Zoekresultaten 21 - 40 van 202 resultaten

  • Externe link: Studietoeslag

    Studenten met een beperking kunnen soms minder goed hun opleiding combineren met een bijbaan. De studietoeslag voorkomt dat zij hierdoor vaker en meer moeten lenen dan studenten die naast hun opleiding wel kunnen werken.  De individuele studietoeslag is een maandelijkse uitkering De studietoeslag kan niet met terugwerkende kracht aangevraagd worden De hoogte van de toeslag verschilt per leeftijd Hoogte bedrag per maand U ontvangt in 2025 netto per maand: 21 jaar en ouder: € 369,75 20 jaar: € 295,80 19 jaar: € 221,85 18 jaar: € 184,88 17 jaar: € 146,06 16 jaar: € 127,57 15 jaar: € 110,93

  • Externe link: Inzamelen kleding en textiel

    Wilt u als organisatie oude kleding en/of schoenen inzamelen in zakken, dan heeft u toestemming van de gemeente nodig. U logt in via e-Herkenning. Toestemming aanvragen » U ontvangt binnen 4 weken een reactie. Maximaal 5 organisaties De gemeente geeft per jaar aan 5 organisaties toestemming om in te zamelen Bij meer dan 5 aanvragen worden organisaties aangewezen. Dit doen we op basis van een roulatiesysteem en de beoordeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) Toestemming wordt aan het eind van ieder jaar verleend voor het jaar daarop.

  • Externe link: Afvalpas voor inwoners

    Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden.  Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark

  • Externe link: Digitaal belastingloket

    In het belastingloket kunt u: Belastingaanslagen betalen Automatische incasso regelen Bezwaar indienen Kwijtschelding aanvragen Betalingsregeling aanvragen Ook kunt u uw aanslagen inzien en uw gegevens wijzigen. U kunt alleen inloggen als de belastingaanslag van de gemeente Alphen aan den Rijn op uw naam staat. Inloggen met DigiD of e-Herkenning U logt in met DigiD. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in.  Inloggen » Contact Heeft u een vraag over uw aanslagbiljet gemeentebelastingen, bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl. Wilt u bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen.

  • Externe link: Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

    Heeft u een (extra) huisnummer nodig omdat u gaat (ver)bouwen of splitsen? Dan krijgt u het huisnummer tegelijk met omgevingsvergunning. U regelt dit via het omgevingsloket. In andere gevallen Wilt u om een andere reden een huisnummer aanvragen, stuur dan een e-mail naar de gemeente of bel met 14 0172. Een huisnummer mag alleen door de eigenaar van het perceel worden aangevraagd.

  • Externe link: Belasting betalen

    U heeft uw aanslag gemeentebelastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. Deze vindt u op de aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingen op verschillende manieren betalen. U kunt ook een betalingsregeling aanvragen. Automatische incasso Bij een automatische incasso machtigt u de gemeente om het verschuldigde bedrag automatisch van uw rekening af te laten schrijven. Dit kan in termijnen De afschrijvingen zijn in 6 tot maximaal 10 maandelijkse termijnen van maart tot en met december U kunt in het digitaal gemeenteloket uw automatische incasso aanvragen, wijzigen of stopzetten Er gelden voorwaarden voor betaling via een automatische incasso Lees meer over hoe u automatische incasso kunt aanvragen. Betalen via iDEAL U kunt uw aanslag ook online betalen met iDEAL. U gebruikt hiervoor internetbankieren. U betaalt via het digitaal belastingloket. U logt in met DigiD (van de persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan) of eHerkenning.  Betalen via QR-code Op uw belastingaanslag staat een QR-code. Als u deze scant met de camera op uw telefoon of met een QR-code scanner, dan wordt u doorgestuurd naar ons digitaal belastingloket. Hier logt u in met uw DigiD of e-Herkenning. Daarna kunt u uw aanslag betalen via iDEAL. Betalen via de QR-code is veilig. Zelf overmaken Het bankrekeningnummer van de gemeente is NL 29 BNGH 0285 0341 38  ten name van Gemeente Alphen aan den Rijn. Vermeld bij de betaling het aanslagbiljetnummer. Als 2 betaaltermijnen zijn vermeld, dan moet u op de eerste vervaldag tenminste de helft van het totaalbedrag hebben betaald. Op de laatste vervaldag moet het totaalbedrag zijn betaald. U kunt het bedrag ook in 1 keer overmaken. Betalingsregeling aanvragen Als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd kunt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen. Deze vraagt u aan via het digitaal belastingloket. Log in met DigiD of e-Herkenning (van de persoon of bedrijf die de aanslag op naam heeft staan). Wat als u uw belastingaanslag niet op tijd betaalt Betaalt u uw gemeentelijke belastingen niet op tijd, dan ontvangt u van ons een aanmaning. De kosten voor de aanmaning zijn voor uw rekening. Heeft u vragen over uw aanmaning? Neem dan contact op met ons op. Lees meer over wat er gebeurt als u uw belastingaanslag niet op tijd betaalt.

