Verfijn zoekopdracht
Geselecteerde filters (3)
Zoekresultaten 11 - 20 van 197 resultaten
- Externe link: Dakkapel plaatsen
Wilt u op een bestaande woning een dakkapel plaatsen? Lees op deze pagina of er toestemming van de gemeente nodig is. Vraag een vergunning voor een dakkapel aan » Technische en ruimtelijke vergunning Er zijn 2 soorten vergunningen voor de bouw: een technische- en een ruimtelijke vergunning. Welke heeft u nodig bij het plaatsen van een dakkapel? Voor het bouwen van een dakkapel is geen technische vergunning nodig In sommige gevallen heeft u wel een ruimtelijke vergunning nodig. Als uw dakkapel onderstaande voorwaarden heeft, dan is er ook geen ruimtelijke vergunning nodig Dakkapel aan de achterkant van de woning Bij een dakkapel aan de achterkant van de woning is het nodig dat deze regels gelden: De dakkapel heeft een plat dak De dakkapel is niet hoger dan 1,75 meter (gemeten vanaf de onderzijde van de voet van de dakkapel (het laagste punt van de dakkapel)) De onderkant ligt meer dan 0,5 meter en minder dan 1 meter boven de dakvoet (het laagste punt van een schuin dak) De bovenkant ligt meer dan 0,5 meter onder de daknok (het hoogste punt van een schuin dak) De zijkanten van de dakkapel liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak (deel van het dak, dat schuin afloopt) Dakkapel aan de zijkant en/of voorkant van de woning Let op: plaatst u een dakkapel aan de zijkant en/of voorkant van de woning? Dan kan er sprake zijn van de welstandseis. In dat geval is het wél nodig een ruimtelijke omgevingsvergunning aan te vragen. Of dit het geval is voor uw woning, kan u opzoeken. Bekijk de welstandseisen van Alphen aan den Rijn » Monumentaal pand Voor een dakkapel op een monumentaal pand is altijd een ruimtelijke omgevingsvergunning nodig, ongeacht het type monument.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-09
- Huisvesting
- Externe link: Evenementenvergunning
U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten Categorie Leges A-evenement € 100 B-evenement € 300 C-evenement € 700 U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2025 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-05
- Openbare orde en veiligheid, Verkeer
- Externe link: Subsidie Erfgoedfonds
De subsidie voor cultureel erfgoed in Alphen aan den Rijn is er niet in 2025. Inwoners, bedrijven en organisaties konden eerder subsidie aanvragen om kennis te maken met het cultureel erfgoed van Alphen. Dit ging om projecten die inwoners hielpen om meer te leren over en betrokken te raken bij erfgoed. Dat zijn bijvoorbeeld historische gebouwen, tradities en verhalen. Of de subsidie in de toekomst terugkomt, is nog niet zeker. Leg verantwoording af voor een in het verleden verleende subsidie » Dit zijn de voorwaarden die geldig waren: Personen en instellingen kunnen een aanvraag doen Er is geen sprake van overwegend commercieel of individueel belang Het erfgoed is verbonden aan de gemeente Het project draagt bij aan de ervaring van cultureel erfgoed en vindt plaats binnen de gemeentegrenzen Het project is voor het publiek en is vrij toegankelijk Het project is nog niet begonnen en mag niet op een andere manier door de gemeente worden gefinancierd Na subsidieverlening moet het project binnen 3 maanden beginnen U voert het project maximaal binnen 12 maanden helemaal uit Na afloop van uw project is het nodig dat u uitlegt hoe u het geld heeft gebruikt Het project is eenmalig U kunt de subsidie niet voor alle kosten gebruiken. Voorbeelden daarvan zijn btw, rente, boetes en de accountant Publiceert u iets over het project? Vermeld dan dat gemeente Alphen aan den Rijn heeft bijgedragen vanuit het Erfgoedfonds. Voeg ook het logo van de gemeente toe, als dat kan
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-01-13
- Externe link: Elektronische apparaten
Door inzameling worden elektrische en elektronische apparaten gerecycled. Apart inzamelen heeft 2 belangrijke voordelen: Herbruikbare materialen worden apart gehouden. Zo kunnen er weer nieuwe artikelen van worden gemaakt. Schadelijke stoffen worden op de juiste manier verwerkt. Ze komen niet in het milieu terecht. U levert elektrische apparaten in bij afvalbrengstation Ecopark De Limes. Hoe komt u van uw elektrische of elektronische apparaten af? Inleveren bij de winkel. Als u een nieuw apparaat koopt, levert u het oude apparaat in bij de winkel. Dit moet hetzelfde apparaat zijn, bijvoorbeeld een föhn of tv, maar het mag wel van een ander merk zijn. De winkel of leverancier moet uw oude apparaat innemen. Ook bij thuisbezorging van producten moet de leverancier uw oude apparaat innemen. U betaalt hier niet voor.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-10
- Externe link: Bewijs van in leven zijn
Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-12-18
