Zoekresultaat 2951 - 2960 van 2968 resultaten

  • Melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit

    Activiteiten die worden uitgevoerd waarbij een milieurisico ontstaat voor de leefomgeving noemen we ‘milieubelastende activiteiten'. Dit zijn activiteiten waarmee bijvoorbeeld geluid wordt geproduceerd, een lozing in de bodem of op het water wordt gedaan of activiteiten voor het opslaan en werken met gevaarlijke stoffen. Start u een nieuw bedrijf? Verandert uw bestaande bedrijf of breidt u dit uit? Dan kunt u een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig hebben of u moet een melding milieubelastende activiteit doen voordat de activiteit start.  Regels voor milieubelastende activiteiten staan in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsplan is opgenomen welke milieubelastende activiteiten bedrijven moeten melden. Of u een melding of omgevingsvergunning milieubelastende activiteit nodig heeft, kunt u controleren via de Vergunningencheck. Aanpak  Moet ik een melding doen of heb ik een omgevingsvergunning nodig?  Via de Vergunningcheck - Omgevingsloket (overheid.nl) checkt u of u een melding moet doen of vergunning moet aanvragen. Doe deze check vóórdat u start met een nieuwe milieubelastende activiteit, iets verandert of uitbreidt aan een bestaande milieubelastende activiteit, ook bij bijvoorbeeld het plaatsen van een brandstoftank. In het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en in het Omgevingsplan leest u welke milieuregels voor uw bedrijf gelden. Een melding doen  De melding moet 4 weken voor het starten van de nieuwe milieubelastende activiteit worden gedaan. De activiteit mag niet eerder dan 4 weken na de melding starten.   U doet de melding via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de melding. Uw melding wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Termijn melding  De gemeente stuurt u zo spoedig mogelijk bericht over de behandeling en laat binnen 4 weken weten of de melding wordt geaccepteerd of geweigerd.  Kosten melding  Een melding Milieubelastende activiteit is gratis.  Een omgevingsvergunning aanvragen  U vraagt de omgevingsvergunning aan via het Omgevingsloket (overheid.nl). Hiervoor heeft u uw DigiD of eHerkenning nodig  U doorloopt de vragen en voegt de gevraagde stukken toe    Verstuur de aanvraag. Uw aanvraag wordt automatisch doorgestuurd naar de Omgevingsdienst Groningen.  Zodra alle documenten en gegevens compleet zijn, wordt uw aanvraag in behandeling genomen.  Als uw aanvraag niet compleet is, wordt u gevraagd om de ontbrekende gegevens op te sturen.   Is de omgevingsvergunning toegekend, dan krijgt u deze samen met de voorschriften thuisgestuurd.  Termijn vergunning  Wij behandelen uw vergunningaanvraag binnen 8 weken, tenzij de uitgebreide procedure van toepassing is dan behandelen we uw aanvraag in 26 weken. De gemeente mag deze periode 1 keer met maximaal 6 weken verlengen en pauzeert deze periode als er extra informatie aangeleverd moet worden. U krijgt bericht als dit nodig is.  Kosten vergunning  Aan het aanvragen van een vergunning zijn kosten verbonden. Deze kunt u terugvinden in de legesverordening van de gemeente Pekela.    Meer weten?  Informatie van Toelichting milieubelastende activiteiten | Informatiepunt Leefomgeving (iplo.nl) voor toelichting op milieubelastende activiteiten  Informatie van Omgevingsvergunning of melding milieubeheer | Ondernemersplein (kvk.nl) voor milieuregels voor bedrijven  Bezwaar en beroep  Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld. Bent u het niet eens met de beslissing aangaande de omgevingsvergunning? Dan kunt u wel bezwaar maken. Dit kan rechtstreeks bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen. Als u het daarna niet eens bent met de beslissing op uw bezwaarschrift, kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij de rechtbank.

