Zoekresultaten 1 - 50 van 203 resultaten

  • Externe link: Aanvraag nadeelcompensatie

    Nadeelcompensatie is de vergoeding van schade die kan ontstaan wanneer wij onze taken volgens de regels uitvoeren. Het gaat om schade veroorzaakt door: rechtmatige besluiten, bijvoorbeeld het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een woning feitelijke handelingen, bijvoorbeeld een wegafsluiting voor werkzaamheden aan de weg De schade kan bestaan uit: waardevermindering van onroerende zaken. Een woning kan bijvoorbeeld in waarde dalen als wij een vergunning verlenen voor een appartementencomplex op de grond ernaast. verminderde inkomsten of het moeten maken van extra kosten. Bijvoorbeeld omdat wij werkzaamheden aan de weg laten uitvoeren, kan een bedrijf tijdelijk niet bereikbaar zijn. Het bedrijf kan daardoor inkomsten mislopen.  Onder nadeelcompensatie valt sinds 1 januari 2024 ook de vergoeding van schade die kan ontstaan door planologische besluiten. Dit heette eerst planschade. 

  • Externe link: Inkomenstoeslag

    Heeft u 3 jaar of langer een laag inkomen en denkt u dat dit voorlopig zo blijft? Dan kunt u misschien een inkomenstoeslag krijgen. U mag zelf beslissen waar u het geld aan uitgeeft. U heeft hier 1 keer per 12 maanden recht op. Hoogte bedrag De hoogte van het bedrag hangt af van uw situatie. Voor 2025 is dit: € 577 u woont alleen € 673 u woont alleen met kinderen tot 12 jaar € 769 u woont alleen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar € 769 u bent getrouwd of woont samen  € 769 u bent getrouwd of woont samen met kinderen tot 12 jaar  € 865 u bent getrouwd of woont samen met tenminste 1 kind tussen de 12 en 18 jaar

  • Externe link: Subsidie Impuls Jongerencultuur 2023-2024

    Deze subsidie kan niet meer worden aangevraagd. Vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties die zich bezig houden met kunst en cultuur en cultureel erfgoed, konden tot juli 2023 de subsidie ‘Impuls Jongerencultuur’ aanvragen. Deze subsidie was bedoeld voor activiteiten om jongeren uit onze gemeente enthousiast te maken voor cultuur. De verantwoording vindt achteraf plaats met een inhoudelijke rapportage en financieel inzicht. Dat is bij de 2-jarige subsidie in het eerste kwartaal van 2025.

  • Externe link: Melding openbare ruimte

    Plekken die we allemaal gebruiken, zoals pleinen, wegen, sportvelden en parken, noemen we openbare ruimte. Vindt u dat er iets niet in orde is, doe dan een melding openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan kapotte straatverlichting, een verzakte stoep, een kapot speeltoestel, gevonden fiets, zwerfafval, volle prullenbakken, of een dood dier in het water. Melding doen » Riool verstopt of wateroverlast Bepaal eerst of de verstopping op gemeentegrond of op uw eigen terrein zit. Ongedierte zoals ratten, muizen of wespen De gemeente bestrijdt alleen ongedierte op gemeentegrond. Hoog gras of vragen over snoeiwerk, onkruidbestrijding ? Veel onderhoud aan de openbare ruimte wordt in vaste rondes en op vaste data gedaan. Wij wijken hier alleen vanaf bij een gevaarlijke situatie. Gevaarlijke bomen of takken Bomen of takken die op doorgaande wegen voor gevaarlijke situaties zorgen. Spoedgeval of gevaarlijke situatie Bel dan met telefoonnummer14 0172, ook na kantoortijden en in het weekend.

  • Externe link: Stappenplan huwelijk of registratie partnerschap

    U wilt trouwen of uw partnerschap laten registreren. Lees in 3 stappen hoe: 1. Trouwlocatie en trouwdatum reserveren U reserveert de trouwlocatie. U reserveert de trouwdatum via 14 0172 of aan de balie. Wilt u langskomen? Maak dan eerst een afspraak. Kies bij het maken van de afspraak voor 'Huwelijk / Partnerschap informatie'. U geeft aan of u een uitgebreide, eenvoudige of gratis ceremonie wenst. Na reservering ontvangt u per e-mail de bevestiging, het zaaknummer van de reservering en informatie over hoe u de benodigde stukken aanlevert.  2. Melden voorgenomen huwelijk of partnerschap U meldt het voornemen van het huwelijk (vroeger heette dit 'in ondertrouw gaan'). Dit doet u maximaal 1 jaar en minimaal 2 weken voor de datum van de ceremonie. Wij adviseren om tenminste 6 weken voor het huwelijk of partnerschap uw voornemen te melden. 3. Persoonlijke wensen doorgeven U geeft de getuigen door (minimaal 2 en maximaal 4). U geeft uw persoonlijke wensen door (trouwambtenaar, gasttrouwambtenaar, trouwboekje, rode loper, carillon).

  • Externe link: Bijzondere bijstand

    Soms moet u onverwacht hoge kosten maken die u niet kunt betalen. U moet bijvoorbeeld: ineens snel verhuizen een advocaat, tandartsbehandeling of bril betalen Als u een laag inkomen heeft, dan kunt u misschien bijzondere bijstand krijgen.   Vraag bijzondere bijstand voordat u de kosten maakt en moet betalen. Vraagt u bijzondere bijstand aan, nadat u de kosten gemaakt heeft? Dan krijgt u geen bijzondere bijstand. Voor wie Iedereen met een laag inkomen kan bijzondere bijstand aanvragen. Het is niet alleen bedoeld voor mensen met een bijstandsuitkering. U kunt het ook aanvragen als u werkt of een andere uitkering krijgt. Bij uw aanvraag kijken we of: de onverwacht hoge kosten écht nodig zijn u genoeg (spaar)geld of inkomen heeft om de kosten zelf te kunnen betalen

  • Externe link: Inhuren van extern personeel

    Het inhuren van extern personeel gaat bij de gemeente Alphen aan den Rijn via Flextender of via Tempo Team. Hier publiceert de gemeente alle inhuuraanvragen of vacatures. Tijdens het uitvoeren van de opdracht loopt ook de gehele contractafhandeling, urenregistratie en facturatie via Flextender of Tempo Team.  De Inhuurdesk is ingericht als een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS). Uiteindelijke gunningen worden ook via de DAS door de gemeente bekend gemaakt. Gunningen worden gepubliceerd via Tenderned. Wil je in vaste dienst bij de gemeente? Bekijk dan de vacatures. 