  • Externe link: Bladkorf aanvragen

    In de herfst kunnen vallende bladeren van gemeentelijke bomen voor ongemak zorgen. Wij plaatsen bladkorven waarin u deze bladeren kan verzamelen. Vallen er in het najaar veel bladeren in uw straat, dan kan u in het najaar een bladkorf aanvragen De bladkorven worden half oktober geplaatst Als het blad van de bomen is gevallen, worden de korven weer weggehaald De gemeente heeft een beperkt aantal bladkorven. Daarom proberen we de korven zoveel mogelijk te verdelen over de wijken. Het is dus mogelijk dat de bladkorven op zijn

  • Externe link: Parkeervergunning voor bewoners en bezoekers

    Een parkeervergunning aanvragen voor Centrum, Kerk en Zanen, Carmenplein, Aïdaplein of Cornelis de Vlamingstraat. Voor het Centrum en Kerk & Zanen kan 1 bezoekersregeling per adres worden aangevraagd. Voor de andere wijken kan geen bezoekersregeling aangevraagd worden. Er wordt gebruik gemaakt van digitale kentekenregistratie. Scanvoertuigen controleren of kentekens van geparkeerde auto's in de straat een vergunning hebben of dat bezoek is aangemeld. De parkeervergunning of bezoekersregeling vraagt u aan bij Parkeerservice.

  • Externe link: Verzoek tot handhaving

    U kan bij de gemeente een zogenoemd Verzoek tot handhaving aanvragen. Met een handhavingsverzoek wijst u de gemeente op situaties die mogelijk in strijd zijn met wet- en regelgeving. U vraagt aan de gemeente om daartegen op te treden. Dat kan bijvoorbeeld als er sprake is van de volgende situaties: Niet kloppend gebruik van stukken grond of gebouwen Bouwen zonder vergunning (toestemming van de gemeente) Verkeerde plaatsing van reclameborden Niet het recht hebben om een gebouw te bewonen De gemeente neemt uw Verzoek tot handhaving in behandeling en bepaalt of het nodig is om uitgebreider onderzoek te doen of een besluit te nemen. De gemeente kan een boete opleggen, dwingen om de mensen zich te laten houden aan de regels of besluiten om een al verleende vergunning in te trekken.

  • Externe link: Identiteitskaart

    Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen.  2. Aanvragen aan de balie Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: identiteitskaart en paspoort. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 12 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn. Kinderen ouder dan 12 jaar mogen zelf een ID-kaart aanvragen. Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. De zaaknummers neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak.  Kosten Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 ID-kaart laten bezorgen € 18,65 Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag. Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Identiteitskaart kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. U logt in met DigiD Vermissing ID-kaart melden » U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is de ID-kaart van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak.  Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente.  Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan.  Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl. Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl

