Zoekresultaten 1 - 18 van 18 resultaten

  • Externe link: Verklaring omtrent het gedrag aanvragen

    Werkgevers en andere organisaties kunnen u vragen om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Met een VOG laat u zien dat uw gedrag geen bezwaar is voor bijvoorbeeld een nieuwe baan. Dat betekent: U heeft geen strafblad. U heeft wel een strafblad. Maar wat daarop staat, is niet belangrijk voor het doel van uw aanvraag. Een VOG is bijvoorbeeld verplicht voor onderwijzers, beginnende taxichauffeurs en mensen in de kinderopvang. Een VOG kan ook nodig zijn als u: een visum of werkvergunning aanvraagt als vrijwilliger gaat werken lid wilt worden van een schietvereniging

  • Externe link: Echtscheiding melden

    U vraagt een scheiding aan bij de rechtbank. Daarna meldt uw advocaat, uzelf of uw voormalig partner de echtscheiding bij de gemeente waar u getrouwd bent. Zodra de gemeente de scheiding inschrijft in de burgerlijke stand, is het officieel. Ook is het belangrijk om bij een scheiding uw geldzaken goed te regelen. Zo voorkomt u betalingsachterstanden en schulden. Onder 'Bijzonderheden' vindt u tips.

  • Externe link: Gemeentegrond gebruiken

    Voor de aanvraag van een vergunning om gemeentegrond te gebruiken, heeft u nodig: een situatietekening van de locatie waar de voorwerpen worden geplaatst.  De vergunning kan worden geweigerd als: Het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg; Het beoogde gebruik gevaar oplevert voor de bruikbaarheid of een belemmering vormt voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg; Het beoogde gebruik gevaar, hinder of overlast oplevert; Het beoogde gebruik de openbare ruimte verontreinigt; Het beoogde gebruik afbreuk doet aan het uiterlijk van de openbare ruimte.  Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken dan kunt u contact opnemen via gemeente@uithoorn.nl of telefoon 0297-513111.

  • Externe link: Briefadres aanvragen

    Heeft u geen woonadres? Of woont u tijdelijk in een instelling? Dan kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres. Overheidsinstellingen, zoals UWV of de Belastingdienst, sturen uw post naar dit adres. U kunt het adres van bijvoorbeeld een kennis of familielid gebruiken als briefadres. De ontvanger moet ervoor zorgen dat de post bij u terechtkomt. U moet het gebruik van het briefadres aanvragen bij de gemeente. Kunt u niet zelf aan een briefadres komen? Dan helpt de gemeente u hierbij.

  • Externe link: Bibob-onderzoek

    Met een Bibob-onderzoek controleert de gemeente de betrouwbaarheid van uw bedrijf en van de personen die bij uw bedrijf betrokken zijn. De gemeente kan een onderzoek doen als u een vergunning of subsidie aanvraagt. Of als u meedoet aan een aanbesteding. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat een vergunning, subsidie of aanbesteding misbruikt wordt voor criminele activiteiten. De gemeente kan het Landelijk Bureau Bibob om hulp vragen. Dit bureau adviseert de gemeente en doet extra onderzoek. Bijvoorbeeld als de gemeente zelf te weinig informatie heeft. Of als de officier van justitie hierom vraagt. Een negatief Bibob-advies blijft 5 jaar geldig. De gemeente kan het onderzoek ook op een later moment uitvoeren. Dus ook als u de vergunning of subsidie al heeft ontvangen. Of als u de aanbesteding al gewonnen heeft. Blijkt dat er zwart geld of crimineel verdiend geld in uw bedrijf omgaat? Dan kan de gemeente de vergunning, subsidie of opdracht weigeren of intrekken.

  • Externe link: Bezwaarschrift indienen

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.

  • Externe link: Zienswijze indienen

    Als u het niet eens bent met een plan of besluit van de gemeente, kunt u uw zienswijze indienen. U kunt uw zienswijze opsturen of mondeling doorgeven aan de gemeente.

  • Externe link: Adresonderzoek aanvragen

    Iedereen staat bij de gemeente ingeschreven op een adres. Dat kan een woon- of briefadres zijn. Als u twijfelt of adresgegevens wel kloppen, vraag dan een adresonderzoek aan bij de gemeente. Voor het aanvragen van een adresonderzoek moet u telefonisch een afspraak maken met de gemeente, 0297-513111.

  • Externe link: Paspoort of identiteitskaart aanvragen

    U vraagt een paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Dat kan in Uithoorn uitsluitend op afspraak. Ook voor het afhalen van uw nieuwe reisdocument moet u een afspraak maken. 