  • Externe link: Hulp bij een gesprek

    Heeft u een gesprek met een medewerker van het Serviceplein dan mag u altijd iemand meenemen, bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis. Maar u kunt ook om een onafhankelijke cliëntondersteuner vragen. Een cliëntondersteuner is een ervaren vrijwilliger of professional die verstand heeft van onderwerpen zoals huishoudelijke hulp, financiën of wonen met zorg. Een cliëntondersteuner kunt u ook informatie en advies geven over deze onderwerpen. De cliëntondersteuner weet welke mogelijkheden er zijn.  Cliëntondersteuning is gratis. De ondersteuning duurt zo kort als mogelijk en zo lang als nodig is.  Wat doet een cliëntondersteuner voor u? De cliëntondersteuner kan u helpen met het: voorbereiden van het gesprek voeren van het gesprek. De cliëntondersteuner gaat met u mee naar het gesprek napraten over het gesprek na afloop bespreken van een besluit als u het er niet mee eens bent Naar welke gesprekken kunt u een clientondersteuner meenemen? U kunt ook een cliëntondersteuner meenemen naar een gesprek met bijvoorbeeld: Participe Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Oog voor thuis Tom in de Buurt Kwadraad UWV woningcorporatie indicatiegesprek voor langdurige zorg (Wlz) bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt geen cliëntondersteuning krijgen voor gesprekken met andere organisaties (bijvoorbeeld de huisarts). Bent u mantelzorger of heeft u een persoonsgebonden budget (PGB), dan kunt u ook gebruik maken van een cliëntondersteuner. Meer informatie Meer informatie over cliëntondersteuning leest u op de website van MEE Servicepunt of u belt met 088 - 775 2000. Bekijk ook het filmpje met uitleg over cliëntondersteuning (YouTube, duurt 1 minuut 34):

  • Externe link: Meldpunt Zorg en Overlast

    Bent u bezorgd over bijvoorbeeld uw buurman of buurvrouw of iemand anders in uw omgeving? Of zorgt iemand voor veel overlast? Vermoedt u dat er nog geen of onvoldoende hulp wordt geboden? Gaat het om iemand van wie u vindt dat hij of zij zorg nodig heeft, maar die hier zelf niet om kan of wil vragen? Dan kunt u dit melden bij het Meldpunt Zorg en Overlast van de GGD. Na uw melding neemt een medewerker van de de GGD contact met u op en houdt u op de hoogte van de afhandeling van uw melding.

  • Externe link: Uitkeringsfraude melden

    Een bijstandsuitkering is een uitkering voor mensen die niet genoeg geld hebben om van te leven. Soms krijgt iemand een uitkering, maar heeft deze persoon daar eigenlijk geen recht op.  Bijvoorbeeld als:  iemand werkt maar wel een uitkering krijgt.  iemand samenwoont maar alleen geregistreerd staat op een adres. iemand vermogen heeft in binnen- of buitenland, zoals een woning, bankrekeningen en kostbare verzamelingen.

  • Externe link: Toekomstige woningbouwprojecten tot en met 2034

    Ín de komende 10 jaar staan er ongeveer 86 woningbouwprojecten gepland in de gemeente Alphen aan den Rijn. In de periode tussen 2024 en 2034 komen er bijna 10.000 nieuwe woningen bij, waarvan er ruim 6.000 gepland staan in de periode tot 2028. Of alle woningen ook echt gebouwd worden, hangt af van bijvoorbeeld: Het stikstofprobleem  De prijzen van materialen  De tekorten aan personeel Bezwaarprocedures Een flink deel van de nieuwe woningen is bestemd voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare woning. Denk hierbij aan sociale en middeldure huurwoningen of goedkopere en betaalbare koopwoningen. Het gaat om ongeveer tweederde van deze woningen. Projectoverzicht  Onderstaande projecten geven een indruk van alle woningbouwprojecten die in de komende 10 jaar gepland staan in de gemeente Alphen aan den Rijn. Deze projecten zijn goed voor bijna 8.800 nieuwe woningen. Hieronder een overzicht per dorp. Aarlanderveen Overzicht (toekomstige) bouwprojecten Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Noordeinde 50 13     13       Damveste 12     12       Alphen aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Aarhof 310       104 104 102 Bospark GHL 120       120     Bristollocatie 23 23           De Centrale (Asfaltcentrale, 's Molenaarspad) 225         75 150 Dr. Sacharovlaan 2 190   190         Edelhof (Scala/Arena/Diamant) 192       192     Euromarkt 664       164 144 356 Gnephoek 3009           3009 Herstructurering Rode Dorp (fase 3) 58   58         Klompenmaker 43     43       Kop West 330     110 220     Magnolia 135     67 68     Nieuwe Sloot 340       340     Noorderkeerkring 174     174       Rijnhaven Oost: Baronie-Haven (fase 3) 118 118           Rijnhaven Oost: Harmonie (fase 2a) 239     239       Rijnhaven Oost: Havenfront 668       69 239 360 Rijnhaven Oost: Kickstart 48   48         Stationsomgeving: Blok 22/23 257     257       Steekterweg 208-210 (SteekterOever) 25   25         Swaenswijkplaats 7   7         The Winston (Burgemeester Bruins Slotsingel) 71     71       Benthuizen Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Bentwijck 212 56 80 58 18     Pastorie Alb Schweitzerlaan 14     14       Heerewegh 34 3         3   Dorpsstraat 99 (Ringvaart) 37     37       Bentwoudlaan 7       7     School met de Bijbel 20     20       Arnoldus van Osschool 29     29       Korf II 16       19     Boskoop Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Zijdekerk (Wonen bij September) 24   24         Waterrijk West 60   12 48       Koopse Glorie (Azalealaan) 65 20 20 25       Torenpad West 100   30 30 40     Mendelweg 23     23       Wonen op de Tuin 145     18 108 19   Hazerswoude-Dorp Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Voorweg 14 57         57   Voetbalveld (Oostvaarderskwartier) 65         65   Margaretha van Oostenrijklaan 12       12     Hazerswoude-Rijndijk Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Rijndijk 108: naast Scheepjeskerk 25   9 16       Westvaartpark 361 95 139 48 27 52   Koudekerk aan den Rijn Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 De Pastorie 24     24       Tussen de kerken 70       70     Zwammerdam Project Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 Vinkebuurt 48-50 14     14       Spoorlaan 123     31 92     Vinkebuurt 116-118 3 3           Gehele gemeente Alphen aan den Rijn Totaal aantal projecten Totaal aantal woningen 2024 2025 2026 2027 2028 2029-2034 48 8780 315 642 1433 1777 636 3977

  • Externe link: Dakkapel plaatsen

    Wilt u op een bestaande woning een dakkapel plaatsen? Lees op deze pagina of er toestemming van de gemeente nodig is. Vraag een vergunning voor een dakkapel aan » Technische en ruimtelijke vergunning Er zijn 2 soorten vergunningen voor de bouw: een technische- en een ruimtelijke vergunning. Welke heeft u nodig bij het plaatsen van een dakkapel? Voor het bouwen van een dakkapel is geen technische vergunning nodig In sommige gevallen heeft u wel een ruimtelijke vergunning nodig. Als uw dakkapel onderstaande voorwaarden heeft, dan is er ook geen ruimtelijke vergunning nodig Dakkapel aan de achterkant van de woning Bij een dakkapel aan de achterkant van de woning is het nodig dat deze regels gelden: De dakkapel heeft een plat dak De dakkapel is niet hoger dan 1,75 meter (gemeten vanaf de onderzijde van de voet van de dakkapel (het laagste punt van de dakkapel)) De onderkant ligt meer dan 0,5 meter en minder dan 1 meter boven de dakvoet (het laagste punt van een schuin dak) De bovenkant ligt meer dan 0,5 meter onder de daknok (het hoogste punt van een schuin dak) De zijkanten van de dakkapel liggen meer dan 0,5 meter van de zijkanten van het dakvlak (deel van het dak, dat schuin afloopt) Dakkapel aan de zijkant en/of voorkant van de woning Let op: plaatst u een dakkapel aan de zijkant en/of voorkant van de woning? Dan kan er sprake zijn van de welstandseis. In dat geval is het wél nodig een ruimtelijke omgevingsvergunning aan te vragen. Of dit het geval is voor uw woning, kan u opzoeken. Bekijk de welstandseisen van Alphen aan den Rijn » Monumentaal pand Voor een dakkapel op een monumentaal pand is altijd een ruimtelijke omgevingsvergunning nodig, ongeacht het type monument.  

