Zoekresultaat 81 - 90 van 99 resultaten

  • Waarmerken kopie van document

    Moet u voor het afsluiten van uw hypotheek kopieën van waardevolle documenten opsturen? Dan heeft u een gewaarmerkt kopie of afschrift nodig van deze documenten. Alleen een daartoe bevoegde persoon of autoriteit kan een afschrift of kopie waarmerken. Daarmee verklaart die persoon of instantie, dat de inhoud van de kopie hetzelfde is als het origineel. U kunt hiervoor een afspraak maken. Wij waarmerken de kopie van het document direct. U kunt het meteen meenemen.   Afspraak maken   Meenemen Het originele document. Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument). Een bewijs waaruit blijkt dat het nodig is om het document te laten waarmerken. Bijvoorbeeld een brief van een officiële instantie. Geld: u betaalt voor het waarmerken met pin of contant. Kosten De kosten voor een gewaarmerkte kopie zijn € 6,60. Diploma's en getuigschriften De gemeente waarmerkt geen kopieën van diploma’s en getuigschriften. Hiervoor kunt u terecht bij de onderwijsinstelling waar u het diploma of getuigschrift heeft behaald.

  • Parkeerabonnement garage Theaterplein / Oostkolk / Schuttershof

    In Terneuzen zijn drie ondergrondse parkeergarages: de Oostkolk, het Theaterplein en het Schuttershof. U kunt 24 uur per dag de garages in- en uitrijden. In de garage Oostkolk en Theaterplein moet u betalen van 09:00 tot 24:00 uur. In de garage Schuttershof moet 24 uur worden betaald. In de garages kan achteraf worden betaald. Voor de parkeergarages kunt u een abonnement aanvragen. U kunt dan met een speciale pas de parkeergarage inrijden. Voor deze pas moet u € 50,00 borg betalen. U ontvangt uw borg retour bij inlevering van een onbeschadigde pas. Het aanvragen van een abonnement kunt u online doen. Door in te loggen met DigiD kunt u het abonnement aanvragen en de leges betalen via iDeal. Wilt u uw abonnement verlengen? Houd uw oude pas dan bij de hand. Abonnement aanvragen   Kosten In 2024 kost een abonnement in de parkeergarage: Jaarabonnement: € 590,00 Maandabonnement: € 49,20 Borg voor inrijpasje: € 50,00 De aanvraag, verlenging of wijziging van het abonnement voor een parkeergarage verwerken wij binnen twee werkdagen. Straatvergunning omwisselen voor parkeergarage? Woont u in het vergunningszonegebied en heeft u een of twee parkeervergunning(en) om op straat te parkeren? Dan kunt u deze omwisselen voor een of twee parkeervergunning(en) in de parkeergarages. U betaalt dan het bewonerstarief van € 175,00 per jaar per vergunning. Woont u in een nieuwbouwwoning die is opgeleverd na 28 september 2023? Dan heeft u recht op een abonnement per adres voor de parkeergarages. U betaalt dan het bewonerstarief van € 175,00 per jaar. Voor het aanvragen van een abonnement voor de parkeergarages tegen het bewonerstarief, kunt u mailen met parkeren@terneuzen.nl of bel 0115 - 455 490. Abonnementspas verloren Bent u de originele abonnementspas verloren? Dan moet u dit melden bij de gemeente via het contactformulier. U moet dan een nieuwe abonnementspas aanschaffen. Het parkeerabonnement wordt overgezet. Waar zijn de parkeergarages? Parkeergarage Oostkolk De Blokken 21 4531 GN Terneuzen Parkeergarage Schuttershof Verlengde van Steenbergenlaan 29 4537 BB Terneuzen Parkeergarage Theaterplein Westkolkstraat 1 4531 AV Terneuzen Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Parkeertarieven gemeente Terneuzen