  • PMD+ (grijze container)

    In uw grijze bak gaat PMD+. PMD staat voor plastic- en metaalverpakkingen en drankenkartons. De + voor restafval. Restafval is het kleine beetje afval dat nog overblijft, nadat u het andere afval (gft en etensresten, papier en karton, textiel en glas) goed heeft gescheiden. De PMD+ bak legen we iedere twee weken. Bij flats en appartementen (hoogbouw) staan PMD+ verzamelcontainers. De grijze bak heeft een PMD+ sticker. Dit PDM+ afval gaat naar de nascheidingsinstallatie in Rotterdam. Daar wordt het PMD gescheiden van het restafval (nascheiding heet dat).  5 oktober 2020, YouTube filmpje, 2:39   Wat mag er in de PMD+ container? Lege plastic verpakkingen bakjes voor salade, groente en fruit bekers voor yoghurt, vla en ijs blisterverpakkingen (van bijvoorbeeld schroefjes) flacons voor wasmiddelen, shampoo en zeep flessen voor frisdrank, water, melk, azijn etc. knijpflessen voor sauzen, olie etc. kuipjes voor boter, saus en smeerkaas netjes van mandarijnen, sinaasappels en uien plantenpotjes plastic zakken en tasjes verpakkingen van kaas, vlees en vis zakken voor pasta, rijst, brood, snoepgoed etc. Lege metalen verpakkingen (voornamelijk blik) zoals: aluminiumfolie aluminium schaaltjes chipszakken conservenblikjes cups van waxinelichtjes dopjes van bierflessen drankblikjes folie van toetjesbakjes lege metalen verpakkingen (blikjes) schroefdeksels stalen siroopflessen verfblikken (helemaal leeg en droog) Lege drankpakken pakken of pakjes voor (karne)melk, vla en yoghurt pakken voor soep en pastasaus pakken en pakjes voor frisdrank, vruchtensappen, water en wijn   Restafval vervuild papier (bijvoorbeeld door olie, vet) luiers maandverbanden vlees- of visbakjes van piepschuim doordrukstrips van kauwgom of medicijnen electrische bedrading kattenbakvulling (zonder milieukeurmerk) gloeilampen nylonkousen scheermesjes stofzuigerzakken watten en zakdoekjes Twijfelt u om welk soort afval het gaat? Kijk op de scheidingswijzer van Milieu centraal Heeft mijn PMD+ container wel genoeg ruimte? Als u andere afvalstromen goed blijft scheiden, is er genoeg ruimte in de grijze bak voor het PMD+. De andere afvalstromen zijn groente-, fruit-, tuinafval (gft) en etensresten, papier en karton, textiel en glas. Gft en oud papier kunt u kwijt in de groene en blauwe container bij u thuis. Glas en textiel brengt u naar verzamelcontainers bij winkelcentra en andere plaatsen in onze gemeente. Heeft u oude huishoudelijk apparaten, hard plastic of bijvoorbeeld afval van hout? Dit kunt u kwijt op de milieustraat in Terneuzen. Meer informatie en tips over afval scheiden vindt u op www.watdebak.nl Wat kan ik doen om minder volume van PMD te hebben? Maak PET-flessen plat en doe de dop er weer op.  Maak drankenkartons plat.  