  • Externe link: Rijbewijs

    Rijbewijs verlengen Is uw rijbewijs (bijna) verlopen of wilt u een categorie laten toevoegen? U kunt dit online regelen. Dan hoeft u alleen naar het gemeentehuis om uw rijbewijs op te halen. Verleng uw rijbewijs in 3 stappen: 1. Maak een pasfoto Maak een digitale pasfoto bij een fotograaf die door de RDW erkend is. Hier zet u ook direct uw handtekening voor op het nieuwe rijbewijs. De fotograaf stuurt uw foto en handtekening beveiligd door naar de RDW. U ontvangt een e-mail van de RDW dat u uw rijbewijs online kunt verlengen.  2. Online aanvragen U heeft hiervoor een DigiD-app met ID-check nodig. Verlengen via RDW »  3. Rijbewijs ophalen Het rijbewijs ligt al na 2 werkdagen voor u klaar bij de balie in het gemeentehuis. Voor het ophalen van het rijbewijs maakt u online een afspraak. Afspraak maken ophalen rijbewijs »  Kosten rijbewijs Rijbewijs € 52,10 Rijbewijs met spoedaanvraag € 91,75 Gezondheidsverklaring € 45,25 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 63,40 Rijbewijs aanvragen aan de balie Wilt u liever aan de balie uw rijbewijs verlengen of vraagt u een eerste rijbewijs aan? U maakt hiervoor een afspraak. Het rijbewijs haalt u na 5 werkdagen op. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. U neemt het volgende mee: Geldig legitimatiebewijs (rijbewijs of geldig paspoort/ID-kaart) Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto Uw huidige rijbewijs als u die heeft Ben je jonger dan 18 jaar? Dan moet je eerst een begeleiderspas aanvragen bij de RDW. Je hoeft de begeleiderspas niet mee te nemen als je een rijbewijs komt aanvragen. Rijbewijs snel nodig? Doe een spoedaanvraag Een spoedaanvraag doet u op afspraak aan de balie in het gemeentehuis. U betaalt hier € 39,65 extra voor. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. Bent u uw rijbewijs kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Uw rijbewijs kwijt of gestolen U kunt de vermissing op 2 manieren doorgeven: 1. Via de website van de RDW Een nieuw rijbewijs vraagt u aan in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart de brief die u van de RDW heeft ontvangen een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) 2. Aan de balie in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) Na het doorgeven wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Vindt u uw rijbewijs weer terug, dan kunt u deze niet meer gebruiken. Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring vraagt u aan bij het CBR.  U heeft een gezondheidsverklaring als u: 75 jaar of ouder bent en u een rijbewijs wilt aanvragen of verlengen uw rijbewijs om medische redenen korter geldig is dan normaal uw groot rijbewijs wilt verlengen (categorie C, D of E) uw rijbewijs wilt omwisselen van de Nederlandse Antillen, Aruba of een land buiten de Europese Unie Bent u 75 jaar of ouder, dan kunt u ook een papieren gezondheidsverklaring ophalen bij de balie in het gemeentehuis. Deze vult u zelf in en stuurt u op naar het CBR. Dit kost € 45,25. Maak een afspraak voordat u langskomt.  Buitenlands rijbewijs omwisselen​​​ Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Lees hierover eerst alle informatie op de website van de RDW.  U vraagt uw Nederlandse rijbewijs aan bij de balie van het gemeentehuis. Dit kost € 63,40. U maakt hiervoor een afspraak. Van de RDW ontvangt u bericht dat uw rijbewijs klaar ligt in het gemeentehuis. Voor het ophalen maakt u een afspraak. U belt 14 0172.  Rijbewijs met DigiD inlogfunctie Vanaf 1 juli 2023 kunt u uw nieuwe rijbewijs gebruiken om online in te loggen op overheidswebsites. Na het ophalen van uw nieuwe rijbewijs ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die pincode activeert u de inlogfunctie van uw rijbewijs. Zo maakt u uw rijbewijs geschikt om bijvoorbeeld in te loggen bij overheidswebsites, zorg en pensioenfondsen. U bent niet verplicht om uw nieuwe rijbewijs te gebruiken voor het online inloggen.

  • Externe link: Operatie Steenbreek voor en na

    Voor Operatie Steenbreek  Na Operatie Steenbreek

  • Externe link: Horecatijdenontheffing

    Horecabedrijven mogen alle dagen van de week open zijn. Bezoekers mogen tussen 06.00 's ochtends tot 01.30 uur 's nachts toegelaten worden. Wilt u afwijken van deze uren voor een bijzonder evenement dan vraagt u een horecatijdenontheffing aan.

  • Externe link: Exploitatievergunning seksbedrijf

    U wilt een seksinrichting of een escortbedrijf starten of overnemen. Dan heeft u een exploitatievergunning seksbedrijf nodig. U moet deze vergunning ook aanvragen als de ondernemingsvorm of de beheerder wijzigt. Bedrijven die gelden als seksinrichting zijn onder andere: prostitutiebedrijf erotisch massagesalon seksbioscoop seksautomatenhal sekstheater en parenclub De exploitatievergunning seksbedrijf wordt voor 3 jaar verleend.