  • Externe link: Inschrijven in Nederland voor studie of werk

    Gaat u in Nederland werken of studeren? Dan heeft u een burgerservicenummer (BSN) nodig. Dit nummer krijgt u wanneer u zich inschrijft in de Basisregistratie Personen (BRP). Hoe u zich inschrijft, hangt af van hoelang u in Nederland blijft. Woont u langer dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als ingezetene in de gemeente waar u woont. U krijgt dan een BSN. Dit is uw persoonlijke nummer dat u gebruikt bij contact met de Nederlandse overheid. Woont u niet of korter dan 4 maanden (binnen een periode van 6 maanden) in Nederland? Schrijf u dan in als niet-ingezetene. Dit kan bij een aantal gemeenten in Nederland. U krijgt ook dan een BSN. Bent u werkgever en komt er een groep werknemers naar Nederland om bij u te werken? Dan kunt u voor de hele groep een afspraak maken. De werknemers moeten zelf langskomen op de afspraak. Informeer naar de voorwaarden bij 1 van de gemeenten waar niet-ingezetenen zich kunnen inschrijven. Woont u op de Nederlandse Antillen en vraagt u studiefinanciering aan bij DUO voor een opleiding in Nederland? Dan krijgt u een BSN wanneer DUO uw aanvraag heeft verwerkt. Zo kunt u al dingen regelen voordat u naar Nederland komt. U moet zich in Nederland nog wel inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.

  • Externe link: Klacht indienen

    Dien een klacht in als u niet tevreden bent over de dienstverlening van de gemeente Uithoorn. Dat kunt u doen via DigiD of per post. Klacht over de gemeente indienen

  • Externe link: Eerste inschrijving in Nederland

    Komt u voor het eerst in Nederland wonen? U moet zich dan persoonlijk inschrijven bij een gemeente. Gaat u in Uithoorn wonen? Maak dan een afspraak met de gemeente Uithoorn. Dat kan via de afdeling Burgerzaken (0297) 513 111.

  • Externe link: Andere achternaam gebruiken

    Uw achternaam staat in de burgerlijke stand en in de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente. Een achternaam heet ook wel geslachtsnaam of geboortenaam. Of, bij een vrouw, meisjesnaam. Uw achternaam verandert niet als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat. Wilt u dat de gemeente en andere (overheids)organisaties u aanschrijven met een andere achternaam? Bijvoorbeeld de achternaam van uw partner? Dan kunt u dit aangeven bij de gemeente met een verzoek ‘aanduiding naamgebruik’. De gemeente en andere (overheids)organisaties gebruiken dan deze naam. Bijvoorbeeld als zij u post sturen. De achternaam die u kreeg bij uw geboorte blijft in uw officiële papieren staan, bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs. Stel: u heet J. de Wit en uw partner heet P. Jansen. U kunt dan uit 4 namen kiezen: J. Jansen J. de Wit J. de Wit-Jansen J. Jansen-de Wit

  • Externe link: Verhuizing doorgeven

    Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven. Ook is het belangrijk om bij een verhuizing uw geldzaken goed te regelen. Zo voorkomt u betalingsachterstanden en schulden. Onder 'Bijzonderheden' vindt u tips. U kunt uw verhuizing doorgeven via DigiD of u maakt een afspraak en komt persoonlijk naar het gemeentehuis. Maak uw keuze:  Geef uw verhuizing via DigiD door of Maak een afspraak bij de gemeente

  • Externe link: Bewijs van in leven zijn of attestatie de vita

    Een bewijs van in leven zijn en een attestatie de vita is een schriftelijk bewijs dat u nog in leven bent. Instanties zoals een pensioenfonds of uitkeringsinstantie kunnen hierom vragen. Het verschil tussen beide documenten is: Een bewijs van in leven zijn gebruikt u in Nederland. Dit is een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP). Een attestatie de vita gebruikt u buiten Nederland. Dit is een verklaring van de burgerlijke stand. Dit is een internationaal document. Van een attestatie de vita kunt u tegelijk een meertalig modelformulier aanvragen.

  • Externe link: Voornaam of achternaam wijzigen

    U kunt uw voornaam of achternaam wijzigen. Ook kunt u de naam van uw kinderen wijzigen. U moet wel voldoen aan strenge voorwaarden. Bekijk de voorwaarden op Justis.nl. Is de wijziging van uw naam goedgekeurd? Dan komt uw nieuwe naam in de basisregistratie personen (BRP). De gemeente voegt uw nieuwe naam ook toe aan uw geboorteakte. Organisaties die gebruikmaken van deze gegevens krijgen hierover bericht.

  • Externe link: Gemeente aansprakelijk stellen

    Als u schade heeft geleden door de gemeente, kunt u de gemeente hiervoor aansprakelijk stellen. U dient uw schadeclaim schriftelijk in bij de gemeente. De gemeente beoordeelt zelf uw claim. Is de gemeente van mening dat er inderdaad sprake is van schade door gemeentelijk optreden, dan krijgt u uw kosten vergoed (alles of een deel).

  • Externe link: Handtekening laten legaliseren

    U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.