    h3 { font-size: 1.2em; } In het centrum van Terneuzen moet u betalen om te parkeren. Bekijk hier de lijst met een overzicht van locaties en kosten. Op deze plattegrond staat de indeling van de parkeerzones in de binnenstad van Terneuzen (pdf-bestand). Let op: In alle parkeergarages is de eerste twee uur parkeren gratis! In Terneuzen en Axel zijn blauwe zones. In de overige kernen kunt u gratis parkeren. Blauwe zones U kunt met een blauwe parkeerschijf maximaal twee uur aaneengesloten parkeren. In de blauwe zone in Terneuzen moet u een blauwe parkeerschijf gebruiken op maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16:00 uur. In de blauwe zone in Axel moet u een blauwe parkeerschijf gebruiken op maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 18:00 uur. Betaald parkeren in Terneuzen Er zijn verschillende mogelijkheden om te parkeren in het centrum van Terneuzen: Ondergrondse parkeergarages Terneuzen heeft drie ondergrondse parkeergarages: Oostkolk (betaald parkeren maandag t/m zondag van 9.00 tot 24 uur), Theaterplein (betaald parkeren maandag t/m zondag van 9.00-24 uur) en Schuttershof (24 uur per dag betaald parkeren). In alle parkeergarages kan je de eerste twee uur gratis parkeren. Het tarief is € 0,14 per zes minuten en maximaal € 4 per dag. Bovengrondse parkeerplaatsen Op de bovengrondse betaalde parkeerplaatsen is het tarief  € 0,16 per zes minuten en maximaal € 6 per dag. Betaald parkeren van maandag t/m zaterdag van 9.00-18.00 uur. Eventuele afwijkende tijden staan vermeld in het overzicht met locaties en kosten van de bovengrondse parkeerplaatsen. Parkeren op vergunninghoudersplaatsen U kunt parkeren op een vergunninghoudersplaats (zonenummer 45320). U betaalt dan via het belparkeren het hoge dagtarief van 20 euro. Meer informatie zie ook belparkeren en T-tag parkeren. Wanneer kan ik gratis parkeren in Terneuzen? In alle parkeergarages kan je de eerste twee uur gratis parkeren. Er kan voorlopig gratis geparkeerd worden op de bovengrondse parkeerplaats van de Binnenvaartweg in Terneuzen. Dit kan veranderen tijdens de bouw van de nieuwe sluis. Let op aanwijzingen hiervoor op de borden. Op zon- en feestdagen (inclusief koopzondagen) kunt in Terneuzen gratis parkeren op de bovengrondse betaalde parkeerplaatsen. Let op: uitzondering hierop is het vergunninghoudersgebied in Terneuzen (belparkeerzone 45320). Naast zon- en feestdagen kan er  op een aantal extra dagen gratis geparkeerd worden op de bovengrondse betaalde parkeerplaatsen. In 2024 zijn deze dagen 27 januari, 24 februari, 6 april, 1 mei, 11 juli, 20 juli, 15 augustus, 7 september, 26 oktober, 1 november, 11 november en 30 november. Let op: uitzonderingen hierop zijn het vergunninghoudersgebied in Terneuzen (belparkeerzone 45320) en het Suikerplein in Sas van Gent (belparkeerzone 45340). Hier geldt altijd betaald parkeren, ook op zon- en feestdagen Op de parkeerplaats Dr. Buijzestraat (Medisch centrum Epicurus) kunt u het eerste uur gratis parkeren. U moet wel een kaartje halen bij de betaalautomaat. Meer informatie Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 0115.

  • Geregistreerd partnerschap beĆ«indigen

    Wilt u uw geregistreerd partnerschap beëindigen? Dat hoeft niet altijd via de rechtbank. Gaat u hiervoor wel naar de rechter? Dan is de werkwijze hetzelfde als bij een echtscheiding. Uw advocaat of notaris stuurt de overeenkomst of beschikking naar de gemeente. De gemeente zorgt ervoor dat de ontbinding ingeschreven wordt in de registers van de burgerlijke stand. Daarna is de beëindiging van het geregistreerd partnerschap pas definitief. Kosten Er zijn geen kosten verbonden aan het ontbinden van een geregistreerd partnerschap door de burgerlijke stand. Er zijn wel kosten verbonden aan het opvragen van een afschrift van de ontbinding. Een afschrift burgerlijke stand kost € 16,60. U moet wel de ingeschakelde advocaat of notaris betalen voor zijn werkzaamheden. Beëindigen zonder rechter Bent u het met elkaar eens en hebt u geen kinderen jonger dan 18 jaar? Dan kan ontbinding zonder een rechter. Bij een advocaat of notaris maakt u samen een overeenkomst. Daarin staat dat u het geregistreerd partnerschap wilt beëindigen. Ook maakt u in deze overeenkomst afspraken over bijvoorbeeld de partneralimentatie en pensioen. Beëindigen via rechter Bent u het niet met elkaar eens of zijn er kinderen jonger dan 18 jaar? Dan moet u naar de rechter. Hiervoor is een advocaat nodig. De advocaat verzoekt de rechter om het geregistreerde partnerschap te ontbinden. De werkwijze voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap via de rechter is hetzelfde als bij een echtscheiding. Meer informatie Scheiden of uit elkaar gaan: wat moet ik regelen?