Maak blikjes (voorizchtig) plat Doe PMD los in uw container. Op die manier verdeelt het afval zich goed en krijg je geen loze ruimte. Koop alleen flessen waar statiegeld op zit Koop verstandig. Kijk of producten niet verpakt zijn met teveel of onnodig verpakkingsmateriaal Waarom gaat de gemeente Terneuzen nascheiden? De nascheidingsinstallatie haalt PMD uit het restafval. De installatie haalt meer PMD uit het afval dan nu door het apart inzamelen van plastic en drankenkartons. Op die manier verzamelen we meer waardevolle grondstoffen die we kunnen hergebruiken. Dit doen we samen met de Zeeuwse gemeentes Noord-Beveland en Borsele.  Wat betekent nascheiding voor mij? Voor u betekent dit extra gemak! U hoeft plastic en drankenkartons niet te scheiden en naar een verzamelcontainer in de buurt te brengen. Woont u in een flat of appartement (hoogbouw) en gaat uw restafval nu in een verzamelcontainer? Dan gaan plastic en drankenkartons daar ook in. Ook u hoeft dus niet meer naar een verzamelcontainer in de buurt. Afval scheiden hoogbouw Ook bij hoogbouwcomplexen willen we gft apart inzamelen. Is dat bij uw hoogbouwcomplex nog niet het geval? Neem dan contact met ons op. Minder afval, hoe doe ik dat? Per jaar produceren we in Nederland gemiddeld zo’n 500 kilo afval per persoon (CBS). Dat is nogal wat! Er zijn veel manieren waarop u afval kunt minderen. Door bijvoorbeeld minder eten weg te gooien, onnodige verpakkingen te voorkomen, spullen een tweede leven te geven en minder papier te gebruiken. Hieronder een aantal tips: Richt de keuken in voor afval scheiden: zorg voor aparte afvalbakjes of zakjes voor papier, glas en groente- en fruitafval. Er zijn kant-en-klare systemen te koop, maar u kunt natuurlijk ook zelf wat maken. GFT-afval is alles wat biologisch afbreekbaar is. Dus niet alleen groente-, fruit- en tuinafval, maar ook andere etensresten. Voorkom voedselverspilling door slim in te kopen, te letten op de houdbaarheidsdatum en bewust om te gaan met kliekjes. Spaar al het oude textiel op in een zak. Wist u dat u niet alleen goede kleding mag inleveren, maar ook kapotte en versleten kleding, schoenen, handdoeken, tassen, riemen, gordijnen, lakens, dekens, (zachte) knuffels, artikelen van (kunst-)leer of (imitatie-)bont en textielresten? Textiel kunt u inleveren in de textielcontainers, via huis-aan-huis inzamelacties of op de milieustraat. Overweeg een ja/nee of nee/nee sticker op de brievenbus om de hoeveelheid papier te verminderen. Glas gaat natuurlijk per kleur in de glasbak in de buurt. En het glas mag met restjes erin en deksels erop in de glasbak. Let op: ruiten en spiegels horen bij ‘vlakglas’. Dit mag niet in de glasbak, maar kunt u inleveren op de milieustraat. Houd grotere spullen van herbruikbaar materiaal die u weggooit, apart. Denk aan pannen, tuinstoelen, plastic speelgoed, elektronica, tapijt enzovoorts. Breng alles eens in de paar maanden naar de milieustraat en lever het gescheiden in bij de verschillende containers met grondstoffen. Elektrische apparatuur kunt u vaak weer inleveren in de winkel waar u het apparaat gekocht heeft. U mag het ook naar de milieustraat brengen. Meer informatie of vragen? Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of via tel. 14 0115.

