Zoekresultaat 1 - 10 van 17 resultaten

  • Nieuwe straatnaam doorgeven

    Als er een nieuwe straat gebouwd wordt, moet deze straat ook een naam krijgen. U kunt een idee voor een straatnaam doorgeven aan de gemeente.

    Kijk eerst of de naam die u verzonnen heeft al bestaat in deze plaats.

  • Woning als tweede woning gebruiken

    Zonder vergunning mag u een woning niet als tweede woning gebruiken. De gemeente wil voldoende woningen hebben voor haar inwoners.

    Heeft u een vergunning voor uw tweede woning? Dan moet u misschien toeristenbelasting of forensenbelasting betalen. Welke belasting het is, hangt af van hoe u de woning gebruikt.

  • Gebouw als woning gebruiken

    U mag een gebouw dat geen woning is niet zomaar gebruiken als woning. Bijvoorbeeld een kantoorgebouw of winkel. U heeft hier eerst een omgevingsvergunning voor nodig.

  • Landmeetkundige gegevens inzien

    Landmeetkundige gegevens zijn topografische gegevens. Bijvoorbeeld:

    • de oppervlakte van een stuk grond
    • waar water is
    • waar de grenzen liggen van stukken grond (erfgrens)

    Deze gegevens heeft u nodig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een vergunning. Of om te bepalen waar uw erfgrens ligt.

  • Grondexploitatieovereenkomst afsluiten

    Soms moet een omgevingsplan gewijzigd worden voor een bouwproject. Het is dan voor de gemeente belangrijk om zeker te weten of het bouwproject financieel haalbaar is. Daarom kunt u als bouwbedrijf, projectontwikkelaar, woningstichting of particulier een grondexploitatieovereenkomst aangaan met de gemeente. Hierin staan afspraken over het bouwklaar maken van de grond. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over riolering, wegen en verlichting. In de overeenkomst staat wat de gemeente doet en wat u moet betalen aan de gemeente.

  • Basisregistratie adressen en gebouwen inzien

    In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Zo kunnen bedrijven de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken.

    Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u bijvoorbeeld maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.

  • Verkeerd huisnummer melden

    Huizen en bedrijfspanden krijgen een adres met huisnummer van de gemeente. Vaak krijgen stand- en ligplaatsen ook een adres. Alle adressen zijn opgenomen in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen.

    De gemeente kan niet zomaar huisnummers gebruiken of wijzigen. Als uw huisnummer niet klopt, kunt u dit melden bij de gemeente.

    Wilt u een nieuw pand bouwen of een pand opsplitsen? Dan heeft u daar een omgevingsvergunning voor nodig.

  • Afwijken van het omgevingsplan

    Een gemeente maakt voor gebieden een omgevingsplan. Vroeger was dit het bestemmingsplan. In het omgevingsplan staat welk doel het gebied heeft. Bijvoorbeeld wonen, groen, werken of recreatie. In het omgevingsplan staan ook regels waar u zich aan moet houden bij bouwen, verbouwen en slopen.

    Gaat u:

    • bouwen, verbouwen of slopen?
    • een deel van een gebouw aanpassen, zoals een schoorsteen, balkon of erker
    • een gebouw op een andere manier gebruiken?

    Dan moeten uw plannen passen in het omgevingsplan van de gemeente. Wilt u hiervan afwijken? Dan vraagt u een omgevingsvergunning aan voor een ‘buitenplanse omgevingsplanactiviteit’ (BOPA).

    Voor het bouwen of verbouwen zelf moet u vaak ook een omgevingsvergunning aanvragen of een melding doen voor een technische bouwactiviteit.

    Wijst de gemeente uw verzoek af? Dan kunt u de gemeente vragen om het omgevingsplan te wijzigen.

    Een verzoek tot wijzigen van het omgevingsplan is ingewikkelder dan een aanvraag voor een omgevingsvergunning BOPA. Het is daarom verstandig om eerst met de gemeente te overleggen over wat voor uw situatie de beste manier is.

  • Kadastrale gegevens opvragen

    Het Kadaster houdt gegevens bij van verschillende soorten goederen, zoals:

    • vastgoed (grond en gebouwen)
    • schepen
    • luchtvaartuigen
    • kabels en leidingen onder de grond

    U kunt bij het Kadaster onder andere de gegevens van een gebouw of stuk grond opvragen. Zo kunt u nakijken:

    • wie de rechthebbende is (bijvoorbeeld eigenaar of erfpachter)
    • wat de aard van het perceel is (bijvoorbeeld huis met tuin of weiland)
    • wat de oppervlakte van het perceel is en hoe dat eruit ziet (bijvoorbeeld een kaart of plattegrond)

    Wilt u weten welk omgevingsplan er voor uw wijk geldt? Kijk dan op de site van de gemeente of op het Omgevingsloket.

  • Omgevingsplan wijzigen

    De gemeente kan een bestemmingsplan wijzigen, bijvoorbeeld bij een verandering in het beleid.

    Passen uw (bouw)plannen niet in het bestemmingsplan?

    Het komt voor dat de activiteit die u op een perceel wilt uitvoeren (zoals (ver)bouwen, verandering van functie o.i.d.), niet binnen het geldende bestemmingsplan past. In dit geval kunt u er voor kiezen bij het college van burgemeester en wethouders een verzoek tot wijziging of herziening van het bestemmingsplan in te dienen. U kunt dan een zogenaamd ‘principeverzoek' indienen.

    Wat is een principeverzoek?

    Met een principeverzoek vraagt u om een uitspraak, een principebesluit, over de planologische haalbaarheid van uw plan. Het nemen van een principebesluit is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Op basis van het door u ingediende principeverzoek wordt uw plan globaal ruimtelijk getoetst en neemt het college een principebesluit. In het principebesluit geeft het college aan of zij wel of niet bereid is om voorbereidingen te treffen voor een planologische procedure op basis van een formeel verzoek. Ook bij een positief principebesluit volgt een formele procedure. Met een principeverzoek krijgt u in relatief korte tijd tegen relatief geringe kosten meer duidelijkheid over de haalbaarheid van uw plannen

    De kosten

    Voor het in behandeling nemen van uw verzoek zijn op basis van de Legesverordening leges verschuldigd. De leges zijn afhankelijk van uw principeverzoek. Voordat uw verzoek in behandeling genomen wordt, ontvangt u bericht over het door u te betalen legesbedrag.

    Het vervolg

    Indien er positief wordt besloten op uw principeverzoek, dan kunt u een formeel verzoek tot herziening van het bestemmingsplan indienen bij de gemeenteraad. Houd daarbij rekening dat als uitgangspunt wordt gehanteerd dat de gemeente kosten zoals ambtelijke uren, eventuele planschade en eventuele civiele kosten als gevolg van uw plan via een exploitatieovereenkomst op u verhaalt.