  • Glas

    Glas gooit u in de glascontainer. Let op: niet al het glas mag in de glascontainer. Alleen doorzichtig glas, bijvoorbeeld flessen en potten, maar ook vensterglas dat in de glasbakopening past. Door het gebruik van nieuwe technieken mogen er restjes in het glaswerk zitten. Ook mag er nog een deksel op zitten. Waar staan de glascontainers? U vindt de glascontainers op de volgende locaties. Wat mag NIET in de glascontainer? gloeilampen; kristalglas; stenen kannen en kruiken; melkglas (ondoorzichtig wit van kleur);  spaarlampen en TL-buizen; porselein; ovenschalen; ruiten en spiegels. Spaarlampen en TL-buizen moet u aanbieden als klein chemisch afval. Grote stukken vensterglas en spiegelglas vallen onder bouw- en sloopafval. Neem over de inzameling hiervan contact op met de Milieustraat. Meer informatie Op de website van O.L.A.Z. staan filmpjes waarin we uitleggen hoe we afvalstoffen als grondstof gebruiken. O.L.A.Z. staat voor Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland. In O.L.A.Z. werken alle dertien Zeeuwse gemeenten samen op het gebied van de verwerking van huishoudelijk afval. Bekijk het filmpje over de recycling van glas. 5 oktober 2020, YouTube filmpje, 1:23

  • Gehandicaptenparkeerplaats

    Bent u gehandicapt en heeft u een auto? Dan kunt u een gehandicaptenparkeerplaats aanvragen in de buurt van uw huis. Alleen u mag uw auto daar neerzetten. Bij de parkeerplaats plaatst de gemeente het bord gehandicaptenparkeerplaats. Hierop staat het kenteken van uw auto.   Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen   Voorwaarden Als aanvrager moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. Of u beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als passagier, met een geldigheidsduur van tenminste 2 jaar. U moet onder voortdurend toezicht staan van een begeleider. U kan zich niet naar een auto begeven die 100 meter verderop staat. U bent permanent bewoner van het pand voor de aangevraagde gehandicaptenparkeerplaats; U heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein. U kan deze ook redelijkerwijs niet maken of huren binnen 100 meter van uw woning. Een parkeerplaats in de voortuin wordt in dit geval niet gezien als een parkeermogelijkheid. De parkeerdruk in de omgeving is hoog. Zo hoog, dat binnen een afstand van 100 meter vanaf de woning geen parkeergelegenheid beschikbaar is. Of de aanwezige parkeerruimte is regelmatig niet beschikbaar. (Uit onderzoek blijkt dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen die liggen binnen een straal van 100 meter van de woning hoger is dan 90%). U bent in bezit van een eigen auto. Het kenteken van het voertuig staat op uw naam. Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart als passagier? Dan staat het kenteken van het voertuig op naam van een medebewoner van het pand. Als u binnen een betaald parkeerzone woont, moet u in het bezit zijn van een parkeervergunning/-ontheffing. U moet deze vergunning of ontheffing jaarlijks verlengen. Kosten De kosten bedragen €171,-. Aanvragen aan de balie Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats doet u aan de balie. U neemt mee: het ingevulde aanvraagformulier; een geldig legitimatiebewijs; het kentekenbewijs van uw auto. Meer informatie over de gehandicaptenparkeerplaats vindt u op de website van de Rijksoverheid. U kunt ook bellen met de Rijksoverheid op telefoonnummer 1400.

  • Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten

    Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Als het besluit direct gevolgen voor u heeft dan kunt u bezwaar maken. U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. De termijn gaat in op de dag ná de dag dat het besluit bekend wordt gemaakt. Het indienen van een bezwaar tegen een gemeentelijk besluit is gratis.   Bezwaarschrift indienen als burger Bezwaarschrift indienen als organisatie   Indienen van uw bezwaar U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. De termijn gaat in op de dag ná de dag dat het besluit bekend wordt gemaakt. U stuurt uw bezwaar naar het College van Burgemeester en Wethouders, de Burgemeester of de Raad. In het besluit (beschikking) zelf is vermeld aan wie u het bezwaarschrift moet richten. In uw bezwaarschrift moet u de volgende punten opnemen: uw naam en adres; de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft; het besluit waartegen u bezwaar maakt; de reden van uw bezwaar; uw (digitale) handtekening. U kunt uw bezwaarschrift online indienen door de knop 'Bezwaarschrift indienen' te gebruiken. U logt dan in met uw DigiD.  U kunt uw bezwaarschrift ook per post indienen. Het adres is: postbus 35, 4530 AA Terneuzen. U kunt iemand machtigen om een bezwaar namens u in te dienen. Hiervoor dient er een getekende verklaring van u toegevoegd te worden. Een bedrijf kan het bezwaar ondertekenen middels eherkenning. Afhandeling van uw bezwaar Na de bezwaartermijn van zes weken heeft de gemeente 12 weken de tijd om een beslissing op uw bezwaar te nemen. Binnen die twaalf weken kan de gemeente de termijn met maximaal zes weken verlengen tot 18 weken. Een bezwarencommissie houdt een hoorzitting. Hiervoor ontvangt u een uitnodiging. Daarna brengt de bezwarencommissie een advies uit aan degene die het besluit heeft genomen. Dit kan het College van Burgemeester en Wethouders, de Burgemeester of de Raad zijn. Voorlopige voorziening vragen Tijdens de bezwaarschriftperiode blijft de beslissing waartegen u bezwaar maakt geldig. U kunt aan de voorzieningenrechter vragen om een ‘voorlopige voorziening’. De rechter kan een besluit (bijvoorbeeld een vergunning) tijdelijk schorsen. Er mag dan bijvoorbeeld geen gebruik worden gemaakt van die vergunning. Aan deze procedure zijn kosten verbonden. In beroep bij de rechtbank U krijgt een brief met de beslissing op uw bezwaar. Als u het niet eens bent met die beslissing, kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. Hoe u in beroep kunt gaan, leest u in de beslissing op uw bezwaarschrift. Meer informatie Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid over bezwaar en beroep en in de brochure Bezwaar en Beroep. De volledige en actuele tekst van de Algemene Wet Bestuursrecht kunt u nalezen op de website van de Rijksoverheid. Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met 14 - 0115.

  • Ondergrondse afvalcontainers

    Woont u in een flat of bovenwoning waar u uw afval kwijt kunt in een ondergrondse afvalcontainer? Dan heeft u een speciale badge (een soort van sleutelhanger) voor de ondergrondse container nodig. Bewoners van nieuwbouw-bovenwoningen of nieuwbouw-flats krijgen bij de oplevering een badge uitgereikt. De badge hoort bij een adres, niet bij een persoon. Als u verhuist, laat u de badge in de woning achter. Wanneer u de badge verliest of als hij het niet meer doet, kunt u dit bij ons melden. Ook is het mogelijk om een extra badge aan te vragen, bijvoorbeeld voor huishoudens die bestaan uit meerdere personen. Per badge kost dit 50 euro. Op dit moment inventariseren wij de badgenummers. Hiervoor versturen we brieven aan bewoners van flats of bovenwoningen waar een ondergrondse afvalcontainer wordt gebruikt. In de brief vragen we u om uw badgenummer door te geven. Dat kan ook via het formulier. Gebruik hiervoor de knop 'Melding maken over badge'. Melding maken over badge   Waar staan de ondergrondse afvalcontainers? Er staan ondergrondse afvalcontainers in Axel, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe. Axel Boslaan, bij appartementen Zomerlust Joost de Moorstraat, bij gezondheidscentrum Kanaalkade Molenstraat Museum plein / markt Oosterstraat Tuinstraat, bij AH Sas van Gent Canadalaan Europalaan Grootmajoorstraat Kloosterlaan Markt Paardenvest Prinsenkade Rijsenburg Vier ambachten Westkade Camperplaats (2022) Terneuzen Albatros Alberdingk Thijmstraat, bij De Blide Alvarezlaan, bij De Drie Swaenen Appartementencomplex Anna Bijns Arsenaal Begoniahof Bellamyhof Beneluxstraat (sluiswacht) Berliozhof Van Cantfortstraat Diepenbrockstraat Edvard Grieghof De Jongestraat De Kampanje (Bellevue) Nieuwstraat, bij appartementen Oostelijk Bolwerk Orteliusschans Pattistpark, bij Maxima Pattistpark 1 v/d Peijlstraat Residentie Veerhaven Rozenpark Schoolweg Schuttershof Smidswal Steenkamplaan Verlengde van Steenbergenlaan Vlooswijkstraat Willem Kloosstraat, bij appartementen Zuidpolder, op parkeerplaats Westdorpe Ewoutstraat De Witte Leeuw