  • Puinbreker

    Het gebruik van een (mobiele) puinbreker moet u ten minste vijftien werkdagen voor aanvang bij ons melden. Dit kan digitaal, u ondertekent het formulier dan met eHerkenning voor bedrijven of met DigiD voor particulieren.   Puinbreker gebruik melden   Melden aanvang werkzaamheden Als u van plan bent om de puin te breken via een mobiele breker moet u: Minimaal vijftien werkdagen voor aanvang dit schriftelijk melden bij de Gemeente Terneuzen, team Vergunningen en Handhaving. U doet dit door dit formulier met de gevraagde bijlagen te mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Minimaal twee werkdagen voor aanvang van de breekwerkzaamheden de gemeente Terneuzen op de hoogte te stellen door een e-mail te sturen naar: omgevingsvergunning@terneuzen.nl Voorwaarden Belangrijke voorschrfiten uit het Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval: Het puin dient vrij te zijn van schadelijke stoffen. Het is verboden puin te breken afkomstig van elders. Puinbreken mag uitsluitend gebeuren in de directe nabijheid vanwaar het afval vrijkomt en ten hoogste voor een periode van drie maanden. Vorming van stof wordt voorkomen en daarvoor dient er een doelmatige sproei-installatie aanwezig te zijn. Bouw- en sloopafval worden opgeslagen op een vlakke harde bodem. Binnen vijf werkdagen na beëindiging van breekwerkzaamheden zijn alle sporen van het mobiel puinbreken en bijhorende opslagfaciliteiten verwijderd. Op de locatie (of nabij de puinbreker) dient een logboek aanwezig te zijn. Puinbreken mag alleen maar plaatsvinden tussen 07.00 en 19.00 uur en niet op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Geluid : Op de gevel van woning of ander geluidsgevoelige ruimte mag ten hoogste een geluidbelasting LA,rt veroorzaakt worden van: 75 dB(A) indien maar maximaal vijf werkdagen breekwerkzaamheden 70 dB(A) indien maar maximaal vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 65 dB(A) indien meer dan vijftien werkdagen breekwerkzaamheden 60 dB(A) indien het een gevel betreft van een school, verpleeg- of ziekenhuis. Wat moet er in het logboek staan? Gegevens omtrent de bronsterkte LWA van de puinbreker; Inspectie- en onderhoudsschema puinbreker Kalibratie weegeenheid puinbreker Afschrift van deze melding/tekening Andere certificaten en keuringen Registratie puinbreker (5 jaar bewaren) Per werkdag moet je de volgende hoeveelheden registreren: Hoeveelheid sloop- en bouwafval die wordt bewerkt. Hoeveelheid puingranulaat die wordt afgevoerd. Hoeveelheid/aard van de ontstane afvalstoffen en de wijze waarop ze nuttig worden toegepast. Meer informatie Beschikt u niet over eHerkenning of DigiD, dan kunt u het 'Meldingsformulier mobiel breken bouw- en sloopafval' downloaden. U kunt dit formulier downloaden en mailen naar omgevingsvergunning@terneuzen.nl (let op: maximaal 10 MB per mail). Heeft u nog vragen? Vul het contactformulier in of bel met team Vergunningen en Handhaving, tel 14 0115.

  • Omgevingsvergunning voor het milieu aanvragen

    Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en het omgevingsplan stellen regels aan de (milieu)gevolgen die bedrijven veroorzaken. U krijgt te maken met deze besluiten als u een bedrijf wilt starten of als u de werking van het bedrijf wilt veranderen.

    U moet een omgevingsvergunning milieu bij de provincie aanvragen als u een complex bedrijf heeft. Complexe bedrijven hebben een grote impact op de omgeving en het milieu. Het gaat om de volgende activiteiten:

    • Afvalbeheer in een ippc-installatie
    • basischemie
    • basismetaal
    • complexe minerale industrie
    • complexe papierindustrie, houtindustrie en textielindustrie
    • destructie of verwerken van kadavers of dierlijk afval in een ippc-installatie
    • grootschalig opwekken van energie (50 MW of meer)
    • grootschalig verwerken van mest (meer dan 25.000 m3 per jaar)
    • maken van cokes
    • raffinaderij
    • Seveso-inrichting
    • stortplaats of winningsafvalvoorziening
    • verbranden van afvalstoffen in een ippc-installatie
    • vergassen of vloeibaar maken van steenkool of andere brandstoffen

    Op het Informatiepunt Leefomgeving vindt u meer informatie over complexe bedrijven.

    Vinden bij uw bedrijf geen van de bovenstaande activiteiten plaats, dan vraagt u een vergunning aan bij de gemeente. Soms hoeft u alleen een melding te doen of hoeft u niets te doen. Informeer hiervoor bij uw gemeente.

    Als u een omgevingsvergunning voor het milieu aanvraagt, dan heeft uw activiteit misschien gevolgen. Het in stand houden van beschermde gebieden, planten- of diersoorten kan namelijk gevaar lopen. Geef dit duidelijk aan in de aanvraag. De provincie beoordeelt dan ook de gevolgen. De provincie kan speciale eisen stellen, zoals begeleiding door een adviesbureau op het gebied van natuur.

    Soms vraagt u bij de gemeente een omgevingsvergunning aan die ook gevolgen heeft voor de beschermde natuurgebieden, planten en dieren. Dat deel van de vergunningaanvraag gaat dan naar de provincie.