  • Externe link: Evenementenvergunning

    U wilt een evenement organiseren. Dat kan bijvoorbeeld een braderie, kermis, optocht, feest of festival, herdenkingsplechtigheid, toertocht of hardloopwedstrijd zijn. Bij deze evenementen is het nodig om hiervan melding te doen of een vergunning aan te vragen. Melding van een evenement Een melding is genoeg wanneer het evenement deze voorwaarden heeft: Het aantal bezoekers of deelnemers is maximaal 150 personen Het evenement vindt plaats tussen 09.00 en 23.00 uur Er is geen muziek of geluid te horen vóór 09.00 of na 23.00 uur Er zijn maximaal 5 objecten (zoals een tent, springkussen, bar of plaskruis) met een oppervlakte van maximaal 10m2 Het evenement vindt niet plaats op een rijbaan, fietspad, parkeerplaats of op een locatie waar het mogelijk verkeer en/of hulpdiensten in de weg zit Er is altijd een organisator of aanvrager aanwezig U mag geen ballonnen oplaten of uitdelen Voldoet het evenement aan deze regels? Dan kan u digitaal melding doen van het evenement. Voldoet het evenement niet aan deze regels? Dan valt het evenement in een andere categorie en zijn er andere voorwaarden. Verschillende categorieën Om het risico van incidenten tijdens een evenement in te kunnen schatten, werkt de gemeente met verschillende categorieën evenementen. Er zijn A, B of C-evenementen. Al deze categorieën behandelen we op verschillende manieren. Op basis van de vergunningaanvraag maken we een risicoscan, die een schatting geeft over hoe risicovol een evenement is. Hoewel het een schatting is, beslist de gemeente uiteindelijk in welke risicocategorie het evenement valt. Ons advies is altijd om een melding of vergunningsaanvraag voor een evenement zo vroeg mogelijk te doen. We gebruiken hierbij een tabel met termijnen. A-evenement Een A-evenement heeft een relatief laag risico. Het heeft een beperkte invloed op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer zijn beperkt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een optreden, een voorstelling op een winkelplein met muziek en/of geluid, een braderie of een wandeltocht. De aanvraag van de vergunning kan digitaal. U logt in met DigiD of eHerkenning  ​​​​Vraag de vergunning voor een A-evenement aan » B- of C-evenement Een B- of C-evenement brengt een hoger risico met zich mee. De invloed op de samenleving en omgeving is een stuk groter dan bij een A-evenement. Voor een B- of C-evenement is de vergunningsaanvraag uitgebreider. Er moeten bij de aanvraag meer stukken worden toegevoegd: Het verkeersplan, inclusief routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het veiligheidsplan Het beveiligingsplan (als dit nodig is) Een plattegrond met daarop de bruto- en netto oppervlakte, de vluchtwegen en de routes voor het geval van een onverwachte noodsituatie Het geluidsplan De constructiegegevens Het draaiboek De bewonersbrief Bij B- of C-evenementen is zorgvuldig vooroverleg met gemeente, politie en brandweer noodzakelijk. Aanmelden is nodig in het jaar voorafgaand aan het evenement vóór 15 oktober. Uiterlijk in december in het jaar voorafgaand aan het evenement hoort u of het geplaatst wordt op de regionale evenementenkalender. Aanmelden van het evenement kan door het sturen van een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Twijfelt u over in welke categorie het evenement valt of over welke stukken u precies moet indienen bij de aanvraag, neemt dan contact op via telefoonnummer 0172 465 498 of stuur een e-mail naar evenementen@alphenaandenrijn.nl. Na de aanvraag Wanneer de aanvraag binnen de gestelde termijn is ingediend, beoordelen we of uw aanvraag volledig is. Hierna stellen we vragen aan hulpdiensten en adviseurs. Als er naar aanleiding van deze adviezen nog vragen over zijn, dan nemen wij contact met u op. Uw aanvraag en verleende vergunning publiceert de gemeente. Belanghebbenden kunnen reageren op het evenement. Mogelijk wordt besloten om het evenement in aangepaste vorm door te laten gaan of in zijn geheel niet door te laten gaan. Kosten Categorie Leges A-evenement € 100 B-evenement € 300 C-evenement € 700 U betaalt voor het in behandeling nemen van de aanvraag van het evenement. Bekijk ook de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2025 op Overheid.nl. Tabel met termijnen Tabel met termijnen Risicoklasse Melding of vergunning Aanvraagtermijn voorafgaand aan evenement U ontvangt Melding melding 3 weken (15 werkdagen) Bevestiging met aandachtspunten A-evenement vergunning 8 weken Vergunning met voorschriften B-evenement vergunning 13 weken Vergunning met voorschriften C-evenement vergunning 13 weken (vooroverleg 6 maanden ervoor) Vergunning met voorschriften

  • Externe link: Subsidie Erfgoedfonds

    De subsidie voor cultureel erfgoed in Alphen aan den Rijn is er niet in 2025. Inwoners, bedrijven en organisaties konden eerder subsidie aanvragen om kennis te maken met het cultureel erfgoed van Alphen. Dit ging om projecten die inwoners hielpen om meer te leren over en betrokken te raken bij erfgoed. Dat zijn bijvoorbeeld historische gebouwen, tradities en verhalen. Of de subsidie in de toekomst terugkomt, is nog niet zeker. Leg verantwoording af voor een in het verleden verleende subsidie » Dit zijn de voorwaarden die geldig waren: Personen en instellingen kunnen een aanvraag doen Er is geen sprake van overwegend commercieel of individueel belang Het erfgoed is verbonden aan de gemeente Het project draagt bij aan de ervaring van cultureel erfgoed en vindt plaats binnen de gemeentegrenzen Het project is voor het publiek en is vrij toegankelijk Het project is nog niet begonnen en mag niet op een andere manier door de gemeente worden gefinancierd Na subsidieverlening moet het project binnen 3 maanden beginnen U voert het project maximaal binnen 12 maanden helemaal uit Na afloop van uw project is het nodig dat u uitlegt hoe u het geld heeft gebruikt Het project is eenmalig U kunt de subsidie niet voor alle kosten gebruiken. Voorbeelden daarvan zijn btw, rente, boetes en de accountant Publiceert u iets over het project? Vermeld dan dat gemeente Alphen aan den Rijn heeft bijgedragen vanuit het Erfgoedfonds. Voeg ook het logo van de gemeente toe, als dat kan

  • Externe link: Elektronische apparaten

    Door inzameling worden elektrische en elektronische apparaten gerecycled. Apart inzamelen heeft 2 belangrijke voordelen: Herbruikbare materialen worden apart gehouden. Zo kunnen er weer nieuwe artikelen van worden gemaakt. Schadelijke stoffen worden op de juiste manier verwerkt. Ze komen niet in het milieu terecht. U levert elektrische apparaten in bij afvalbrengstation Ecopark De Limes. Hoe komt u van uw elektrische of elektronische apparaten af? Inleveren bij de winkel. Als u een nieuw apparaat koopt, levert u het oude apparaat in bij de winkel. Dit moet hetzelfde apparaat zijn, bijvoorbeeld een föhn of tv, maar het mag wel van een ander merk zijn. De winkel of leverancier moet uw oude apparaat innemen. Ook bij thuisbezorging van producten moet de leverancier uw oude apparaat innemen. U betaalt hier niet voor.

