Zoekresultaat 91 - 99 van 99 resultaten

  • Aansprakelijk stellen gemeente

    Heeft u schade opgelopen door gemeentelijk handelen of juist het nalaten daarvan? Bijvoorbeeld door gebreken aan de weg of omdat de gemeente vergeten is om waarschuwingsborden te plaatsen bij een wegopbreking? Dan kunt u ons hiervoor aansprakelijk stellen. Om ons aansprakelijk te kunnen stellen, moet duidelijk zijn dat de gemeente de schade die u heeft opgelopen, heeft veroorzaakt. Het aansprakelijk stellen doet u schriftelijk per brief. Of online, maak dan uw keuze:   Gemeente aansprakelijk stellen als particulier Gemeente aansprakelijk stellen als organisatie   Wat moet ik vermelden in mijn brief? U stuurt een brief naar de gemeente waarin u duidelijk omschrijft waarom u de gemeente aansprakelijk stelt. Bij de brief voegt u foto's en/of nota's en eventuele getuigenverklaringen en/of een proces-verbaal van de politie. Hoe lang duurt het behandelen van de claim? Dat verschilt per claim. De situatie moet worden onderzocht en soms zijn hierbij experts nodig. De gemeente informeert u over het verdere verloop van de aansprakelijkstelling. Meer informatie Artikel 174 uit het Burgerlijk Wetboek, boek 6 kunt u lezen op de website van de Rijksoverheid. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) en Bewijs van in leven zijn

    Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een officiële verklaring dat u in de gemeente Terneuzen woont. Hierop staan uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Een Bewijs van in leven zijn is een soort uittreksel. Een Bewijs van in leven zijn vraagt u op dezelfde manier aan als een uittreksel BRP. Online aanvragen en per post thuis ontvangen Voor het online aanvragen van een uittreksel moet u inloggen met DigiD. Als u het uittreksel op werkdagen vóór 12.00 uur aanvraagt, verzenden wij het uittreksel dezelfde dag per post. Wij geven geen garantie wanneer het postbedrijf de post bij u thuis bezorgt. Aanvragen van vrijdag ná 12.00 uur of in het weekend verzenden wij op maandag (behalve als maandag een feestdag is). Het uittreksel is online goedkoper dan aan de balie. U kunt online geen uittreksel/bewijs van in leven voor uw partner aanvragen. Hij/zij moet hiervoor zelf inloggen met DigiD. .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;}   Uittreksel aanvragen   Uittreksel aanvragen aan de balie Als u een uittreksel wilt aanvragen aan de balie, maak dan een afspraak.  Op de afspraak neemt u mee: een geldig legitimatiebewijs van uzelf geld, u betaalt het uittreksel met pin of contant als u een uittreksel met gezinssamenstelling wilt, dan moeten alle gezinsleden van 16 jaar of ouder meekomen naar de balie. Dit heeft te maken met de privacyregels waar wij ons aan moeten houden. Voor wie kunt u een uittreksel aanvragen aan de balie? voor uzelf. voor uw kind. Is uw kind 16 jaar of ouder? Dan moet hij/zij zelf een aanvraag doen. als curator voor degene die bij u onder curatele staat. In alle andere gevallen kunt u geen uittreksel opvragen voor iemand anders, ook niet met een machtiging. Kosten Voor een online aanvraag van een uittreksel zijn de kosten € 11,50. Aan onze publieksbalie kost een uittreksel € 13,50. Een bewijs van in leven kost aan de balie € 16,60. Het bewijs van in leven zijn is gratis voor pensioenuitkering. Soorten online uittreksels Als u online een uittreksel aanvraagt, dan krijgt u tijdens de aanvraag de keuze voor de volgende soorten uittreksels: Standaard uittreksel (bevat naam, adres en geboortedatum): bijv. voor opleiding of vaarbewijs; Uittreksel met Burgerservicenummer: bijv. voor werkgever of voor het RDW; Uittreksel met nationaliteit en burgerlijke staat: bijv. voor vernieuwen buitenlands reisdocument of echtscheiding; Uittreksel met datum inschrijving gemeente Terneuzen; Uittreksel met woonhistorie: bijv. voor inschrijving woningbouw; Bewijs van in leven zijn (bevat naam, adres, geboortedatum en verklaring van in leven zijn): bijv. voor pensioen; Uittreksel voor het aanvragen van gezag (bevat nationaliteit en burgerlijke staat); Internationaal uittreksel Nederlands/Frans/Duits/Engels (bevat naam, adres, geb.datum, burg.staat, nationaliteit en namen ouders); Internationaal uittreksel Nederlands/Spaans/Italiaans/Turks (bevat naam, adres, geb.datum, burg.staat, nationaliteit en namen ouders). Uittreksel met overzicht van alle personen die op het adres wonen Als u een uittreksel nodig heeft met alle personen die op uw adres wonen, dan moet u hiervoor langskomen aan de balie. Ook alle personen die op het adres staan ingeschreven moeten meekomen. Enkel uw kinderen die jonger zijn dan 16 jaar hoeft u niet mee te nemen aan de balie. Let erop dat u dus wel samen met uw partner moet verschijnen. Ook als u gehuwd bent. U kunt dit uittreksel niet online aanvragen. De reden waarom u aan de balie moet verschijnen en waarom iedereen mee moet komen heeft te maken met de privacyregels. Als u van ons een uittreksel ontvangt met alle bewoners op het adres, dan verstrekken wij gegevens van anderen aan u. Wij verstrekken dan het adres van uw medebewoners aan u. Dat mag alleen als deze persoon of personen daar toestemming voor geven. Die toestemming kunt u niet met een machtiging regelen. U moet hiervoor allemaal aan de balie langskomen. Uittreksel RNI Woont u niet (meer) in de gemeente Terneuzen, maar heeft u wel een uittreksel nodig? Dan kunt u dit opvragen via ons contactformulier of u maakt een afspraak als u aan de balie langs wilt komen. Als u een uittreksel met uw gezinssamenstelling nodig heeft, dan kunt u in Terneuzen terecht als dit u laatste woonplaats was voordat u naar het buitenland bent vertrokken. Als u in een andere woonplaats woonde vlak voordat u naar het buitenland vertrok dan kunt u niet in Terneuzen terecht voor een uittreksel met gezinssamenstelling. U moet dit aanvragen bij uw laatste woonplaats in Nederland. Aan het vertstrekken van een uittreksel zijn kosten verbonden. De kosten vindt u in het uitklapblok onder het kopje 'kosten'. Uittreksel aanvragen voor advocaten Op de pagina 'Uittreksel aanvragen voor advocaten' vindt u meer informatie over de mogelijkheden. Meer informatie •    Basisregistratie Personen (BRP)