  • Vervangen van aardgas

    Transitievisie Warmte In 2050 moet Nederland van het aardgas af zijn, dat heeft het kabinet besloten. Dit komt mede voort uit de internationale afspraken van de Verenigde Naties. Het akkoord van Parijs, een onderdeel van het Klimaatverdrag, is een internationaal verdrag om de opwarming van de aarde te beteugelen. Een onderdeel daarvan is het stoppen met aardgasgebruik, een fossiele brandstof. Het meeste aardgas gebruiken we voor het verwarmen van gebouwen en een klein deel om op te koken. Ook de gemeente Oude IJsselstreek bereidt zich voor op deze ingrijpende verandering. Dat bespreken we op regionaal niveau binnen de Regionale Energie Strategie (de RES). En we onderzoeken, samen met partners, hoe de wijken van het aardgas af kunnen. Daarna worden er per wijk of dorp uitvoeringsplannen gemaakt samen met inwoners en partners. Samen met inwoners, Wonion, Alliander, het Waterschap Rijn & IJssel en verschillende afdelingen van de gemeente is er gewerkt aan de transitievisie warmte. In deze visie is vastgelegd wat in Oude IJsselstreek de beste alternatieven zijn voor aardgas, en in welke wijken we als eerste aan de slag willen met bewoners en partijen om aardgasvrij worden. Tot slot is in grote lijnen beschreven hoe we de visie willen gaan uitvoeren door een stappenplan te maken. Bekijk de volledige transitievisie: Ontwerp Transitievisie Warmte Oude IJsselstreek, stap voor stap naar aardgasvrij Waarom aardgasvrij? In 2050 moet Nederland van het aardgas af zijn. Het gebruik van aardgas zorgt voor CO2 uitstoot en draagt zo bij aan klimaatverandering. Wereldwijd is afgesproken dat we klimaatverandering, opwarming van de aarde, willen beperken. Door minder aardgas te gebruiken, verlagen we de CO2-uitstoot. Dat is goed voor onszelf, maar ook voor onze kinderen en kleinkinderen. De gevolgen voor u Er wordt onderzocht wat het beste alternatief is voor aardgas in uw wijk of dorp. Nu de visie is vastgesteld, is dit voor een deel bekend. De visie wordt iedere 5 jaar herzien om ook ruimte te kunnen maken voor nieuwe technieken.

  • Grofvuil inleveren

    Grofvuil of afval kunt u storten op de daarvoor aangewezen adressen. Het op andere plaatsen storten van grofvuil of afval is verboden. Recycling Van Werven Als inwoner van de gemeente Elburg kunt u uw grof huishoudelijk afval vanaf 1 januari 2021 aanbieden bij het huidige milieupark Van Werven. U vindt het aan de Bovendwarsweg 93 in Oldebroek (tel. 0525 633 323). Het gaat om afval en grondstoffen die u niet via uw reguliere containers aan huis of verzamelcontainers kunt aanbieden. Let op: deze aanbiedlocatie gaat veranderen naar het nieuwe grondstoffenstation aan de Broeklandstraat in Elburg. De ingangsdatum is nog niet bekend. U kunt dus tijdelijk bij het milieupark Van Werven uw afval en grondstoffen gescheiden aanbieden. Aanbieden van afval is alleen mogelijk met behulp van de milieupas, gebruik de milieupas alleen voor uw eigen grof huishoudelijk afval. Bekijk het aangepaste tarief 2022 voor milieupashouders. De openingstijden zijn: op maandag tot en met vrijdag van 07.00 - 12.30 en 13.00 - 17.00 uur en op zaterdag van 09.00-12.00 uur. Als u afval met asbest inlevert moet u het goed verpakken. Houd u zich aan een aantal voorwaarden. Bekijk de aanbiedregels voor asbest. Milieupas Bij verhuizing levert u de pas in bij de balie van het gemeentehuis of het milieupark/grondstoffenstation. Wanneer u geen milieupas heeft, kunt u een nieuwe aanvragen via Aconov. De helpdesk van Aconov is te bereiken via: 0800 222 41 11. Remondis B.V. Tegen betaling kunt u grof huishoudelijk afval op woensdagen laten ophalen door Remondis B.V. Hiervoor moet u zich uiterlijk 1 dag voor de ophaaldag aanmelden. Aanmelden kan op 2 manieren: via www.aconov.nl of telefonisch 0800 – 2224111. U betaalt voor deze afvalservice € 52,50 per m3 vóóraf of ter plekke (contant of met mobiel PIN-automaat). Op www.mijnafvalwijzer.nl kunt u de data voor de inzameling bekijken. Klachten Voor vragen/klachten over afval neemt u contact op met: Aconov T. 0800 222 41 11 E. info@aconov.nl