  • Bijzondere bijstand

    Bijzondere bijstand is voor noodzakelijke kosten die u zelf niet kunt betalen. Iedereen met een laag inkomen en weinig vermogen kan bijzondere bijstand aanvragen. Dus ook mensen met een minimumloon of AOW. Waarvoor kan ik bijzondere bijstand aanvragen? Voor dingen die u écht nodig hebt, maar niet zelf kunt betalen. De kosten moeten bijzonder en noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld schoolkosten van de kinderen. U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor diverse soorten kosten. Gebruik hiervoor de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'. Bijzondere bijstand aanvragen   Belangrijke voorwaarden U bent inwoner van de gemeente Terneuzen. De kosten zijn bijzonder, noodzakelijk en worden niet op een andere manier vergoed. Uw vermogen - bijvoorbeeld auto of spaargeld - is niet hoger dan  €   7.575 voor alleenstaanden € 15.150 voor alleenstaande ouders, gehuwden/samenwonenden U hebt een laag inkomen. Hoe hoog uw inkomen mag zijn, ligt aan uw leeftijd en persoonlijke omstandigheden. De bedragen zijn richtlijnen (netto per maand, exclusief vakantiegeld). Netto inkomensgrenzen per maand inclusief vakantietoeslag: (120% van de bijstandsnorm) Gezinssamenstelling 21 jaar tot AOW-leeftijd Vanaf AOW-leeftijd Alleenstaand/Alleenstaande ouder € 1.570,14 € 1.748,22 Samenwonend/getrouwd € 2.243,05 € 2.371,97 (Normen juli 2024. Aan deze bedragen kunt u geen rechten ontlenen. Wij berekenen voor u of u recht heeft op de vergoeding). Let op: vraag bijzondere bijstand aan (DigiD verplicht) vóórdat u de bijzondere kosten zelf betaalt. Anders kunnen wij de noodzaak niet vaststellen. Waarvoor kan ik bijzondere bijstand aanvragen? Voor dingen die u écht nodig hebt, maar niet zelf kunt betalen. De kosten moeten bijzonder en noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld schoolkosten van de kinderen. U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor diverse soorten kosten. Gebruik hiervoor de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'. Waarvoor is geen bijzondere bijstand mogelijk? Bijzondere bijstand is niet mogelijk voor gewone dagelijkse dingen, zoals eten, kleding, een paspoort, boete of alimentatie. Ook niet voor zaken die andere instanties betalen zoals een verzekering, belastingdienst of zorgverzekering. Ook medische kosten worden niet vergoed via bijzondere bijstand. Wat medische kosten zijn is niet altijd even duidelijk. Voor u is ziek en medisch misschien hetzelfde, maar de wet maakt verschil. U kunt bijvoorbeeld wél bijzondere bijstand aanvragen voor extra kosten nierdialyse, maaltijdvoorziening, alarmering en aanleunkosten, bewassing, dieet, kleding, verwarmingskosten of de eigen bijdrage WMO/Hulp aan huis. De wet bepaalt wat medische kosten zijn. Bij twijfel kunt u het beste een aanvraag indienen. Wij onderzoeken de noodzaak en beoordelen of u wel of geen recht hebt. Eigen bijdrage bijzondere bijstand Als uw inkomen hoger is dan bijstandsniveau, dan wordt een draagkrachtberekening gemaakt. Daaruit blijkt of u een eigen bijdrage moet betalen en hoeveel. De volgende inkomsten tellen niet mee met de draagkrachtberekening: kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag, studietoelage voor directe studiekosten en kinderkortingen van de Belastingdienst.  Welke gegevens heb ik nodig voor de aanvraag? Wij vragen naar het inkomen en vermogen van uzelf, uw partner en thuiswonende kinderen van 18 jaar of ouder. Tenzij u die gegevens onlangs heeft opgegeven voor een bijstandsuitkering of een andere aanvraag bijzondere bijstand. Dan hoeft u ze niet nog een keer door te geven. Heeft u een partner? Dan vraagt u bijzondere bijstand samen aan en moet uw partner ook inloggen met DigiD. Bewijsstukken Aan het einde van het formulier ziet u welke bewijsstukken u moet aanleveren. Als u digitaal bewijsstukken meestuurt, kunnen wij uw aanvraag sneller afhandelen. Tip! Maak goed leesbare foto's van uw bewijsstukken. Nasturen per post kan ook. Voorbeelden van bewijsstukken zijn: loonstroken of uitkeringsspecificaties prijsopgave(n) bankafschriften zorgpolis toeslagen en/of voorlopige teruggaaf Belastingdienst U kunt maximaal tien documenten uploaden bij uw aanvraag. Hoe lang duurt de afhandeling? De afhandeling