  • Verhuizen binnen Nederland

    Verhuist u binnen de gemeente Terneuzen? Of komt u in de gemeente Terneuzen wonen? Geef uw verhuizing dan aan ons door vanaf 4 weken (28 dagen) voor de verhuizing, tot 5 dagen erna. Geeft u de verhuizing later door? Dan is de datum waarop u de verhuizing doorgeeft, ook uw officiële verhuisdatum. .grijsvlak {border:1px solid #cccccc; background-color:#e5e7e6; padding:6px;} Verhuizing melden   Lukt het u niet om uw verhuizing online door te geven? Maak dan een afspraak om naar de balie te komen. Bij een afspraak neemt u een geldig legitmatiebewijs mee (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning). Wie kan de verhuizing doorgeven? Iedereen van 16 jaar of ouder voor zichzelf; Echtgenoten en geregistreerde partners voor elkaar, als u op hetzelfde adres woont; Ouder voor een inwonend kind; Meerderjarig kind voor ouder(s), als u op hetzelfde adres woont; Een meerderjarig persoon die schriftelijk is gemachtigd via een machtigingsformulier (pdf). U kunt geen verhuizing doorgeven van bijvoorbeeld een vriend of vriendin met wie u samenwoont zonder geregistreerd partnerschap. Dat kan alleen deze persoon zelf doorgeven. Bij twijfel over de juistheid van de gegevens, kunnen wij u vragen om aanvullende informatie. Zoals een verklaring van toestemming bij inwoning of een kopie van uw huur- of koopcontract. Dit geldt zowel voor een verhuizing die u online of aan de balie doorgeeft. Verzorgingstehuis / verpleegafdeling Verhuist u naar een verzorgingstehuis? Schrijf u dan in op het adres van het verzorgingstehuis. Verhuist u naar een verpleegafdeling? Dan kunt u kiezen tussen een woonadres of een briefadres. Kiest u voor een briefadres? Dan kunt u zich inschrijven op het adres van degene die uw administratie regelt. Post van overheidsinstanties gaat vanaf dat moment naar het briefadres. Als u niet zelf de verhuizing kunt doorgeven dan kunt u iemand machtigen door een machtigingsformulier (pdf) in te vullen. Degene die u machtigt moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen van hemzelf/haarzelf en een kopie van uw legitimatiebewijs. Is de persoon die verhuist niet in staat om iemand te machtigen? Dan kan de instelling een verklaring afgeven waarin staat dat deze persoon in de instelling woont. Met die verklaring kunt u als familielid de verhuizing doorgeven aan onze balie. Verhuizen naar een andere gemeente Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u naartoe verhuist. U hoeft zich niet uit te schrijven bij de gemeente Terneuzen. Meer informatie Informatie voor nieuwe inwoners in de gemeente Terneuzen Vertrek naar het buitenland. Verhuizen naar Nederland. Briefadres in plaats van woonadres Woning huren: wat moet ik regelen? Woning kopen: wat moet ik regelen? Welke instanties krijgen mijn gegevens als ik mijn verhuizing heb laten doorvoeren bij de gemeente? More information in English Are you moving within our municipality? Or are you coming to live in our municipality? Please make an appointment to notify us of your move.  