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn

    Vraagt uw pensioenfonds of een andere uitkerende instantie om een bewijs dat u in leven bent? Dan kunt u een 'bewijs van in leven zijn' aanvragen. U kunt het bewijs alleen voor uzelf aanvragen. Heeft u het bewijs nodig voor gebruik in het buitenland? Vraag dan een attestatie de vita aan. Deze wordt in meerdere talen opgesteld.

  • Externe link: Buurtbemiddeling

    Harde muziek of gestamp op de trap, een hond die voor de deur plast, een boom die de tuin overschaduwt of een kinderwagen op de galerij. Vaak zijn het kleine irritaties die – als je er niets aan doet - uitgroeien tot grote conflicten. Wanneer de emoties oplopen, is het lastig om tot een gesprek te komen. Dat doet de situatie doorgaans geen goed. Buurtbemiddeling kan helpen om de cirkel te doorbreken. Neem voor buurtbemiddeling contact op met een wijkagent. Huurt u een woning via Woonforte? Dan kunt u een melding doen van overlast bij Woonforte.

  • Externe link: Ondersteuning in de buurt (Tom in de buurt)

    Tom in de buurt biedt ondersteuning in de wijk voor inwoners van Alphen aan den Rijn met vragen, zorgen, ideeën of behoeften over zorg, ondersteuning en Wmo-voorzieningen. Samen met een wijkcoach kijkt u wat de best passende oplossing of stap voor u is. U kunt bijvoorbeeld terecht voor: ondersteuning bij de zorg voor een ander vrijwilligerswerk (vacatures en scholing) informatie en advies over (verantwoord) langer zelfstandig wonen informatie en advies bij financiële problemen begeleiding bij bijvoorbeeld rouw, zorgen om echtscheiding, eenzaamheid het structureren en vinden van een zinvolle dagbesteding jongeren- en gezinsbegeleiding algemeen maatschappelijk werk begeleiding van cliënten met een psychische beperking dagbesteding Dagbesteding Dagbesteding is een manier om een zinvolle invulling aan je dag te geven. Denk aan: een kookgroep wandelclub voor jongeren zwemmen voor mensen met dementie een spelletjesavond helpen op een zorgboerderij Dagbesteding is bedoeld voor mensen die (nog) niet kunnen werken. Bijvoorbeeld voor mensen met een beperking, mensen met een niet aangeboren hersenletsel (zoals een beroerte) of mensen met dementie. Dagbesteding kan helpen om je mantelzorger(s) te ontlasten. Meer informatie vindt u op de website www.tomindebuurt.nl.  Op werkdagen tussen 11.00 en 17.00 uur kunt u bellen op telefoonnummer 088 - 900 45 67 U kunt ook online een contactformulier invullen.   

  • Externe link: Bouwtekeningen en bouwdossier inzien

    Heeft u bouw- of verbouwplannen en wilt u weten hoe de constructie van het pand is? Wilt u de oorspronkelijke bouwtekening inzien en is het bouwdossier ouder dan 2015? Dan kunt u het bouwdossier van het pand opvragen bij het gemeentearchief. In het dossier vindt u onder meer informatie over bouw- en omgevingsvergunningen, (ver)bouwtekeningen, constructieberekeningen, funderingen en palenplannen. Voor het inzien van een bouwdossier maakt u een afspraak met het gemeentearchief. Een medewerker van het archief neemt contact met u op en bespreekt hoe u de stukken kunt inzien. Let op: Voor het inzien van ingediende of verleende vergunningen vanaf 2015 tot heden kunt u terecht in het gemeentehuis. Neem dan contact op via e-mail of telefonisch via 14 0172.

  • Externe link: De trouwceremonie kiezen

    Er zijn 3 mogelijkheden om een huwelijk of een geregistreerd partnerschap te sluiten: Gratis ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis. Gratis trouwen kan op woensdagochtend om 09.00 of 09.30 uur (niet op feestdagen) Het gaat om een formaliteit Er is daarom geen toespraak door de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 10 minuten Er is geen ruimte voor toespraken U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen De ceremonie is gratis, maar u betaalt wel voor eventuele uittreksels, akten en het trouwboekje U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig legitimatiebewijs mee Korte ceremonie De ceremonie vindt plaats in de trouwkamer in het gemeentehuis Op dinsdag- en donderdagmiddag om 14.00, 14.30 en 15.00 uur (niet op feestdagen) De trouwambtenaar houdt een korte toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie Er is geen kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 15 minuten U kunt geen muziek afspelen Er mogen vanwege brandveiligheid maximaal 16 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen U neemt op de dag van de ceremonie allebei een geldig identiteitsbewijs mee Uitgebreide ceremonie U trouwt op een vaste trouwlocatie of op een locatie naar eigen keuze. U kunt niet op een zondag of een feestdag te trouwen De trouwambtenaar houdt de toespraak en sluit het huwelijk of partnerschapsregistratie U heeft vooraf een kennismakingsgesprek met de trouwambtenaar De ceremonie duurt maximaal 45 minuten Het oude raadhuis In het Oude Raadhuis kunt u trouwen op werkdagen of op zaterdag. Op werkdagen kunt u trouwen op de hele uren van 09.00 tot en met 17.00 uur. Op zaterdag kunt u trouwen op de hele uren van 11.00 tot en met 15.00 uur. Er mogen maximaal 80 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen Raadhuis Boskoop In het RaadHuis in Boskoop kunt u trouwen op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot en met 16.00 uur. Er mogen maximaal 65 personen bij de ceremonie aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en getuigen

  • Externe link: Studietoeslag

    Studenten met een beperking kunnen soms minder goed hun opleiding combineren met een bijbaan. De studietoeslag voorkomt dat zij hierdoor vaker en meer moeten lenen dan studenten die naast hun opleiding wel kunnen werken.  De individuele studietoeslag is een maandelijkse uitkering De studietoeslag kan niet met terugwerkende kracht aangevraagd worden De hoogte van de toeslag verschilt per leeftijd Hoogte bedrag per maand U ontvangt in 2025 netto per maand: 21 jaar en ouder: € 369,75 20 jaar: € 295,80 19 jaar: € 221,85 18 jaar: € 184,88 17 jaar: € 146,06 16 jaar: € 127,57 15 jaar: € 110,93

  • Externe link: Inzamelen kleding en textiel

    Wilt u als organisatie oude kleding en/of schoenen inzamelen in zakken, dan heeft u toestemming van de gemeente nodig. U logt in via e-Herkenning. Toestemming aanvragen » U ontvangt binnen 4 weken een reactie. Maximaal 5 organisaties De gemeente geeft per jaar aan 5 organisaties toestemming om in te zamelen Bij meer dan 5 aanvragen worden organisaties aangewezen. Dit doen we op basis van een roulatiesysteem en de beoordeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) Toestemming wordt aan het eind van ieder jaar verleend voor het jaar daarop.

