Jongerenrijbewijs Begeleiderspas aanvragen Als u 17 jaar oud bent, kunt u een jongerenrijbewijs aanvragen. U mag dan autorijden met een begeleider naast u. De begeleiders ontvangen een begeleiderspas. Kijk voor meer informatie op 2todrive.nl. De begeleiderspas moet aangevraagd en goedgekeurd zijn voordat u het rijbewijs aanvraagt bij de gemeente. Trekker rijbewijs Om op een tractor te rijden heeft u een trekker rijbewijs (T-bewijs) nodig. U kunt het T-bewijs halen als u 16 jaar of ouder bent. Meer informatie vindt u op Rijksoverheid.nl. Extra categorie Heeft u een extra categorie behaald? Dan moet u uw rijbewijs laten vernieuwen. Ook heeft u een nieuwe gezondheidsverklaring nodig per categorie. 65 jaar en ouder Als u tussen de 65 en 70 jaar oud bent, krijgt u een rijbewijs dat geldig is tot uw 75e verjaardag. Bent u ouder dan 70? Dan is uw rijbewijs maximaal 5 jaar geldig. Als u 75 jaar of ouder bent, heeft u een gezondheidsverklaring nodig. Gezondheidsverklaring Gezondheidsverklaring aanvragen U heeft een gezondheidsverklaring nodig als u 75 jaar of ouder bent, u een beperking heeft die invloed heeft op het autorijden of als u een rijbewijs aanvraagt voor vrachtwagen of bus. Buitenlands rijbewijs omwisselen Als u een rijbewijs heeft gehaald in het buitenland, kunt u dat misschien omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Lees meer over het omwisselen van buitenlandse rijbewijzen op www.rdw.nl.

  • Inburgeren

    Woont u in Nederland? En heeft u geen Nederlands paspoort? Dan kan het zijn dat u moet inburgeren. Als u verplicht bent om in te burgeren, krijgt u dit te horen via een brief van DUO. U moet dan de Nederlandse taal leren en weten hoe de Nederlandse samenleving werkt. Daarna doet u het inburgeringsexamen. Als u slaagt voor dit examen bent u ingeburgerd. U moet uw inburgering zelf regelen en zelf betalen. Meer informatie vindt u op de site van DUO

  • Hulp bij laag inkomen en schulden

    Heeft u een laag inkomen? En heeft u ergens hulp bij nodig? Dan kunnen de gemeente en andere organisaties u helpen. Niet alleen met geld, maar ook met gratis advies, hulp en activiteiten. Maak een afspraak Aarzel niet en neem contact met ons op via 14 0117. We helpen u graag. Startpunt Geldzaken Gebruik de online budgethulp. Ondernemen Ondernemers met financiële problemen kunnen bij het Ondernemersloket terecht voor een aanvullende uitkering of voor een lening voor bedrijfskapitaal. Jeugdfonds Sport & Cultuur Het Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt kinderen en jongeren voor wie een sportvereniging of cultuuractiviteit te duur is. Het fonds betaalt (een deel van) de contributie, het lesgeld en/of materiaalkosten rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuuraanbieder. Hierdoor krijgt iedereen een kans om te profiteren van de kracht van sport en cultuur! Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen Ouders van schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar kunnen een beroep doen op ondersteuning van de Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen.  Zij kunnen helpen met: de aanschaf van school- en lesmiddelen, de betaling van zwemles en de verplichte ouderbijdrage, en de contributie voor een sport- en/of cultuurvereniging. U kunt hiervoor een aanvraag doen op de website van Stichtling Leergeld Zeeuws-Vlaanderen.  Sociale en culturele activiteiten U kunt een bijdrage krijgen voor sociale of culturele activiteiten. Denk aan een bijdrage voor de krant of internet. Voedselbank Bij de Voedselbank kunt u gratis eten krijgen. Bijvoorbeeld melk, brood en groente. U krijgt elke week een doos met gezonde producten.

  • Verhuizing naar buitenland

    Verhuist u naar het buitenland? En verwacht u minimaal 8 maanden in het buitenland te gaan wonen? Meld dit dan vanaf 5 werkdagen vóór uw vertrekdatum bij de gemeente. Vertrek online doorgeven Regelen U kunt ook een papieren aanvraagformulier invullen of langs komen op het gemeentehuis. Meenemen Uw identiteitsbewijs. Uw nieuwe adresgegevens. Wat u moet weten U nieuwe adresgegevens moeten kloppen. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl. Als iemand (of meerdere personen) achterblijft op uw adres, moeten alle personen die vertrekken persoonlijk naar het loket. Dit geldt ook voor kinderen. Plan een afspraak binnen 5 werkdagen voor uw vertrek. Laat u de gemeente niet weten dat u verhuist? Dan kunt u een boete krijgen. Kosten Geen. Handige links Kijk op Rijksoverheid.nl voor meer informatie over verhuizen naar het buitenland.

  • Jeugdfonds Sport & Cultuur

    Het Jeugdfonds Sport & Cultuur helpt kinderen en jongeren voor wie een sportvereniging of cultuuractiviteit te duur is. Het fonds betaalt (een deel van) de contributie, het lesgeld en/of materiaalkosten rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuuraanbieder. Hierdoor krijgt iedereen een kans om te profiteren van de kracht van sport en cultuur! Regelen Kinderen tot en met 18 jaar komen in aanmerking voor het Jeugdfonds indien de ouder/verzorger een inkomen heeft tot 120% van het sociaal minimum. Een aanvraag bij het Jeugdfonds wordt gedaan door een intermediair. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker van de gemeente, een leerkracht of een jongerenwerker.  Neem voor het starten van een aanvraag dus contact op met uw klantmanager/consulent van de gemeente of zoek een tussenpersoon via de website van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. Nog vragen? Voor meer informatie kunt u terecht op de website van het Jeugdfonds Sport & Cultuur. De consulenten van Werk en Inkomen/Schuldhulpverlening zijn bereikbaar per e-mail (werkeninkomen@gemeentesluis.nl) of telefoon (via het nummer: 140117). Volwassenen vanaf 19 jaar Volwassenen vanaf 19 jaar kunnen aanvraag indienen voor het Volwassenenfonds Sport & Cultuur.