  • Aangifte doen van overlijden

    Aangifte van overlijden doet u binnen 6 werkdagen in de gemeente waar de persoon is overleden. Er wordt dan door die Burgerlijke Stand een overlijdensakte opgemaakt. De woongemeente wordt automatisch op de hoogte gesteld, ook wanneer iemand in het buitenland overlijdt. Een overledene moet binnen zes werkdagen worden begraven of gecremeerd. Dit kan alleen met een verlof tot begraven of cremeren. Dat wordt afgegeven door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van overlijden. Hierna kunt u de datum voor de begrafenis of crematie bepalen. U kunt de overlijdensaangifte daarom het beste zo snel mogelijk na overlijden doen. Aangifte doen In de praktijk doet de uitvaartondernemer aangifte. U kunt ook zelf bij de gemeente aangifte doen. Neem vooraf telefonisch contact  met ons op via telefoonnummer 14-0115. Wij noteren dan uw gegevens en een specialist belt u dan later terug Meenemen Als u zelf aangifte doet moet u het volgende meenemen: Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of verblijfsvergunning. Een verklaring van overlijden, opgesteld door de behandelend arts of een gemeentelijke lijkschouwer. Meer informatie Overlijden in het buitenland Overlijden: wat moet ik regelen? Voorbereiden op eigen overlijden: wat moet ik regelen? Erven: wat moet ik regelen? De volledige en actuele tekst van de Algemene Plaatselijke Verordening kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. Meer informatie over verlof tot begraven kunt u nalezen in artikel 9 van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Terneuzen en in artikel 11 van de Wet op de lijkbezorging. Meer informatie over vervoersdocumenten stoffelijk overschot kunt u nalezen in artikel 11 van de Wet op de lijkbezorging.

  • Snoeiafval

    Snoeiafval of grof groenafval kunt u inleveren bij de Milieustraat. We halen een aantal keer per jaar snoeiafval of grof groenafval bij u thuis op. Elk jaar wordt dit zowel in het voor- als in het najaar ingepland. In 2024 halen we het snoeiafval bij u op op dinsdag 9 april en dinsdag 15 oktober. Maak een afspraak via de knop 'Afspraak snoeiafval'. Afspraak snoeiafval Wat is snoeiafval? Onder snoeiafval verstaan we takken, snoeihout, boomstammen en dergelijke. Bielzen, schuttingen of ander niet-composteerbaar tuinafval vallen niet onder snoeiafval. Hoe moet ik snoeiafval aanbieden? aan de openbare weg gebundeld; als binddraad mag u geen kunststof of metaal gebruiken niet langer dan twee meter niet zwaarder dan 20 kg maximaal 2 m3 per adres. Kosten In 2024 kost het ophalen van het snoeiafval € 28,55 per keer.