  • Subsidie Energiebesparing

    Wilt u energiebesparende maatregelen nemen en zo uw woning duurzamer maken? Bijvoorbeeld met betere isolatie, ventilatie, duurzame verwarming of koeling? Vraag subsidie aan voor deze voorzieningen. De subsidie Energiebesparing is voor woningeigenaren, (ver)huurders en VvE’s. U vraagt de subsidie aan binnen 13 weken na uitvoering van de maatregelen.

    U kunt deze subsidie combineren met de ISDE (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing) en/of de SVvE (Subsidie verduurzaming voor VvE’s) van het Rijk.

    Voor wie is de subsidie?

    De subsidie is beschikbaar voor woningeigenaren, huurders, kleine particuliere verhuurders en Verenigingen van Eigenaren (VvE’s). Nieuwbouw is uitgesloten van de regeling.

    Waarvoor is de subsidie?

    U kunt subsidie aanvragen voor de volgende maatregelen:

    • (zelfstandig) isoleren van de woning
    • ventileren van de woning
    • duurzaam verwarmen en koelen
    • overige maatregelen, zoals een inductiekookplaat

    Bekijk een volledig overzicht en een toelichting van de maatregelen.

    U krijgt geen subsidie voor bijvoorbeeld:

    • De kosten voor reguliere zonnepanelen (PV-panelen). U krijgt alleen subsidie voor fotovoltaïsche plus thermische zonnepanelen (PVT-panelen), die naast elektriciteit ook warmte opwekken.
    • De kosten voor spouwmuurisolatie.

    Hoogte van de subsidie

    Bekijk de hoogte van de subsidie per maatregel onder ‘Gerelateerde vragen’.

    Hoger subsidiebedrag

    • Eigenaren van een monumentale woning of een beschermd stads- of dorpsgezicht komen in aanmerking voor € 1.000,- extra subsidie;
    • Vraagt u subsidie voor dakisolatie tegelijkertijd aan met buren, dan kan het subsidiebedrag worden verhoogd met 5%;
    • Vraagt u subsidie aan voor isolatiemaatregelen en wordt er een natuurlijk isolatiemateriaal gebruikt, dan kan het subsidiebedrag worden verhoogd met 10%;
    • Vraagt u subsidie aan voor een warmtepomp en wordt er een natuurlijk koudemiddel gebruikt, dan kan het subsidiebedrag worden verhoogd met 10%.

  • Vuur stoken

    U mag geen vuur stoken of vuur aanleggen in de openlucht. Wilt u een paasvuur organiseren of snoeihout verbranden? Dan moet u daarvoor een ontheffing aanvragen. U hoeft geen ontheffing aan te vragen als u Vuur maakt met kaarsen, fakkels, vuurkorven of terrashaarden. Vuur stookt om te koken, bakken of braden (zoals bij een barbecue). De activiteiten mogen geen brandgevaar voor de omgeving opleveren en er mogen geen afvalstoffen worden verbrand. Ook mag er geen sprake zijn van fase 2 bij natuurbrandgevaar. Kijk voor meer informatie hierover op www.natuurbrandrisico.nl. Wat zijn de voorwaarden voor een ontheffing? Aan de ontheffing is wel een aantal specifieke voorwaarden verbonden die afhankelijk zijn van plaats, omvang, aard en doel van het te ontsteken vuur. Voor het verbranden van snoeihout wordt alleen ontheffing verleend in de periode van 1 februari tot en met 31 maart. Lees de voorschriften (pdf, 283KB) voor het verbranden van snoeihout. Een ontheffing aanvragen  Kan met het volgende formulier: Ontheffing aanvragen Log in met eHerkenning of DigiD. Wilt u uw verzoek liever schriftelijk indienen? Download dan 1 van de volgende formulieren: Ontheffing stoken van een paasvuur aanvragen (pdf, 54Kb) Ontheffing stoken van snoeihout aanvragen (pdf, 68,9Kb) Vul het formulier in en stuur het naar ons op. Welke gegevens moet u aanleveren bij uw aanvraag? Voor het organiseren van een paasvuur: De adres- of locatiegegevens. De naam van de eigenaar van het adres / de locatie. Een akkoord van de eigenaar. Voor het verbranden van snoeihout: De adres- of locatiegegevens. De aard van het snoeimateriaal. De hoeveel snoeimateriaal (m3). Wat doen wij met uw aanvraag? Wij bekijken of u alle gegevens heeft ingevuld en aangeleverd. Als er gegevens missen, vragen wij u om uw aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Doet u dit niet, dan is uw aanvraag niet-ontvankelijk en nemen wij uw aanvraag niet in behandeling. U ontvangt een schriftelijke beslissing op uw verzoek. Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u bezwaar maken. Wij bekijken de zaak dan opnieuw. Wij moeten uw bezwaarschrift binnen 6 weken hebben na de verzenddatum op onze brief. In het bezwaarschrift staan: de datum, uw naam en adres, uw handtekening, met welk besluit u het niet eens bent en waarom. Voor meer informatie: www.heerde.nl/bezwaar.