  • Externe link: Afvalpas voor inwoners

    Met de afvalpas kunt u de ondergrondse restafvalcontainer openen. Ook krijgt u met de pas toegang tot afvalbrengstation Ecopark De Limes. Er zijn een aantal pmd-containers in de gemeente waar de afvalpas ook gebruikt moet worden.  Is uw afvalpas kapot of kwijt? Vraag dan een nieuwe afvalpas aan. U ontvangt de nieuwe pas binnen 5 werkdagen. Hoe werkt het Per huishouden wordt 1 afvalpas verstrekt De afvalpas hoort bij uw woning en blijft eigendom van de gemeente. Bij verhuizing geeft u de pas aan de nieuwe bewoner of aan de woningbouwvereniging Het gebruik van de afvalpas is anoniem. Er worden geen persoonsgegevens opgeslagen. Ook betaalt u niet per zak U kunt een afvalpas aanvragen als u afvalstoffenheffing betaalt. En u bent eigenaar of huurder van een woning in Alphen aan den Rijn Bedrijven kunnen een afvalpas voor bedrijven aanvragen. Zij kunnen hiermee niet naar het Ecopark

  • Externe link: Digitaal belastingloket

    In het belastingloket kunt u: Belastingaanslagen betalen Automatische incasso regelen Bezwaar indienen Kwijtschelding aanvragen Betalingsregeling aanvragen Ook kunt u uw aanslagen inzien en uw gegevens wijzigen. U kunt alleen inloggen als de belastingaanslag van de gemeente Alphen aan den Rijn op uw naam staat. Inloggen met DigiD of e-Herkenning U logt in met DigiD. Ook als u eigenaar bent van een eenmanszaak. Heeft uw bedrijf e-Herkenning? Dan logt u hiermee in.  Inloggen » Contact Heeft u een vraag over uw aanslagbiljet gemeentebelastingen, bel op werkdagen met telefoonnummer 14 0172. U kunt ook het contactformulier invullen met uw gegevens. Wij bellen u dan terug. Of stuur een e-mail naar belastingen@alphenaandenrijn.nl. Wilt u bezwaar indienen? Dit kunt u gratis doen.

  • Externe link: Huisnummer aanvragen, wijzigen of intrekken

    Heeft u een (extra) huisnummer nodig omdat u gaat (ver)bouwen of splitsen? Dan krijgt u het huisnummer tegelijk met omgevingsvergunning. U regelt dit via het omgevingsloket. In andere gevallen Wilt u om een andere reden een huisnummer aanvragen, stuur dan een e-mail naar de gemeente of bel met 14 0172. Een huisnummer mag alleen door de eigenaar van het perceel worden aangevraagd.

  • Externe link: Belasting betalen

    U heeft uw aanslag gemeentebelastingen ontvangen. Deze moet u vóór de uiterste betaaldatum betalen. Deze vindt u op de aanslag. U kunt de gemeentelijke belastingen op verschillende manieren betalen. U kunt ook een betalingsregeling aanvragen. Automatische incasso Bij een automatische incasso machtigt u de gemeente om het verschuldigde bedrag automatisch van uw rekening af te laten schrijven. Dit kan in termijnen De afschrijvingen zijn in 6 tot maximaal 10 maandelijkse termijnen van maart tot en met december U kunt in het digitaal gemeenteloket uw automatische incasso aanvragen, wijzigen of stopzetten Er gelden voorwaarden voor betaling via een automatische incasso Lees meer over hoe u automatische incasso kunt aanvragen. Betalen via iDEAL U kunt uw aanslag ook online betalen met iDEAL. U gebruikt hiervoor internetbankieren. U betaalt via het digitaal belastingloket. U logt in met DigiD (van de persoon die de aanslag op zijn/haar naam heeft staan) of eHerkenning.  Betalen via QR-code Op uw belastingaanslag staat een QR-code. Als u deze scant met de camera op uw telefoon of met een QR-code scanner, dan wordt u doorgestuurd naar ons digitaal belastingloket. Hier logt u in met uw DigiD of e-Herkenning. Daarna kunt u uw aanslag betalen via iDEAL. Betalen via de QR-code is veilig. Zelf overmaken Het bankrekeningnummer van de gemeente is NL 29 BNGH 0285 0341 38  ten name van Gemeente Alphen aan den Rijn. Vermeld bij de betaling het aanslagbiljetnummer. Als 2 betaaltermijnen zijn vermeld, dan moet u op de eerste vervaldag tenminste de helft van het totaalbedrag hebben betaald. Op de laatste vervaldag moet het totaalbedrag zijn betaald. U kunt het bedrag ook in 1 keer overmaken. Betalingsregeling aanvragen Als u de gemeentelijke belastingen niet op tijd kunt betalen, kunt u een betalingsregeling aanvragen. Deze vraagt u aan via het digitaal belastingloket. Log in met DigiD of e-Herkenning (van de persoon of bedrijf die de aanslag op naam heeft staan). Wat als u uw belastingaanslag niet op tijd betaalt Betaalt u uw gemeentelijke belastingen niet op tijd, dan ontvangt u van ons een aanmaning. De kosten voor de aanmaning zijn voor uw rekening. Heeft u vragen over uw aanmaning? Neem dan contact op met ons op. Lees meer over wat er gebeurt als u uw belastingaanslag niet op tijd betaalt.

  • Externe link: Bladkorf aanvragen

    In de herfst kunnen vallende bladeren van gemeentelijke bomen voor ongemak zorgen. Wij plaatsen bladkorven waarin u deze bladeren kan verzamelen. Vallen er in het najaar veel bladeren in uw straat, dan kan u in het najaar een bladkorf aanvragen De bladkorven worden half oktober geplaatst Als het blad van de bomen is gevallen, worden de korven weer weggehaald De gemeente heeft een beperkt aantal bladkorven. Daarom proberen we de korven zoveel mogelijk te verdelen over de wijken. Het is dus mogelijk dat de bladkorven op zijn

  • Externe link: Parkeervergunning voor bewoners en bezoekers

    Een parkeervergunning aanvragen voor Centrum, Kerk en Zanen, Carmenplein, Aïdaplein of Cornelis de Vlamingstraat. Voor het Centrum en Kerk & Zanen kan 1 bezoekersregeling per adres worden aangevraagd. Voor de andere wijken kan geen bezoekersregeling aangevraagd worden. Er wordt gebruik gemaakt van digitale kentekenregistratie. Scanvoertuigen controleren of kentekens van geparkeerde auto's in de straat een vergunning hebben of dat bezoek is aangemeld. De parkeervergunning of bezoekersregeling vraagt u aan bij Parkeerservice.

  • Externe link: Verzoek tot handhaving

    U kan bij de gemeente een zogenoemd Verzoek tot handhaving aanvragen. Met een handhavingsverzoek wijst u de gemeente op situaties die mogelijk in strijd zijn met wet- en regelgeving. U vraagt aan de gemeente om daartegen op te treden. Dat kan bijvoorbeeld als er sprake is van de volgende situaties: Niet kloppend gebruik van stukken grond of gebouwen Bouwen zonder vergunning (toestemming van de gemeente) Verkeerde plaatsing van reclameborden Niet het recht hebben om een gebouw te bewonen De gemeente neemt uw Verzoek tot handhaving in behandeling en bepaalt of het nodig is om uitgebreider onderzoek te doen of een besluit te nemen. De gemeente kan een boete opleggen, dwingen om de mensen zich te laten houden aan de regels of besluiten om een al verleende vergunning in te trekken.