  • Externe link: Bijdrage voor peuteropvang

    Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag? Dan kunt u misschien wel een bijdrage in de kosten voor peuteropvang krijgen. Deze bijdrage geldt bijvoorbeeld voor: gezinnen waarbij één van de ouders werkt en de andere niet. gezinnen waarbij beide ouders niet werken. ouders die niet inburgeren. 

  • Externe link: Ontheffing gebruik openbare weg

    U heeft een ontheffing nodig als u (een deel van) de weg, stoep of parkeerplaats wilt gebruiken. Bijvoorbeeld om er een (grofvuil)container, bouwkeet, chemisch toilet, (bouw)kraan, vrachtwagen, bord of spandoek te plaatsen. U vraagt de ontheffing 3 weken van tevoren aan. Heeft u de ontheffing eerder nodig, dan betaalt u hiervoor extra.

  • Externe link: Adresonderzoek

    Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven of ontvangt u post voor iemand die niet (meer) op uw adres woont. U kunt de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente kijkt dan in de basisregistratie personen (BRP) of de persoon op uw adres staat ingeschreven. Is dit het geval, dan onderzoekt de gemeente waar deze persoon echt woont.   Na het afronden van het onderzoek zijn er 2 mogelijkheden: De persoon geeft zelf zijn verhuizing door en wordt op dat adres ingeschreven. Het is niet duidelijk waar de persoon woont en wordt uitgeschreven van uw adres. De gemeente past de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) aan. Het duurt 6 tot 8 weken voordat het onderzoek is afgerond.

  • Externe link: Particulier urnengraf of urnennis

    Wilt u as van een overledene bijzetten op een begraafplaats van de gemeente? Dan kunt u de urn plaatsen op een urnengraf of in een nis in urnenmuur. Voor het plaatsen van een urn betaalt u grafrechten. Plaatsen van een urn op een urnengraf is mogelijk op: Oosterbegraafplaats in Alphen aan den Rijn Begraafplaats aan de Roemer in Boskoop Begraafplaats Hazerswoude-Dorp Begraafplaats Koudekerk aan den Rijn Plaatsen van een urn in een urnennis is mogelijk op: Oosterbegraafplaats in Alphen aan den Rijn Begraafplaats Vrederust in Benthuizen Begraafplaats aan de Roemer in Boskoop Begraafplaats Hazerswoude-Dorp Begraafplaats Koudekerk aan den Rijn Begraafplaats Buitendorp in Zwammerdam

  • Externe link: Collectieve Zorgverzekering

    Iedereen heeft recht op goede zorg. Ook als u een laag inkomen heeft. Daarom biedt de gemeente Alphen aan den Rijn samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid een gemeentepolis aan. Deze verzekering bestaat uit een basisverzekering en een aanvullende verzekering. Hoe werkt het U betaalt zelf het bedrag (de premie) van de basisverzekering. Hiervoor kunt u mogelijk zorgtoeslag krijgen van de belastingdienst. De gemeente betaalt mee aan een deel van de premie voor de aanvullende verzekering. U kunt kiezen uit 2 pakketten: AV-gemeente Standaard en AV-gemeente Top. De aanvullende verzekering vergoedt bepaalde zorgkosten voor 100% (tot een maximaal bedrag). Bijvoorbeeld voor een bril, fysiotherapie, tandartskosten en de eigen bijdrage Wmo. De AV-gemeente Top is gunstig als u hoge zorgkosten heeft. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. Informatie over de gemeentepolis leest u op de website van Zorg en Zekerheid. 

  • Externe link: Grafrechten

    Grafrechten geven recht op een graf op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Er zijn grafrechten voor een algemeen graf en een particulier graf. Heeft u de grafrechten voor een particulier graf, urnengraf of urnennis, dan kunt u: de grafrechten verlengen de grafrechten overboeken bij overlijden rechthebbende afstand doen van de grafrechten Bij een algemeen graf is dit niet mogelijk. Bekijk de tarieven voor begraven en cremeren in de verordening.