- Recht
- Externe link: Buurtbemiddeling
Harde muziek of gestamp op de trap, een hond die voor de deur plast, een boom die de tuin overschaduwt of een kinderwagen op de galerij. Vaak zijn het kleine irritaties die – als je er niets aan doet - uitgroeien tot grote conflicten. Wanneer de emoties oplopen, is het lastig om tot een gesprek te komen. Dat doet de situatie doorgaans geen goed. Buurtbemiddeling kan helpen om de cirkel te doorbreken. Neem voor buurtbemiddeling contact op met een wijkagent. Huurt u een woning via Woonforte? Dan kunt u een melding doen van overlast bij Woonforte.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-27
- Externe link: Ondersteuning in de buurt (Tom in de buurt)
Tom in de buurt biedt ondersteuning in de wijk voor inwoners van Alphen aan den Rijn met vragen, zorgen, ideeën of behoeften over zorg, ondersteuning en Wmo-voorzieningen. Samen met een wijkcoach kijkt u wat de best passende oplossing of stap voor u is. U kunt bijvoorbeeld terecht voor: ondersteuning bij de zorg voor een ander vrijwilligerswerk (vacatures en scholing) informatie en advies over (verantwoord) langer zelfstandig wonen informatie en advies bij financiële problemen begeleiding bij bijvoorbeeld rouw, zorgen om echtscheiding, eenzaamheid het structureren en vinden van een zinvolle dagbesteding jongeren- en gezinsbegeleiding algemeen maatschappelijk werk begeleiding van cliënten met een psychische beperking dagbesteding Dagbesteding Dagbesteding is een manier om een zinvolle invulling aan je dag te geven. Denk aan: een kookgroep wandelclub voor jongeren zwemmen voor mensen met dementie een spelletjesavond helpen op een zorgboerderij Dagbesteding is bedoeld voor mensen die (nog) niet kunnen werken. Bijvoorbeeld voor mensen met een beperking, mensen met een niet aangeboren hersenletsel (zoals een beroerte) of mensen met dementie. Dagbesteding kan helpen om je mantelzorger(s) te ontlasten. Meer informatie vindt u op de website www.tomindebuurt.nl. Op werkdagen tussen 11.00 en 17.00 uur kunt u bellen op telefoonnummer 088 - 900 45 67 U kunt ook online een contactformulier invullen.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2024-07-16
- Externe link: Bouwtekeningen en bouwdossier inzien
Heeft u bouw- of verbouwplannen en wilt u weten hoe de constructie van het pand is? Wilt u de oorspronkelijke bouwtekening inzien en is het bouwdossier ouder dan 2015? Dan kunt u het bouwdossier van het pand opvragen bij het gemeentearchief. In het dossier vindt u onder meer informatie over bouw- en omgevingsvergunningen, (ver)bouwtekeningen, constructieberekeningen, funderingen en palenplannen. Voor het inzien van een bouwdossier maakt u een afspraak met het gemeentearchief. Een medewerker van het archief neemt contact met u op en bespreekt hoe u de stukken kunt inzien. Let op: Voor het inzien van ingediende of verleende vergunningen vanaf 2015 tot heden kunt u terecht in het gemeentehuis. Neem dan contact op via e-mail of telefonisch via 14 0172.
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-02-10
- Externe link: De trouwceremonie kiezen
Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Gratis ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 10 minuten Er is geen ruimte voor toespraken U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee Korte ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen) De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 15 minuten U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee Uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. U kunt niet op een zondag of een feestdag te trouwen De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 45 minuten Het oude raadhuis In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen of op zaterdag. Op werkdagen kunt u trouwen op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur. Op zaterdag kunt u trouwen op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen Raadhuis Boskoop In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. Er mogen maximaal 65 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-04-14
- Externe link: Studietoeslag
Studenten met een beperking kunnen soms minder goed hun opleiding combineren met een bijbaan. De studietoeslag voorkomt dat zij hierdoor vaker en meer moeten lenen dan studenten die naast hun opleiding wel kunnen werken. De individuele studietoeslag is een maandelijkse uitkering De studietoeslag kan niet met terugwerkende kracht aangevraagd worden De hoogte van de toeslag verschilt per leeftijd Hoogte bedrag per maand U ontvangt in 2025 netto per maand: 21 jaar en ouder: € 369,75 20 jaar: € 295,80 19 jaar: € 221,85 18 jaar: € 184,88 17 jaar: € 146,06 16 jaar: € 127,57 15 jaar: € 110,93
- Bron: Alphen aan den Rijn (Gemeente)
- 2025-03-03