van uw aanvraag duurt maximaal acht weken, vanaf het moment dat wij alle bewijsstukken hebben ontvangen. Als we besluiten dat u bijzondere bijstand krijgt, dan wordt het bedrag op uw rekening gestort of rechtstreeks overgemaakt naar de leverancier. Bezwaar maken bijzondere bijstand Heeft u een afwijzing ontvangen en bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u binnen zes weken bezwaar maken (DigiD verplicht). Schoolkosten Als ouder(s) van schoolgaande kinderen staat u voor veel extra kosten. Denk aan schoolspullen, gymkleding, de sport- of scouting-vereniging, muziekles of een laptop om het huiswerk te kunnen maken. Mensen met een laag inkomen kunnen voor deze kosten een vergoeding aanvragen. Dit kan via de bijzondere bijstand. Wij raden u aan om eerst een vergoeding aan te vragen bij Stichting Leergeld.  Voor welke schoolkosten kan ik een vergoeding krijgen? U kunt bij Stichting Leergeld bijvoorbeeld terecht voor: een vergoeding van de indirecte schoolkosten: (bijvoorbeeld: de kosten voor schoolspullen zoals een schooltas, agenda en schriften) laptops/pc's Een fiets Een vergoeding voor extra lesmateriaal in het vmbo en mbo. Bijvoorbeeld horecakleding of kookspullen.  Belangrijk: Stichting Leergeld vergoedt geen ouderbijdrage voor schoolactiviteiten. De ouderbijdrage is vrijwillig. De school mag dit niet verplichten. Bespreek dit met school als dit wel gebeurt. Komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met Stichting Leergeld. Zij helpen u graag.  Hoe kan ik het meedoen-budget aanvragen? Het meedoenbudget is bedoeld om inwoners met een laag inkomen mee te laten doen aan sportieve, sociale, educatieve en/of culturele activiteiten. Heeft u een inkomen op bijstandsniveau of 120% daarboven? Dan kunt u € 160,45,- per gezinslid krijgen. Dit kan één keer per jaar. U moet wel voldoen aan de voorwaarden die staan onder het kopje ' Belangrijke voorwaarden'. Voor het aanvragen van het meedoen-budget, gebruik de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'.  Individuele inkomenstoeslag Als u drie jaar lang een laag inkomen heeft gehad, kunt u een individuele inkomenstoeslag aanvragen. Voorwaarde is dat u een laag inkomen heeft, dat niet hoger is dan 120% van de voor u geldende bijstandsnorm. Daarnaast mag u geen uitzicht hebben op inkomstenverhoging in de nabije toekomst. Ook mag u niet meer dan het toegestane vermogen hebben. De tablellen met de bedragen staan onder het kopje 'Belangrijke voorwaarden'. U kunt de toeslag één keer per jaar aanvragen. Gebruik de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen' om digitaal uw aanvraag te doen. Als u liever een papieren aanvraagformulier wilt invullen, dan kunt u dit aanvraagformulier ook aan de publieksbalie ophalen en invullen. Gratis openbaar vervoer (minima reisproduct) Als u een laag inkomen heeft is het mogelijk om een aanvraag te doen voor gratis openbaar vervoer. U kunt hiervoor het aanvraagformulier downloaden en printen. Wanneer uw inkomen niet hoger is dan 120% van de voor u geldende bijstandsnorm en uw vermogen onder de vermogensgrens ligt, dan komt u in aanmerking voor het minima reisproduct van Connexxion. Met dit abonnement van Connexxion is het mogelijk om van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur 's ochtends tot het einde van de dienstregeling gratis te reizen. Op zaterdag, zondag en feestdagen kunt u hiermee de gehele dag reizen.  Woonkostentoeslag aanvragen Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand om de huur of hypotheek te betalen. Het is een tijdelijke regeling als uw inkomen plotseling daalt waardoor u uw huis niet meer kunt betalen. Bijvoorbeeld bij een ziekte, scheiding of werkloosheid. Of u recht hebt op woonkostentoeslag is afhankelijk van uw inkomen én uw huur- of woonlasten. Woonlasten zijn bijvoorbeeld de hypotheekrente, opstalverzekering, erfpachtcanon of onderhoudskosten. Als u woonkostentoeslag wilt aanvragen, gebruik dan de knop 'Bijzondere bijstand aanvragen'. Vragen? Voor vragen kunt u contact met ons opnemen per e-mail.  Heeft u hulp nodig bij het aanvragen? De Formulierenbrigade kan u hiermee helpen. Als u liever een papieren aanvraagformulier wilt invullen, dan kunt u dit aanvraagformulier ook aan de publieksbalie ophalen en invullen.