  • Jodiumtabletten als bescherming bij kernongeval

    Bij een kernongeval kan de overheid de instructie geven om jodiumtabletten in te nemen. Werking jodiumtabletten Jodiumtabletten (kaliumjodide) bieden bescherming tegen radioactief jodium dat bij een kernongeval kan vrijkomen. Radioactief jodium kan via de luchtwegen of via besmet voedsel in het lichaam terechtkomen en op termijn schildklierkanker veroorzaken. Jodiumtabletten zijn nuttig voor kinderen en volwassenen van 40 jaar en jonger. Bij mensen boven de 40 jaar is de kans op het krijgen van schildklierkanker door straling heel klein en wegen de positieve gevolgen van het innemen van een jodiumtablet niet op tegen de mogelijke bijwerkingen. Volwassenen boven de 40 jaar wordt het  dan ook afgeraden om jodiumtabletten in te nemen. Verspreiding jodiumtabletten Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft alle inwoners tot 40 jaar in juli 2021 jodiumtabletten gestuurd. Bij vijf of meer personen binnen die leeftijdscategorie per huishouden, werden er twee doosjes tabletten verstuurd naar dat adres. Deze groep inwoners heeft in 2013 ook al jodiumtabletten gehad. Omdat de houdbaarheidsdatum daarvan bijna verstreken was, verstuurde het ministerie nieuwe tabletten. Oude jodiumtabletten kunt u inleveren bij uw apotheek of bij de milieustraat van de gemeente. Geen jodiumtabletten in huis? Bent u jonger dan 40 jaar, inwoner van Terneuzen en heeft u geen tabletten ontvangen? U kunt dan terecht bij de publieksbalie van de gemeente Terneuzen. Wij zorgen ook voor de uitgifte van de jodiumtabletten aan nieuwe inwoners (tot 40 jaar), zwangere vrouwen en pasgeborenen. Dit is georganiseerd in nauwe samenwerking met de veiligheidsregio en het ministerie van VWS. Let op! Let op: Neem niet op eigen initiatief een jodiumtablet in. Een jodiumtablet heeft uitsluitend een beschermende werking wanneer deze op het juiste moment wordt ingenomen. Volg hierbij de instructies op van de overheid. Meer weten? Informatie over de verspreiding en het gebruik van jodiumtabletten staat op: www.waaromkrijgikjodiumtabletten.nl. Heeft u daarna nog vragen? Bel dan met de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400. Wilt u weten wat de overheid doet bij een nucleair incident? Of wat u kunt doen om u voor te bereiden? Kijk dan op de website www.zeelandveilig.nl/gevaren/nucleair-incident.  

  • Historische bodeminformatie opvragen

    Historische bodeminformatie wordt meestal aangevraagd ter voorbereiding van een verkennend bodemonderzoek (NEN 5740). Een historisch bodemonderzoek moet voldoen aan de voorwaarden van de NEN 5725. De volgende informatie kan worden opgevraagd, indien beschikbaar: bodemonderzoeksrapporten historisch kaartmateriaal bodemkwaliteitskaart tankgegevens omgevingsvergunningen.   Historische bodeminformatie opvragen als burger Historische bodeminformatie opvragen als organisatie   Aanvraag Bovenstaande informatie kunt u online aanvragen. Maak uw keuze uit de knoppen 'Historische bodeminformatie opvragen'. U ondertekent het formulier met DigiD of met eHerkenning voor bedrijven. Hoe ontvang ik de informatie? U ontvangt de opgevraagde informatie zoveel mogelijk digitaal van ons. Milieu-, hinderwet, bouw- en/of sloopvergunningen die niet digitaal beschikbaar zijn, kunt u inzien. We maken hiervoor een afspraak met u. Kosten Het tarief voor 2023 is € 139,00 per uur. Hoe meer informatie u opvraagt, hoe hoger de kosten. U ontvangt hiervoor achteraf een acceptgiro. Meer informatie Heeft nu nog vragen? Vul het contactformulier in. Of bel met mevrouw S. Ton-Piket, afdeling Omgeving en Economie via telefoonnummer 14 0115.

  • Klachten over de dienstverlening

    Heeft u een klacht over de dienstverlening van de gemeente Terneuzen? Bijvoorbeeld een klacht over het gedrag van een medewerker van de gemeente? Of vindt u dat u lang moet wachten voordat u wordt geholpen? Dan kunt u het 'klachtenformulier' invullen.   Klacht indienen als burger Klacht indienen als organisatie   Procedure bij klachten over dienstverlening gemeente Terneuzen Eerst proberen wij de klacht in een gesprek met u op te lossen. Als dat niet lukt, wordt u uitgenodigd om tijdens een hoorzitting uw klacht verder toe te lichten. We volgen dan de officiële klachtenprocedure. Bekijk de klachtenprocedure. We streven ernaar uw klacht zo goed mogelijk te behandelen. Als u toch niet tevreden bent over de klachtbehandeling, dan kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman. Het is verstandig eerst te bellen. U kunt daarvoor iedere werkdag van 9:00 tot 17:00 terecht via het gratis nummer: 0800 - 33 55 555. De Nationale Ombudsman is een externe instantie die de feiten onpartijdig onderzoekt en hierover een oordeel geeft. U kunt uw klacht pas bij de Nationale Ombudsman indienen nadat de klacht eerst bij de gemeente is behandeld. Meer informatie vindt u op de website van de Nationale Ombudsman. Andere klachten Andere klachten kunt u melden via onze website. Denk daarbij aan een storing aan de openbare verlichting, een losliggende stoeptegel of zwerfafval. Meld een klacht.