  • Externe link: Identiteitskaart

    Identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen Vraag een ID-kaart aan in 3 stappen: 1. Laat een pasfoto maken Laat een pasfoto maken die voldoet aan de pasfoto-eisen.  2. Aanvragen aan de balie Een ID-kaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een ID-kaart maakt u eerst een afspraak. Afspraak maken » U neemt mee: identiteitskaart en paspoort. Ook als ze niet meer geldig zijn 1 kleurenpasfoto van maximaal 6 maanden oud, die voldoet aan de pasfoto-eisen 3. ID-kaart ophalen of laten bezorgen U kunt uw ID-kaart meestal na 6 werkdagen ophalen. Wij maken met u een afspraak voor het ophalen. U kunt uw ID-kaart ook laten bezorgen. Extra bij kinderen tot 12 jaar Uw kind moet zelf aanwezig zijn. Kinderen ouder dan 12 jaar mogen zelf een ID-kaart aanvragen. Er is altijd toestemming van beide ouders (of gezaghebbende) nodig. U logt hiervoor in met uw eigen DigiD. Nadat u toestemming heeft gegeven, ontvangt u een zaaknummer per e-mail. De zaaknummers neemt u of uw kind mee naar de afspraak. U kunt de toestemming ook op papier regelen (pdf, 99kb). Neem een ingevuld formulier mee naar de afspraak.  Kosten Tot en met 17 jaar € 42,35 (5 jaar geldig) Vanaf 18 jaar € 78,50 (10 jaar geldig) Extra kosten spoedaanvraag € 59,10 ID-kaart laten bezorgen € 18,65 Identiteitskaart snel nodig? Doe een spoedaanvraag. Als u met spoed een ID-kaart nodig heeft, dan kunt u gebruik maken van een spoedaanvraag. U betaalt hier € 59,10 extra voor. U maakt de afspraak om de ID-kaart op te halen meteen aan de balie. Bent u uw ID-kaart kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: ID-kaart voor 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar ID-kaart na 14.00 uur aangevraagd, uw ID-kaart ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Identiteitskaart kwijt of gestolen U geeft de vermissing van uw ID-kaart door aan de gemeente. U logt in met DigiD Vermissing ID-kaart melden » U kunt de vermissing alleen van uw eigen ID-kaart online doorgeven (dus niet die van uw kind). Is de ID-kaart van uw kind kwijt? Dan maakt u hiervoor een afspraak.  Na het doorgeven kunt u uw oude ID-kaart niet meer gebruiken. Vind u uw ID-kaart weer terug, lever deze dan in bij de gemeente.  Nadat u de vermissing gemeld heeft, vraagt u een nieuwe ID-kaart aan.  Reizen met kinderen Sommige landen eisen voor reizen met een minderjarig kind schriftelijke toestemming van beide ouders (verzorgers). Meer informatie leest u op www.marechaussee.nl. Nieuwe ID-kaart met DigiD-inlogfunctie Uw nieuwe ID-kaart heeft een inlogfunctie. Hiermee kunt u inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Om uw inlogfunctie te activeren, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Lees hierover meer op www.digid.nl

  • Externe link: Rijbewijs

    Rijbewijs verlengen Is uw rijbewijs (bijna) verlopen of wilt u een categorie laten toevoegen? U kunt dit online regelen. Dan hoeft u alleen naar het gemeentehuis om uw rijbewijs op te halen. Verleng uw rijbewijs in 3 stappen: 1. Maak een pasfoto Maak een digitale pasfoto bij een fotograaf die door de RDW erkend is. Hier zet u ook direct uw handtekening voor op het nieuwe rijbewijs. De fotograaf stuurt uw foto en handtekening beveiligd door naar de RDW. U ontvangt een e-mail van de RDW dat u uw rijbewijs online kunt verlengen.  2. Online aanvragen U heeft hiervoor een DigiD-app met ID-check nodig. Verlengen via RDW »  3. Rijbewijs ophalen Het rijbewijs ligt al na 2 werkdagen voor u klaar bij de balie in het gemeentehuis. Voor het ophalen van het rijbewijs maakt u online een afspraak. Afspraak maken ophalen rijbewijs »  Kosten rijbewijs Rijbewijs € 52,10 Rijbewijs met spoedaanvraag € 91,75 Gezondheidsverklaring € 45,25 Buitenlands rijbewijs omwisselen € 63,40 Rijbewijs aanvragen aan de balie Wilt u liever aan de balie uw rijbewijs verlengen of vraagt u een eerste rijbewijs aan? U maakt hiervoor een afspraak. Het rijbewijs haalt u na 5 werkdagen op. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. U neemt het volgende mee: Geldig legitimatiebewijs (rijbewijs of geldig paspoort/ID-kaart) Een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto Uw huidige rijbewijs als u die heeft Ben je jonger dan 18 jaar? Dan moet je eerst een begeleiderspas aanvragen bij de RDW. Je hoeft de begeleiderspas niet mee te nemen als je een rijbewijs komt aanvragen. Rijbewijs snel nodig? Doe een spoedaanvraag Een spoedaanvraag doet u op afspraak aan de balie in het gemeentehuis. U betaalt hier € 39,65 extra voor. Wij maken met u persoonlijk een afspraak voor het ophalen. Bent u uw rijbewijs kwijt, dan kan het langer duren. Maandag tot en met donderdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt de volgende werkdag vanaf 11.30 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt 2 werkdagen later klaar  Vrijdag: Rijbewijs voor 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt maandag vanaf 13.00 uur klaar Rijbewijs na 14.00 uur aangevraagd, uw rijbewijs ligt dinsdag vanaf 11.30 uur klaar​​​​ Uw rijbewijs kwijt of gestolen U kunt de vermissing op 2 manieren doorgeven: 1. Via de website van de RDW Een nieuw rijbewijs vraagt u aan in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart de brief die u van de RDW heeft ontvangen een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) 2. Aan de balie in het gemeentehuis. U maakt hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee: uw paspoort of ID-kaart een pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Deze moet voldoen aan de eisen voor een pasfoto uw pinpas (of contant geld) Na het doorgeven wordt het rijbewijs direct geblokkeerd. Vindt u uw rijbewijs weer terug, dan kunt u deze niet meer gebruiken. Gezondheidsverklaring Een gezondheidsverklaring vraagt u aan bij het CBR.  U heeft een gezondheidsverklaring als u: 75 jaar of ouder bent en u een rijbewijs wilt aanvragen of verlengen uw rijbewijs om medische redenen korter geldig is dan normaal uw groot rijbewijs wilt verlengen (categorie C, D of E) uw rijbewijs wilt omwisselen van de Nederlandse Antillen, Aruba of een land buiten de Europese Unie Bent u 75 jaar of ouder, dan kunt u ook een papieren gezondheidsverklaring ophalen bij de balie in het gemeentehuis. Deze vult u zelf in en stuurt u op naar het CBR. Dit kost € 45,25. Maak een afspraak voordat u langskomt.  Buitenlands rijbewijs omwisselen​​​ Een geldig buitenlands rijbewijs kunt u omwisselen als u in Nederland woont. Lees hierover eerst alle informatie op de website van de RDW.  U vraagt uw Nederlandse rijbewijs aan bij de balie van het gemeentehuis. Dit kost € 63,40. U maakt hiervoor een afspraak. Van de RDW ontvangt u bericht dat uw rijbewijs klaar ligt in het gemeentehuis. Voor het ophalen maakt u een afspraak. U belt 14 0172.  Rijbewijs met DigiD inlogfunctie Vanaf 1 juli 2023 kunt u uw nieuwe rijbewijs gebruiken om online in te loggen op overheidswebsites. Na het ophalen van uw nieuwe rijbewijs ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD met daarin een pincode. Met die pincode activeert u de inlogfunctie van uw rijbewijs. Zo maakt u uw rijbewijs geschikt om bijvoorbeeld in te loggen bij overheidswebsites, zorg en pensioenfondsen. U bent niet verplicht om uw nieuwe rijbewijs te gebruiken voor het online inloggen.