  • Winkeltijden en weekmarkten

    h3 { font-size: 1.2em; } h3 {ul li list-style-type: circle; } Winkelopeningstijden De openstelling van winkels is geregeld in de Winkeltijdenwet. Hierin staat dat winkels op werkdagen vóór 6.00 uur en na 22.00 uur gesloten moeten zijn. In de Winkeltijdenwet staat ook dat het verboden is om winkels op zon- en feestdagen open te stellen. In Terneuzen heeft de gemeenteraad winkelopenstelling mogelijk gemaakt op zondag tussen 8.00 en 22.00 uur. Gemeenten kunnen namelijk zelf bepalen of zij vrijstelling of ontheffing verlenen van deze verboden. De gemeenteraad heeft hiertoe de Winkeltijdenverordening gemeente Terneuzen 2018 vastgesteld.   Zon- en feestdagen In de gemeente Terneuzen is winkelopenstelling op zon- en feestdagen mogelijk voor alle winkels tussen 8.00 en 22.00 uur. Dan bedoelen we op alle zondagen (dus ook Eerste Paasdag, Eerste Pinksterdag en Eerste Kerstdag), Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag. Het is elke laatste zondag van de maand koopzondag. Een deel van de winkels in het centrum is dan open tussen 12.00 en 17.00 uur. Bijzondere dagen Ook op Oudejaarsdag (31 december), Bevrijdingsdag (5 mei) en Koningsdag (27 april) is winkelopenstelling toegestaan. Let wel: op 4 mei (Dodenherdenking), op Goede Vrijdag en op 24 december (Kerstavond) is winkelopenstelling toegestaan tot 19.00 uur. Weekmarkten Dinsdagmarkt Sas van Gent De dinsdagmarkt vindt iedere dinsdag plaats van 8.00 tot 15.00 uur op het Keizer Karelplein in Sas van Gent. Woensdagmarkt Terneuzen Op woensdag is er op de Markt in het centrum van Terneuzen markt van 8.00 tot 16.00 uur. Als er kermis is in de binnenstad van Terneuzen vindt de markt plaats aan de Rosegracht te Terneuzen. Vrijdagmarkt Zuidpolder (Terneuzen) Iedere vrijdag is er markt op het verharde terrein ten noorden van het winkelcentrum Zuidpolder (in Terneuzen) van 8.00 tot 16.00 uur. Zaterdagmarkt Axel Op zaterdag is er markt in het centrum van Axel aan de Noordstraat, Gentsevaartstraat en op het Szydlowskiplein, van 8.00 tot 16.00 uur.