  • Toekomstbestendig Wonen Lening

    Woont u in een eigen koopwoning? Dan kunt u tegen een aantrekkelijke rente geld lenen om uw woning duurzaam en toekomstbestendig te maken. U kunt hiermee bijvoorbeeld uw woning isoleren, uw badkamer op de begane grond plaatsen of asbest uit uw woning verwijderen. U kunt de lening digitaal aanvragen. U moet hiervoor inloggen met DigiD. Aanvraag Toekomstbestendig wonen lening Met de lening is het mogelijk investeringen te doen voor: Energiemaatregelen, zoals plaatsen van zonnepanelen, isoleren van de woning etc. Ingrepen om uw woning levensloopbestendig te maken, zoals aanbrengen traplift, realisatie van een slaapkamer en badkamer op de begane grond etc. Asbestsanering Funderingsherstel Bekijk de inspiratielijst met maatregelen die in aanmerking komen voor de Toekomstbestendig Wonen Lening. Voor alle leningen geldt dat er minimaal één energiemaatregel toegepast moet worden. Deze en alle andere spelregels vindt u terug in de Verordening Toekomstbestendig Wonen Elburg.  Welke leenvormen zijn er?  Hieronder staan de verschillende leenvormen genoemd. De vermelde rentepercentages en bedragen hebben peildatum 2020. Wij raden u aan om vooraf met een financieel adviseur over uw financiële mogelijkheden te praten.  Consumptieve lening  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 30.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor ‘nul op de meter’ woningen, het aardgasvrij maken van woningen of asbestsanering in combinatie met zonnepanelen of andere vormen van verduurzaming.  Rente 1,6%.  Geen afsluitkosten.  Looptijd bij een leenbedrag t/m € 15.000,- is 10 jaar.  Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 15001,- is 15 jaar.  Maximale leeftijd aanvragen is 75 jaar.  Annuïtaire lening.  Hypothecaire lening  Minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Looptijd bij een leenbedrag tot en met € 25.000,- is 10 jaar.  Looptijd bij een leenbedrag vanaf € 25.001,- is 20 jaar.  Rente 1,6% bij 10 jaar.  Rente 1,8 % bij 20 jaar.  Afsluitkosten € 850,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Geen leeftijdsbeperking.  Annuïtaire lening.  Verzilverlening  Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor maatregelen die de woning toekomstbestendig maken.  Looptijd 75 jaar, maximaal 40 jaar rentedragend.  Rente 1,7%.  Afsluitkosten € 500,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Minimale leeftijd 10 jaar voor de wettelijke AOW-leeftijd (58+), geen maximum leeftijd.  Geen maandlasten, besteedbaar inkomen blijft gelijk.  Tot 80% van de WOZ-waarde, inclusief andere hypothecaire leningen.  Maatwerklening  Hypothecaire lening minimaal € 2.500,- en maximaal € 50.000,- voor funderingsherstel, asbestsanering en energiemaatregelen.  Looptijd maximaal 30 jaar.  Rente 1,7 %.  Geen leeftijdsbeperking.  Eerste 3 jaar geen maandlasten, vervolgens maandlasten naar draagkracht. Periodiek vindt er een inkomenstoets plaats om te beoordelen of er meer betaald kan worden.  Restschuldgarantie provincie / gemeente.  Alleen als u niet in aanmerking komt voor een van de andere leenvormen.  Afsluitkosten € 950,-. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd.  Hoe vraagt u de lening aan?  Dien het aanvraagformulier met de benodigde bijlagen, zoals offertes of kostenramingen in bij de gemeente.  De gemeente beoordeelt binnen 8 weken of u en/of uw investeringsmaatregelen voldoen aan de voorwaarden die de gemeente heeft vastgesteld.  Wanneer de aanvraag wordt toegewezen, ontvangt u een toewijzingsbrief waarmee u de lening kunt aanvragen bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn).  SVn voert een krediettoets uit. Bij een positieve beoordeling ontvangt u een offerte van SVn. U ondertekent de offerte en stuurt deze retour aan SVn. De lening gaat direct in. In geval van een negatieve beoordeling ontvangt u een afwijzing van SVn.  Let op: u mag pas beginnen met het uitvoeren van de maatregelen nadat u de offerte van SVn heeft ondertekend en retour heeft gestuurd. Facturen declareren  De lening wordt verstrekt vanuit een bouwdepot. Dat betekent dat facturen door middel van declaraties worden uitbetaald. U ‘krijgt’ het geleende bedrag dus niet in een keer op uw rekening gestort. De facturen dient u in bij SVn. Advies over duurzaamheidsmaatregelen Voor advies over het treffen van duurzaamheidsmaatregelen kunt u terecht bij het Duurzaamheidsloket Noord-Veluwe. Met hulp van de energiecoaches en energieadviseurs van het loket krijgt u een goed beeld van de mogelijkheden om uw woning optimaal te verduurzamen.