  • Externe link: Horecatijdenontheffing

    Horecabedrijven mogen alle dagen van de week open zijn. Bezoekers mogen tussen 06.00 's ochtends tot 01.30 uur 's nachts toegelaten worden. Wilt u afwijken van deze uren voor een bijzonder evenement dan vraagt u een horecatijdenontheffing aan.

  • Externe link: Exploitatievergunning seksbedrijf

    U wilt een seksinrichting of een escortbedrijf starten of overnemen. Dan heeft u een exploitatievergunning seksbedrijf nodig. U moet deze vergunning ook aanvragen als de ondernemingsvorm of de beheerder wijzigt. Bedrijven die gelden als seksinrichting zijn onder andere: prostitutiebedrijf erotisch massagesalon seksbioscoop seksautomatenhal sekstheater en parenclub De exploitatievergunning seksbedrijf wordt voor 3 jaar verleend.

  • Externe link: Bijdrage voor peuteropvang

    Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag? Dan kunt u misschien wel een bijdrage in de kosten voor peuteropvang krijgen. Deze bijdrage geldt bijvoorbeeld voor: gezinnen waarbij één van de ouders werkt en de andere niet. gezinnen waarbij beide ouders niet werken. ouders die niet inburgeren. 

  • Externe link: Ontheffing gebruik openbare weg

    U heeft een ontheffing nodig als u (een deel van) de weg, stoep of parkeerplaats wilt gebruiken. Bijvoorbeeld om er een (grofvuil)container, bouwkeet, chemisch toilet, (bouw)kraan, vrachtwagen, bord of spandoek te plaatsen. U vraagt de ontheffing 3 weken van tevoren aan. Heeft u de ontheffing eerder nodig, dan betaalt u hiervoor extra.

  • Externe link: Geveltuin

    Een geveltuin is een strook planten langs een gevel van een woning of appartement. Ze geven een straat een groene en gezellige aanblik. Wij verzorgen de basis van de geveltuin, de invulling (planten) bepaalt u zelf. Niet elke straat is geschikt voor een geveltuin. Denk bij het kiezen van de planten aan de ligging van de geveltuin, de grootte en de functie van de planten. Overleg ook met uw buren, huisbaas of woningbouwvereniging. Voor de aanmelding van de aanleg van een geveltuin is het nodig dat minimaal de helft van de huishoudens in de straat meedoet. Het is handig als wij kunnen communiceren met 1 contactpersoon in de straat. Deze persoon is dan weer verantwoordelijk voor het communiceren met de deelnemende buren.

  • Externe link: Adresonderzoek

    Denkt u dat er iemand op uw adres staat ingeschreven of ontvangt u post voor iemand die niet (meer) op uw adres woont. U kunt de gemeente vragen een adresonderzoek te starten. De gemeente kijkt dan in de basisregistratie personen (BRP) of de persoon op uw adres staat ingeschreven. Is dit het geval, dan onderzoekt de gemeente waar deze persoon echt woont.   Na het afronden van het onderzoek zijn er 2 mogelijkheden: De persoon geeft zelf zijn verhuizing door en wordt op dat adres ingeschreven. Het is niet duidelijk waar de persoon woont en wordt uitgeschreven van uw adres. De gemeente past de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP) aan. Het duurt 6 tot 8 weken voordat het onderzoek is afgerond.

  • Externe link: Particulier urnengraf of urnennis

    Wilt u as van een overledene bijzetten op een begraafplaats van de gemeente? Dan kunt u de urn plaatsen op een urnengraf of in een nis in urnenmuur. Voor het plaatsen van een urn betaalt u grafrechten. Plaatsen van een urn op een urnengraf is mogelijk op: Oosterbegraafplaats in Alphen aan den Rijn Begraafplaats aan de Roemer in Boskoop Begraafplaats Hazerswoude-Dorp Begraafplaats Koudekerk aan den Rijn Plaatsen van een urn in een urnennis is mogelijk op: Oosterbegraafplaats in Alphen aan den Rijn Begraafplaats Vrederust in Benthuizen Begraafplaats aan de Roemer in Boskoop Begraafplaats Hazerswoude-Dorp Begraafplaats Koudekerk aan den Rijn Begraafplaats Buitendorp in Zwammerdam

  • Externe link: Collectieve Zorgverzekering

    Iedereen heeft recht op goede zorg. Ook als u een laag inkomen heeft. Daarom biedt de gemeente Alphen aan den Rijn samen met zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid een gemeentepolis aan. Deze verzekering bestaat uit een basisverzekering en een aanvullende verzekering. Hoe werkt het U betaalt zelf het bedrag (de premie) van de basisverzekering. Hiervoor kunt u mogelijk zorgtoeslag krijgen van de belastingdienst. De gemeente betaalt mee aan een deel van de premie voor de aanvullende verzekering. U kunt kiezen uit 2 pakketten: AV-gemeente Standaard en AV-gemeente Top. De aanvullende verzekering vergoedt bepaalde zorgkosten voor 100% (tot een maximaal bedrag). Bijvoorbeeld voor een bril, fysiotherapie, tandartskosten en de eigen bijdrage Wmo. De AV-gemeente Top is gunstig als u hoge zorgkosten heeft. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. Informatie over de gemeentepolis leest u op de website van Zorg en Zekerheid. 

  • Externe link: Grafrechten

    Grafrechten geven recht op een graf op een begraafplaats voor een bepaalde periode. Er zijn grafrechten voor een algemeen graf en een particulier graf. Heeft u de grafrechten voor een particulier graf, urnengraf of urnennis, dan kunt u: de grafrechten verlengen de grafrechten overboeken bij overlijden rechthebbende afstand doen van de grafrechten Bij een algemeen graf is dit niet mogelijk. Bekijk de tarieven voor begraven en cremeren in de verordening.

  • Externe link: Exploitatievergunning huisvesting arbeidsmigranten

    Als u buitenlandse werknemers (arbeidsmigranten) tijdelijk wilt huisvesten dan heeft u hiervoor een exploitatievergunning nodig. Omdat uw aanvraag wordt getoetst aan de Wet Bibob moet u ook een Bibob-vragenformulier inleveren. Hiermee checkt de gemeente de integriteit van uw onderneming en de personen die daarbij betrokken zijn. Ook kan het zijn dat u nog andere vergunningen nodig heeft, bijvoorbeeld een melding of vergunning voor brandveilig gebruik. Hiervoor doet u een melding brandveilig gebruik via het omgevingsloket. Om veilige, kwalitatief goede huisvesting van arbeidsmigranten te stimuleren en overlast te voorkomen, zijn binnen de gemeente regels opgesteld. Hierin staat hoe de gemeente omgaat met de huisvesting van arbeidsmigranten en wat de structurele en tijdelijke mogelijkheden voor huisvesting zijn. Beleidskader tijdelijk wonen in Alphen aan den Rijn Nadere regels tijdelijk wonen Alphen aan den Rijn

  • Externe link: Bijstandsuitkering aanvragen

    Heeft u geen werk of verdient u te weinig om van rond te komen? Dan kunt u een (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Dit doet u bij het Serviceplein. De bijstandsuitkering is een tijdelijk inkomen terwijl u actief naar werk zoekt.