  • Planschade melden

    Heeft u schade opgelopen door de wijziging van een bestemmingsplan? Dan kunt u planschade melden bij de gemeente. Regelen Verzoek om tegemoetkoming in planschade U kunt uw verzoek inclusief eventuele bijlagen per email of per post naar ons opsturen Kosten Planschade melden kost € 500,00. Wordt de planschade toegekend, dan krijgt u dit bedrag terug. Wat u moet weten U kunt alleen planschade melden als het planologisch besluit onherroepelijk is. Dat betekent dat het niet meer mogelijk is om bezwaar of beroep aan te tekenen bij de rechtbank of de Raad van State. Planschade verjaart 5 jaar na het onherroepelijk worden. Dit betekent dat u na die tijd geen planschade meer kunt melden. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons via 14 0117.

  • Bodemgesteldheid/ bodemonderzoek

    Wilt u weten wat de kwaliteit van de bodem is, omdat u bijvoorbeeld van plan bent een woning te kopen, deze te laten taxeren of voor het vooronderzoek t.b.v. een bodemonderzoek. Dan kunt u bij de gemeente historische bodeminformatie opvragen.  Historische bodeminformatie geeft geen uitsluitsel over de kwaliteit van de bodem, maar bevat wel aanwijzingen over mogelijke verontreinigingen uit het verleden. Historische toets bodemkwaliteitskaart Voor het toepassen van grond en baggerspecie gelden de nodige regels. Deze staan in het Besluit bodemkwaliteit. Bij particulieren gaat het bijvoorbeeld om de aanleg van een oprit of bij het ophogen van een tuin. Voor overheden of bedrijven gaat het bijvoorbeeld om ophogingen van terreinen, wegen of dijken. U moet dan voldoen aan de regels van het besluit. De gemeente heeft beleid opgesteld en uitgewerkt in de Nota bodembeheer (PDF) en de Bodemkwaliteitskaart (PDF). Hierin beschrijft de gemeente hoe om te gaan met grondverzet. Door gebruik te maken van de bodemkwaliteitskaart is in veel gevallen een bodemonderzoek niet meer nodig. De gemeente kan voor u toetsen of u gebruik kunt maken van de bodemkwaliteitskaart. Kunt u geen gebruik maken van de bodemkwaliteitskaart dan is een partijkeuring (bodemonderzoek) nodig. Regelen Neem contact met ons op via 14 0117. Kosten € 68,10. Nog vragen? Neem contact met ons op via 14 0117.

  • Individuele inkomenstoeslag

    Leeft u al lange tijd van weinig inkomsten? En heeft u geen zicht op een hoger inkomen? Dan kunt u misschien een individuele inkomenstoeslag krijgen. Dit is een bedrag dat u vrij mag besteden. Online individuele inkomenstoeslag aanvragen Individuele inkomenstoeslag aanvragen Wat u moet weten Er zijn een aantal voorwaarden:     U bent 21 jaar of ouder.     U heeft de AOW-leeftijd nog niet bereikt.     U heeft weinig kans op een hoger inkomen.     Uw inkomen is niet hoger dan de bijstandsnorm.     Uw vermogen is niet te hoog. Blijft uw situatie hetzelfde? Dan kunt u elk jaar opnieuw een individuele inkomenstoeslag aanvragen. U kunt geen individuele inkomenstoeslag aanvragen over voorgaande jaren. Regelen U regelt het als volgt:     Print de aanvraag individuele inkomenstoeslag uit.     Vul deze aanvraag in.     Voeg de bewijsstukken toe.     Stuur het aanvraagformulier naar ons op of lever alles in bij de balie van het gemeentehuis. Hulp nodig? Heeft u hulp nodig bij het aanvragen? Of is er iets niet duidelijk? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons.

  • Bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) aanvragen. Een bewijs van in leven zijn is een officieel bewijs van de gemeente dat u in leven bent. Direct regelen Voor een bewijs van in leven zijn moet u in persoon naar het gemeentehuis komen. Wat u moet weten In het buitenland heeft u een attestatie de vita nodig. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. U krijgt het bewijs van in leven zijn direct mee. Kosten Een bewijs van in leven zijn kost € 16,60. Een bewijs van in leven zijn op verzoek van het Nederlands pensioenfonds is gratis. Nog vragen? Kom dan langs in het gemeentehuis of bel ons via 14 0117.

  • Registratie levenloos geboren kind

    Ouders die dat wensen, kunnen sinds februari 2019 schriftelijk een verzoek indienen om hun levenloos geboren kind in de Basisregistratie Personen (BRP) op te nemen. Het kind wordt dan opgenomen op de persoonslijst van de ouder(s). Regelen De aanvraag kan worden gedaan bij de eigen woongemeente. Het betreft een persoonlijke aanvraag. Dit betekent dat elke ouder een aparte aanvraag indient. Met deze registratie worden levenloos geboren kinderen zichtbaar voor de ouders via MijnOverheid.nl en op een uittreksel van de BRP. Heeft u deze wens en/of wilt u meer informatie hierover? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Burgerzaken via het telefoonnummer 140117. Meer informatie kunt u ook vinden op de website van de Rijksoverheid.