  • Afvalcontainers

    Afval bevat veel waardevolle materialen en deze zijn grondstoffen voor nieuwe producten. Goed afval scheiden is dus goed voor het milieu. Is uw container niet geleegd terwijl dit wel had moeten gebeuren? Maak dan een melding met Fixi.

    Inwoners van Aalsmeer hebben de keus uit drie verschillende maten restafvalcontainers. De afmeting van de containers is niet van invloed op de afvalstoffenheffing. De afvalstoffenheffing is afhankelijk van het aantal bewoners: éénpersoons- en meerpersoonshuishoudens. Kijk voor informatie over de exacte bedragen op de website van Gemeentebelastingen Amstelland.

    Omruilen van afvalcontainer

    Wilt u een grotere container? Dan kunt u een verzoek indienen om tegen betaling uw huidige container om te ruilen voor een grotere. Het omwisselen van een container voor papier of GFT is gratis. Containers worden door Meerlanden omgeruild.

    Wilt u juist een kleinere container voor restafval? Dan is dit gratis.

    Bent u een nieuwe inwoner van Aalsmeer, dan kunt u binnen een maand na uw verhuizing uw containers gratis laten omruilen voor een andere maat container.

    Extra afvalcontainer aanvragen

    U kunt één extra container voor restafval aanvragen. Dit geldt ook voor containers voor GFTe en papier en karton. U betaalt voor een extra of een grotere container voor restafval eenmalig € 19,50 bezorgkosten.

    Voor de extra container voor restafval betaalt u jaarlijks extra afvalstoffenheffing. De extra afvalstoffenheffing is afhankelijk van het formaat:

    80 liter € 72,69
    140 liter € 127,18
    180 liter € 164,14
    240 liter € 219,26

    Wilt u een extra container voor GFTe of papier en karton? Dan is dit gratis. Voor GFTe en papier en karton betaalt u geen extra heffing.

    Vraag uw container aan bij Meerlanden via (0297) 38 17 17 of pi@meerlanden.nl.