  • Externe link: Ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen

    Voor transport van gevaarlijke stoffen binnen Alphen aan den Rijn maakt u gebruik van de vastgestelde route via N207 en N11. U vraagt ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen aan als u van deze route wilt afwijken. De ontheffing is 1 jaar geldig. De routes naar Ter Aar, Aarlanderveen, Zwammerdam en Boskoop zijn vrijgesteld van ontheffing.  Rijdt u tussen 23:00 en 07:00 uur dan heeft u ook een ontheffing nachtelijk rijverbod vrachtwagens nodig.

  • Externe link: Ontheffing toegang voetgangersgebied

    U wilt met een voertuig in het afgesloten centrumgebied van Alphen aan den Rijn of Boskoop rijden. Dan heeft u een ontheffing nodig. Deze vraagt u 3 weken van tevoren aan. Heeft u de ontheffing eerder nodig, dan betaalt u extra. Centrum Alphen aan den Rijn In het centrum van Alphen aan den Rijn is toegang zonder ontheffing mogelijk op: Zondag t/m vrijdag: 07.00-12.00 uur en 17.00-19.00 uur Zaterdag: 07.00-09.00 uur U vraagt alleen een ontheffing aan als u van deze tijden moet afwijken. De toegang wordt met een camera gecontroleerd. Centrum Boskoop In het centrum van Boskoop heeft u altijd een ontheffing nodig. De gemeente zorgt ervoor dat de palen tijdelijk worden verwijderd.

  • Externe link: Jongerenkrediet (18 - 27 jaar)

    Ben jij tussen de 18 en 27 jaar en heb jij schulden? Vraag dan of de gemeente je kan helpen. Met een jongerenkrediet kan een gedeelte van de totale schuld afgekocht worden. Je krijgt dan 18 maanden de tijd om het geleende bedrag terug te betalen aan de gemeente.  Hoe werkt het De gemeente neemt jouw schuld over en onderhandelt met schuldeisers Na akkoord van de schuldeisers, gaat het geleende geld direct naar de schuldeisers Je betaalt 18 maanden lang maandelijks een vast bedrag om de lening (met rente) terug te betalen

  • Externe link: Iets verloren of gevonden

    Gevonden of verloren voorwerp registreren »  Of u registreert het voorwerp aan de balie in het gemeentehuis of via telefoonnummer 14 0172. Denkt u dat uw eigendom gestolen is, doe dan aangifte bij de politie. U heeft een voorwerp gevonden Registreer het voorwerp Bewaar het voorwerp zelf of geef het af in het gemeentehuis U bewaart het voorwerp 1 jaar. De waarde maakt niet uit Bewaart u het voorwerp zelf, dan bent u tijdelijk beheerder. Meld de eigenaar zich en heeft u kosten gemaakt? Dan moet de eigenaar binnen 1 maand deze kosten aan u vergoeden Meld de eigenaar zich niet binnen 1 jaar, dan wordt u de eigenaar. U mag het voorwerp daarna houden, verkopen, weggeven of vernietigen Fiets gevonden, kwijt of verwijderd Een gevonden fiets meldt u bij de gemeente. De gemeente registreert de fiets als weesfiets en deze wordt na 28 dagen weggehaald. De fiets mag u niet meenemen Foutgeparkeerde fietsen of fietsen zonder slot in openbaar gebied worden door de gemeente verwijderd en opgeslagen. Neem hiervoor contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 0172 U heeft een voorwerp verloren Registreer het voorwerp Check zelf regelmatig Verlorenofgevonden.nl Is uw voorwerp gevonden, dan neemt de gemeente contact met u op Neem uw identiteitsbewijs mee. Komt u uw fiets ophalen, neem dan ook uw fietssleutel mee Paspoort, identiteitskaart of rijbewijs gevonden Deze levert u altijd in bij de gemeente

  • Externe link: Buitenlandse akte inschrijven

    U kunt een buitenlandse geboorte-, huwelijks-, partnerschaps- of overlijdensakte inschrijven in de registers van de gemeente Den Haag. Dit is niet verplicht, maar kan handig zijn als u later een afschrift, (internationaal) uittreksel of trouwboekje nodig heeft. Het inschrijven kan alleen digitaal. Dit is 1 van de landelijke taken die de gemeente Den Haag uitvoert voor de rijksoverheid.  Op www.denhaag.nl leest u meer informatie.

  • Externe link: Hulp voor slachtoffers toeslagenaffaire

    Van veel ouders is tussen 2005 en 2019 de kinderopvangtoeslag stopgezet. Zij moesten van de Belastingdienst onterecht veel kinderopvangtoeslag terugbetalen. Is u dit ook overkomen? Dan kan het zijn dat u recht hebt op de herstelregeling van de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft  het 'Serviceteam gedupeerden Kinderopvangtoeslag' opgezet om de fouten te herstellen. Op de website van de belastingdienst staat wat u kunt doen en kunt u zich aanmelden als gedupeerde. Hulp van de gemeente De gemeente helpt u graag met praktische hulp en advies. Hierover leest u meer op de pagina Aanmelden voor hulp slachtoffers toeslagenaffaire. Voor hulp bij schulden kunt u terecht bij onze Helpdesk Geldzaken. Private schulden indienen Geldt er voor u een pauzeknop (moratorium)? En stopt deze op 12 februari 2022? Dan krijgt u een brief van de Belastingdienst. Hierin staat dat u: uw openstaande private schulden en achterstallige betalingen kunt indienen bij het online loket private schulden van SBN vanaf 5 januari 2022 Het gaat om schulden bij organisaties die geen overheid zijn. Denk bijvoorbeeld aan schulden die u hebt bij een bedrijf (bijvoorbeeld een webwinkel). Of een niet betaalde tandartsrekening, of een huurachterstand bij een verhuurder. Heeft u hulp nodig om uw private schulden in te dienen? Neem dan contact op met uw contactpersoon van de gemeente of via de Helpdesk Geldzaken.

  • Externe link: Verhuizing vanuit het buitenland

    Komt u vanuit het buitenland (weer) in Alphen aan den Rijn wonen en gaat hier meer dan 4 maanden verblijven? Dan maakt u telefonisch een afspraak om u in te schrijven. Dit doet u binnen 5 dagen na aankomst.

  • Externe link: Grof tuinafval op laten halen

    Grof tuinafval is groen plantmateriaal zoals takken en heggen. Bladeren en klein snoeiafval doet u in de gft-container. Inwoners kunnen grof tuinafval gratis op laten halen. U maakt hiervoor online een afspraak. Grof tuinafval halen wij op donderdagen op. Het volgende nemen wij niet mee: kerstbomen schuttingen en bielzen aarde en zand stronken graszoden tuinmeubilair U kunt dit zelf wegbrengen naar afvalbrengstation Ecopark De Limes. Wij halen het grof tuinafval op met een vuilniswagen met een grijper. Deze grijper moet het afval in 1 keer kunnen meenemen. Zorg er dus voor dat het op een toegankelijke plek ligt en niet in plastic zakken verpakt is. Uw tuin is géén toegankelijke plek!