  • Gehandicaptenparkeerkaart

    h3 { font-size: 1.2em; } Bent u gehandicapt en kunt u daardoor moeilijk lopen? Dan kunt u bij de gemeente een Europese gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Met deze kaart kunt u parkeren op gehandicaptenparkeerplaatsen in de meeste Europese landen. De parkeerkaart is minimaal 6 maanden en maximaal 5 jaar geldig. Zowel bestuurders als passagiers kunnen deze parkeerkaart aanvragen. Het aanvragen kan niet digitaal. U moet met het ingevulde formulier langskomen aan de balie. U maakt hiervoor een afspraak. Als u al een gehandicaptenparkeerkaart heeft, dan raden wij aan om 8 weken voor de einddatum uw nieuwe kaart aan te vragen. Als de kaart klaar is, dan krijgt u bericht. U moet de kaart dan persoonlijk ophalen en ondertekenen aan de balie. Wilt u gebruik maken van voorzieningen zoals dichtbij parkeren, een rolstoel of een rollator? U vindt hierover meer informatie op onze pagina over de toegankelijkheid van onze publieksbalie.   Formulier gehandicaptenparkeerkaart printen Afspraak maken   Voorwaarden U heeft een chronische loop- of andere beperking, of u zit permanent in een rolstoel. Onder een loopbeperking verstaan we een beperking waardoor u niet zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk te voet kunt afleggen. U heeft onafgebroken ondersteuning nodig van de bestuurder (alleen bij passagierskaart). Een gehandicaptenparkeerkaart kan gebruikt worden in verschillende voertuigen, waaronder ook een brommobiel. Kosten In 2024 kost het in behandeling nemen van een aanvraag € 21,90. Meenemen naar de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; één pasfoto; geld, u betaalt bij de aanvraag (bij voorkeur met pinpas). Een ander kan de gehandicaptenparkeerkaart ook voor u aanvragen. Het door u ingevulde aanvraagformulier inclusief recente pasfoto kan dan bij de balie ingeleverd worden. Bij een eerste aanvraag krijgt u bezoek van een externe keuringsinstantie. Deze instantie maakt een afspraak bij u om langs te komen en geeft daarna aan de gemeente een avies. Bij een volgende aanvraag is niet altijd een bezoek van een externe keuringsinstanie nodig. Geldigheidsduur De gehandicaptenparkeerkaart is meestal vijf jaar geldig. Soms adviseert de arts een kortere looptijd. Na vijf jaar of na afloop van de door de arts aangegeven periode, moet u een nieuwe kaart aanvragen. U moet dan ook opnieuw een pasfoto inleveren en betalen voor een nieuw kaart. Soms hoeft er niet opnieuw een keuring plaats te vinden. Dat is afhankelijk van uw situatie. Een gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle landen van de Europese Unie. Elk land heeft zijn eigen regels. Bij de kaart ontvangt u een folder met de regels in de verschillende landen. Verlies, diefstal of beschadiging Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart verloren, is deze gestolen of is hij beschadigd geraakt? Dan kunt u aan de balie een vervangende kaart aanvragen. Hiervoor moet u weer het aanvraagformulier invullen, een pasfoto meenemen en de kosten betalen voor een nieuwe aanvraag. De vervangende kaart heeft dezelfde geldigheidsduur als uw oude kaart. In geval van verlies of diefstal moet u een officiele melding maken van het verloren voorwerp. Deze melding kunt u doorgeven via www.verlorenofgevonden.nl of aan de balie van het stadhuis. Waar kunt u gratis parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart? Blauwe zone (in de gemeente Terneuzen) Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u uw voertuig binnen een blauwe zone overal met onbeperkte duur parkeren. De voorwaarde is dat u het overige (voet)verkeer daardoor niet mag hinderen. Betaald parkeren (in de gemeente Terneuzen) Als u op een bovengrondse parkeerplaats voor betaald parkeren staat hoeft u niet te betalen. Vergunninghouderszone (in de gemeente Terneuzen) Op parkeerplaatsen voor vergunninghouders mag u niet parkeren zonder bewonersparkeervergunning. Er is ook de mogelijkheid om een voor u gereserveerde parkeerplaats in de buurt van uw woning aan te vragen. Zie gehandicaptenparkeerplaats voor de voorwaarden en andere informatie. Markt Terneuzen De Markt is definitief afgesloten voor parkeren en verkeer. In de Zandstraat is een gehandicaptenparkeerplaats. Op deze parkeerplaats kunt u een uur gratis parkeren. U moet hiervoor de blauwezoneschijf instellen en naast de gehandicaptenparkeerkaart achter de voorruit leggen.